AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #1 Skrevet 26. juli 2022 Hva er egentlig greia der folk på død og liv skal kontakte mediene for å fortelle at de fikk bare 6´ere eller at de kom inn på studiet med skyhøyt snitt? Alle skjønner jo at det er de selv som kontakter media. Journalistene har jo ikke mulighet til å finne dette ut på egenhånd p.g.a. taushetsplikt fra skolene. Er de for å gni inn salt i sårene på de som ble skuffet og ikke kom inn? Jeg er ingen Jantelov-entusiast, og mener at det skal være lov å skryte og belønne de som er ekstra flinke. Men her er det jo elever som selv oppsøker mediene for å skryte. Hva mener vi om det? Anonymkode: 38888...e9e 7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #2 Skrevet 26. juli 2022 Jeg synes det er kleint, men jeg tror media er de som faktisk kontakter disse folkene via skolen. Husker ta venninnen min som bare fikk 6'ere ble spurt om et intervju, men hun takket nei. Anonymkode: 95fcb...16f 7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #3 Skrevet 26. juli 2022 Av alle ting å være stolt av og stå fram med synes jeg dette må være noe av det mest legitime. Og de som ikke unner eller tåler å se andre lykkes burde jobbe med seg selv. Anonymkode: 8fb65...902 20 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #4 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes det er kleint, men jeg tror media er de som faktisk kontakter disse folkene via skolen. Husker ta venninnen min som bare fikk 6'ere ble spurt om et intervju, men hun takket nei. Anonymkode: 95fcb...16f Hvordan skal journalistene få til det? Da må de jo kontakte alle videregående skoler i landet og høre om de har noen elever med bare 6-ere. Og skolene har vel uansett ikke lov til å bare gi ut den type informasjon. Det mest sannsynlig er at elevene selv eller deres foreldre kontakter mediene. Anonymkode: 747f2...5bf 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #5 Skrevet 26. juli 2022 Er det noe det må være lov å skryte av så er det prestasjoner. Anonymkode: d9404...307 10
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #6 Skrevet 26. juli 2022 Jeg synes det virker som janteloven er veldig hard og dømmende overfor de som er flinke på skolen. Det er da ingen som kritiserer idrettsutøvere, sangtalenter eller til og med influencere for å være synlige i media, og glede seg over det de får til på ulike måter. Men Gud forby om man er flink på skolen, det er liksom ikke lov å være stolt av. Da er det plutselig skrytete og at de stikker seg frem. Så klart de som har jobbet veldig hardt og målrettet for noe gleder seg over å lykkes, uansett hva det er. Anonymkode: 6bc35...415 15 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #7 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan skal journalistene få til det? Da må de jo kontakte alle videregående skoler i landet og høre om de har noen elever med bare 6-ere. Og skolene har vel uansett ikke lov til å bare gi ut den type informasjon. Det mest sannsynlig er at elevene selv eller deres foreldre kontakter mediene. Anonymkode: 747f2...5bf De har lov til det, hvis eleven samtykker til det. Media kan ta kontakt med skolen, og rektor/lærer tar kontakt med elevene det gjelder. Avisen får ikke vite hvem eleven er, før eleven samtykker/takker ja til intervju. Dermed blir ikke taushetsplikten brutt. Anonymkode: d7536...bf6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #8 Skrevet 26. juli 2022 Journalistene som lager disse artiklene hadde neppe særlig høyt snitt selv. I nesten alle artikler står det noe sånt som «fikk 6,4 i snitt», eller tilsvarende. Men snittet kan ikke overstige 6,0. Anonymkode: 88e6c...e11 8 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #9 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva er egentlig greia der folk på død og liv skal kontakte mediene for å fortelle at de fikk bare 6´ere eller at de kom inn på studiet med skyhøyt snitt? Alle skjønner jo at det er de selv som kontakter media. Journalistene har jo ikke mulighet til å finne dette ut på egenhånd p.g.a. taushetsplikt fra skolene. Er de for å gni inn salt i sårene på de som ble skuffet og ikke kom inn? Jeg er ingen Jantelov-entusiast, og mener at det skal være lov å skryte og belønne de som er ekstra flinke. Men her er det jo elever som selv oppsøker mediene for å skryte. Hva mener vi om det? Anonymkode: 38888...e9e Det handler jo om reklame. Vi dekker ungdom som er gode på svømming, frivillig arbeid, som er gode med ball og på ski, cello, trommer og skøyter. Hvorfor skulle mediedekning av ungdom som er gode i et eller flere skolefag være mer «å gni salt» mener du, ts? Eller skal vi slutte å dekke alle som er gode på noe som helst, fordi andre ikke er gode på det? Skal vi slutte å heie på ungdom som gidder å jobbe hardt flerer av livet fordi det finnes ungdom som gir blaffen i alt? Anonymkode: 953da...906 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #10 Skrevet 26. juli 2022 Synes ikke Jakob Ingebrigtsen burde få så mye oppmeksomhet. Heller flere artikler med mosjonister som meg som løper 5000 meter på 18 minutter! Anonymkode: 88e6c...e11 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #11 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan skal journalistene få til det? Da må de jo kontakte alle videregående skoler i landet og høre om de har noen elever med bare 6-ere. Og skolene har vel uansett ikke lov til å bare gi ut den type informasjon. Det mest sannsynlig er at elevene selv eller deres foreldre kontakter mediene. Anonymkode: 747f2...5bf Tja, lokalavisen har kanskje bare en eller to videregående i sitt nedslagsfelt. Og aviser følger jo med på hverandre, så hvis en lokalavis skriver om en toppelev, blir det jo snappet opp av andre aviser. Og journalister kjenner folk. Folk som kjenner noen som kjenner noen som fikk bare seksere. Nettverk og research. Og en journalist trenger da uansett ikke kontakte ALLE landets skoler for å finne én toppelev. Det finnes toppelever over alt, det gjelder bare å finne en som vil la seg intervjue. Jeg er rimelig sikker på at ikke eleven selv ringer til avisen "Hei, jeg fikk bare seksere på vitnemålet. Kan jeg komme i avisen?" Anonymkode: 07286...c47
