Gå til innhold

Barn med aceton ånde...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt på 2,5 har innimellom en aceton-ånde. Har lest litt på nett og ser at det kan komme av sukkersyke...?? Han har ånden som regel når allmenntilstanden hans er litt redusert. Akkurat nå virker det som om han er i ferd med å bli forkjølet.

Noen som vet? Han er ikke så syk at det er nødvendig med legebesøk enda, mener jeg. Ånden har han hatt flere ganger, tenkte bare jeg skulle lufte det her inne.

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min yngste har ofte metallisk ånde, litt sån acetonaktig, rett før en forkjølelse bryter ut.

Gjest Gjest_Tiril_*
Skrevet

Hvis det er skikkelg ACETON, og ikke bare metallukt synes jeg virkelig du skal få tatt blodprøver av barnet ditt hos legen deres for å kartlegge blodsukkeret. Uoppdaget diabetes er skumle greier, så hvorfor ikke. Er verdiene fine så er de fine og du kan glemme hele greia.

Skrevet
Hvis det er skikkelg ACETON, og ikke bare metallukt synes jeg virkelig du skal få tatt blodprøver av barnet ditt hos legen deres for å kartlegge blodsukkeret. Uoppdaget diabetes er skumle greier, så hvorfor ikke. Er verdiene fine så er de fine og du kan glemme hele greia.

Enig. Nå har du jo lest litt rundt, da. Men aceton-ånde skyldes vel at sukker nedbrytes til ketoner (som aceton er) i stedet for det de normalt (?) blir. Kan vel skyldes både forhold i magesekken/munnen og mer alvorlige sykdomstegn. Jeg ville absolutt tatt blodprøver for å være på den sikre siden, selv om jeg tror at hvis han hadde hatt diabetes ville allmenntilstanden hans fortsatt å være dårlig, ikke bare innimellom. Men han kan jo ha andre problemer som har med karbohydratforbrenningen å gjøre også...

Skrevet
Enig. Nå har du jo lest litt rundt, da. Men aceton-ånde skyldes vel at sukker nedbrytes til ketoner (som aceton er) i stedet for det de normalt (?) blir. Kan vel skyldes både forhold i magesekken/munnen og mer alvorlige sykdomstegn. Jeg ville absolutt tatt blodprøver for å være på den sikre siden, selv om jeg tror at hvis han hadde hatt diabetes ville allmenntilstanden hans fortsatt å være dårlig, ikke bare innimellom. Men han kan jo ha andre problemer som har med karbohydratforbrenningen å gjøre også...

Mandlene?

Skrevet
Mandlene?

Jeg vet ikke, jeg, men det kan jo være feks bakterier i munnhulen/mandlene som danner acetonet? I hvert fall siden det virker som det skjer periodevis og ikke normalt. Jeg har ikke barn selv, og ikke mye medisinsk kompetanse, så det er umulig å svare skikkelig... men hadde vært interessant å vite:-)

Skrevet

Da jeg var barn var jeg mye plaget med halsbetennelse. Moren min sa allti at hun kunne lukte det, men om det var aceton det luktet vet jeg ikke.

Er enig med de som foreslår en blodprøve. Ta ihvertfall kontakt med fastlegen din så du kan spørre - det skader ihvertfall ikke!

Skrevet

Skal ringe fastlegen og få time jeg. :)

Skrevet

Får ikke folk som slanker seg ofte aceton-ånde? Jeg mener å ha hørt at man får det når man er i en tilstand som heter ketose - en tilstand man vil oppnå når man vil ned i vekt.

Skrevet
Får ikke folk som slanker seg ofte aceton-ånde? Jeg mener å ha hørt at man får det når man er i en tilstand som heter ketose - en tilstand man vil oppnå når man vil ned i vekt.

Slankeånde lukter aceton.

Min datter har også dette innimellom.

Hun har vært veldig småspist i perioder og da kommer denne ånden.

Skrevet

Det er også vanlig å få en metallisk lukt når man får vondt i halsen feks. i forbindelse med forkjølelse. Jeg kan alltid lukte om folk har vondt i halsen fordi jeg har hatt mye vondt i halsen selv.

Skrevet

Ja, lillegutt slanker seg iallefall ikke... :ler:

Nå er ånden over og forkjølelsen snart også. Tror jeg lar det ligge og skal prøve å huske det til neste gang vi er hos legen.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Alle våre tre barn har hatt litt acetonaktig ånde en gang i blant. Da naboen sin unge fikk sukkersyke, merket moren det ved at han drakk utrolige mengdr og var ellers slapp. Med å drikke mye, mente hun så mye at hun måtte bytte bleie to ganger om natten.

Skrevet

Nesten. Ketose er det som skjer når man unngår karbohydrater i kosten fullstendig, som i Atkinsdietten. Vanlig sultfølelse som kommer av at man bare spiser mindre skal ikke lukte aceton.

Jeg har også hørt at det kan være sukkersyke, og jeg ville definitivt sjekket det (uten å bli hysterisk av den grunn).

Skrevet

Datteren min får ofte dette når hun er syk og ikke spiser noe. Årsaken, tror jeg, er at kroppen bryter ned fett i stedet for karbohydrater og da dannes acetone. Det er noe av det samme som skjer når man har diabetes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...