Gå til innhold

Får ikke låne mer på bolig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er midt oppe i et samlivsbrudd. Vi eier bolig sammen. Siden jeg har best økonomi og eier størst del av boligen et det mest naturlig at jeg tar over boligen hvis den ikke blir solgt. Problemet er at banken ikke vil låne meg mer penger enn akkurat det som et igjen av gjeld. 

Bolig har en verdi på 3,5 til 4 mill. Banken går ut i fra 3,5 uten takst. Lånet et på 1,84 mill. Mesteparten av egenkapitalen er min. Vi har regnet ut at samboer skal ha ca 200 tusen siden vi ikke har bodd her så lenge, og siden samboer gikk inn med 0 i egenkapital. Banken vil bare låne meg 1,84 mill til sammen. Da har jeg ikke nok til å betale ut min samboer. Jeg trodde man kunne låne opp til 5 gang egen inntekt? Jeg har 600 tusen i inntekt. Det skulle gitt 3 mill. Jeg har også billån på 180.000 og noen kredittkort med ramme på rundt 120.000, men de er ikke brukt. Har skjønt at ramme teller som lån selv om den ikke er benyttet. Likevel skulle jeg i teorien kunnet få låne  2,7 mill? Jeg trenger ikke å låne mer enn 2,05 eller 2,15 for å betale ut min samboer. Syns banken er veldig streng…

Alternativet er at jeg må ta opp et forbrukslån for å betale ut min samboer. Det er jo idiotisk…

Anonymkode: 74281...743

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Siden kredittkortene dine ikke er brukt, si de opp umiddelbart. Da kan du sikkert få lån til å kjøpe ut samboer.

Anonymkode: 061d4...5d5

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som vedkommende over her sier, si opp kredittkortene. Søk også hos flere banker.... 

Anonymkode: b3a73...005

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hm, er det riktig at rammen på kredittkort trekkes i fra, selv om de ikke er benyttet?Ganske så sikker på at det ikke skjedde da jeg tok opp nytt lån nå i januar. 

Har du kun snakket med en bank, TS? Ville hørt med flere. Har du barn? Det kan gjøre at du ikke får makset ut lån ut fra inntekt

Anonymkode: c3df2...c8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om dere er i en situasjon der dere må selge må man jo betale megler, nedvask, med mer. Så dette vil jo også eksen din tape mye på. Om tilliten fortsatt er der, kunne det vært en plan å inngå en privat nedbetalingsavtale med han? 

Uansett. Jeg ville aldri lånt opp mot 2 millioner med kun 600t i inntekt, og stigende renter. Og behov for bil på toppen. Så personlig ville jeg nedgradert før det var for sent. 

Anonymkode: 50201...1b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har du ikke fått takst ? 
ta et møte med banken og forklar hva du mener er en overkommelig belåningsgrad for din økonomi . Sier de nei så informere du de på en hyggelig måte at du vil prøve å få lån i en annen bank og flytte kundeforholdet . 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om dere er i en situasjon der dere må selge må man jo betale megler, nedvask, med mer. Så dette vil jo også eksen din tape mye på. Om tilliten fortsatt er der, kunne det vært en plan å inngå en privat nedbetalingsavtale med han? 

Uansett. Jeg ville aldri lånt opp mot 2 millioner med kun 600t i inntekt, og stigende renter. Og behov for bil på toppen. Så personlig ville jeg nedgradert før det var for sent. 

Anonymkode: 50201...1b7

Jeg har 2,6 mill i lån og inntekt 420 000🤨Synes ikke 2 mill er mye lån…til tross for renteøkning.

Anonymkode: 3c305...d26

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår banken godt. 

Du bør nedbetale billånet og kredittkortene først. 

Endret av bundaberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
bundaberg skrev (5 minutter siden):

Forstår banken godt. 

Du bør nedbetale billånet og kredittkortene først. 

Hun har ikk kredittgjeld. Hun har ubrukt ramme på noen kredittkort. 

Ts, kan du ta kontakt med banken og høre om det vil hjelpe om du avslutter kredittkortene? jeg synes også at banken var veldig streng her. 

Anonymkode: 097bd...2cc

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flytt lånet til en av de mindre bankene? DNB er kjent for å ikke gi så mye lån.

Anonymkode: afbee...f23

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som andre skriver, avslutt kredittkortene. Alternativt, hvis du ser for deg å bruke de noe fremover, så kan du sette med rammen på de. Da vil du kunne få mer lån.

Har du studielån? Det trekker de også fra.