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #12 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg synes det virker som janteloven er veldig hard og dømmende overfor de som er flinke på skolen. Det er da ingen som kritiserer idrettsutøvere, sangtalenter eller til og med influencere for å være synlige i media, og glede seg over det de får til på ulike måter. Men Gud forby om man er flink på skolen, det er liksom ikke lov å være stolt av. Da er det plutselig skrytete og at de stikker seg frem. Så klart de som har jobbet veldig hardt og målrettet for noe gleder seg over å lykkes, uansett hva det er. Anonymkode: 6bc35...415 Det er faktisk litt annerledes. Alt du nevner holder folk på med frivillig. En skole og pensumet som er bestemt der, MÅ alle gjennomføre dersom de skal få seg utdanning og jobb. Jeg sier ikke at det er feil å være stolt og å skryte av dem som klarer seg godt på skolen, men det svir nok litt for de mange elvene som ikke er "flinke", og spesielt de som jobber masse, men allikevel ikke får toppresultater av mange ulike grunner. Trenger ikke å ha noe med evnene å gjøre. Det jeg virkelig synes er kvalmt, er foreldre som skryter av vitnemålet til barna på sosiale medier. Anonymkode: a18e4...2fc 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #13 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): De har lov til det, hvis eleven samtykker til det. Media kan ta kontakt med skolen, og rektor/lærer tar kontakt med elevene det gjelder. Avisen får ikke vite hvem eleven er, før eleven samtykker/takker ja til intervju. Dermed blir ikke taushetsplikten brutt. Anonymkode: d7536...bf6 Jepp. Det som skjedde med hun jeg kjenner som ble kontaktet. Det gikk gjennom læreren da. Anonymkode: 95fcb...16f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #15 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Journalistene som lager disse artiklene hadde neppe særlig høyt snitt selv. I nesten alle artikler står det noe sånt som «fikk 6,4 i snitt», eller tilsvarende. Men snittet kan ikke overstige 6,0. Anonymkode: 88e6c...e11 Selvfølgelig kan snitte overstige 6,0. Enkelte fag gir tilleggspoeng. Det er en grunn til at statusutdanningene har 6,1 som krav. Anonymkode: b2ded...bb9 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #16 Skrevet 26. juli 2022 Tull. Vidergående skole er frivillig, slik som alt annet - sport, kultur og frivillighet. Når noen presterer unormalt høyt er det vanlig å prise dem. At noen føler seg støtt er deres problem og noe de selv må jobbe med - å se gleden i andres suksess. Anonymkode: 33a40...76a 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #17 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig kan snitte overstige 6,0. Enkelte fag gir tilleggspoeng. Det er en grunn til at statusutdanningene har 6,1 som krav. Anonymkode: b2ded...bb9 Haha, du er en av dem? Et snitt kan ikke overstige det høyeste man kan få. Ingen studier krever 6,1 i snitt. Derimot er det enkelte studier som krever over 61 poeng, hvor poengene regnes ut ved å multiplisere snittet med 10 og legge til diverse tilleggspoeng. Anonymkode: 88e6c...e11 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #18 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig kan snitte overstige 6,0. Enkelte fag gir tilleggspoeng. Det er en grunn til at statusutdanningene har 6,1 som krav. Anonymkode: b2ded...bb9 Det er vel ikke noe studium som har snitt på 6,1 som krav. Noen studium har krav om minimumskarakter i enkelte fag, men det er noe annet. Anonymkode: e865b...9bc 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #19 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Haha, du er en av dem? Et snitt kan ikke overstige det høyeste man kan få. Ingen studier krever 6,1 i snitt. Derimot er det enkelte studier som krever over 61 poeng, hvor poengene regnes ut ved å multiplisere snittet med 10 og legge til diverse tilleggspoeng. Anonymkode: 88e6c...e11 Hvilke studier er det som har 61 poeng som krav for å komme inn? Anonymkode: e865b...9bc
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #20 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvfølgelig kan snitte overstige 6,0. Enkelte fag gir tilleggspoeng. Det er en grunn til at statusutdanningene har 6,1 som krav. Anonymkode: b2ded...bb9 Nei, snittet kan ikke bli mer enn høyeste karakter, men man kan få tilleggspoeng. Tilleggspoeng (og alderspoeng) er selvsagt mye mindre imponerende enn å ha kun seksere på vitnemålet. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Haha, du er en av dem? Et snitt kan ikke overstige det høyeste man kan få. Ingen studier krever 6,1 i snitt. Derimot er det enkelte studier som krever over 61 poeng, hvor poengene regnes ut ved å multiplisere snittet med 10 og legge til diverse tilleggspoeng. Anonymkode: 88e6c...e11 Takk! Anonymkode: b41e6...1d5 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå