AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #1 Skrevet 26. juli 2022 Litt bekymret for helsa til mannen, og ja vi er i kontakt med legen for diverse men utredninger tar tid. Pluss at han har fastlegen i en annen kommune pga. Fastlege mangel. Så jeg bruker fleksitid for å bli med ham, noe vi begge ønsker. Vi var ikke veldig aktiv, så vi kjøpte sykler for å komme i bedre form, og syklet mer eller mindre regelmessig. Jeg har kommet i bedre form, men det har uteblitt hos ham. Og han vil jo gjerne i bedre form også. Nå må jeg sykle bakerst, eller så sykler jeg fra ham på et øyeblikk. Vi pleier å dra til et vann(ikke bratt men litt opp, mest flatt), og det tar med ham en time, alene tok det meg 20-30 minutter... Han er helt gåen i beina etter den turen og blir sittende når vi kommer hjem. Tørr ikke sende ham ned i kjelleren for er redd beina hans skal gi etter... Dette kan da ikke være normalt? Aldri vært borti noe slikt. Han har tatt et veldig bredt spekter av blodprøver og alt var normalt. Noen råd/ideer? Føler meg rådvill. Anonymkode: 23ad2...b85
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #2 Skrevet 26. juli 2022 Kanskje han kan begynne å gå raske turer først? Anonymkode: b2779...0ce
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #3 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kanskje han kan begynne å gå raske turer først? Anonymkode: b2779...0ce Vi har gått en del tur i forkant av at vi kjøpte sykler, både timesturer i nabolaget og litt lengre turer i mark. Det virker ikke som om det er selve pusten det går på(at det er astma eller noe sånt), men heller at han ikke blir sterkere/mer utholdende i musklene i beina. Jeg gruser han i knebøy for å si det sånn, og jeg er ikke akkurat i noen spesielt god form. Anonymkode: 23ad2...b85
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #4 Skrevet 26. juli 2022 Hvor gamle er han/dere? Tipper det ikke er noe galt med han, annet enn at han er tyngre og i utgangspunktet i dårligere form enn deg. Med regelmessig trening over tid (tilpasset hans nivå) vil nok han også bli sprekere. Anonymkode: 5fba9...319
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #5 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvor gamle er han/dere? Tipper det ikke er noe galt med han, annet enn at han er tyngre og i utgangspunktet i dårligere form enn deg. Med regelmessig trening over tid (tilpasset hans nivå) vil nok han også bli sprekere. Anonymkode: 5fba9...319 Vi er midt i 30 åra. Vekta vår er faktisk ganske lik, han er høyere og slankere, jeg er kortere men tyngre. Og mtp. at han er mann burde han jo blir sterkere raskere enn meg. Selv om utgangspunktet hans kanskje var litt dårligere sånn kondisjonsmessig så burde han jo likefult hatt litt fremgang? Burde jeg få ham til å trene styrkeøvelser for beina i lag med meg? Virker også som at han ikke kan presse seg like mye som meg uten å få diverse vondter, hodepine osv., heller. (og ja, jeg er sikker på at han ikke faker fordi han egentlig ikke vil trimme ) Anonymkode: 23ad2...b85
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #6 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Vi er midt i 30 åra. Vekta vår er faktisk ganske lik, han er høyere og slankere, jeg er kortere men tyngre. Og mtp. at han er mann burde han jo blir sterkere raskere enn meg. Selv om utgangspunktet hans kanskje var litt dårligere sånn kondisjonsmessig så burde han jo likefult hatt litt fremgang? Burde jeg få ham til å trene styrkeøvelser for beina i lag med meg? Virker også som at han ikke kan presse seg like mye som meg uten å få diverse vondter, hodepine osv., heller. (og ja, jeg er sikker på at han ikke faker fordi han egentlig ikke vil trimme ) Anonymkode: 23ad2...b85 Først av alt, for en utrolig noldus problemstilling å henge seg opp i. Kudos til mannen din for å holde ut hvis du er slik live også. (Du virker veldig hoven å ekkel mot mannen din) Om han primært ikke gjør annet enn å sykle og du sykler + trener styrke ink bentrening sier det seg jo selv at det vil ha bedre effekt på oppoverbakke sykling. Ut over dette vil mat og da særlig nok proteiner noe som også vil ha noe å si for en evt muskelvekst. Det er også avgjørende hva man har fått i seg av mat i forkant av en "testene økt" for et evt resultat. Hvis han får hodepine/vondter etter har trening ville jeg igjen sett på faktorer som, mat, hydrering, sko, teknikk. Book han en PT time/kostholdsveiledning slik at han kan få skikkelig hjelp til å sette opp noe som er tilpasset han. Anonymkode: fea5a...e7a
