AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #1 Skrevet 26. juli 2022 Har vært på storbyferie med min kjæreste og mitt eldste barn. Etter en lang og tøff periode for oss alle skulle dette være En ekstra påskjønnelse for han. Det var også første gang vi var på tur bare vi tre. Vi hadde en flott tur full av fine opplevelser…-allikevel er det flere ting som jeg reagerer på. I mitt hode er det egentlig han som oppfører seg spesielt når han blir irritert og sur for at han ikke får nok skryt, tilbakemeldinger for det han bidrar med. Han er den av oss som er mest kjent i byen vi har besøkt og han skulle liksom vise den frem til oss. For meg er det da naturlig at han er «reiseleder» da det er han som på en måte inviterte oss med hit . Den første kvelden etter at vi hadde lagt oss var han skikkelig muggen og sa ting som at vi ikke setter nok pris på han, at sønnen min ikke prater nok med han, at vi viser liten takknemlighet, at vi ikke sier takk ofte nok osv. At vi viser for lite respekt for han fordi vi ikke viser mer begeistring. Sønnen min er 15 år og normalt veloppdragen. Han sier takk for maten osv men som de fleste andre 15 åringer bruker han ikke mange ord for å fortelle om hvor fint han synes et restaurantbesøk er. Det er jo heller ikke en så enkel situasjon for mitt barn…-første tur med kjæresten min. Prøver å forklarer kjæresten min at jeg ser på barnet mitt at han har det fint og koser seg og setter pris på det vi gjør. Til det sier han at barnet er så stort at det burde kunne vise mer takknemlighet og at det er min oppdragelse som er dårlig Når vi kommer hjem sier han at han ikke har hatt det så fint på tur pga dette. Og dette var visstnok veldig vanskelig for han. Han fortalte venner og familie om dette og utleverte mitt barn. (Som ikke hadde gjort noe galt) Tenker dere at det er greit hvordan han legger ut om dette til sine venner og øvrig nær familie? I mitt hode er det virkelig ikke noe som er såååå rart, både med tanke på barnets alder og alt det har vært igjennom. Samt at de to ikke kjenner hverandre så godt. Han sier selv at det er helt naturlig å prate med vennner og familie om slike ting og at det er jeg som er «unormal» som ikke gjør det. Blir rett og slett lei meg. Hva tenker dere? Anonymkode: ca417...8a9 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #2 Skrevet 26. juli 2022 Kjæresten din, en voksen mann, oppfører seg som en drittunge. Anonymkode: 530f0...c5c 44
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #3 Skrevet 26. juli 2022 Fy fader, det der hadde ikke vært ok! Å surmule slik, også baktale sønnen din senere? Han høres ut som stefar fra helvete. Anonymkode: 26aa5...c64 18 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #4 Skrevet 26. juli 2022 Han høres langt mer umoden og tverr ut enn en 15åring, som er ‘programert’ til å være i sin egen verden. Jeg hadde blitt både skuffa og irritert om han slang ‘dritt’ om barnet mitt til familie, venner og kjente. Anonymkode: 67398...aa9 23 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #5 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fy fader, det der hadde ikke vært ok! Å surmule slik, også baktale sønnen din senere? Han høres ut som stefar fra helvete. Anonymkode: 26aa5...c64 Dette! Når han viser en sånn side så kan du banne på at han bare har bestemt seg for at «sånn blir forholdet til det barnet». Anonymkode: 530f0...c5c 14
Daria Skrevet 26. juli 2022 #6 Skrevet 26. juli 2022 Hva legger du i å utlevere? Har han fortalt dem private og personlige ting om ditt barn, eller han har fortalt om sin opplevelse av turen som ditt barn var en del av? Det første er ikke greit, men du kan ikke kreve at han skal holde seg til din tolkning av ferien når han snakker med sine venner. Foreldre har ikke nødvendigvis sannheten og fasiten på hvordan barna deres oppfattes av andre. 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #7 Skrevet 26. juli 2022 Han der kan du jo ikke være sammen med. Anonymkode: 14aee...4f4 14
Hmmmmmm Skrevet 26. juli 2022 #8 Skrevet 26. juli 2022 Å jeg kjenner igjen typen. Han skal være i fokus. Er han sånn at han vil ha sine valg høyere verdsatt? Altså at han feks får lyst på biff, så da må det nesten bli en biff restaurant dere må på? Selv om du/dere kunne tenkt dere noe annet? 11
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #9 Skrevet 26. juli 2022 Det der er ikke greit! Regner med at han ikke har barn selv siden han tydelig har null peiling på hvordan tenåringsgutter er. Det er ikke noe feil med gutten din, men du må sette foten hardt ned for kjæresten. Og om han fortsetter sånn så dumper du han! Sønnen din kommer først! Det er utrolig respektløs og barnslig oppførsel som ikke hører noe sted hjemme. Anonymkode: c63fb...f61 8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #10 Skrevet 26. juli 2022 Det er ikke grei oppførsel av kjæresten din! Jeg har tre stebarn i alderen 12-18 år, og et «takk for maten» holder lenge for meg. Innimellom er de sure og mutte i dagevis, og det tåler jeg helt fint. Vi var også på ferie sammen hele gjengen, mine barn også, og vi to voksne var mer enn fornøye med at de eldste faktisk ville bli med på tur. Her må kjæresten din senke forventningene kraftig. Anonymkode: 9e546...18c 12
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #11 Skrevet 26. juli 2022 Jeg håper han raskt blir en eks. Anonymkode: 17c53...0ef 7
Olive_North Skrevet 26. juli 2022 #12 Skrevet 26. juli 2022 Daria skrev (33 minutter siden): Hva legger du i å utlevere? Har han fortalt dem private og personlige ting om ditt barn, eller han har fortalt om sin opplevelse av turen som ditt barn var en del av? Det første er ikke greit, men du kan ikke kreve at han skal holde seg til din tolkning av ferien når han snakker med sine venner. Foreldre har ikke nødvendigvis sannheten og fasiten på hvordan barna deres oppfattes av andre. Jeg tolker det som at han har utlevert gutten på en negativ måte for fler enn et par nære relasjoner. Sannheten eller ikke, så høres det veldig umodent gjort ut av en voksen mann. Og det er ikke en veldig god måte å bygge en sterk og god relasjon til sitt bonusbarn på. 6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #13 Skrevet 26. juli 2022 Jeg har selv en 15 år gammel sønn, han og takker for maten, og hvis han får noe. Men ellers er han ganske stille, og sier ikke så mye, spesielt med de han ikke kjenner godt. Kjæresten din har et helt urealistisk syn, på hvordan 15 åringer er. Jeg hadde dumpet han, for jeg tror jo ikke han blir en god stefar. Tror vel heller ikke han blir en enkel kjæreste. Anonymkode: 12a2d...6cb 10
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #14 Skrevet 26. juli 2022 Noen 15-åringer sier takk for maten, og noen 15-åringer kommer med en hel avhandling om hvor takknemlig de er, etc. Begge deler er flott og normalt og ingenting og klage over. Jeg skjønner godt at du er skuffet over at han klaget over ungdommen din til deg og i tillegg til andre! Dette tror jeg faktisk ikke jeg hadde godtatt. Og jeg tror jeg hadde avsluttet forholdet av hensyn til ungdommen! Et stort rødt flagg!! 🚩 Anonymkode: 7602d...237 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #15 Skrevet 26. juli 2022 Herlighet, han får skjerpe seg. Og da tenker jeg ikke på sønnen din, men kjæresten din. Han viser liten forståelse for at sønnen din er i en uvant situasjon, og klager over at han selv ikke får nok oppmerksomhet og skryt. Hva hadde vært "nok", lurer jeg på. Jeg kan skjønne at han kan ha lyst til å bli satt pris på - det ønsker vi vel alle - men han viser dette på en veldig negativ måte når han blir sur, klager og kritiserer, og på toppen av det klager til familien sin. Det er dét jeg reagerer på, at han virker veldig selvsentrert og ikke ser hvordan andre er. I beste fall er han usikker på om han blir verdsatt godtatt av sønnen din og deg, i verste fall er han en egoist som skal ha applaus for alt han gjør. Når han bruker ord som at din oppdragelse er "feil" og at din måte å snakke med egen familie er "unormal", så synes jeg helt ærlig at han høres ganske så utrivelig ut. Anonymkode: e3fb3...139 4 1
