Gå til innhold

hva er det egentlig Netflix tenker på, for tiden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De forstår ikke publikummet sitt og hvilken tid vi er inne i, netflix er det første som ryker for mange tror jeg når pengepungen krymper 😅 Dessuten har netflix rævva kvalitet, innhold av serier/film og cropper noe helt vanvittig for å spare data. En ting til, de er så woke at jeg spyr.

Streamingmarkedet er også blitt så fragmentert at de må bare kjøre seg selv i grøfta, fant frem min gode gamle venn jeg; Pirathatten.

Anonymkode: 6bfb8...74d

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

De er i et marked det er helt umulig å holde seg på topp i over tid. Mest fordi forretningsideen er evig vekst, noe som egentlig er umulig. 

En kortsiktig suksess skaper mange konkurrenter som vil ha sin del av kaka uten at markedet egentlig øker. Så da spiser de av hverandre, mens tilbudet egentlig bare blir dårligere. 

Det kan sammenlignes med mobiltelefoni. Masse konkurrenter med omtrent like priser og helt like tjenester, der kundene bytter leverandør innimellom.

Så nå skjer det alle slike "eventyr" må ty til - å melke de få som blir igjen så lenge det bare går.

Om bare få år finnes det ingen Netflix.

Endret av A-hunter
  • Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Get woke, go broke.

Anonymkode: 3c94f...eb5

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Netflix satser alt for tungt på "originals", de burde heller prøve å få flere "vanlige" filmer igjen.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
audifreak1997 skrev (På 26.7.2022 den 21.56):

Netflix satser alt for tungt på "originals", de burde heller prøve å få flere "vanlige" filmer igjen.

Det tror jeg også. Originals er veldig dyrt, og det fungerer bare hvis mange ser på det (som The Crown). Nå er strømmemarkedet så fragmentert at mange ikke har hørt om populære serier på strømmetjenester de selv ikke har. Det de ikke har hørt om, savner de heller ikke. 
Selv velger jeg strømmetjenester mest etter hvilke andre, gjerne litt eldre serier de har. Og utvalget filmer. Kinofilmer, både nyere og eldre. Der vinner Disney+ på begge punkter, HBO Max på filmer, og Viaplay på serier. 

Anonymkode: 5573b...1b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lagt ned animasjonsavdelingen også, som kanskje var den som produsert best innhold. 90% av det orginale innholdet er under par, og det som forundrer meg er at de satser videre på noen av dem som f.eks. Grey man som var elendig.

Tror de er helt avhengig av at Sandman og lignende satsninger lykkes for at de ikke skal gå til grunne. 

Anonymkode: 25818...b01

• Liker 1
Gjest Dustete
Skrevet

🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑

Skrevet

Jeg tipper de har skjønt det, men Netflix og alle strømmegiganter som har kommet på i ettertid har en sluttdato.

🏴‍☠️

AnonymBruker
Skrevet

Netflix har blitt så rævva at det er rett før jeg kutter det ut for godt. Jeg finner knapt gode serier der inne lenger, filmene de lager er søppel, alt er woke, og nå har også reality-skrotet nådd Netflix. 

Anonymkode: 24c8c...27c

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi jobber oss gjennom Netflix lista vår nå, så vi kan avslutte. Gidder ikke mer av dette styret. De har vel en ny bra film i mnd, de bra seriene venter på seg. Pengene de bruker på "store" filmer, Red Notice, The Grey Man osv, er det umulig å tjene igjen på et publikum som forlater de pga høye priser.

Anonymkode: ecdec...e64

AnonymBruker
Skrevet

Et problem er at Netflix har tapt mye på å trekke seg ut av Russland. Og nå prøver de desperat å finne andre løsninger på å få tilbake de pengene.

Det de ikke forstår er at folk går lei alle restriksjonene, de går lei økte priser. De blir leie og avslutter heller abonnementet, og Netflix taper enda mer penger totalt.

