Gå til innhold

Ta en vanskelig bachelor eller lett voksenopplæring utdannelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på aap og har fått lov av nav å omskolere meg i maks tre år. 

Jeg søkte på en bachelor som jeg tror en tung ettersom at det er veldig høyt snitt, men jeg kom overraskende nok inn likevel. 

Jeg har også mulighet til å ta voksenopplæring i helse og oppvekstfag. Dette studiet tror jeg blir "lett" i forhold til bacheloren. 

Hva ville du gjort? Satset på bacheloren? Har ikke gått på skole på lenge, så jeg er urolig for om heg ikke er god nok til å klare å fullføre. 

Er det eventuelt bedre med lave karakterer i bachelor enn høye karakterer i helse og oppvekstfag som er et videregående skole-studie? 

Anonymkode: 7865b...785

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

*beklager skrivefeilene, skriver uten brillene på 🙈😂

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo ann på. Hva er bachlorgraden innen? Noe du kan få jobb i?

Anonymkode: be828...c2b

AnonymBruker
Skrevet

Det du bør tenke på er om du får jobb. Ikke noe vits å ta en utdannelse, om du ikke får jobb etter endt utdanning. 

Anonymkode: 3fa6b...de4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nokså lett å få jobb i begge utdanningene, det ene studiet gir jobb som helsesekretær og det andre mest sannsynlig stillinger som rådgiver innen beredskap og krisehandtering. Har sjekket Finn over lengre tid som har stillinger utlyst med krav om disse utdannelsene. 

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at nav har godkjent begge utdannelsene, med tanke på å få jobb i fremtiden. 

Skrevet

Om bacheloren er noe du er interessert i og syns er spennende, da er det ikke sikkert det blir alt for krevende.

Hvilken har du bedre magefølelse på?

AnonymBruker
Skrevet

Bachelor i beredskap er ikke vanskelig, snittet er høyt fordi det er trendy og i vinden med beredskap. Men med mindre du har en spesifikk utdannelse eller massiv relevant erfaring fra tidligere, kan du ikke regne med å få relevant jobb med kun en bachelor i beredskap. De som får jobb har andre utdannelser fra tidligere, eller er allerede i relevant jobb og får denne utdanningen dekket. Skal du utdanne deg med tanke på å faktisk sikre deg en inntekt bør du velge noe mer sikkert. 

Anonymkode: 7698f...1aa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Olive_North skrev (12 minutter siden):

Om bacheloren er noe du er interessert i og syns er spennende, da er det ikke sikkert det blir alt for krevende.

Hvilken har du bedre magefølelse på?

Helt ærlig så synes jeg det er et helt ufattelig vanskelig valg, med tanke på at jeg nå skal velge en utdannelse som vil påvirke hva jeg jobber med livet ut.

Jeg har fått beskjed om å velge det jeg brenner for men det jeg brenner for kan jeg ikke jobbe med lenger etter en ulykke. Var i samme jobb i 17 år. 

Mitt høyeste ønske for arbeidsplass er egentlig så enkelt som å ha mulighet til å jobbe redusert. 🙈 Det passer familiesituasjonen vår best ☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bachelor i beredskap er ikke vanskelig, snittet er høyt fordi det er trendy og i vinden med beredskap. Men med mindre du har en spesifikk utdannelse eller massiv relevant erfaring fra tidligere, kan du ikke regne med å få relevant jobb med kun en bachelor i beredskap. De som får jobb har andre utdannelser fra tidligere, eller er allerede i relevant jobb og får denne utdanningen dekket. Skal du utdanne deg med tanke på å faktisk sikre deg en inntekt bør du velge noe mer sikkert. 

Anonymkode: 7698f...1aa

Jeg har ikke relevant jobb men var med i kriseteamet til min gamle arbeidsplass. Derfor søkte jeg på studiet, ettersom at jeg syntes at forelesningene var interessante. Men jeg har dessverre ikke stillingen lenger etter en ulykke, og er derfor ikke med i kriseteamet lenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Helsesekretær er kjent for å tjene dårlig. Og på sykehusene så har de mange steder også turnus. 

Det var jo veldig stor forskjell på studiene/jobbene da.

Anonymkode: b4e4f...8fe

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høyere utdanning gir mange jobbmuligheter og trygghet. Liker du deg ikke i en stilling kan du søke en annen. For meg hadde det vært det tryggeste valget. Kanskje kan arbeidsgiver på sikt også dekke mastergrad eller videreutdanning. 

Tenk over hva som interesserer deg, hva syns du er spennende, hva motiverer deg? Hvilke stillingsutlysninger motiverer deg mest?

Kanskje kan du få deg en liten deltidsjobb eller ta på deg et relevant verv som student  så får du erfaring som øker sjansene for å få relevant jobb. På sikt kan du også påvirke dine muligheter; Du kan f.eks skrive bacheloroppgave vinklet mot et tema/en problemstilling som er relevant for akkurat den bedriften du ønsker å jobbe i eller skrive en oppgave i samarbeid med en arbeidsgiver. 

Anonymkode: a3ae0...5f8

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...