Gå til innhold

Legge inn i kjernejournal at man ikke skal ha NSAID?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg har ulcerøs kolitt og skal ikke ha NSAID-preparater pga. at det kan forverre sykdommen. Har allerede lagt inn diagnosen i kjernejournal for lenge siden, og begynte her om dagen å fundere på om jeg kanskje bør legge dette med NSAID også.

Egentlig så burde det være selvforklarende siden diagnosen står der, men jeg har likevel opplevd å møte fastlege som ikke er klar over dette, eller legger som glemmer at jeg ikke skal ha det og jeg må gi beskjed selv at jeg ikke kan ta Ibux og Voltaren etc. 

Tenker feks. om man havner på et akuttmottak med sterke smerter, så er det jo ofte vanlig å gi blanding av Ibux og Paracet for å få den optimale blandingen. Ikke sikkert at man alltid er i stand til å si ifra.

Anonymkode: a8295...51b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er nok lurt, mange som ikke skjønner at de ikke skal gi ut det da. Mange fastleger driter i å lese journaler, så er lurt å ha det skrevet inn i kjernejournal.

Endret av Anonymeeee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er så dårlig at du ikke er i stand til å si fra, får du jo ikke ibux tabletter. Kan du svelge tabletter, kan du jo også ikke si fra/ ikke ta tabletten. Ibux intravenøst er noe som brukes sjeldent og ikke i forbindelse med sterke smerter når man har ulcerøs kolitt. Så du trenger ikke bekymre deg.

Anonymkode: 5b00b...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet det inn. Anbefaler deg å gjøre det samme. 

I akutte situasjoner sitter man gjerne på behandlingsrom mens legen sjekker prøver og vurderer beste behandling fra sitt kontor. Så kommer den innom med eventuell resept, utskriving og beskjed om å ta nSAIDS i en eller annen form. Så informerer jeg, og legen går rett i "eeem, hmmm, ja daaa", også må det brukes tid på å finne en annen behandlingdvei. Så like greit at den kan se det i kjernejournalen med en gang 😉 

Hvis den brukes da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

du får en lege til å legge inn dette. Jeg har selv medisiner jeg ikke tåler og da har legene skrevet inn dette i min journal

Anonymkode: 80697...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...