Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snart termin og skal søke foreldrestipend fra lånekassen etter fødsel. Fullførte en grad i juni, og skal derfor ha krav på dette. Har noen spørsmål :) (syns ikke dette står noe plass, men får sende en mail etter hvert hvis jeg ikke blir klokere, tar bare så ekstremt lang tid å få svar...)

- Behandlingstiden er opptil 12 uker, bruker de alltid det? Og så får man etterbetalt mye når det blir innvilget?

- Det er slik at man får utbetalt stipend og at det ikke bare er lån som blir sletta?

- Hva skjer hvis jeg plutselig studerer litt etter jul (for at mannen skal få litt perm)?

- Kan jeg ha en inntekt samtidig? Samme grense som ved vanlig stipend?

Anonymkode: 906ea...a34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke utbetalt mer penger nei. Det er lån som blir omgjort. 

Anonymkode: afcea...b6f

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du får ikke utbetalt mer penger nei. Det er lån som blir omgjort. 

Det er her jeg syns det er veldig lite info, da jeg syns dette er veldig rart 😅 For har lest annen plass at ingenting er lån, alt stipend. Skal det liksom plutselig slettes 120k av lånet mitt??

Dette står i forskriften: En søker som fullfører en grad, og som får eller adopterer barn innen 7 måneder etter en fullført grad, har rett til basislån og barnestipend som foreldrestipend etter utdanningsperioden.

TS

Endret av Beautyblender
Skrevet

Du får det utbetalt til konto og kan ha vanlig inntekt ved siden av! Kort behandlingstid! 

AnonymBruker
Skrevet
Beautyblender skrev (47 minutter siden):

Det er her jeg syns det er veldig lite info, da jeg syns dette er veldig rart 😅 For har lest annen plass at ingenting er lån, alt stipend. Skal det liksom plutselig slettes 120k av lånet mitt??

Dette står i forskriften: En søker som fullfører en grad, og som får eller adopterer barn innen 7 måneder etter en fullført grad, har rett til basislån og barnestipend som foreldrestipend etter utdanningsperioden.

TS

Det står jo klart og tydelig. Basislånet og barnestipendet blir foreldrestipend i utdanningsperioden. 

Skrevet
Petra200 skrev (24 minutter siden):

Du får det utbetalt til konto og kan ha vanlig inntekt ved siden av! Kort behandlingstid! 

Takk! Det er dette jeg egentlig har trodd, men likevel ikke vært helt sikker 😄 Kan uansett ikke gjøre noe før fødsel, regner med det ordner seg! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det står jo klart og tydelig. Basislånet og barnestipendet blir foreldrestipend i utdanningsperioden. 

Ja, men jeg skal ikke ha noe basislån da jeg ikke skal studere. Da skjønner jeg at det blir annerledes. 

AnonymBruker
Skrevet

Alt er stipend. Hos meg brukte de sånn 11 dager på å behandle det. Så kan gå skikkelig fort. 

Anonymkode: 101a4...708

• 1 år senere...
Skrevet

Tar opp denne tråden her. Fikk du utbetalt foreldrepenger tilsvarende normal studiestøtte etter fullført grad, eller ble lån du hadde fra før slettet?

Anonymkode: 7c105...2f7

Skrevet

Eg har fått tre barn, alle gangene under læretid eller nå universitet, ja de bruker 12 uker, du får det du kan få i maks lån omgjort til stipend

Anonymkode: b40b1...1cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eg har fått tre barn, alle gangene under læretid eller nå universitet, ja de bruker 12 uker, du får det du kan få i maks lån omgjort til stipend

Ja jeg har også fått barn mens jeg var student, men har du fått barn etter fullført grad? Når du ikke er student lenger og ikke får studiestøtte lenger?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette gjelder om du får barn mens du studerer eller er oppmeldt til fag. Ikke etter du har fullført og er arbeidsledig eller ute i jobb etter studiene.  

Anonymkode: e9063...f43

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tar opp denne tråden igjen. Noen som har erfaring med foreldrestipend etter fullført grad her? Blir det sletting av lån, eller får man utbetalt penger? Og om man får utbetalt penger, hvor lang behandlingstid hadde dere og fikk dere da etterbetalt en god slump? Var det "vanlige" utbetalinger og storstipend i aug/jan?

• 7 måneder senere...
Skrevet

Hei. En stund siden det ble skrevet her, men svarer likevel. Jeg fullførte bachelor i juni og fødte i august. Får nå utbetalt hver måned fra lånekassen (ca. 13 000) :) får i tillegg penger fra NAV så det har ikke noe å si på om man får eller ikke. Får kun de månedene jeg er i permisjon, ikke når far skal i perm. Søkte ved å fylle ut skjema om foreldrepenger (ikke den vanlige lån og stipend søknaden). Søkte ett par uker etter fødsel og fikk utbetalt nå, så tok ca 6 uker. Fikk da etterbetalt det jeg egentlig skulle fått de tidligere månedene + utstyrsstipend! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...