Gå til innhold

Jula nærmer seg og den blir svindyr i år! Hva med alle som ikke har råd? Har du råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvert år ser vi disse annonsene på Finn hvor de ber om hjelp. Hvordan blir det i år?

Kommer vi til å se mange som ikke har råd til å feire jul i år tror dere?

Lurer på om folk prioriterer bolig, strøm og mat fremfor å feire jul, men folk gjør jo så mye rart så....

"Må jo feire jul" Nei, du må ingenting. Du velger å gjøre den dyr, selv om du ikke har råd. Det er en dårlig prioritering det!

Anonymkode: 3f821...d28

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har man dårlig råd er det smart å planlegge julen, feks begynne med å kjøpe julegaver allerede i februar. 

Endret av Nooni
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg feirer jul uansett økonomi. Jeg gir eller får ikke gaver. Det er noe jeg er kjempe glad for. Jul for meg er pynte hus og lage god mat. Pluss mange fridager:) 

• Liker 18
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har begynt så smått med ting til pakkekalenderen og jeg må snart begynne å spare litt for å få råd til jula. Helt grei, jeg vet jo at den kommer (selvom den kommer like plutselig hvert år😅)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper Finn ikke velger å anvende «Hjelp til Jul» i år, fordi jeg tror mange kommer til å utnytte funksjonen.

Hvis man først ønsker å hjelpe, anbefaler jeg heller å gi til organisasjonene som jobber med dette. Å gi til privatpersoner er en risikosport. 

Anonymkode: fd430...b2d

• Liker 15
  • Nyttig 5
Gjest Crimson123
Skrevet

Jul blir det uansett, du må ikke kjøpe gaver til flere tusen kroner. 

Skrevet (endret)

Jeg var nesten ferdig med julegavene da prisstigningene kom, så det blir ikke noe særlig dyrere i år enn i fjor. Julemat lager jeg svært lite av, og pynt eier jeg ikke.

Man må ikke kjøpe gaver, og man må ikke feire jul heller, hvis man ikke har råd. Det er helt innafor å si til venner og familie at det blir gavefri jul.

Endret av Portia Catonis
når - da
  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man må jo være forberedt og gjøre gode valg. I år kommer jeg f.eks til å droppe pakkekalender til mine tre barn. Det har jeg allerede sagt til de. I år blir det sjokoladekalender.

Vi har ok økonomi, men jula merkes godt lell. 

Anonymkode: c185e...e75

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (8 timer siden):

Jeg feirer jul uansett økonomi. Jeg gir eller får ikke gaver. Det er noe jeg er kjempe glad for. Jul for meg er pynte hus og lage god mat. Pluss mange fridager:) 

Samme her, vi hverken gir eller får julegaver. For meg handler jul om å være sammen med familien, spise god mat, høre musikk, tenne i peisen, se julefilmer og kose seg i pyntet hus. 

Maten koster litt ekstra, men ellers har vi ingen utgifter i jula son vi ikke har ellers i året. Gaver til folk som har alt de trenger er noe stort tull uansett. 

Anonymkode: 0e3fd...ca5

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

De fleste av oss tåler nok jula omtrent på samme nivå som vanlig. De fleste nordmenn har temmelig god råd. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri i livet om jeg gidder kjøpe noe ekstra god mat til jul når hver tur i butikken er en kattepine som nå. Skal dog kjøpe julegaver om jeg finner gode tilbud i løpet av høsten, men streiker på matprisene. De er latterlig nå. 

Anonymkode: f5f6f...123

• Liker 1
Skrevet

Jeg har råd til å feire jul men slutta med det da pappa havna på sykehjem og jeg ble alene 

• Liker 1
  • Hjerte 15
AnonymBruker
Skrevet

Julegavene er kjøpt inn for lengst. Ler av tanken på at folk stresser i desember med å kjøpe julegaver 

Anonymkode: 0dc78...cbe

• Liker 4
Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg gjør lite ut av julen og blir nok alene.  Jeg kommer nok til å henge opp en julestjerne i et vindu og ferdig med det. Og så lager jeg litt mat og sånt som bringer frem litt gammel julefølelse. Slike ting som ikke dagens ungdommer liker.

AnonymBruker
Skrevet

Det er et paradoks at mange vil droppe gaver fordi det er "for dyrt", samtidig som de gjerne sukker over at jula er så materialistisk. Men julefeiringen blir det du selv gjør den til, gaver og mat trenger ikke være så overvettes dyrt og råflott om man bare tenker seg om og planlegger litt.

Anonymkode: 3dd26...a2d

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har allerede startet på julegaver. Og begynt å tenke mer økonomisk på penger jeg bruker. Ser ikke hvordan jul skal bli noe vanskeligere eller mindre å feire i år som andre år. Men jeg kommer til å handle rimeligere gaver i totalsum.

Anonymkode: 0909d...25c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som er alene i jula, vil jeg foreslå å starte en julekveldstråd på KG der det går an å samles og skravle litt.

Anonymkode: 3dd26...a2d

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Null problem. Jeg bryr meg ikke om å kjøpe inn til jul.

Anonymkode: 30183...585

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man legger det jo på det nivået man har råd til. Å FEIRE jul trenger ikke koste en krone; å sitte å se på julefilmer og høre Sølvguttene gir den julestemninga man trenger. 

Anonymkode: 6fb57...f27

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg håper Finn ikke velger å anvende «Hjelp til Jul» i år, fordi jeg tror mange kommer til å utnytte funksjonen.

Hvis man først ønsker å hjelpe, anbefaler jeg heller å gi til organisasjonene som jobber med dette. Å gi til privatpersoner er en risikosport. 

Anonymkode: fd430...b2d

Blir nok utnyttet allerede. Men jeg er helt enig med deg. Det er blitt en uting å be andre om hjelp, istedenfor å ta tak selv. 

Ser av og til på Luksusfellen, og blir ganske provosert når "ekspertene" heier frem personens venner som gir penger, eller opprettelse av "spleis" og lignende. Det blir en godkjenning av at klarer du ikke å hjelpe deg selv, fordi om du egentlig har både økonomi og IQ til å klare det, så er det greit å overlate ansvaret til andre.

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...