Virrevirrevapp Skrevet 26. juli 2022 #16 Skrevet 26. juli 2022 Dette høres veldig merkelig ut, kanskje han ikke er så vant med hvordan tenåringer er og føler seg litt ulogisk avvist? Det er vel heller deg som evt skal være rosende og takknemlig. Du er den voksne, og hans kjæreste.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #17 Skrevet 26. juli 2022 Høres kanskje ikke ut som han har så god innsikt i hvordan barn er i den alderen. Skjønner kanskje ikke at gutter/jenter i den alderen ofte ikke helt vet hvordan de skal reagere eller vise takknemmelighet. Men visst han vil utvikle et godt forhold til sønnen din, så bør han legge fra seg disse tankene om han skal kunne utvikle et sunt og godt forhold til stefar. For den negative holdningen vil skinne igjennom uansett, og det er han som voksenperson som har ansvaret for å ta føringen her. Ellers så er det slitsomet med folk som skal ha kreditt for alle ting de gjør og på en måte kreve at du viser din takknemlighetsgjeld til personen. Det er enkelte som ikke skjønner at det er mange måter å vise takknemmelighet på. Barn i den alderen kan ofte bli forlegen for at de ikke klarer å gjengjelde det som er blitt gitt økonomisk, rett og slett for at de ikke har penger. Derfor skal ikke vi voksne kreve overdreven takknemmelighet for å gi barn en opplevelse, det er bedre at den som gir fremstiller det som han synes femtenåringen fortjener det, da kan du kanskje få et godt forhold til gutten på sikt, og du vil få igjen i bøtter og spann, ikke øknomisk, men et godt forhold som vare livet ut. Men det er alltid to sider av en sak, har selv vært borti ungdommer som kan irritere meg på grunn av manglende takknemmelighet, men da er det slik at det går i trass og at de gjør seg selv vansklige. Anonymkode: 6b40f...4dc 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #18 Skrevet 26. juli 2022 Jeg tenker rødt flagg. Det minner om min far. Anonymkode: 79e04...75f 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #19 Skrevet 26. juli 2022 Sorry, men jeg tenker med en gang at han har for narsissistiske trekk til å kunne være en god partner, og spesielt ikke en god stefar. Det er ikke normalt, eller sunt, å forvente hyllest og skryt for hver minste ting man gjør. At han har disse skyhøye forventningene til en 15-åring er ille nok i seg selv, men at han kontrer med at det er noe feil med deg når han blir utfordret på dem bekrefter at han mangler empati, selvinnsikt og evne til selvransakelse. Jeg hadde vært svært skeptisk til hvordan forholdet mellom kjæresten og barnet vil utvikle seg fremover når han er så selvsentrert. Jeg tror dessverre ikke at dette vil ende godt, ts. Anonymkode: ce68c...109 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #20 Skrevet 26. juli 2022 Jeg tviler på dette forholdet. Når han reagerer såpass på en helt vanlig 15åring, så tidlig i forholdet, så er det et rødt flagg! Jeg for min del hadde avsluttet turen, og kanskje mannen, jeg ville ikke utsatt mine barn for noe slikt. Jeg er nok farget av min egen opplevelse, men jeg får skikkelig "eksen-vibber" når jeg leser beskrivelsen av denne mannen, og da blir det ikke bedre, bare verre. Anonymkode: c823f...397 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå