Gå til innhold

Hva pakker du med på «sydenferie»? Hot tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! :)

Jeg er ikke så reisevant. De få gangene jeg har reist mot sydlige strøk har jeg hatt med altfor mye klær. Jeg tenker helde veien «tenk om jeg trenger det…», «tenk om det blir regn og kaldt…», «tenk om jeg finne ut jeg skal bestige en fjelltopp…» :roll:

Hva er dine «must have» eller gode pakketips for varm ferietur?

Tenker både klær og «annet»-kategorien. 

Skal til Spania i 9 dager. Det er hverken charter eller storby, men en litt mindre landsby. Fin strand. ☀️

Blir superglad for tips! For jeg er virkelig håpløs og har lyst til å bli god på dette :fnise: 

Anonymkode: cfc70...1c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste er vel solbriller og badetøy 😉 Strandhåndkle hvis du har, ellers får du kjøpt alt der nede, inkludert solkrem og aftersun.

Klær: Et par singleter, shorts, undertøy, en lett kjole til kvelden (hvis du bruker sånt). Husk gode sko, hvis du skal traske rundt. Å gå rundt i sandaler som føttene ikke er vant til kan gi blemmer big time. En superlett regnjakke eller poncho i tilfelle regn. Ta med et par bøker hvis du liker å lese (på norsk), eller last ned noen lydbøker på forhånd.

Ikke pakk kofferten full, i tilfelle du faller for fristelsen å shoppe.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

KOndomer og angrepiller

Anonymkode: b6e32...a14

AnonymBruker
Skrevet

Myggmiddel, i tilfelle det er mygg der du skal, ellers solbriller og litt ulikt av sommerklær, solkrem og badetøy.

Anonymkode: 049fb...06d

Skrevet

Det kommer veldig ann på hvor du skal være og hva du skal gjøre. F.eks om du skal shoppe mye ville jeg holdt pakkingen til et minimum og kun tatt med nødvendige ting, hvis du bare har tenkt til å chille på stranden osv ville jeg tatt med flere antrekk og mer unødvendige ting.

Det er jo streik så jeg ville anbefalt at hvis du har muligheten bare tar med ting du får plass til i cabineen (er ikke helt sikker på hvordan man skriver det. Men det inkluderer en liten koffert eller bag og en ryggsekk. https://www.tv2.no/a/14880254/ (link på info om koffert trøbbelet). 

Og husk at hvis du bare pakker til cabin å ikke ta med mer enn 100ml med væske i hver beholder og at du bare kan ta med sånn at det har plass i en ziplock pose man blir utdelt. Har gått på den smellen før dessverre.

God tur!!

• Liker 1
Skrevet

Imodium. 

Den ene gangen jeg ikke hadde det med, så fikk jeg langvarig diaré.  Og da er det ikke bare til å gå på apoteket.

AnonymBruker
Skrevet

Badetøy, solbriller og solkrem.

Et par pene sandaler som er gode å gå i, samt flops eller slippers

2-3 sett med strandklær, til og fra stranden samt når du skal spise, dagantrekk om du ikke skal på stranden.

Et par kjoler, et par pene shorts og/ eller skjørt med overdeler til. En golfjakke er aldri feil i tilfelle det skulle bli kjølig en kveld

Anonymkode: 0c18b...976

AnonymBruker
Skrevet

Reiser som regel bare med håndbagasje for en uke i varme strøk. Passer på at alt passer med alt i farge, og klarer meg fint med det. 
Jeg reiser i behagelige langbukser, gode joggesko og en varm cardigan siden jeg ofte fryser på fly. Da har jeg sko til tur og er reddet om det blir en kald kveld.

Pakker alltid:

En kjole med anstendig lengde til finere middager.

Et midiskjørt som kan kles opp og ned. Mer anvendelig en korte skjørt hvis du er et sted du skal besøke gamle kirker ol.

Singlet og sandaler til stranden, t-skjorte og tøysko til bytur, osv.

Shorts og skjorte i lin, mikses med resten og ser bra ut som sett. Lang linbukse om jeg ikke reiser i den.

Klassiske sandaler og et par nøytral tøysko som er pene nok for litt finere middag ute. 

Badetøy og håndkle. Miniflasker med ansiktskrem, ol, solkrem til kropp og dusjsåpe kjøper jeg på stedet. 

Har kindle som lesestoff. 

Alltid ett par litt varme sokker i tilfelle jeg er kald en kveld på hotellet. 

Trikset er å tenke at alt kan brukes sammen, og i flere situasjoner. Med unntak av undertøy kan du fint bruke det meste mer enn en gang, bare bytt på kombinasjonene om det plager det å være likt kledd flere dager. 

Også kan du alltid kjøpe en t-skjorte ved behov, eller vaske om du søler is over hele deg eller noe. Men har ikke trengt det til nå.

Anonymkode: a2945...98c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utenom klær og sko som de andre har nevnt.

Klesklyper. Også et par store til strandhåndkle på solseng om du har. Telysestake og en telysestake og lighter. Powerbank. Vinopptrekker som også åpner flasker. Vannflaske. Jeg har en fra camelback. Plaster og smertestillende. Saks. Små plastposer til mat og klyper til å lukke disse. Isterningsposer. Termometer. Jeg har en mini en fra Clas Ohlson. En liten kniv. Vaskepulver til håndvask og gjerne en propp til vasken. Liten drybag til å ha på stranda. Her putter jeg penger og mobil. Tåler å bli våt. Tror jeg har en på 5 liter. Kjøpt på XXL.

Anonymkode: c5d63...329

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Telysestake og en telysestake og lighter. 

Atte hva for noe?!

Anonymkode: 9fe7c...1ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Herlig!!

Tusen takk for mange gode tips!! Noterer ned ✍️ :takke:

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Utenom klær og sko som de andre har nevnt.

Klesklyper. Også et par store til strandhåndkle på solseng om du har. Telysestake og en telysestake og lighter. Powerbank. Vinopptrekker som også åpner flasker. Vannflaske. Jeg har en fra camelback. Plaster og smertestillende. Saks. Små plastposer til mat og klyper til å lukke disse. Isterningsposer. Termometer. Jeg har en mini en fra Clas Ohlson. En liten kniv. Vaskepulver til håndvask og gjerne en propp til vasken. Liten drybag til å ha på stranda. Her putter jeg penger og mobil. Tåler å bli våt. Tror jeg har en på 5 liter. Kjøpt på XXL.

Hahah håper dette er kødd!?

Anonymkode: b064a...449

• Liker 1
Skrevet

Myggspray, zyrtec. Jeg er allergisk mot mygg og dette pakker jeg alltid først. 

Store håndklær til solsengen. Bok du kan lese i. Ørepropper til både flytur og ev Strand.(husk på fly må du ha på flymodus, så last ned lister på Spotify) enkle sandaler eller flipp flopper til stranden, som tåler vann da og gå barbeint på sanden er varmt og vondt. Solhatt. Solbriller. Fine og gode sko til vandring i by, sightseeing og sånn. Vonde bein med blemmer er ukult. 

Klær som kan mixes og matches. Shorts og t skjorter som kan brukes over hverandre, at du ikke pakker typ et outfit for hver dag. Da blir bagasjen tung 🥵 pene kjoler eller skjørt til middag på kvelden. Ikke galla kjole, men luftig og lett sommerkjole 👌🏻👌🏻 

Det er ikke vits og rette håret eks, det har jeg gitt opp i syden da det er fuktig i luften og håret faller tilbake slik det var før retting uansett. Fine fletter, sette det opp i dounut eller hvordan det staves, er klassisk og pen måte og pynte håret 👏🏻👌🏻 

Ta gjerne med to bikinier, da har du skift 👏🏻 og solkrem, aftersun. Husk og smør føttene og ørene, sykt kjedelige og vonde plasser og bli brent. Ta pauser fra sola, midt på dagen. Ta gjerne en lunsj eller noe og sitt i skyggen den tiden ☺️ ikke drikk vann fra springen. Mye væske ila dagen. 

Tynn tynn jakke om det skulle dryppe litt, og en tynn genser eller noe om det skulle bli kjølig på kvelden. 

Jeg reiser i langbukse og bluse eller tynn genser. Fryser fort på fly. 

Eventuelle medisiner, ha de i håndbagasjen om bagasjen din ikke kommer med. Husk og skriv fra legen at de er dine og hva bruk de er for. Spesielt med ADHD medisiner etter egen erfaring. 

Pass, bankkort, kontanter til Spania altså euro. Pass, enten så har de på hotellet det elle så bør du låse det inn i en safe. Samme med bankkort og andre verdisaker. Lukk alltid veska igjen, å helst ha den foran deg. Lommetyver er sykt sleipe 🙄 

God tur 🌞🌞

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei! :)

Jeg er ikke så reisevant. De få gangene jeg har reist mot sydlige strøk har jeg hatt med altfor mye klær. Jeg tenker helde veien «tenk om jeg trenger det…», «tenk om det blir regn og kaldt…», «tenk om jeg finne ut jeg skal bestige en fjelltopp…» :roll:

Hva er dine «must have» eller gode pakketips for varm ferietur?

Tenker både klær og «annet»-kategorien. 

Skal til Spania i 9 dager. Det er hverken charter eller storby, men en litt mindre landsby. Fin strand. ☀️

Blir superglad for tips! For jeg er virkelig håpløs og har lyst til å bli god på dette :fnise: 

Jeg pakker bare kjoler og undertøy. 2 kjoler per dag

Anonymkode: 074aa...852

AnonymBruker
Skrevet

Kjoler tar lite plass. Så jeg pakker 1-2 kjoler for hver dag. 

Tilsvarende tar sandaler lite plass, og kan brukes både på strand og til middag. Så pakker et penere og et mer avslappet par, så reiser jeg i et par lette tøysko, typisk toms. 

Om du skal på skikkelig hotell tilbyr de både badehandklær, hårføner og dusjsåpe. Sjekk det først. Om ikke, invester i et slikt stort/tynt handkle. Det tar lite plass/vekt, og tørker mye raskere. 

En lang cardigan i ull. Og et stort skjerf/sjal. Dette reiser jeg og i, over en lang kjole. 

Nok undertøy! Det er varmt, så jeg bytter hyppig. Og det tar lite plass. Pleier å telle en per dag, en per natt. 

3 badeantrekk. Det er ubehagelig å ta på seg bløte klær, så da rekker det å tørke. 

"Medisinskrin" (pose); paracett, ibux, nesespray, myggspray, plaster og compeed, en liten saks, imodium. 

(jeg har og med treningsklær - lette joggesko, 3 korte shorts, 3 lette singletter, 3 treningstopper, som vaskes en gang eller to i løpet av turen) 

Biotex handvaskemiddel. 

Ta en tur innom Normal og plukk med travelsize; tannkrem, hårspray, og det du ellers måtte trenge. 

Bærenett/strandbag. 

Drybag - om alle skal bade samtidig kan dere ta med verdisaker. 

En skulderveske med glidelås - gjør det vanskelig for lommetyver. 

Du trenger neppe kontanter. Du bør ha minst to ulike kort, og oppbevar det ene på hotellrommet. Bruk primært kredittkort. Sørg for å ha med kopi, eller bilde, av pass og reiseforsikring. 

Elektronikk i en liten mappe. Har alltid med støykansellerende headset, airpods, kraftig powerbank, USB til stikk lader med tre uttak slik at alt kan lades samtidig. 

Anonymkode: c5a89...9a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hahah håper dette er kødd!?

Anonymkode: b064a...449

Hvorfor skulle det være kødd? jeg syns det var flere gode tips her.

Anonymkode: 5d339...c8c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skulle det være kødd? jeg syns det var flere gode tips her.

Anonymkode: 5d339...c8c

Jeg er og enig! 

Ser mye er sammenfallende med min liste. Har også alltid en vinopptrekker i toalettmappa, det glemte jeg i mitt innlegg. 

Og disse klypene til å holde oppe handkle er geniale. Selv om jeg personlig ikke pleier å ta de med på ferie. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser lett, veldig lett, på en tur til varmere strøk. Mye godt er nevnt, jeg tar med bare to saronger, de er små og tar liten plass. Ikke noe håndkle, det finnes gjerne på hotellet. 
En god ryggsekk brukes som håndbagasje, jeg må ut på tur etter to dager. Gode tursko eller joggesko med støtte, disse har jeg på under reisen. Tynn turjakke. Langbukser og langermet genser/jakke på på flyreisen, ellers bare noen tynne sommerplagg i sekken. 
Solkrem (samt ei flaske vin) kjøpes på taxfri på utreise, og brukes opp før jeg skal hjem. Shopper ikke, har nok «ting» hjemme. 

Anonymkode: 4ba9a...d4c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Atte hva for noe?!

Anonymkode: 9fe7c...1ee

Skjønner at jeg er en av de få som elsker å sitte på balkongen på kvelden. Telys er koselig.

Sist glemte jeg lys. Kjøpte på stedet. Brukte 2 og lot minst 18 stå igjen da jeg dro.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg reiser lett, veldig lett, på en tur til varmere strøk. Mye godt er nevnt, jeg tar med bare to saronger, de er små og tar liten plass. Ikke noe håndkle, det finnes gjerne på hotellet. 
En god ryggsekk brukes som håndbagasje, jeg må ut på tur etter to dager. Gode tursko eller joggesko med støtte, disse har jeg på under reisen. Tynn turjakke. Langbukser og langermet genser/jakke på på flyreisen, ellers bare noen tynne sommerplagg i sekken. 
Solkrem (samt ei flaske vin) kjøpes på taxfri på utreise, og brukes opp før jeg skal hjem. Shopper ikke, har nok «ting» hjemme. 

Anonymkode: 4ba9a...d4c

Jeg er nok blant de som ikke ser vitsen med å reise "lett". Jeg liker å ha valgmuligheter, og ikke føle jeg mangler noe. Maks komfort på ferie.

Handbagasje er uansett noe herk å dra med seg, finne plass til, få gjennom sikkerhetskontrollen, og alt det der. 

Utover det triller og løfter jeg en koffert på 20 kg like lett som en på 10 kg. Så utgjør ingen stor forskjell. 

Men - må innrømme at jeg alltid slenger bikinien, ett sett undertøy og en ok kjole i handbagasjen. Av alle ting det er noe herk å finne nytt som kvinne på 175 lengre sørover, når du helst vil være ute og nyte solen. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...