Gå til innhold

Føler psykologen min er dømmende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en kvinne på 29 som i perioder sliter med min psykiske helse. Jeg har diagnosen ADHD, som jeg har hatt i snart 10 år. I det siste har jeg vært veldig dårlig. Jeg hadde ett lengre sykehusopphold og har nå fått en ny terapeut. Greia med henne er at jeg føler hun dømmer meg for alt jeg sier. Det er vanlig prosedyre å spørre nye pasienter om man tar eller tidligere har tatt narkotiske stoffer. Jeg var ærlig å sa at jeg røyker hasj ett par tre ganger i året og bare når jeg har blitt tilbudt på fest med folk jeg kjenner. Etter dette er hun helt besatt av denne hasjrøykinga. Hver gang jeg er der så spør hun om jeg er ruset. Jeg fikk avslag på en jobb jeg hadde lyst på og da spurte hun om jeg ruste meg for trøst… Journalen min etter jeg begynte til henne er fullstendig krise. Hun har henvist meg til rusbehandling uten mitt samtykke og skrevet at jeg viser tegn til alvorlig personlighetsforstyrrelse og «roper om hjelp». Jeg har gått i terapi siden tenårene og dette har aldri vært et tema. Heller ikke diagnostiseringen fra sykehuset (som hun også jobber på) skrev noe som helst om bekymringsfull rusbruk og personlighetsforstyrrelse. Når jeg sier imot henne så får jeg hovne svar om at «det er jeg som er eksperten» og «om man har vondt i venstre fot så kan jeg ikke insistere på at det er høyre som skal behandles». Hun har føkka opp journalen min så ille at om jeg ønsker ny behandler så vil jeg aldri kunne forsvare meg mot alt hun har skrevet om meg. Jeg er forbanna å føler hun har ødelagt for videre behandling hos andre. Hva skal jeg gjøre?? Finnes det noen jeg kan rapportere dette til? Isåfall så blir det ord mot ord mellom meg og henne. Men jeg har begynt å nekte å gå dit, noe som er uheldig i lengden siden jeg fremdeles trenger behandling. Om noen har hatt samme problemet og fått hjelp/funnet løsning på dette så setter jeg veldig pris på svar❤️  

Anonymkode: c8874...47f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er nok ikke noe annet du kan få gjort enn å bytte behandler dessverre. 

Anonymkode: f7ee4...732

AnonymBruker
Skrevet

Er det privat eller ikke? Hvis hun er helprivat er det ingen andre som ser den journalen med mindre fastlegen har henvist deg. 

Anonymkode: 06c64...5d2

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat dette er grunnen til at jeg aldri setter min fot inn i dps igjen. Dps har ødelagt meg så jævlig. De lyger i journalen og traumer som jeg trodde var mellom kun meg og henne har nå over 50 personer tilknyttetdet dps lest om. 

Jeg gikk over til privat og er frisk nå🙂

Anonymkode: 68773...a64

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Si fra til henne hva du føler.. 

Anonymkode: 6c4af...e62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det privat eller ikke? Hvis hun er helprivat er det ingen andre som ser den journalen med mindre fastlegen har henvist deg. 

Fastlegen har ikke tilgang til journalen uansett. Fastlegen får kun en epikrise, og det er kun om pasie ten sier ja til at behandler kan sende den til fastlegen!

Anonymkode: da964...cbf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde byttet behandler om jeg var deg! Jeg hadde også begynt å ta opp samtalene, du har lov å gjøre det uten samtykke så lenge du selv deltar i samtalen!

Anonymkode: da964...cbf

Skrevet

Bytt behandler. Jeg også fikk høre den der om at "du må bare akseptere det jeg sier, for det er jeg som er fagpersonen her". Aldri før har jeg møtt en så inkompetent psykolog!

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ille!! Sånn skal det ikke være, det er jo ren maktmisbruk. Hun fremstår som direkte inkompetent. Si til hun at du oppfatter hun som lite profesjonell og at hun vrir på alt du sier.

Anonymkode: a49e8...5ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er et privat sykehus og dps. Men det er finansiert av Helse Sør-Øst. Så slt er tilgjengelig på nett go databasene deres:(

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Dette er ille!! Sånn skal det ikke være, det er jo ren maktmisbruk. Hun fremstår som direkte inkompetent. Si til hun at du oppfatter hun som lite profesjonell og at hun vrir på alt du sier.

Anonymkode: a49e8...5ad

Jeg har sagt imot henne flere ganger når jeg har kjent at dette stemmer ikke om hvordan jeg har det eller har hatt det. Det er da hun kommer med de hovne kommentarene sine. Jeg har hatt andre terapeuter før som man faktisk kan snakke med. De bryter inn der det trenges og gjør vurderinger gjennom samtalene vi har. Jeg har gitt beskjed til henne at jeg heller ønsker noen som er spesialist på ADHD, men det er da hun sier slike ting som «siden du ruser deg så lan du misforstå symptomer med å være ruset». Når jeg ikke kommer til behandlingen så skriver hun masse i journalen min  om at jeg er unnvikende og lite sammarbeidsvillig…

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat dette er grunnen til at jeg aldri setter min fot inn i dps igjen. Dps har ødelagt meg så jævlig. De lyger i journalen og traumer som jeg trodde var mellom kun meg og henne har nå over 50 personer tilknyttetdet dps lest om. 

