Gå til innhold

Hvordan får man lagt inn et menneske som er alvorlig psykisk syk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får man lagt inn et menneske som er alvorlig psykisk syk? Er fastlegen eller legevakt eneste mulighet? Vedkommende kommer seg ikke til legevakten selv. Bor i Oslo.

Anonymkode: f3b33...133

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ring legevakten

Anonymkode: da03a...ba7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ring legevakten

Anonymkode: da03a...ba7

Kan de hente? Vedkommende vil garantert ikke bli hentet, men de har vel lov til å utøve tvang hvis vedkommende er psykotisk?

Anonymkode: f3b33...133

AnonymBruker
Skrevet

Ring legevakt. De plikter å sende lege på hjemmebesøk for vurdering ifht tvansginnleggelse (hvis personen er alvorlig psykisk syk og til fare for seg selv/andre). Deretter vil lege bestille ambulanse og evnt politi hvis fare for voldelig utagering.

Lykke til

Anonymkode: af27a...af1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ring legevakt. De plikter å sende lege på hjemmebesøk for vurdering ifht tvansginnleggelse (hvis personen er alvorlig psykisk syk og til fare for seg selv/andre). Deretter vil lege bestille ambulanse og evnt politi hvis fare for voldelig utagering.

Lykke til

Det er veldig rart i så fall, for jeg ringte nettopp legevakten for noen dager siden (jeg er ikke ts) om en person, og de sa til meg at de ikke kunne gjøre noe, og at jeg måtte kontakte politiet. 

Anonymkode: 29cce...925

Skrevet

Legevakt, kontoret til fastlegen, 

Skrevet

Hei, jeg ble innlagt forrige uke etter å ha hatt bevæpnet politi og ambulansepersonell på besøk - og da var også lege med for å vurdere. Ring legevakt eller nødnummer og forklar hvorfor du ringer og hvor alvorlig det er - og hvis det er fare for at vedkommende kan skade seg selv eller andre så er du veldig tydelig på det, da dette er korteste vei til en tur inn på psykiatrisk.

Skrevet

Hvis det er en akutt situasjon og personen er til fare for seg selv eller andre rundt seg så ringer man politiet. Politiet gjør så en vurdering på om personen bør kjøres til psyk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Lykke til

Ingen lege kommer hjem. Man blir hentet av ambulanse og politi. Ikke så veldig hyggelig, spesielt om man ikke har vært uttagerende overhodet. Moro med naboene som sto å glante åpenlyst på plenen.

Anonymkode: 610df...b17

AnonymBruker
Skrevet

Du må ringe legevakten og be om en vurdering. Legen vil avgjøre alvorlighetsgraden evt tvangsinnlegge. 

Anonymkode: 4f012...b08

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal til for at noen legges akutt inn for depresjon? 

Anonymkode: 477b9...a83

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva skal til for at noen legges akutt inn for depresjon? 

Anonymkode: 477b9...a83

Det er bortimot umulig med mindre hen er i fare for seg selv. Det var riktig nok sånn jeg havnet på akutt psykiatrisk, men jeg ble utskrevet dagen etter - så sendte de henvisning til en annen institusjon for videre innleggelse som det gjenstår å få svar på.

AnonymBruker
Skrevet

I Oslo har legevakten egen psykiatrisk legevakt og de og/eller sosialambulant akuttjeneste kan reise hjem til folk for å gjøre en vurdering. Tidvis gjøres det sammen med politi. Akkurat hvor terskelen for at de velger å dra hjem til noen ligger, vet jeg ikke (jeg jobber i en annen instans og er kun involvert i de sakene hvor det bor barn hos den syke - der er terskelen relativt lav). 

Anonymkode: 62abc...500

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen lege kommer hjem. Man blir hentet av ambulanse og politi. Ikke så veldig hyggelig, spesielt om man ikke har vært uttagerende overhodet. Moro med naboene som sto å glante åpenlyst på plenen.

Anonymkode: 610df...b17

Tull. Jeg jobber med dette. INGEN ambulanse kan hente en psyk pasient og kjøre til sykehus UTEN VEDTAK fra legen (med mindre pas blir med frivillig. Men om pas nekter, må lege tilse pas først og skrive vedtak. ). Derfor plikter LEGE å se pas først. (dette gjelder da i saker hvor pas selv ikke ønsker helsehjelp og/eller er til stor fare for seg selv/andre.

Nå jobber jeg i oslo, så kan jo hende det er andre varianter på bygda, men det må uansett et vedtak fra en lege før en tvansginnleggelse.

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tull. Jeg jobber med dette. INGEN ambulanse kan hente en psyk pasient og kjøre til sykehus UTEN VEDTAK fra legen (med mindre pas blir med frivillig. Men om pas nekter, må lege tilse pas først og skrive vedtak. ). Derfor plikter LEGE å se pas først. (dette gjelder da i saker hvor pas selv ikke ønsker helsehjelp og/eller er til stor fare for seg selv/andre.

Nå jobber jeg i oslo, så kan jo hende det er andre varianter på bygda, men det må uansett et vedtak fra en lege før en tvansginnleggelse.

Funker likedan på bygda også. Lege før innleggelse - og hvis man er oppegående nok får man valget om å dra frivillig eller om det må bli tvang. Ved frivillig innleggelse så er de raske til å skrive ut igjen med mindre det er psykoser inne i bildet selv om det er suicidale tendenser inne i bildet.

Det som var før helga så var legen hjemme hos meg for å vurdere.

Endret av tasmus82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...