Har dere et gunstig lån innenfor 60%? Isåfall kan dette også være med på å begrense hvor mye du kan låne opp til samme betingelser.

Jeg ville ha fått en etakst. Vi betalte ikke noe for det i fjor da vi refinansierte lånet vårt. (Mulig det er ulik praksis.) Deretter ville jeg ha tatt en ny runde med banken. MEN jeg ville også ha sjekket hvilke betingelser du kan få på lån hos andre banker.

Du bør gjøre alt annet enn å ta opp forbrukslån for å betale ut samboer.

Anonymkode: bc759...0e0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Avslutt kredittkortene for nå, og ring til flere banker. 

Dette høres jo ut som en smal sak, du har bare vært uheldig med første bank. 

Anonymkode: 53092...719

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres rart ut at du ikke får overta lånet + øke det opp med 200’ for å kjøpe han ut med din inntekt.

Jeg tener omtrent det samme som deg (litt mindre), og fikk 2.4 i lån + 300 000 (med kausjonist på siste). Jeg har fra før studielån på rundt 180 000.

Du må bare prøve flere banker. Og si til banken din hva du evt får slags tilbud, så kan det hende de ombestemmer seg (om du helst vil fortsette med den banken).

Jeg fikk cirka 0 i lån når jeg søkte på nett i diverse banker. Snakket med min lokale bank = «dette ordner vi!»

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kredittkortene for å samle på bonuspoeng slik at jeg kan reise gratis med fly for å besøke familien. Har derfor ikke lyst å si opp kredittkortene. Jeg betaler inn mer enn jeg bruker på kortene for å aldri ha gjeld. Bilen må jeg også ha siden jeg jobber turnus og kommer meg ikke til og fra jobb på kveld/natt uten bil. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har kredittkortene for å samle på bonuspoeng slik at jeg kan reise gratis med fly for å besøke familien. Har derfor ikke lyst å si opp kredittkortene. Jeg betaler inn mer enn jeg bruker på kortene for å aldri ha gjeld. Bilen må jeg også ha siden jeg jobber turnus og kommer meg ikke til og fra jobb på kveld/natt uten bil. 

Så lenge du har kredittkortene får du ikke låne mer. Litt av grunnen er jo at banken også må ta høyde for mye høyere rente på den delen av gjelden.

Anonymkode: 25225...a1f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men du kommer ikke unna at selv om du kan dokumentere at du ikke har kredittkortgjeld og det andre du skriver her, så regnes kredittgrensen fremdeles med for banken. Du kam sette ned grensen til for eksempel 10k per kort, det hjelper mye. 120k i ramme på kredittkort er mye. Å selge bilen hjelper også. 5x inntekt er MAX, ikke grensen man har rett på. Bil, barn, rammer på kredittkort er eksempler til ting som trekker ned fra 5x.

Anonymkode: cd203...40c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er midt oppe i et samlivsbrudd. Vi eier bolig sammen. Siden jeg har best økonomi og eier størst del av boligen et det mest naturlig at jeg tar over boligen hvis den ikke blir solgt. Problemet er at banken ikke vil låne meg mer penger enn akkurat det som et igjen av gjeld. 

Bolig har en verdi på 3,5 til 4 mill. Banken går ut i fra 3,5 uten takst. Lånet et på 1,84 mill. Mesteparten av egenkapitalen er min. Vi har regnet ut at samboer skal ha ca 200 tusen siden vi ikke har bodd her så lenge, og siden samboer gikk inn med 0 i egenkapital. Banken vil bare låne meg 1,84 mill til sammen. Da har jeg ikke nok til å betale ut min samboer. Jeg trodde man kunne låne opp til 5 gang egen inntekt? Jeg har 600 tusen i inntekt. Det skulle gitt 3 mill. Jeg har også billån på 180.000 og noen kredittkort med ramme på rundt 120.000, men de er ikke brukt. Har skjønt at ramme teller som lån selv om den ikke er benyttet. Likevel skulle jeg i teorien kunnet få låne  2,7 mill? Jeg trenger ikke å låne mer enn 2,05 eller 2,15 for å betale ut min samboer. Syns banken er veldig streng…

Alternativet er at jeg må ta opp et forbrukslån for å betale ut min samboer. Det er jo idiotisk…

Jeg har SAGA med høy kreditt, men aldri brukt det.  Ble ikke nevnt med ett ord da jeg var i banken. Fikk 5 ganger inntekten. 

Anonymkode: 72728...88f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får bare 3,8 ganger inntekten min. Har ett barn. Men jeg har dnb, vurderer å sjekke andre banker.

Anonymkode: 8a172...5aa

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...