Gå til innhold

Hvordan bli bedre til å takle sultfølelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsøker gå ned i vekt og en av de største problemene mine er at jeg er dårlig på å takle sultfølelse. Nærmest som at jeg er 'redd' for følelsen. Det blir en ond sirkel: Spise - sult - tenke på mat - spise - tenke på mat - spise. 

Noen som sliter med det samme? Hva kan man gjøre?

Anonymkode: 1894a...978

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser du godt da du først spiser, da? Feks at du får i deg nok proteiner, det gjør at du føler deg mett lenger. Å spise mer volum kan også hjelpe. 

Og viten om at det alltid er verst i begynnelsen - det blir bedre etterhvert, stå på!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg forsøker gå ned i vekt og en av de største problemene mine er at jeg er dårlig på å takle sultfølelse. Nærmest som at jeg er 'redd' for følelsen. Det blir en ond sirkel: Spise - sult - tenke på mat - spise - tenke på mat - spise. 

Noen som sliter med det samme? Hva kan man gjøre?

Anonymkode: 1894a...978

Det er ikke farlig å gå litt sulten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Øv deg på å beholde sultfølelsen. Når du føler deg sulten, bestem deg for å vente med å spise f.eks 30 minutter eller en time. Lag en strategi på andre ting du kan gjøre i stedet, for eksempel gå en liten tur, eller gjør rent på badet 😊 Så vil du antakelig oppleve at den verste sultfølelsen forsvinner ganske raskt😊

Anonymkode: e6ecf...cae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare en følelse. 

Det å kunne være litt sulten på tidlig kveld og  kveld er greit synes jeg om jeg bare er hjemme og surrer. Sulten varer aldri så lenge. Midt på dagen når jeg skal prestere holder jeg blodsukkeret stabilt. 

Anonymkode: 5bfd2...ad4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt over: hold deg i aktivitet. Kanskje du kan avtale å rusle en tur med en venn på det tidspunktet du vet at du pleier å bli sulten? Da er det lettere å ignorere sulten.

For meg funker det også å sette i gang et stort ryddeprosjekt. Da flyr timene.

Anonymkode: 37432...f65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk på at det betyr at kroppen får tid til å rydde opp i fordøyelsessystemet. Det er egentlig det magerumling er.

Anonymkode: 59a32...b37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta deg en gultot når det gnager😃

Anonymkode: 5ca2d...361

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke sulten. Kroppene våre husker de normale spise-rutinene våre, og vil produsere et stoff kalt grenhlin (eller lignende, husker ikke helt hvordan det skrives), for å forbrede kroppen til å ta i mot og fordøye mat til de tidene den er vant til at mat kommer inn. Er du en som spiser ofte, så vil kroppen altså produsere dette stoffet gjennom dagen. Dette stoffet er hva som fører til sultfølelse. 

Om man f.eks kutter ut frokost og ikke spiser før i 12 tiden, vil man etter noen dager ikke lenger føle seg sulten på morgenen. Da vil sultfølelsen istedenfor komme i 12 tiden. Men det kan være vanskelig å endre rutiner, for mat er jo gjerne knyttet til det psykiske også. Som du sier: du er litt redd for sultfølelsen. 

Mine tips:

1. sett opp tidspunkt for når du skal spise, og hold deg til de tidene. Etter noen dager/en uke, vil kroppen ha tilpasset seg og ikke lenger produsere stoffet som gir deg sultfølelse utenfor de tidene. 

2. Kjøp inn en flaske med eplecider på helsekostbutikken (ikke den typen du finner på dagligvarebutikken). Det skal visstnok hjelpe på blodsukkeret og hjelpe med vektnedgang, men om dette er sant eller ikke vet jeg ikke. Det jeg vet er at det absolutt hjelper på sultfølelsen! Når du føler deg sulten, bland én eller to spiseskjeer med eplecider i et stort glass vann og drikk ned (helst med sugerør for å beskytte tennene). 2-3 glass om dagen bare, ikke mer. Det gjør at du føler deg mett. 

3. Spis så rent som mulig, og kutt ut unødvendige kalorier. Da får du spist større måltider og kan kjenne deg mett uten å overgå kaloriinntaket. Havregryn med vann eller havremelk istedenfor kumelk, med banan som søtningsmiddel istedenfor sukker, bær og annet du liker, til frokost/lunsj. Til middag bør du fylle på med masse grønnsaker, sunne karbohydrater som ris og potet, og/eller proteiner fra bønner og linser.

Anonymkode: 9168f...baf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Til deg over, er det ikke Eplecider eddik du mener?

Sliter selv med dette ts, sulten. Har som flere nevner begynte med periodisk faste. Er ikke sulten før 12. har spisevindu til 20:00. Er litt vanskeligere nå på sommeren å stoppe åtte, men prøver å ikke spise etter dette.

Sulten henger for min del sammen med at jeg spiser mindre kalorier nå enn før, pga jeg må ned i vekt. Hadde jeg spist nok kalorier hvert måltid slik at jeg opprettholdt vekta, hadde jeg ikke vært sulten.

Jeg spiser mest protein og fett, karbohydrater av grønnsaker og bær, litt frukt. Dropper sukker, dropper drikke med kalorier.

Når sulten kommer og jeg ikke skal spise på en time eller mer drikker jeg et stort glass vann og tar en tyggis. Gode alternativ er å gjøre noe aktivit. 

Også sier jeg etter siste måltid Kl 20 til meg selv at nå er det nok. Kun vann og litt te utover kvelden.

Anonymkode: ec38b...977

AnonymBruker
Skrevet

Spis etter klokka, faste tider, faste mengder sånn cirka. Da er det ikke noe å tenke på, mett eller sulten, lunsj er kl.12.00, du skal ikke spise verken før eller etter eller noe annet. Er du veldig sulten før det - flott! Blir du sulten igjen før middag/et mellommåltid -flott! Man skal være sulten når man setter seg til bords.  

Anonymkode: 191b1...555

AnonymBruker
Skrevet

Og en ting til, det å kjenne på at sult ikke er farlig er en ny ting for meg. I stedet for å spise hver gang sultfølelsen kom, så tenkte jeg over den og ble stolt jo lengre jeg klarte å gå med den. Om jeg bestemte meg for å spise 12, 16 og 20, og var sulten feks 1045, var det bare å holde ut. Ble flinkere for hver gang. 

Men viktig og kjenne på om man faktisk er sulten. Var en bruker her inne som skrev noe lurt en gang som jeg tok til meg. Den sa «Er jeg egentlig sulten? Er jeg så sulten at jeg kunne spist et tørt knekkebrød?» hvis svaret er nei, er det bare å kjempe i mot. Så dette stiller jeg meg når følelsen kommer.

Det andre viktige er å vite at jeg spiser mat som gjør meg mett. Om jeg er i selskap og spiser et kakestykke, vet jeg at det er for mye kalorier, men at det ikke gjør meg mett. Har derfor begynt å spise nok proteiner og fett før selskap og være restriktiv på hva jeg spiser der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Til deg over, er det ikke Eplecider eddik du mener?

Sliter selv med dette ts, sulten. Har som flere nevner begynte med periodisk faste. Er ikke sulten før 12. har spisevindu til 20:00. Er litt vanskeligere nå på sommeren å stoppe åtte, men prøver å ikke spise etter dette.

Sulten henger for min del sammen med at jeg spiser mindre kalorier nå enn før, pga jeg må ned i vekt. Hadde jeg spist nok kalorier hvert måltid slik at jeg opprettholdt vekta, hadde jeg ikke vært sulten.

Jeg spiser mest protein og fett, karbohydrater av grønnsaker og bær, litt frukt. Dropper sukker, dropper drikke med kalorier.

Når sulten kommer og jeg ikke skal spise på en time eller mer drikker jeg et stort glass vann og tar en tyggis. Gode alternativ er å gjøre noe aktivit. 

Også sier jeg etter siste måltid Kl 20 til meg selv at nå er det nok. Kun vann og litt te utover kvelden.

Ja, eplecider eddik 🙂

Anonymkode: 9168f...baf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...