Jeg gikk over til privat og er frisk nå🙂

Anonymkode: 68773...a64

Akkurat! Det jeg sliter med kan fikses til en viss grad med medisiner. Men siden jeg har vært veldig dårlig en stund så ønsket fastlege og sykehuset der jeg var innlagt at jeg skulle gå i samtaleterapi. Man skal ikke angre på at man takket ja til hjelp…

AnonymBruker
Skrevet

Derfor skal du aldri nevne noe om sporadisk ufarlig hasj-røyking til helsevesenet. Det gjør man bare dersom det er problemet du trenger hjelp med. 

Anonymkode: dab4e...553

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skal vel ikke til rusbehandling når du ikke ruser deg nå ?? 

Merkelig behandler du har.....

Anonymkode: d4297...0f5

AnonymBruker
Skrevet
300DPI skrev (7 minutter siden):

Jeg har sagt imot henne flere ganger når jeg har kjent at dette stemmer ikke om hvordan jeg har det eller har hatt det. Det er da hun kommer med de hovne kommentarene sine. Jeg har hatt andre terapeuter før som man faktisk kan snakke med. De bryter inn der det trenges og gjør vurderinger gjennom samtalene vi har. Jeg har gitt beskjed til henne at jeg heller ønsker noen som er spesialist på ADHD, men det er da hun sier slike ting som «siden du ruser deg så lan du misforstå symptomer med å være ruset». Når jeg ikke kommer til behandlingen så skriver hun masse i journalen min  om at jeg er unnvikende og lite sammarbeidsvillig…

Selvsagt blir du unnvikende når det å røyke hasj 2-3 ganger i ÅRET på fest blir til at «du ruser deg». 

Jeg tenker du må bytte, og etterpå klage henne inn til et høyere nivå. Hun høres helt inkompetent ut. 

Anonymkode: 98f84...dbd

• Liker 3
Skrevet (endret)

For det første ville jeg byttet psykolog også ville jeg ha tatt det opp med sjefene hens om hen har noen. Men det høres ut som hen gjør mer vondt enn godt så jeg ville sluttet å gå til henne ASAP.

Endret av Anna1653
folk misforsto
Skrevet (endret)

Man kan visst drikke seg dritings flere ganger i uka uten å være alkoholiker, men røyker man én gang er man ifølge noen rusmisbruker. Alkohol er vårt farligste rusmiddel, likevel det mest brukte og eneste lovlige. Latterlig!

Endret av Blåttvann
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Anna1653 skrev (2 minutter siden):

For det første ville jeg byttet psykolog også ville jeg ha tatt det opp med sjefene hens om hen har noen. Men det høres ut som hen gjør mer vondt enn godt så jeg ville sluttet å gå til henne ASAP, evt kan jeg fungere som midlertidig psykolog og skrevet notater du kunne gitt til din nye psykolog når du begynner der:). (Jeg har ikke utdanning innenfor psykologi btw)

Du kan fungere som midlertidig psykolog men har ikke psykologiutdanning?😆

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også en vanskelig situasjon med en behandler og jeg gikk til fastlegen min for å forklare situasjonen, og fikk en henvendelse fra henne til å få ny behandler. Jeg fikk da overlegen på DPS, som var veldig grei å snakke med- og da snakka vi om det jeg var der for, ikke alt annet bullshit!

Så jeg vil råde deg om det samme. Gå til fastlegen og fortell om alt dette og få en henvendelse, så folk kan ta deg seriøst. Si at du vil ha en second oppinion av noen andre fordi hun vrir og vender på alt du sier, og dere kommer ikke over ens. Du har krav på å få bytte, så det er ikke noe de kan nekte deg!

Det er også bra at du sier i fra om dette om andre kanskje kan ha samme problem med samme behandler. Det er viktig å gi tilbakemeldinger om sånt! Håper at det løser seg for deg! 

Anonymkode: a0bd5...cf5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Anna1653 said:

For det første ville jeg byttet psykolog også ville jeg ha tatt det opp med sjefene hens om hen har noen. Men det høres ut som hen gjør mer vondt enn godt så jeg ville sluttet å gå til henne ASAP, evt kan jeg fungere som midlertidig psykolog og skrevet notater du kunne gitt til din nye psykolog når du begynner der:). (Jeg har ikke utdanning innenfor psykologi btw)

Ikke takk ja til dette, TS. 

Anonymkode: dab4e...553

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...