Gå til innhold

Valp i bur eller på fang i bil?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi brukte sele til å feste i sikkerhetsbeltet på de første bilturene med valpen. NPR hun var trygg hos oss, begynte vi å øve på å sitte i bilbur. 

Anonymkode: eae45...d01

*Når* hun var trygg ..

Anonymkode: eae45...d01

Har vært med å hente noen valper og foretrekker alltid å ha de i fanget eller setet ved siden av (da i baksetet) med gode pledd så de ligger godt. Vært ekstremt lite piping av å gjøre det slik, og hundene er blitt trygge fort. 

Hentet valp nylig selv og gjorde det slik. Hyppige pauser, som noen over skriver, fungerer svært dårlig når man må kjøre nesten ti timer en vei. Kommer jo aldri hjem igjen. 

Bruker bur ved bilturer senere, og da har valpen rukket å bli trygg på sine nye omsorgspersoner. 

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker

Festet et bur i passasjersetet med lastestropper og setebelte. Da kunne valpen se meg og føle seg trygg, og jeg kunne holde et øye med valpen. Men jeg kjørte alene og skulle kjøre i ganske mange timer, så måtte tenke både sikkerhet og trygghet for valpen. 

Sjansen for bilulykke er heldigvis ikke så stor, så en sele og feste til setebelte så valpen kan ligge i fanget er ikke dumt. Det er viktig at valpen føler seg trygg og rolig, da det kan være skummelt å bli tatt vekk fra mor og søsken. 

Bur trener man på etterpå, når valpen allerede er blitt trygg på nye eiere. Den skal ikke behøve å bli trygg på absolutt alt i samme slengen. 

Anonymkode: 88122...7ad

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg anbefaler å være to personer når du skal hente valpen slik at en kan sitte med den i fanget(med sikring) eller ha et bilsete til hunden så den kan ligge trygt og godt der med et teppe/bamse. Lykke til :) 

Anonymkode: 80339...e23

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 29.7.2022 den 20.25):

Jeg anbefaler å være to personer når du skal hente valpen slik at en kan sitte med den i fanget(med sikring) eller ha et bilsete til hunden så den kan ligge trygt og godt der med et teppe/bamse. Lykke til :) 

Anonymkode: 80339...e23

Hva tror du skjer med valpen i en ulykke der airbaggen løses ut?, hvis personen som sitter med valpen i fanget overlever så vil kirurgene streve med fjerne restene av valpen fra kroppen til denne personen.

Hvis man er så tilbakestående at man ikke skjønner at hunder og andre løse ting må sikres i en bil så er man ikke kompetent nok til å ha verken dyr eller førerkort.

Anonymkode: 531bb...3e8

• Liker 1
  • Nyttig 1

Vi hadde valpen i midten i baksetet med sele i starten så han ble kjent med oss og kjent med å kjøre bil. Så begynte vi gradvis å venne til bil ved å ha ham i bilburet med luka åpen når bilen stod stille. Ga masse godis. Så øvde vi på å være der med døra lukket mens jeg stakk en hånd inn og ga godis fra baksetet. Når det gikk greit begynte vi med korte turer. Var en del klaging i starten, men det ble fort mye bedre. Det kan være lurt å kjøre steder valpen synes er gøy, så den får gode assosiasjoner til å kjøre bil. For eksempel kjøre noen minutter og så gå tur et gøy sted. :) 

Anonymkode: 69425...0fa

• Liker 1

Når vi skulle hente valpen vår i fjor sommer så skulle vi sikre den med belte og jeg skulle sitte ved siden av den. Men når vi kom frem fant vi ut at selen var altfor liten til han. Og siden det var søndag kunne vi ikke stoppe innom en dyrebutikk for å kjøp ny. Da satt jeg bak i bilen med valpen på fanget. Vi tok pause hvert kvarter helt til han sovnet. 

Planen vår var å ikke bruke bur fordi vi ikke har plass til bur i bilen. (Sett nå at det finnes bur man kan ha i setet) Vi bestemte oss for å fortsette med å bruke sikkerhetssele i bilen pga liten plass. Det er selvfølgelig delte meninger om det

Anonymkode: 16856...2b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...