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #7 Skrevet 26. juli 2022 Forøvrig heller ingen logikk i at du mener han er mann og derfor burde bli sterkere fortere enn deg. Hvor har du dette fra? Kvinner er markant mere utholdende enn menn. Og skal i teorien bli mindre sliten, noe som igjen vil gi bedre forutsetninger for restitusjon, som igjen vil spille inn på videre vekst/utholdenhet. Litt som når du er på topptur med noen som er hakket kjappere enn deg, de vil alltids få litt mere pausetid og vil totalt sett nå toppen med mere pausetid og være mindre sliten. Den som i utgangspunktet trengte pausen, vil komme heseblesende å sliten mot toppen. Anonymkode: fea5a...e7a
Grandidosa83 Skrevet 26. juli 2022 #8 Skrevet 26. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er midt i 30 åra. Vekta vår er faktisk ganske lik, han er høyere og slankere, jeg er kortere men tyngre. Og mtp. at han er mann burde han jo blir sterkere raskere enn meg. Selv om utgangspunktet hans kanskje var litt dårligere sånn kondisjonsmessig så burde han jo likefult hatt litt fremgang? Burde jeg få ham til å trene styrkeøvelser for beina i lag med meg? Virker også som at han ikke kan presse seg like mye som meg uten å få diverse vondter, hodepine osv., heller. (og ja, jeg er sikker på at han ikke faker fordi han egentlig ikke vil trimme ) Anonymkode: 23ad2...b85 Hvis han veier ca like mye som deg tenker jeg han er ganske tynn/lite muskuløs? I så fall kan det være han faktisk spiser for lite, slik at han er / kommer i et stort energiunderskudd når dere trener.. det igjen kan gi de «symptomene» du nevner. Er dette vurdert? Endret 26. juli 2022 av Grandidosa83
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #9 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Litt bekymret for helsa til mannen, og ja vi er i kontakt med legen for diverse men utredninger tar tid. Pluss at han har fastlegen i en annen kommune pga. Fastlege mangel. Så jeg bruker fleksitid for å bli med ham, noe vi begge ønsker. Vi var ikke veldig aktiv, så vi kjøpte sykler for å komme i bedre form, og syklet mer eller mindre regelmessig. Jeg har kommet i bedre form, men det har uteblitt hos ham. Og han vil jo gjerne i bedre form også. Nå må jeg sykle bakerst, eller så sykler jeg fra ham på et øyeblikk. Vi pleier å dra til et vann(ikke bratt men litt opp, mest flatt), og det tar med ham en time, alene tok det meg 20-30 minutter... Han er helt gåen i beina etter den turen og blir sittende når vi kommer hjem. Tørr ikke sende ham ned i kjelleren for er redd beina hans skal gi etter... Dette kan da ikke være normalt? Aldri vært borti noe slikt. Han har tatt et veldig bredt spekter av blodprøver og alt var normalt. Noen råd/ideer? Føler meg rådvill. Anonymkode: 23ad2...b85 Har han alltid vært sånn, eller blitt sånn nå? en jeg kjenner fikk lignende problemer spesielt med musklene osv etter covid infeksjon. Hen fikk vite av lege etterhvert at det skyldtes noe med lungene og oksygenopptaket til musklene. Ellernoe sånt. Anonymkode: ea0f1...4f9
vinterskog Skrevet 26. juli 2022 #10 Skrevet 26. juli 2022 Hvor ofte er disse turene da? Og hvor lenge har dere holdt på? Kondis og muskler bygges ikke over 2 sykkelturer liksom.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #11 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Først av alt, for en utrolig noldus problemstilling å henge seg opp i. Kudos til mannen din for å holde ut hvis du er slik live også. (Du virker veldig hoven å ekkel mot mannen din) Om han primært ikke gjør annet enn å sykle og du sykler + trener styrke ink bentrening sier det seg jo selv at det vil ha bedre effekt på oppoverbakke sykling. Ut over dette vil mat og da særlig nok proteiner noe som også vil ha noe å si for en evt muskelvekst. Det er også avgjørende hva man har fått i seg av mat i forkant av en "testene økt" for et evt resultat. Hvis han får hodepine/vondter etter har trening ville jeg igjen sett på faktorer som, mat, hydrering, sko, teknikk. Book han en PT time/kostholdsveiledning slik at han kan få skikkelig hjelp til å sette opp noe som er tilpasset han. Anonymkode: fea5a...e7a Noldus å bekymre seg om helsa til mannen sin? Du om det. Mannen min ber meg om hjelp, jeg vet ikke hva råd jeg skal gi, ergo spør jeg på et forum i påvente av legen, om det gjør meg hoven så får jeg bare være det. Jeg har vært på en stk sykkeltur uten ham. Jeg trener ikke utenom dette. Så ja, jeg tenker at en mann normalt legger raskere på seg muskelmasse enn en kvinne... Han spiser er helt normalt variert kosthold, skjønt jeg synes han er i tynneste laget, mest for at han skal ha "litt å ta av" om han skulle bli syk, mens han helst vil ned litt til. AnonymBruker skrev (1 time siden): Forøvrig heller ingen logikk i at du mener han er mann og derfor burde bli sterkere fortere enn deg. Hvor har du dette fra? Kvinner er markant mere utholdende enn menn. Og skal i teorien bli mindre sliten, noe som igjen vil gi bedre forutsetninger for restitusjon, som igjen vil spille inn på videre vekst/utholdenhet. Litt som når du er på topptur med noen som er hakket kjappere enn deg, de vil alltids få litt mere pausetid og vil totalt sett nå toppen med mere pausetid og være mindre sliten. Den som i utgangspunktet trengte pausen, vil komme heseblesende å sliten mot toppen. Anonymkode: fea5a...e7a Det har jeg aldri hørt før. Tenkte siden menn legger raskere på seg muskelmasse kom han til å dra fra meg etter kort tid. Når det ikke skjedde i kombinasjon med hans andre helseplager blir jeg jo bekymret. For hvis dette stemmer kan det gi litt mer mening, og da er han nok helt normalt om enn litt tynn. Vi har forøvrig syklet 1-3 ganger i uka fra tidlig mai og frem til disse siste to ukene hvor det bare har bøttet ned. Grandidosa83 skrev (1 time siden): Hvis han veier ca like mye som deg tenker jeg han er ganske tynn/lite muskuløs? I så fall kan det være han faktisk spiser for lite, slik at han er / kommer i et stort energiunderskudd når dere trener.. det igjen kan gi de «symptomene» du nevner. Er dette vurdert? Han ble veid og målt hos legen, normal BMI, og han "ser" normal ut, men slank. (jeg er 175 så jeg er litt høy, så derfor ganske nært i vekt). AnonymBruker skrev (1 time siden): Har han alltid vært sånn, eller blitt sånn nå? en jeg kjenner fikk lignende problemer spesielt med musklene osv etter covid infeksjon. Hen fikk vite av lege etterhvert at det skyldtes noe med lungene og oksygenopptaket til musklene. Ellernoe sånt. Anonymkode: ea0f1...4f9 Han har ikke trent de årene jeg har kjent ham før vi startet med sykling. Men han forteller at han pleide å løpe i 20-åra, men hvordan vekt, matinntak osv var da vet jeg ikke. Han sier det var normalt da. Han har vært gjennom covid infeksjon da(veldig mildt forløp). Han virker ikke å være spesielt tungpustet når vi er aktiv, det virker rett og slett som om han har lite muskelmasse i beina, sier han ikke klarer å dra rundt. Derfor jeg tenkte ben øvelser, for han nevnte senter her om dagen og at vi kunne dra sammen. vinterskog skrev (1 time siden): Hvor ofte er disse turene da? Og hvor lenge har dere holdt på? Kondis og muskler bygges ikke over 2 sykkelturer liksom. Se ovenfor:) Anonymkode: 23ad2...b85
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #12 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noldus å bekymre seg om helsa til mannen sin? Du om det. Mannen min ber meg om hjelp, jeg vet ikke hva råd jeg skal gi, ergo spør jeg på et forum i påvente av legen, om det gjør meg hoven så får jeg bare være det. Jeg har vært på en stk sykkeltur uten ham. Jeg trener ikke utenom dette. Så ja, jeg tenker at en mann normalt legger raskere på seg muskelmasse enn en kvinne... Han spiser er helt normalt variert kosthold, skjønt jeg synes han er i tynneste laget, mest for at han skal ha "litt å ta av" om han skulle bli syk, mens han helst vil ned litt til. Det har jeg aldri hørt før. Tenkte siden menn legger raskere på seg muskelmasse kom han til å dra fra meg etter kort tid. Når det ikke skjedde i kombinasjon med hans andre helseplager blir jeg jo bekymret. For hvis dette stemmer kan det gi litt mer mening, og da er han nok helt normalt om enn litt tynn. Vi har forøvrig syklet 1-3 ganger i uka fra tidlig mai og frem til disse siste to ukene hvor det bare har bøttet ned. Han ble veid og målt hos legen, normal BMI, og han "ser" normal ut, men slank. (jeg er 175 så jeg er litt høy, så derfor ganske nært i vekt). Han har ikke trent de årene jeg har kjent ham før vi startet med sykling. Men han forteller at han pleide å løpe i 20-åra, men hvordan vekt, matinntak osv var da vet jeg ikke. Han sier det var normalt da. Han har vært gjennom covid infeksjon da(veldig mildt forløp). Han virker ikke å være spesielt tungpustet når vi er aktiv, det virker rett og slett som om han har lite muskelmasse i beina, sier han ikke klarer å dra rundt. Derfor jeg tenkte ben øvelser, for han nevnte senter her om dagen og at vi kunne dra sammen. Se ovenfor:) Anonymkode: 23ad2...b85 Ja det er det som er poenget, infeksjonen trenger ikke ha vært kraftig eller at pusten virker dårlig, men det gis utslag på voldsomt med feks syre eller dårlige/slitne muskler. Bare nevnte det siden dere reagerer på dette. Anonymkode: ea0f1...4f9
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #13 Skrevet 27. juli 2022 Vet ikke om det gjelder ham, men jeg har hatt veldig dårlig progresjon av trening hele livet pga medfødt hjertefeil. Etter jeg opererte det bort er det merkbart enklere og raskere å bygge opp formen. Anonymkode: 04c26...301
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #14 Skrevet 27. juli 2022 Kan han ha trøbbel med stoffskiftet? Anonymkode: bdbbe...e47
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #15 Skrevet 27. juli 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Forøvrig heller ingen logikk i at du mener han er mann og derfor burde bli sterkere fortere enn deg. Hvor har du dette fra? Kvinner er markant mere utholdende enn menn. Og skal i teorien bli mindre sliten, noe som igjen vil gi bedre forutsetninger for restitusjon, som igjen vil spille inn på videre vekst/utholdenhet. Litt som når du er på topptur med noen som er hakket kjappere enn deg, de vil alltids få litt mere pausetid og vil totalt sett nå toppen med mere pausetid og være mindre sliten. Den som i utgangspunktet trengte pausen, vil komme heseblesende å sliten mot toppen. Anonymkode: fea5a...e7a Menn bygger muskler lettere enn kvinner, det vet da alle. Anonymkode: f59fb...3f8
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #16 Skrevet 27. juli 2022 Jeg opplevde å bli svakere i musklene når jeg presset meg under aktivitet. Noe så enkelt som å gå opp et fjell så stoppet det nesten opp fordi det ikke var noe kraft å hente. Jeg var redd ALS eller MS, men det viste seg at jeg trengte en megaboost med vitaminer og mineraler. Blodprøvene mine var normale men jeg pøsa på etter er tips. Etter 2 uker var det mye bedre. Anonymkode: 418e9...9fa
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #17 Skrevet 27. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg opplevde å bli svakere i musklene når jeg presset meg under aktivitet. Noe så enkelt som å gå opp et fjell så stoppet det nesten opp fordi det ikke var noe kraft å hente. Jeg var redd ALS eller MS, men det viste seg at jeg trengte en megaboost med vitaminer og mineraler. Blodprøvene mine var normale men jeg pøsa på etter er tips. Etter 2 uker var det mye bedre. Anonymkode: 418e9...9fa Blodprøver forteller hva blodet inneholder. Hva kroppen inneholder sier blodprøver lite om, spesielt når det gjelder mineraler. F.eks. magnesium og kalsium, som lagres i beinmassen og cellene (normalt 25 g magnesium og 1000 g kalsium). Nivået i blodet blir nøye overvåket og regulert av kjertler og hormoner. Det absolutt siste stedet i kroppen som vil gå tomt for kalsium og magnesium er nettopp blodet. Når folk sier at legen har målt og "alt er normalt", vet de egentlig ikke halvparten. Samspillet mellom mineraler, vitaminer og hormoner er enda viktigere. Hvis du har sinkmangel, får du f.eks. ikke til å omdanne D-vitamin til hormonet kalsitriol. Mangel på hormonet kalsitriol betyr at du får problemer med å regulere nivået på det jernregulerende hormonet hepcidin, som gjør at du ikke får til å ta opp jern fra fordøyelsen. Det samme hvis du mangler magnesium. Da får kroppen problem med å ta opp D-vitamin fra fordøyelsen. Dermed blir produksjonen og reguleringen av hormonene kalsitriol og hepcidin hemma og du ender med jernanemi. Dette har stor betydning for kondisen. Jern er grunnlaget for frakt av oksygen i kroppen. Får du ikke til å ta opp jern fra fordøyelsen, får du jernmangel og da blir kroppens logistikksystem for oksygen rasert. Det er det som kalles dårlig kondis. Når kroppen ikke fungerer som den skal, er det som regel fordi noe mangler. Anonymkode: b92bb...9c6 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2022 #18 Skrevet 27. juli 2022 Muligens nedgang i testosteronproduksjonen, det skjer jo etter hvert som menn blir eldre. Anonymkode: 5b79b...5ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå