Gå til innhold

Hva slags ved er best til å fyre med?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heia, lurer på hva slags ved man burde kjøpe? Ser at folk selger forskjellige typer, hva vil fungere best i en vanlig vedovn? :-) 

Er det noe som er lettere antennelig enn andre, og noen som brenner lenger?

Anonymkode: 5cbeb...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bjørk er best syns jeg. Det brenner lenge. Gran er billigere men brenner opp fortere.

Anonymkode: 2c0ec...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Athena Catalina

Bjørk og Eik, syns jeg varmer best og lengst. Rogn og osp er også bra. 

Ville holdt meg unna furu og gran, de brenner opp før du får sukket for deg.

Endret av Athena Catalina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørk er det treslaget som er lettest tilgjengelig av det som gir best varme. Så sant den er tørr. Det skal være så lite fukt som mulig, jo mindre dess bedre. For all fukt må den bruke av egen energi til å tørke for å brenne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørkeved.

Vi kjøpte gran mot slutten av sesongen i fjor da vi var i ferd med å gå tom for bjørk og det knapt var å oppdrive.... Det fungerte greit siden det ikke var sprengkaldt, men det blir ikke like varmt, og det brenner fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt bjørk og eik. Sistnevnte er litt vanskelig å få fyr på, men brenner lenge.

Gran og furu brenner fort opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (2 minutter siden):

Gran og furu brenner fort opp.

Det er ikke så stor forskjell på furu og bjørk.

Skal man kjøpe ved vil jeg si furu kommer greit ut da den normalt selges vesentlig rimeligere enn bjørkeved.

Svaret på spørsmålet til ts blir dermed godt tørket, billig blandingsved med så høyt innslag av furu som mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bjørk er mest tilgjengelig, og selv om det ikke er den tresorten med høyest brennverdi så er det den mest solgte fyringsveden. 

Vi bruker en kombinasjon av bjørk undrst og gran på topp under opptenning. Dette fordi grana tar lett fyr, gir mye varme i opptenningsfasen. 

Anonymkode: d8a1c...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
A-hunter skrev (3 minutter siden):

Det er ikke så stor forskjell på furu og bjørk.

Skal man kjøpe ved vil jeg si furu kommer greit ut da den normalt selges vesentlig rimeligere enn bjørkeved.

Svaret på spørsmålet til ts blir dermed godt tørket, billig blandingsved med så høyt innslag av furu som mulig.

Tull. Bjørk hsr 10% høyere brennverdi. Ha i bakhodet at brennverdi ikke kan måles i volum og fuktighet, men kilo og fuktighet. Bjørk har altså mer masse (tørrstoff) enn furu

Brennverdi for ulike treslag - NIBIO.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritt etter hukommelsen,  Eik, Bøk, Ask, Bjørk, Svart Or, Furu,  Gran,  Osp, Grå Or, Selje 

Selv så liker jeg å ha en blanding av harde og løse vedsorter, da det gjerne r greit å fyre opp med løse vedsorter før en legger innpå hardved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tull. Bjørk hsr 10% høyere brennverdi. Ha i bakhodet at brennverdi ikke kan måles i volum og fuktighet, men kilo og fuktighet. Bjørk har altså mer masse (tørrstoff) enn furu

Brennverdi for ulike treslag - NIBIO.jpg

Tull faktisk... 

Du skjønner at det ikke er lik pris ifor furu og bjørk kke sant?

Så hvis furu er vesentlig billigere enn bjørk (som det ofte er og skal være) gjør det ingenting om den brenner 10% dårligere.

Kjøper man ved er det brennverdi pr krone som betyr noe, ikke brennverdi på selve vedkubben.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970

Det aller viktigste er at den er tørr. Den skal ha en klang når man slår to vedskier mot hverandre. Kommer det bare et "bump" så er den ikke tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

kjøper alltid blandings. Men vanskelig å få tak i fordi det er så stor etterspørsel etter bjørk (fra skrullete østlendinger?:) Får jeg tak i Bøk ask eik så kjøper jeg det. De gir mer varme /brenner lengre. Men som det sies her inne: Du må ha lettere tresorter som bjørk/gran,furu etc for å få fyr på de harde sortene som eik etc pga tettheten i treet.

Anonymkode: 2c5ff...726

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...