Gå til innhold

Får ikke låne mer på bolig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi må føre regninger og sende inn kvittering. Skulle ønske det var annerledes...

Koster fort 10.000 kroner tur/retur  når man reiser til en liten plass oppe i nord for å besøke familien. Hadde det vært Bergen - Oslo eller Stavanger hadde det vært noe annet. Hvis jeg kan spare 40.000 i året på fly så er bonuspoeng veldig bra å tjene opp. 

Jeg jobber skift og kommer meg ikke til og fra jobb på natt/kveld med kollektivt. Med bil kjører jeg på 15 minutter. Med buss bruker jeg 1- 1 1/2 hver vei til jobb. 

i

Anonymkode: 03ff0...810

Men hvor langt er det? Er det 8km, så kan en elsykkel være like lettvint som bilen liksom, men er det 20 km+, så er jeg helt enig i at du trenger bil.

Anonymkode: c079e...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvilke kredittkort gir bonuspoeng på flyreiser på alle kjøp og regningsbetalinger? 

Anonymkode: 097bd...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.7.2022 den 15.17):

Er midt oppe i et samlivsbrudd. Vi eier bolig sammen. Siden jeg har best økonomi og eier størst del av boligen et det mest naturlig at jeg tar over boligen hvis den ikke blir solgt. Problemet er at banken ikke vil låne meg mer penger enn akkurat det som et igjen av gjeld. 

Bolig har en verdi på 3,5 til 4 mill. Banken går ut i fra 3,5 uten takst. Lånet et på 1,84 mill. Mesteparten av egenkapitalen er min. Vi har regnet ut at samboer skal ha ca 200 tusen siden vi ikke har bodd her så lenge, og siden samboer gikk inn med 0 i egenkapital. Banken vil bare låne meg 1,84 mill til sammen. Da har jeg ikke nok til å betale ut min samboer. Jeg trodde man kunne låne opp til 5 gang egen inntekt? Jeg har 600 tusen i inntekt. Det skulle gitt 3 mill. Jeg har også billån på 180.000 og noen kredittkort med ramme på rundt 120.000, men de er ikke brukt. Har skjønt at ramme teller som lån selv om den ikke er benyttet. Likevel skulle jeg i teorien kunnet få låne  2,7 mill? Jeg trenger ikke å låne mer enn 2,05 eller 2,15 for å betale ut min samboer. Syns banken er veldig streng…

Alternativet er at jeg må ta opp et forbrukslån for å betale ut min samboer. Det er jo idiotisk…

Anonymkode: 74281...743

Du trenger bare å låne 200 000 kr for å kjøpe samboer. Du kan høre med forskjellige banker om et lån på 200 000 mot pant i bil. 

Anonymkode: b33a6...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men 120 000 er et veldig stort beløp for kredittkort. Bruker du opp denne summen noen gang? 

Anonymkode: 8b098...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Men 120 000 er et veldig stort beløp for kredittkort. Bruker du opp denne summen noen gang? 

Jeg synes det virket litt lite, vi har nesten en million regnet jeg ut nå 😛 Blir fort endel når man har ulike kort for ulike formål.

Anonymkode: e9458...4ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det? Jeg har ramme på tilsammen 185 000 fordelt på fire kort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syns ikke 120 tusen i ramme er så mye. Jeg hadde rundt 400 tusen i ramme før. Jeg fikk kort kastet etter meg når jeg handlet i ulike butikker på nett og betalte med faktura. Samme hvis jeg byttet bank for å spare renter. Jeg klippet bare kortene og brukte de aldri. Trodde ikke før jeg skulle søke nytt boliglån at kredittkort ramme hadde noe å si. Det er noe som har kommet i senere tid. 

Jeg har redusert rammen med 20.000 kroner til, så nå er det bare 100 tusen igjen. Syns det må være såpass. Noen måneder kan jeg bruke ganske mye på reise gjennom jobb og da er det greit å ha et lite buffer igjen så jeg slipper å bruke penger fra min egen konto. Føler jeg har bedre oversikt på økonomien når jeg legger ut og handler mest med kredittkort og overfører penger jevnlig fra min brukskonto. 

Jeg syns derfor at banken min bare er vanskelig. Jeg har som sagt rundt 50 % egenkapital fra før, og trenger bare å låne 10 % ekstra for å betale ut min samboer. 

At jeg har et billån på 180k og en kredittramme (ubenyttet) på 100k syns jeg ikke er så ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men hvor langt er det? Er det 8km, så kan en elsykkel være like lettvint som bilen liksom, men er det 20 km+, så er jeg helt enig i at du trenger bil.

Anonymkode: c079e...1eb

Det er rundt 20 kilometer hver vei og det er heller ikke tilrettelagt for sykkel. Må sykle i veien flere steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg syns ikke 120 tusen i ramme er så mye. Jeg hadde rundt 400 tusen i ramme før. Jeg fikk kort kastet etter meg når jeg handlet i ulike butikker på nett og betalte med faktura. Samme hvis jeg byttet bank for å spare renter. Jeg klippet bare kortene og brukte de aldri. Trodde ikke før jeg skulle søke nytt boliglån at kredittkort ramme hadde noe å si. Det er noe som har kommet i senere tid. 

Jeg har redusert rammen med 20.000 kroner til, så nå er det bare 100 tusen igjen. Syns det må være såpass. Noen måneder kan jeg bruke ganske mye på reise gjennom jobb og da er det greit å ha et lite buffer igjen så jeg slipper å bruke penger fra min egen konto. Føler jeg har bedre oversikt på økonomien når jeg legger ut og handler mest med kredittkort og overfører penger jevnlig fra min brukskonto. 

Jeg syns derfor at banken min bare er vanskelig. Jeg har som sagt rundt 50 % egenkapital fra før, og trenger bare å låne 10 % ekstra for å betale ut min samboer. 

At jeg har et billån på 180k og en kredittramme (ubenyttet) på 100k syns jeg ikke er så ille. 

Hva du synest er jo ikke relevant for banken din. Å argumentere med at du synest det er lite, bare fordi du har hatt mye mer før er lite konstruktivt. Om jeg skulle brukt samme logikk så kunne jeg søkt om å ha kredittkortgrense på 1 mill, for så å hevde at det er lite å ha 500 000 kr når jeg så setter den og har halvert den og forvente at alle andre skal være enig i det. 

Ser du også du stadig nevner at du har 50% egenkapital, men nå vurderer jo banken betalingsevnen din. 50% egenkapital er jo veldig relativt visst eiendommen er verdt 10 mill og du fortsatt har 5 mill i lån. For det er fortsatt 5 mill som skal betjenes i renter og avdrag og det er ikke rent lite heller. I den sammenhengen betyr egenkapital veldig lite, det kan være heldige omstendigheter som gjør til at man har såpass egenkapital, feks. arv eller pengegevinst, og sier nødvendigvis ikke noe om betalingsevnen din. Derfor så må man selvfølgelig basere seg på betalingsevne og etter inntekt,  for det som er relevant er om du klarer å betjene gjelden din i fremtiden.

Siden du har såpass med usikret gjeld med potensielt høye renter, så må banken ta høyde for det i regnestykket. Men du vet nå hvordan du kan gjøre regnestykket bedre, men er ikke veldig til å gjøre det.

Tror nok ikke du kommer noen vei med banken med å ha sett ned bare 20 000 kr. Ser du fortsetter å ignorere svar her inne på hvorfor du ikke kan sette ned mye mer for en begrenset periode også søke kredittkort igjen senere.  Er det viktigere å altså beholde kredittkortene hele perioden enn å faktisk få beholde? 

Jeg håper til sist at det du uttrykker i tråden ikke er sånn du svarer og opptrer i banken, for det hjelper nok ikke deg i din sak. Føler det ligger mer bak enn det du skriver her, og når du til slutt opplyser om at du tidligere har hatt kredittramme på 400 000 fordi du har handlet så mye på nettet, så vitner det du jo om du ikke helt har hatt kontroll på egen økonomi, selv om du klipte kortene. Her legger du jo også skylden over på andre for at du hadde så mye i kredittramme, "de kastet det etter deg". Det er faktisk akkurat sånn mange av Luksusfellen-deltagere argumenterer. 

Anonymkode: c4ac6...db7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du øke inntektene med ekstrajobb/økt stillingsprosent evt leie ut hybel i huset?

Jeg forstår du trenger bil pga jobb, men du kan få en rimeligere bil enn den du ha nå. Hvis du viser smidighet overfor banken istedetfor å stå steilt på alt, så kanskje de kommer deg i møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eneri skrev (21 minutter siden):

Kan du øke inntektene med ekstrajobb/økt stillingsprosent evt leie ut hybel i huset?

Jeg forstår du trenger bil pga jobb, men du kan få en rimeligere bil enn den du ha nå. Hvis du viser smidighet overfor banken istedetfor å stå steilt på alt, så kanskje de kommer deg i møte.

Jeg har alltid vært så uheldig når jeg kjøper bruktbil. Derfor har har kjøpt en ny bil med garanti som jeg slipper å bruke penger på dyre verkstedbesøk. Jeg har også bakt inn service avtale i prisen. Eneste jeg betaler uten om er forsikring på noen få hundrelapper i måneden. Siden det er en elbil sparer jeg også bompenger og bensin/diesel. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva du synest er jo ikke relevant for banken din. Å argumentere med at du synest det er lite, bare fordi du har hatt mye mer før er lite konstruktivt. Om jeg skulle brukt samme logikk så kunne jeg søkt om å ha kredittkortgrense på 1 mill, for så å hevde at det er lite å ha 500 000 kr når jeg så setter den og har halvert den og forvente at alle andre skal være enig i det. 

Ser du også du stadig nevner at du har 50% egenkapital, men nå vurderer jo banken betalingsevnen din. 50% egenkapital er jo veldig relativt visst eiendommen er verdt 10 mill og du fortsatt har 5 mill i lån. For det er fortsatt 5 mill som skal betjenes i renter og avdrag og det er ikke rent lite heller. I den sammenhengen betyr egenkapital veldig lite, det kan være heldige omstendigheter som gjør til at man har såpass egenkapital, feks. arv eller pengegevinst, og sier nødvendigvis ikke noe om betalingsevnen din. Derfor så må man selvfølgelig basere seg på betalingsevne og etter inntekt,  for det som er relevant er om du klarer å betjene gjelden din i fremtiden.

Siden du har såpass med usikret gjeld med potensielt høye renter, så må banken ta høyde for det i regnestykket. Men du vet nå hvordan du kan gjøre regnestykket bedre, men er ikke veldig til å gjøre det.

Tror nok ikke du kommer noen vei med banken med å ha sett ned bare 20 000 kr. Ser du fortsetter å ignorere svar her inne på hvorfor du ikke kan sette ned mye mer for en begrenset periode også søke kredittkort igjen senere.  Er det viktigere å altså beholde kredittkortene hele perioden enn å faktisk få beholde? 

Jeg håper til sist at det du uttrykker i tråden ikke er sånn du svarer og opptrer i banken, for det hjelper nok ikke deg i din sak. Føler det ligger mer bak enn det du skriver her, og når du til slutt opplyser om at du tidligere har hatt kredittramme på 400 000 fordi du har handlet så mye på nettet, så vitner det du jo om du ikke helt har hatt kontroll på egen økonomi, selv om du klipte kortene. Her legger du jo også skylden over på andre for at du hadde så mye i kredittramme, "de kastet det etter deg". Det er faktisk akkurat sånn mange av Luksusfellen-deltagere argumenterer. 

Det er snakk om ett lån på rett over 2 millioner. Jeg har også rundt 2 millioner i egenkapital. Jeg har også noen hundre tusen i aksjer til pensjonssparing som ikke er regnet med i egenkapitalen. Jeg tjernet rundt 600 tusen i året. Jeg kommer også til å stige i lønn neste månede. Hvis jeg er heldig kommer jeg til å gå opp 50k. Jeg har også mulighet for å jobbe overtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det hørtes veldig urimelig ut å få avslag her - Dette fordi både kreditt og billån er begge lån som er utrolig ødeleggende på likviditeten din.

Om du har følgende lån:
200 000 i billån til 5% rente så utgjør dette rundt 3800 pr måned med 5 års nedbetalingsplan.
120 000 i kreditt ramme til 15% rente så utgjør dette rundt 2900 pr måned med 5 års nedbetalingsplan
2 000 000 i boliglån med 3% rente så utgjør dette rundt 9500 pr måned med 25 års nedbetalingsplan

Dette utgjør en lånekostnad på rundt 16 200 pr måned som du skal betjene med ca 32 000+/- utbetalt i måneden hvis du skatter 36%.

Som du ser her så er halve lønna di spist opp av lånekostander allerede nå, og nå er renta "god". så hvis renta går opp til 5% som ikke er usannsynlig blir boliglånet økt til ca 12 000.

På papiret skal dette gå fint, men kalkulatoren til banken legger en del årlig kostnader på bil og levekostnader som gjør at du fremstår som utrolig sårbar for rentehevinger, og rentehevinger er spådd av samtlige i tiden fremover.

I tillegg så går vi en meget usikker tid i møte mtp strømpriser/bensinpriser/økt matvarepriser.

Så ja, du er innenfor 5x inntekt men likviditeten din er ræva, så den må fikses.

Beste måten du kan gjøre det på er å kvitte deg med kredittkortet (Du kan søke om ny kreditt når du har fått innvilget økt boliglån) og om mulig selge bilen eller omregistrere den over på noen andre (kan være vanskelig hvis du har pant i bilen) som en midlertidig løsning.

Når alt dette er sagt, så er det ikke slik at banken ikke vil at du skal ha mer lån, for det betyr mer penger i kassa dems - Men di ser på det som en reel fare at du ikke kan betjene alt samtidig, og det er hovedsakelig for å beskytte deg.

Regnestykket mitt er veldig grovt regna og kan ikke ses på som ett reelt scenario men heller ett eksempel.

Håper det ordner seg for deg!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er snakk om ett lån på rett over 2 millioner. Jeg har også rundt 2 millioner i egenkapital. Jeg har også noen hundre tusen i aksjer til pensjonssparing som ikke er regnet med i egenkapitalen. Jeg tjernet rundt 600 tusen i året. Jeg kommer også til å stige i lønn neste månede. Hvis jeg er heldig kommer jeg til å gå opp 50k. Jeg har også mulighet for å jobbe overtid. 

Men et lån på 2 mill er et lån på 2 mill, som må ta høyde for renteøkninger. Og det er ikke et lite lån for en enslig person som har 600 000 i årsinntekt. Som flere har skrevet så er ikke 5x inntekt maksimalt, ikke noe man har rett på. Her blir fratrekk av usikret gjeld avgjørende, fordi det kan påløpe ekstreme rentekostnader på dette om man ikke betaler inn og da går ikke regnestykket opp. Selv om du har betalt inn dine regninger tidligere så har banken ingen garanti for å vite at du fortsetter å klare det, tvert i mot skal du nå ha en endret livssituasjon med enslig økonomi så banken har grunn til å være skeptisk . Banken kan heller ikke ta hensyn til kommende inntekter eller potensielle inntekter eller penger som er låst til andre formål. Alle kan si at man har mulighet til å jobbe overtid, men det er jo ingen garanti for noe som helst.

Igjen, løsningen her er svært enkelt. Du avslutter kredittkortene og søker heller igjen senere. Hvorfor gjør du det så vanskelig for deg selv? Er du redd for at du ikke skal få innvilget kredittkort igjen senere pga. den andre gjelden din? Logikken din er forresten litt skremmende, du skriver i HI at du vurderer å ta opp forbrukslån for å få fersk kapital fordi banken din ikke vil gi deg ekstra lån pga. nettopp - kredittkortene!  Så du er altså villig til å sette deg i en svært ugunstig situasjon, men antyder samtidig at dette isåfall er banken sin feil fordi de ikke vil gi deg det andre lånet 🤷‍♀️ Det er jo bare et bevis på at det er noe som skurrer litt med din økonomiske sans. Man vurderer da ikke forbrukslån når man har mulighet til å kvitte seg med kredittkort og bil først!

Jeg er enig i at du bør prøve å beholde bilen, på lang sikt tror jeg du sparer på det, men det er klart at bilgjeld på 180 000 må inn i regnstykket til banken også og da må du ofre deg med kredittkortene.

Men som sagt, du står fritt til å søke hos andre banker, så du får bare sette i gang, det hjelper iallfall ikke å sitte og sutre over at du ikke er enig i banken sine utregningsmetoder, for da kommer du ingen vei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er midt oppe i et samlivsbrudd. Vi eier bolig sammen. Siden jeg har best økonomi og eier størst del av boligen et det mest naturlig at jeg tar over boligen hvis den ikke blir solgt. Problemet er at banken ikke vil låne meg mer penger enn akkurat det som et igjen av gjeld. 

Bolig har en verdi på 3,5 til 4 mill. Banken går ut i fra 3,5 uten takst. Lånet et på 1,84 mill. Mesteparten av egenkapitalen er min. Vi har regnet ut at samboer skal ha ca 200 tusen siden vi ikke har bodd her så lenge, og siden samboer gikk inn med 0 i egenkapital. Banken vil bare låne meg 1,84 mill til sammen. Da har jeg ikke nok til å betale ut min samboer. Jeg trodde man kunne låne opp til 5 gang egen inntekt? Jeg har 600 tusen i inntekt. Det skulle gitt 3 mill. Jeg har også billån på 180.000 og noen kredittkort med ramme på rundt 120.000, men de er ikke brukt. Har skjønt at ramme teller som lån selv om den ikke er benyttet. Likevel skulle jeg i teorien kunnet få låne  2,7 mill? Jeg trenger ikke å låne mer enn 2,05 eller 2,15 for å betale ut min samboer. Syns banken er veldig streng…

Alternativet er at jeg må ta opp et forbrukslån for å betale ut min samboer. Det er jo idiotisk…

på hvilken måte har du kommunisert med banken?

hvis du selger boligen, og skal kjøpe på nytt, da får du vel egenkapital, og kan kjøpe bolig for 2,7 mill om det er det som er viktig. 

Anonymkode: 7f238...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

kan du få 180 000 kr for bilen om du selger den?

Anonymkode: 7f238...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du burde også få en etakst på huset slik at banken har noe å gå etter. Det er gratis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har alltid vært så uheldig når jeg kjøper bruktbil. Derfor har har kjøpt en ny bil med garanti som jeg slipper å bruke penger på dyre verkstedbesøk. Jeg har også bakt inn service avtale i prisen. Eneste jeg betaler uten om er forsikring på noen få hundrelapper i måneden. Siden det er en elbil sparer jeg også bompenger og bensin/diesel. 

Så du har egentlig også friske midler tilgjengelig om du bare er villig til å ofre noe. Det er snakk om å beholde huset, så i verste fall får du ta ut litt av aksjene til pensjonssparingen sånn at du er sikret huset til pensjonen, og fokusere på pensjonsparing senere. Visst du ikke vil kvitte deg med kredittkortene altså. Eller du kan kvitte deg med kredittkortet for en begrenset periode, eller evt. selge bilen. Åpenbart er det siste mer lønnsomt for deg på nåværende tidspunkt.

Du har flust av muligheter her, men velger å fokusere på at banken ikke vil gi deg et lite lån til og at du evt. må til forbruksgjeld. Nei det må du ikke, du har mange andre muligheter, du er bare ikke villig til å ofre noe og forventer å få et nytt lån i hendene som banken på ingen måte er forpliktet til å gi deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Koster fort 10.000 kroner tur/retur  når man reiser til en liten plass oppe i nord for å besøke familien. Hadde det vært Bergen - Oslo eller Stavanger hadde det vært noe annet. Hvis jeg kan spare 40.000 i året på fly så er bonuspoeng veldig bra å tjene opp. 

Anonymkode: 03ff0...810

Hvilket kort er det du har som gjør at du kan spare 40 000kr i året på fly? Jeg har regnet på bonus på kredittkortene som jeg kan finne, det blir bare småpenger ut fra mine beregninger.

Anonymkode: 5ca9d...3cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du trenger bare å låne 200 000 kr for å kjøpe samboer. Du kan høre med forskjellige banker om et lån på 200 000 mot pant i bil. 

Anonymkode: b33a6...170

Å låne med pant i bil er ikke og har aldri vært mulig bortsett fra i det sekundet du låner penger til akkurat den bilen.......... og hun har allerede billån ned pant. Tidenes dummeste innlegg....

Anonymkode: ae9f6...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det? Jeg har ramme på tilsammen 185 000 fordelt på fire kort. 

Det er villt mye. Hilsen finansrådgiver som jobber blant annet med boliglån og kreditt. 

Anonymkode: ae9f6...fb3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...