Mange er allerede leie at innholdet er søppel, og det skal lite til for å miste flere seere.

Anonymkode: fd50d...e44

• Liker 1
Skrevet

De har fremdeles noen perler innimellom. Som hardcore zombie fan må jeg si den nye resident evil serien dems er det beste jeg har sett av zombie tv siden første sesong av twd 🤩 Serien er riktignok så woke at det er til å le seg skakk av, men historien er faktisk god nok til at jeg greier å se forbi det! 

Virgin river er også kjempefin og Arcane traff akkurat der den skulle! 

Definitivt ikke klar for å skrote Netflix, men håper de roer seg ned på woke fronten da en del av produksjonene deres blir så latterlig at det ikke går an å se på - Vikings Valhalla f.eks

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
On 7/26/2022 at 8:56 PM, audifreak1997 said:

Problemet er at "vanlige" filmer er produsert av studio som har sine egne strømmetjenester. Nå som HBO/Warner Brothers og Paramount har åpnet sine egne tjenester, Disney har kjøpt Fox og Amazon har kjøpt MGM er det lite igjen av de store Hollywood-studioene som ikke allerede er knyttet direkte til en strømmetjeneste. For Netflix er distribusjonsrettighetene dermed enten altfor dyre eller utilgjengelige, fordi de store studioene naturlig nok vil ha eksklusivitet i sine tjenester. Netflix har heller ingen leie-funksjon som feks Prime har, så det er kun innhold de har full distribusjonsrett til som abonnenter får uten ekstra kostnad. Alternativene de sitter igjen med er dermed film fra små studio og/eller egenproduksjon. Mubi har nå kjøpt seg inn ganske stort hos enkelte av de mindre "indie"-distributørene, som feks The Match Factory, og det er snakk om at A24 - som Netflix har vist mye innhold fra - selger seg inn hos Showtime (eid av Paramount) for strømmerettigheter fremover, eksklusivt det innholdet som allerede er solgt til Apple. Både Apple og Mubi har vært raske på labben med å kjøpe rettigheter i Cannes, og mye av det som promoteres der er generelt mer interessant for Mubis publikum enn Netflix', fordi Mubi er langt mer spisset mot det rent cinefile markedet og Netflix prøver å favne bredere (med varierende hell). Apple er fremdeles i startgropen hva angår å finne sin plass i strømmemarkedet.
Det beste alternativet for Netflix er sannsynligvis å produsere eget innhold, særlig med tanke på hvor mye prestisje de har vunnet de siste årene både innen film og TV. Hvor lenge det holder økonomisk vil tiden vise, langtidsplanene hadde neppe tatt høyde for både tapet av det russiske markedet i boikott, og levekostkrisen som fører til at mange rett og slett ikke har råd til strømmeabonnement lenger, så det er mye som må justeres i kraft av dette. Årsaken til prisøkningen i artikkelen handler strengt talt om å slå ned på deling av abonnement over flere husstander - brudd på tjenestens retningslinjer - og vil ha eksakt null innvirkning på de kundene som benytter tjenesten i tråd med reglene. Alternativt kunne de lansert dette som en familieabonnementsløsning, hvor flere husstander kan inngå i et abn mot en høyere månedspris, slik enkelte tjenester allerede har.

Kort sagt, situasjonen er langt mer kompleks enn de fleste her i tråden ser ut til å tro, og alt om "woke vs anti-woke" er høyst irrelevant og i stor grad basert på både manglende kunnskap om og forståelse av filmbransjen generelt (tomme tønner ramler mest, som det sies 🤷‍♂️).

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Melpomene skrev (1 time siden):

Problemet er at "vanlige" filmer er produsert av studio som har sine egne strømmetjenester. Nå som HBO/Warner Brothers og Paramount har åpnet sine egne tjenester, Disney har kjøpt Fox og Amazon har kjøpt MGM er det lite igjen av de store Hollywood-studioene som ikke allerede er knyttet direkte til en strømmetjeneste. For Netflix er distribusjonsrettighetene dermed enten altfor dyre eller utilgjengelige, fordi de store studioene naturlig nok vil ha eksklusivitet i sine tjenester. Netflix har heller ingen leie-funksjon som feks Prime har, så det er kun innhold de har full distribusjonsrett til som abonnenter får uten ekstra kostnad. Alternativene de sitter igjen med er dermed film fra små studio og/eller egenproduksjon. Mubi har nå kjøpt seg inn ganske stort hos enkelte av de mindre "indie"-distributørene, som feks The Match Factory, og det er snakk om at A24 - som Netflix har vist mye innhold fra - selger seg inn hos Showtime (eid av Paramount) for strømmerettigheter fremover, eksklusivt det innholdet som allerede er solgt til Apple. Både Apple og Mubi har vært raske på labben med å kjøpe rettigheter i Cannes, og mye av det som promoteres der er generelt mer interessant for Mubis publikum enn Netflix', fordi Mubi er langt mer spisset mot det rent cinefile markedet og Netflix prøver å favne bredere (med varierende hell). Apple er fremdeles i startgropen hva angår å finne sin plass i strømmemarkedet.
Det beste alternativet for Netflix er sannsynligvis å produsere eget innhold, særlig med tanke på hvor mye prestisje de har vunnet de siste årene både innen film og TV. Hvor lenge det holder økonomisk vil tiden vise, langtidsplanene hadde neppe tatt høyde for både tapet av det russiske markedet i boikott, og levekostkrisen som fører til at mange rett og slett ikke har råd til strømmeabonnement lenger, så det er mye som må justeres i kraft av dette. Årsaken til prisøkningen i artikkelen handler strengt talt om å slå ned på deling av abonnement over flere husstander - brudd på tjenestens retningslinjer - og vil ha eksakt null innvirkning på de kundene som benytter tjenesten i tråd med reglene. Alternativt kunne de lansert dette som en familieabonnementsløsning, hvor flere husstander kan inngå i et abn mot en høyere månedspris, slik enkelte tjenester allerede har.

Kort sagt, situasjonen er langt mer kompleks enn de fleste her i tråden ser ut til å tro, og alt om "woke vs anti-woke" er høyst irrelevant og i stor grad basert på både manglende kunnskap om og forståelse av filmbransjen generelt (tomme tønner ramler mest, som det sies 🤷‍♂️).

Mulig det. Men så lenge jeg synes innholdet er rævva og woke, så gidder jeg ikke abonnere. Enkelt og greit. Sånn tenker forbrukerne. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mulig det. Men så lenge jeg synes innholdet er rævva og woke, så gidder jeg ikke abonnere. Enkelt og greit. Sånn tenker forbrukerne. 

Rettelse: sånn tenker du. Du har sikkert flere med deg (kan virke som det er flere som tenker slik her på forumet hvertfall), og du står helt fritt til å mene akkurat det som er riktig for deg, og abonnere på akkurat de strømmetjenestene du vil. Men det er ikke representativt for "forbrukerne" sett under ett. Folk er altfor forskjellige i et globalt marked, og massetap av kunder er i denne sammenhengen forårsaket av økt konkurranse (særlig fra tjenester med opptil 100 år med eget IP av enorm pop-kulturell tyngde), nedstenging av tjenestetilbud i Russland og lavere kjøpekraft hos forbrukere som følge av inflasjon og levekostkrise. Og kanskje litt tap fra innstramming av regler som tjenesten tidligere har vært mer lempfeldig med håndhevingen av, som deling av abonnement. Det vil nok uansett gi mest utslag i antall timer strømmet materiale, snarere enn antall abonnement, da de som tidligere snyltet på andres abonnement mest trolig ikke var interessert i å betale i utgangspunktet.

Det har ingen betydning for meg om folk liker eller ikke liker Netflix - jeg kom inn for å forklare noen av de overordnede utfordringene med anskaffelse av innholdsrettigheter, og hvorfor Netflix ikke kan ha samme antall store Hollywood-filmer tilgjengelig som de pleide å ha da de var nesten alene i markedet. Kort sagt: det er ikke så mye hva Netflix "tenker på for tiden" som hva som er mulige strategier fremover i markedet slik situasjonen er i skrivende stund.

Har for øvrig ennå til gode å se en tydelig og gjennomtenkt forklaring på hva "woke" innebærer, og hva som er så problematisk med det, i konteksten Neflix sine orginalproduksjoner og innhold. Observerer at folk er misfornøyde, men ikke hva de konkret opponerer mot, så det blir vanskelig å diskutere det uten konkret utdyping.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Et problem er at Netflix har tapt mye på å trekke seg ut av Russland. Og nå prøver de desperat å finne andre løsninger på å få tilbake de pengene.

Netflix var ikke store i Russland, de hadde bare rundt 1 mill abonnenter der, så de har ikke tapt mye på å trekke seg ut

Anonymkode: d57c7...455

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er det av innholdet deres som er ekstra "woke"? 

Anonymkode: ecdec...e64

• Liker 3
Skrevet

Yeah, den egentlige grunnen til at Shitflix mister kunder holder de seff kjeft om

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Melpomene skrev (5 timer siden):

Har for øvrig ennå til gode å se en tydelig og gjennomtenkt forklaring på hva "woke" innebærer, og hva som er så problematisk med det, i konteksten Neflix sine orginalproduksjoner og innhold. Observerer at folk er misfornøyde, men ikke hva de konkret opponerer mot, så det blir vanskelig å diskutere det uten konkret utdyping.

Beste eksempel er Bridgerton. Bøkene serien baserer seg på er ren escapism for kvinner, romantikk og til dels vittige replikker i Englands Regency periode. En elegant tid for de rike. Hva gjør Netflix at den er woke? For det første hovedkarakterer. Nei, på den tiden fantes ikke PoC i høyere samfunnslag. Ikke asiatere heller. Netflix valgte å ha en svart mann å spille en hertug og en svart dame som Englands dronning. Familien som er sidekicken er ikke de grå musene som i bøkene men tvert i mot glorete og ikke greie.

Jeg skjønner at Netflix vil trekke andre enn kun hvit publikum men da må de velge noe annet enn noe som er så tydelig laget enn den perioden i England.

Mannen min pendler og bor derfor et annet sted 4 dager i uka. Skulle vi måtte betale ekstra eller tom få stengt abonnement med begrunnelse at vi deler passord med andre sier vi opp. Norsk filmkatalog er elendig, tiden man kunne få tilgang til amerikansk Netflix med vpn er stengt. Jeg skjønner at dette skjedde pga rettighetsinnhavere men for meg som forbruker er det uinterssant. Internet har ingen landegrenser, å dele opp verden som det er tilfelle er obsolet.

Så for min del henger Netflix i en tynn tråd. Jeg betaler heller ikke for de ørten andre streamingtjenester. Netflix kom til riktig tidspunkt og viste at folk faktisk er villig å betale for innhold. Dessverre kom grådigheten i veien og alle ville ha et stykke av kaka, så de store aktører kom med egen strømmetjeneste. Disney+, Prime, Hbo, Viaplay, Sumo mm. Det er en grense hvor mye folk gidder betale, resultatet for mange kan bli at man roterer. 2 måneder Netflix, så 2 måneder Disney, etterpå 2 måneder med Hbo. Eller går tilbake til god gammel t.orr.ent. Piratvirksomhet har lenge vært på nedtur, i hvert fall i Norge og andre land i vesten, det kan godt være det blir slutt på.

Anonymkode: 3468a...cb9

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...