AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #1 Skrevet 26. juli 2022 Hei. Jeg vurderer å starte på Brintillix, og lurer på om det er senskader/ettervirkninger ved bruk av antidepressiva? Tenker ikke på bivirkninger når man går på det, men la oss si 1 år eller senere etter at man sluttet? Hvis man kommer seg ut av en depresjon ved bruk av antidepressiva ved å bruke det i 1 år, istedenfor å bruke 3 år for å komme seg ut av det naturlig uten bruk av medisin. Er det noen ulempe i etterkant ved bruk av medisin? Jeg veier opp alternativene. Jeg kan selvfølgelig ikke si om jeg kommer meg ut av det uten medisin, eller være helt sikker på at medisinen fungerer så jeg kommer meg raskere ut av det. Samtidig er det vanskelig å si hvordan da f.eks. 3 år med depresjon vil påvirke livet mitt contra 1 år, da med tanke på sosialt, jobb, og aller viktigst familie. Jeg tenker bare lengre fram i tid, om hjernen kan bli påvirket permanent av medisin. Hjernen kan vell bli permanent påvirket av depresjon uten medisin mener jeg å ha lest, så da blir det å vurdere det opp mot hverandre. Mulig det ble litt knotete forklart, men men... Anonymkode: a4e51...394
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #2 Skrevet 26. juli 2022 Noen opplever permanent redusert sexlyst. Vet ikke om forskning støtter det, men i alle fall mange som sier de ikke fikk sexlysten helt tilbake slik den var. Anonymkode: b007a...62f 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #3 Skrevet 26. juli 2022 Jeg gikk på 10 meg Cipralex i to år. Hadde en del bivirkninger, følte at det var en «mur» mellom meg og følelsene mine og savnet å kjenne skikkelig på følelser. Så da trappet jeg ned og sluttet helt. Jeg fikk store sinneutbrudd i ukene etter at jeg sluttet med medisinen. Det har roet seg nå, men slet med sinne før jeg begynte på Cipralex så det er en del av min skrudde personlighet. Ellers har sexlysten kommet tilbake og kiloene har begynt å forsvinne. Det er snart et år siden jeg sluttet. Anonymkode: fc7c5...974 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #4 Skrevet 26. juli 2022 Beste tips er å holde seg unna. https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2022/07/23/det-enkleste-er-en-pille/ https://bokelskere.no/bok/frakoblet-de-egentlige-aarsakene-til-depresjon-og-de-overraskende-loesningene/588350/ God tips, som reddet meg. Fikk men en coach, som også dyttet meg i gang med fysisk trening. Offentlige pumper bare piller....uansett hva det er. Anonymkode: db8be...923 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #5 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Beste tips er å holde seg unna. https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2022/07/23/det-enkleste-er-en-pille/ https://bokelskere.no/bok/frakoblet-de-egentlige-aarsakene-til-depresjon-og-de-overraskende-loesningene/588350/ God tips, som reddet meg. Fikk men en coach, som også dyttet meg i gang med fysisk trening. Offentlige pumper bare piller....uansett hva det er. Anonymkode: db8be...923 Takk for svar. Det er fortsatt beviselig at antideprisiva har virkning, så noe gjør den med oss, uansett om det som skrives i artikkelen er korrekt eller ikke. Det har jeg selv kjent på siden jeg har gått på det noen måneder selv, da jeg var veldig deprimert for 3 år siden. Men jeg er ute etter om det er negative permanente virkninger av å gå på det? Er det skadelig i det lange løp? Jeg har prøvd å komme meg ut av denne nedstemtheten, følelsen av ingen mening, ingenting som gir meg noe særlig glede, energiløsheten selv, men jeg sliter. Jeg er også klar over at det nok er justeringer i livet som kunne ført til at jeg ikke blir deprimert, men det er nå slik at det er enkelte ting som ikke er så sykt enkelt å endre på. Blant annet småbarnsfasen, flytting, nyutdannet og jobb, som jeg er ganske sikker på gav meg en knekk, jeg ble helt utmattet. Jeg kan jo ikke akkurat gi ungene munnbind, gå tur eller trene hele dagen fordi jeg ikke takler å være tilstende når barna krangler og slåss med hverandre om filleting. Det er