Gå til innhold

Fikk 21 seksere og én femmer. Kom ikke inn på medisin.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette skjer jo hvert eneste år. Det er sikkert som banken at hver sommer etter opptaket er det noen dager hvor media flommer over av forulempede nolduser som såvidt ikke kom inn på medisin der de aller helst ville. Skylden ligger alltid hos opptakssystemet, enten det gjelder urettferdige poeng, urettferdige frister eller urettferdige omregningsregler (hvis man har noen karakterer fra utenlandsk vgs). Og alltid kommer det noen fra Unge Høyre og vil renovere systemet fordi det er urettferdig at folk skal belønnes for å ha blitt ett år eldre eller hva det måtte være. Samtidig vil de stramme inn på muligheten for å ta opp fag. Hver. Eneste. Sommer. 

Anonymkode: 50810...600

Det sier unge høyre fordi det er en ungdomsorganisasjon. Det er ikke så rart at 19 åringer er misfornøyde med alderspoengordningen, de får jo ikke fodel av den NÅ og de er for korttenkte til å tenke at de kan ha nytte av den senere i livet.  

Anonymkode: e11e7...d6a

AnonymBruker
Skrevet
Tuppeluri skrev (På 26.7.2022 den 10.19):

Unnskyld meg, men trur du vi alle har surra oss langt opp i 20åra?
Mange har faktisk prøvd å komme inn på ønsket linje i flere år, tatt opp fag, tatt år om igjen osv. Men etterhvert så har man ikke ungdomsrett lengre, og er nødt til å ta ting opp som privatist, som igjen koster penger, som gjør at man må jobbe på kiwi noen år for å få råd til å ta opp fag.

Jeg er enig med at det er uheldig at yngre motiverte ikke kommer inn på studiet de ønsker, men det fins eldre som har vært i samme situasjon som har vært heldig å kommet inn seinere.

Personen har hodet sitt godt oppi ræva, det er helt sikkert. Selv hadde jeg elendige karakterer etter en barndom med vold og seksuelt misbruk. Jeg har jobbet så jævlig hardt for å rette opp i ødelagte meg, og skal ikke ha det slengt etter meg at jeg kastet bort 20-årene mine. 

Anonymkode: 440ef...ece

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2022 den 8.08):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/PoKgB5/hadde-21-seksere-kom-fortsatt-ikke-inn-noe-er-galt-med-systemet

Det er faktisk prisverdig av denne kjemilæreren som faktisk turte å gi denne eleven en femmer i standpunkt. Jeg tror hovedregelen er at lærere ikke ønsker å ødelegge for elevene sine og gir de høyere karakter enn de strengt tatt fortjener.

Anonymkode: e7a8b...393

Grunnen til at han kun har én femmer på vitnemålet er fordi han har fjernet over halvparten av karakterne og de han har fjernet er selvsag de han ikke hadde sekser i. Hadde hatt én femmer og resten seksere rett fra videregående så hadde han kommet inn på medisin uten å måtte ta opp fag. 

Anonymkode: e11e7...d6a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Personen har hodet sitt godt oppi ræva, det er helt sikkert. Selv hadde jeg elendige karakterer etter en barndom med vold og seksuelt misbruk. Jeg har jobbet så jævlig hardt for å rette opp i ødelagte meg, og skal ikke ha det slengt etter meg at jeg kastet bort 20-årene mine. 

Heier på deg!!💙 noen av oss brukte barndommen på å overleve, og all energi gikk til dette. Det tar kanskje lengre tid å komme i mål, men det viktigste er at en klarte det👍🏼

Anonymkode: 5bfdf...b96

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Heier på deg!!💙 noen av oss brukte barndommen på å overleve, og all energi gikk til dette. Det tar kanskje lengre tid å komme i mål, men det viktigste er at en klarte det👍🏼

Anonymkode: 5bfdf...b96

Veldig sant det du sier, noen er rett og slett bare nødt til å prøve å overleve. I dag studerer jeg og får gode karakterer, håper å kunne hjelpe andre en dag. Heier på deg og 🤩🙏

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2022 den 12.00):

Man kan jo like gjerne spørre om det er en god ordning. Blir man bedre lege om man brukte mange år på å ta opp fag fra videregående?

Anonymkode: 48f40...7f7

Skulle man sett på hva som ga best leger så skulle man hatt opptaksprøver i stedet for karakterpoeng. Det er ikke de med best karakterer som eventuelt blir best leger.

Anonymkode: 742ee...e0f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skulle man sett på hva som ga best leger så skulle man hatt opptaksprøver i stedet for karakterpoeng. Det er ikke de med best karakterer som eventuelt blir best leger.

Hva skulle innholdet i de opptaksprøvene vært? Hvordan kan en opptaksprøve være bedre til å predikere hvem som blir en god lege enn karakterene? 

Anonymkode: 1a32e...aaa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor kan ikke de med best karakterer bli de beste legene? Er du sikker på at alle pasienter er enige i hvordan en god lege er? Hva slags grunnlag har du for å kunne evaluere hvor dyktig en lege er, rent faglig?

Anonymkode: 649f7...c62

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva skulle innholdet i de opptaksprøvene vært? Hvordan kan en opptaksprøve være bedre til å predikere hvem som blir en god lege enn karakterene? 

Personlighetstester, strukturerte intervjuer, case-løsning og muligens en prøvetime som lege for å sjekke hvordan man er i møte med mennesker.

Anonymkode: f4c83...032

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.7.2022 den 8.44):

Det med studiested er jo viktig. Bor man i nærheten av f.eks Oslo så søker man der. Da slipper man unødig mye studielån, om man kan bo hjemme noe av tiden. Så det er ikke så veldig rart. 

Anonymkode: c6564...3d4

De aller fleste i Norge må flytte for å studere. Særlig de som vil studere medisin. Å slippe studielån bør være den minste bekymringen til en yrkesgruppe som kommer til å tjene mer enn de fleste i sitt yrkesliv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Personlighetstester, strukturerte intervjuer, case-løsning og muligens en prøvetime som lege for å sjekke hvordan man er i møte med mennesker.

Så du synes det virker mer ryddig å bli tatt opp på grunnlag av et intervju og ens personlighet enn på grunnlag av karakterer? Snakk om at trynefaktor skal bestemme fremtiden til et ungt menneske!

Hvem er det som skal bestemme hva slags personlighet en lege bør ha? Tror du at alle leger bør ha de samme personlige egenskapene?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Personlighetstester er i stor grad svada, og det er ikke sånn at én personlighetstype er «best» egnet til å bli lege

Strukturerte intervjuer gavner legebarna. 
Det gjør case-løsning også. Og hva er logikken i å teste søkerne i noe de skal lære på universitetet, og som ikke har vært pensum for dem i noe fag tidligere? Jeg kan i alle fall love deg én ting, at her er det legebarna som vil komme inn. 
Prøvetime som lege gavner også legebarna, og igjen - man måler søkerne på noe de skal lære seg i løpet av studiet! Det er meningsløst å måle dem på det. Vi måler ikke søkere til sykepleien på om de kan legge en veneflon heller - for det skal de lære på studiet, ikke før. 
For the record er jeg gift med en lege, og jeg kan garantere at våre barn ville hatt en STOR fordel med et sånt opptak. Pappaen hadde selvsagt øvd med dem. Det hadde vært en stor og helt urettferdig fordel. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du synes det virker mer ryddig å bli tatt opp på grunnlag av et intervju og ens personlighet enn på grunnlag av karakterer? Snakk om at trynefaktor skal bestemme fremtiden til et ungt menneske!

Hvem er det som skal bestemme hva slags personlighet en lege bør ha? Tror du at alle leger bør ha de samme personlige egenskapene?

I tillegg til karakterer.

Jeg synes det kan være greit at med personlighetstester kan avdekke generelle trekk som nevrotisisme, temprament, ekstroversjon osv. Man kan utelukke de med trekk man ikke ønsker for mye av fremfor å si spesifikt hva man vil ha.

Beklager, men jeg synes ikke synd på prestasjonsprinsesser- og prinser som er født med sølvskje i munnen og deres problem er at de ikke kom i på ønsket studie i første omgang. Kanskje et års vikariat i sykepleien, på sykehjem eller i psykiatrien vil hjelpe dem til å innse hvor privligerte de er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Personlighetstester er i stor grad svada, og det er ikke sånn at én personlighetstype er «best» egnet til å bli lege

Strukturerte intervjuer gavner legebarna. 
Det gjør case-løsning også. Og hva er logikken i å teste søkerne i noe de skal lære på universitetet, og som ikke har vært pensum for dem i noe fag tidligere? Jeg kan i alle fall love deg én ting, at her er det legebarna som vil komme inn. 
Prøvetime som lege gavner også legebarna, og igjen - man måler søkerne på noe de skal lære seg i løpet av studiet! Det er meningsløst å måle dem på det. Vi måler ikke søkere til sykepleien på om de kan legge en veneflon heller - for det skal de lære på studiet, ikke før. 
For the record er jeg gift med en lege, og jeg kan garantere at våre barn ville hatt en STOR fordel med et sånt opptak. Pappaen hadde selvsagt øvd med dem. Det hadde vært en stor og helt urettferdig fordel. 

Ser poengene dine, men jeg synes samtidig at karakterer egentlig ikke sier så mye mer enn hvilken mental kapasitet en person har. Det er jo også noen sosiale og psykologiske faktorer som burde vektlegges når man skal jobbe med mennesker. Kanskje spesielt leger og psykologer.

Gjest Villfisker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er en av dem som har fått en ny sjanse senere i livet, så takk for at du skriver det du gjør 🙏 Går ikke på et prestisjestudie, men nå har jeg i det minste muligheten til å bidra til samfunnet ❤️

Det gleder meg å høre. Alle fortjener å få en sjanse til å gjøre noe meningsfyllt, og slippe å føle seg til overs.  :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det kan være greit at med personlighetstester kan avdekke generelle trekk som nevrotisisme, temprament, ekstroversjon osv. Man kan utelukke de med trekk man ikke ønsker for mye av fremfor å si spesifikt hva man vil ha.

Beklager, men jeg synes ikke synd på prestasjonsprinsesser- og prinser som er født med sølvskje i munnen og deres problem er at de ikke kom i på ønsket studie i første omgang. Kanskje et års vikariat i sykepleien, på sykehjem eller i psykiatrien vil hjelpe dem til å innse hvor privligerte de er.

Men finnes det et enhetlig svar på hva slags personlighet en lege skal ha?

Jeg foretrekker en vennlig lege som lytter og prosesserer informasjon, om så vedkommende er fåmælt, fremfor en som er «ekstrovert» og babler like mye som en gjennomsnittlig frisør. Andre vil foretrekke noe annet enn meg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men hvordan - og hvem - bestemmer hva som skal «lukes ut»? Det vil bli basert på… total urettferdighet. Jeg regner med du synes «nevrotisisme» er dårlig, men kanskje en god dose av det gjør at en lege jobber ekstra grundig. Tenker du «ekstrovertisme» er bra eller dårlig? Kan man ikke være en god lege om man er introvert? Og «temperament», hvordan tenkte du å måle det? Å utelukke det man ikke vil ha er i realiteten akkurat det samme som å definere hva man vil ha. 

Angående det siste avsnittet ditt blir det bare usaklig og irrelevant. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og da har jeg ikke engang gått inn på etatenes mangel på validitet, dvs om de faktisk måler det man ønsker/sier at den skal måle. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og da har jeg ikke engang gått inn på etatenes mangel på validitet, dvs om de faktisk måler det man ønsker/sier at den skal måle. 

*testenes, ikke etatenes

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Men finnes det et enhetlig svar på hva slags personlighet en lege skal ha?

Jeg foretrekker en vennlig lege som lytter og prosesserer informasjon, om så vedkommende er fåmælt, fremfor en som er «ekstrovert» og babler like mye som en gjennomsnittlig frisør. Andre vil foretrekke noe annet enn meg.

Selvfølgelig finnes det ikke en legemal på personlighet, men du kan vel være enig i at det er fryktelig uheldig om en lege eller kirurg ikke takler stress eller scorer høyt på nevrositet. Langt flere burde bruke personlighetstester i tillegg til andre vurderingskriterier fordi det kan predike hvordan en arbeidstaker vil fungere i jobben som igjen påvirker arbeidsmiljø, evne til å lære nye ting osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...