ingen knapp jeg kan trykke på for at de skal bli ferdig oppdratt og siviliserte mennesker. Nei, de må læres opp, formes, de må korrigeres, og da må man bruke energi på det. Jeg kan heller ikke gjøre noe annet enn å prøve å søke etter en annen jobb, selv om jeg skulle jobbet med noe helt annet som interesserte meg, og som ikke medfører at jeg må selge hus og pålegge familien min en helt annen standard enn de er vant med. Dette er ting man må komme seg gjennom, men jeg kjenner at det er litt vell mye, og at jeg ønsker å ikke føle slik jeg føler, og ha det slik jeg har det oppi hodet mitt. Anonymkode: a4e51...394
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #6 Skrevet 26. juli 2022 Jeg har gått på antidepressiva i 11 år, og sluttet i februar. Har så langt ikke merket noe til senvirkninger. Jeg brukte imidlertid lang tid på nedtrapping Anonymkode: 18472...2d1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #7 Skrevet 26. juli 2022 Vet ikke om det er så mye forsket på, merkelig nok. Hadde søkt på engelsk på nettet på ulike forum, da USA er den mest pillepoppede nasjonen. Har selv lest en del om det, og rører ikke sånn medisin om det ikke står om liv. Anonymkode: 4cf48...d70 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #8 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen opplever permanent redusert sexlyst. Vet ikke om forskning støtter det, men i alle fall mange som sier de ikke fikk sexlysten helt tilbake slik den var. Anonymkode: b007a...62f Jeg merker det ennå, men samtidig er jeg ikke helt frisk fra depresjonen. Så tror det er en miks. Du må nesten bare veie opp mot hverandre ts. Noen får god hjelp, andre ikke. Jeg merket ingen bedring, men vi er alle ulike helsemessig. Anonymkode: e2c5e...02c
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #9 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg gikk på 10 meg Cipralex i to år. Hadde en del bivirkninger, følte at det var en «mur» mellom meg og følelsene mine og savnet å kjenne skikkelig på følelser. Anonymkode: fc7c5...974 Dette hadde jeg på en antidpressiva også. Merket det ikke på Cipralex, men så gikk jeg ikke på den lenge heller. Men jeg greide ikke gråte på antidepressiva. Var ekkelt og følte meg som en robot. Anonymkode: e2c5e...02c
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #10 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar. Det er fortsatt beviselig at antideprisiva har virkning, så noe gjør den med oss, uansett om det som skrives i artikkelen er korrekt eller ikke. Det har jeg selv kjent på siden jeg har gått på det noen måneder selv, da jeg var veldig deprimert for 3 år siden. Men jeg er ute etter om det er negative permanente virkninger av å gå på det? Er det skadelig i det lange løp? Jeg har prøvd å komme meg ut av denne nedstemtheten, følelsen av ingen mening, ingenting som gir meg noe særlig glede, energiløsheten selv, men jeg sliter. Jeg er også klar over at det nok er justeringer i livet som kunne ført til at jeg ikke blir deprimert, men det er nå slik at det er enkelte ting som ikke er så sykt enkelt å endre på. Blant annet småbarnsfasen, flytting, nyutdannet og jobb, som jeg er ganske sikker på gav meg en knekk, jeg ble helt utmattet. Jeg kan jo ikke akkurat gi ungene munnbind, gå tur eller trene hele dagen fordi jeg ikke takler å være tilstende når barna krangler og slåss med hverandre om filleting. Det er ingen knapp jeg kan trykke på for at de skal bli ferdig oppdratt og siviliserte mennesker. Nei, de må læres opp, formes, de må korrigeres, og da må man bruke energi på det. Jeg kan heller ikke gjøre noe annet enn å prøve å søke etter en annen jobb, selv om jeg skulle jobbet med noe helt annet som interesserte meg, og som ikke medfører at jeg må selge hus og pålegge familien min en helt annen standard enn de er vant med. Dette er ting man må komme seg gjennom, men jeg kjenner at det er litt vell mye, og at jeg ønsker å ikke føle slik jeg føler, og ha det slik jeg har det oppi hodet mitt. Anonymkode: a4e51...394 Har du ikke god hjelp i mannen din? Du kan finne mye interessant om du leser medisinske artikler og forskningsartikler om emnet. Søk og les forskjellige studier. Det er alltid noen som motsier hverandre, så du må være kritisk. Jeg tenker uansett at det er greit å prøve. Bare vær obs på at mange ikke tør slutte med antidpressiva av redsel for å bli verre. Og den der er skummel. Anonymkode: e2c5e...02c
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #11 Skrevet 26. juli 2022 Tja, jeg bruker Cipralex og utover vektøkningen er det ingenting jeg er redd for at skal vedvare etter slutt. Jeg begynte jo av en grunn, og har ikke blitt flat av dem heller. Kjenmer endel som har brukt dette, men ingen med permanente etter»skader». Disse medikamentene er jo velutprøvd og forskes mye på. Anonymkode: 7a7a6...ff7 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #12 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tja, jeg bruker Cipralex og utover vektøkningen er det ingenting jeg er redd for at skal vedvare etter slutt. Jeg begynte jo av en grunn, og har ikke blitt flat av dem heller. Kjenmer endel som har brukt dette, men ingen med permanente etter»skader». Disse medikamentene er jo velutprøvd og forskes mye på. Anonymkode: 7a7a6...ff7 Ja Jeg har også god erfaring med Cipralex. Tror i likhet med deg på forskningen. Vektøkning er noe jeg tenker på av og til. Samtidig så var jeg overvektig før jeg startet og den siste måneden har jeg gått ned i vekt på Cipralex også. Anonymkode: c6d9c...d38
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #13 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja, jeg bruker Cipralex og utover vektøkningen er det ingenting jeg er redd for at skal vedvare etter slutt. Jeg begynte jo av en grunn, og har ikke blitt flat av dem heller. Kjenmer endel som har brukt dette, men ingen med permanente etter»skader». Disse medikamentene er jo velutprøvd og forskes mye på. Anonymkode: 7a7a6...ff7 TS her. Takk for tilbakemeldinger. Jeg fikk vektøkning når jeg gikk på det forrige gang, aldri gått som mye opp i vekt i mitt voksne liv, og det var kjipt. Men jeg tror det egentlig henger sammen med at jeg gav mer blaffen i ting, trente ikke og begynte å spise ting jeg ikke spiste tidligere. Ble også litt kvalm så kanskje jeg spiste litt ekstra for å døyve det. Men jeg lurer på om at hvis jeg fortsetter å trene slik jeg har gjort de siste 2 årene, tenk litt over hva jeg spiser og spise som nå, så bør jeg klare å ikke gå opp i vekt. Det er jo ikke slik at denne type medisin gjør noe med forbrenningen. Jeg mistet også mye sexlyst forrige gang, men denne kom tilbake etter en tid. Men jeg føler ikke at jeg er meg selv, har liksom ikke passion for noe lengre slik det var før jeg ble utmattet og deprimert for over 3 år siden. Skulle ønske jeg kunne kjenne på det, det var liksom en stor del av meg og min utstråling. Jeg var sosial og en fest. Nå vil jeg helst ikke gå på sosiale greier, ikke at jeg er redd for det, men jeg har ingen behov for det, trenger heller å lade batteriene føler jeg, får nok sosialt på jobben. Føler meg kjedelig og en skygge av meg selv. Dette er litt av grunnen for at jeg spør, for hvis medisinene gjør noe med dette, vil jeg nødig starte opp igjen. Men om det bare er symtomer på utmattelsen og depresjon, og at det tar flere år for å komme seg etter dette, så er jo det svaret. Anonymkode: a4e51...394
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #15 Skrevet 26. juli 2022 Nå har jeg tatt cipralex, og fikk bivirkninger som sterk hodepine en periode, så gikk det over, fikk ikke redusert sexlyst, men jeg fikk problemer med å oppnå orgasme, men det gikk heldigvis over. La på meg 10kg da. Men alt gikk over med unntak av dårligere korttidshukommelse. Det ble bedre da jeg kunne redusere dosen, og nå har jeg sluttet(hurra!) men den er fortsatt dårlig. Mulig jeg må gi det mer tid er forholdvis nylig. Spiller hukommelsesspill osv. på telefonen Anonymkode: c76d7...609
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #16 Skrevet 26. juli 2022 Følte at de rota med hodet litt.. ble ukritisk og veldig impulsiv… men så var jeg feildiagnostisert… jeg var deppa pga ubehandla ahdh Anonymkode: 4427b...9db
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #17 Skrevet 26. juli 2022 Britellix har ikke de vanlige bivirkningene som mange andre antidepressiva har (som vektøkning og manglende sexlyst). Den skiller seg også fra andre antidepressiva ved at man kan slutte på dagen med de (mens andre medisiner er det viktig å redusere gradvis). Jeg tviler derfor på at det har noe senvirkninger. Dersom man er svært deprimert kan det være veldig vanskelig å komme seg ut av det bare ved hjelp av terapi. Jeg anbefaler deg å ta det opp med lege og psykolog. Anonymkode: dad8e...08e
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #18 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): TS her. Takk for tilbakemeldinger. Jeg fikk vektøkning når jeg gikk på det forrige gang, aldri gått som mye opp i vekt i mitt voksne liv, og det var kjipt. Men jeg tror det egentlig henger sammen med at jeg gav mer blaffen i ting, trente ikke og begynte å spise ting jeg ikke spiste tidligere. Ble også litt kvalm så kanskje jeg spiste litt ekstra for å døyve det. Men jeg lurer på om at hvis jeg fortsetter å trene slik jeg har gjort de siste 2 årene, tenk litt over hva jeg spiser og spise som nå, så bør jeg klare å ikke gå opp i vekt. Det er jo ikke slik at denne type medisin gjør noe med forbrenningen. Jeg mistet også mye sexlyst forrige gang, men denne kom tilbake etter en tid. Men jeg føler ikke at jeg er meg selv, har liksom ikke passion for noe lengre slik det var før jeg ble utmattet og deprimert for over 3 år siden. Skulle ønske jeg kunne kjenne på det, det var liksom en stor del av meg og min utstråling. Jeg var sosial og en fest. Nå vil jeg helst ikke gå på sosiale greier, ikke at jeg er redd for det, men jeg har ingen behov for det, trenger heller å lade batteriene føler jeg, får nok sosialt på jobben. Føler meg kjedelig og en skygge av meg selv. Dette er litt av grunnen for at jeg spør, for hvis medisinene gjør noe med dette, vil jeg nødig starte opp igjen. Men om det bare er symtomer på utmattelsen og depresjon, og at det tar flere år for å komme seg etter dette, så er jo det svaret. Anonymkode: a4e51...394 Jeg forsøkte å bytte først til Fluoxetin, men den fungerte dårligere for meg. Så da valgte jeg «fungerer, men forblir småtjukk» 😅 Men jeg bruker ssri på en fysisk sykdom som jeg trolig ikke blir kvitt, så jeg vurderer prøve Brintellix som skal være mer vektnøytral. Eneste er at jeg er usikker på om den gir meg angst fordi den visstnok skal være litt «energigivende», men det må man jo bare teste. Så kanskje prøve Brintellix først? Anonymkode: 7a7a6...ff7
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #19 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja Jeg har også god erfaring med Cipralex. Tror i likhet med deg på forskningen. Vektøkning er noe jeg tenker på av og til. Samtidig så var jeg overvektig før jeg startet og den siste måneden har jeg gått ned i vekt på Cipralex også. Anonymkode: c6d9c...d38 Ah, du har klart å gå ned i vekt selv om du står på Cipralex? Som noen her nevner så blir man jo glemsk - så helt ærlig talt klarer jeg ikke huske nøyaktig hvilke mengder jeg egentlig snackset iløpet av disse 2 årene på ssri. For alt jeg vet har jeg gått såpass opp av egen maskin 🤷♀️ Nå fører jeg alt i Lifesum og skal i det minste PRØVE å gå ned i vekt over 1,5 år. Det må jeg jo selv om jeg bytter. Men- har du levd på normale mengder sunn mat, eller har det vært store tiltak for å miste vekt? Anonymkode: 7a7a6...ff7
Anna1653 Skrevet 27. juli 2022 #20 Skrevet 27. juli 2022 Jeg går på Zoloft og har gjort det i et år snart jeg kan ikke tenke meg at det blir noe etterbivirkninger hvis man trapper forsiktig ned, men jeg glemte å ta zoloften en dag og da fikk jeg mye panikkannfall, magesmerter og litt mer. Jeg er veldig glad for at jeg går på Zoloft da jeg føler at det har hjulpet meg mye så jeg vil sterkt anbefale antidepressive:).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå