Gå til innhold

Fikk 21 seksere og én femmer. Kom ikke inn på medisin.


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Neppe. Men da må man i alle fall gjøre noe aktivt som fører til noe = gode karakterer. I motsetning til å bare vente til man blir et år eldre. 
 

Anonymkode: 1a32e...aaa

Ja. Men alternativet til å f.eks bruke tid på å ta opp fag er å bruke tid på å jobbe. Det er åpenbart at det hadde vært mer samfunnsøkonomisk om denne gutten hadde jobbet fulltid  i to år for så å få plass på legestudiet enn at han brukte årene på  på å ta opp fag.  

Anonymkode: 48f40...7f7

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har man først fått noen seksere, så tror jeg lærerne i andre fag fort blir litt vel rause med karakterene i sine fag.

Anonymkode: 7a0e1...5ab

Personen som nevnes i artikkelen har tatt opp fag som privatist, så de fleste av karakterene hans er fra en anonym eksamen, eventuelt en muntlig eksamen med en tilfeldig sensor.

Når det er sagt så er det jo slik at smarte, skoleflinke og ambisiøse personer som gjør det bra i 1 fag også gjør det bra i andre fag. Og det er vel ganske logisk?

Anonymkode: a4115...bbf

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Enig i den. En venninne av dattera mi skal studere medisin, hadde litt flere 5ere en denne personen vel ig merke(3 stk mener jeg), men fikk 6 i gym. Helt utrolig mtp ferdighetsnivå og fysikk, men det er nok ofte slik lærerne tenker når de har karaktermøte.

 

Anonymkode: fcbdc...845

Hva vet du om venninnen til datteren din sone ferdigheter i gym? Og hvorfor tror du ikke karakterene langs bli satt utdrag forutsetninger og innsats?!? Hvorfor er dette et problem for deg? 

Anonymkode: bba3d...c60

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt komisk å se all sjalusien og misunnelsen i tråden her. Typisk KG. Ingen kan gjøre det bedre enn andre, spesielt ikke i sammenheng med skole. Da handler det om flaks og trynefaktor, tydeligvis.

Anonymkode: a4115...bbf

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja. Men alternativet til å f.eks bruke tid på å ta opp fag er å bruke tid på å jobbe. Det er åpenbart at det hadde vært mer samfunnsøkonomisk om denne gutten hadde jobbet fulltid  i to år for så å få plass på legestudiet enn at han brukte årene på  på å ta opp fag.  

Anonymkode: 48f40...7f7

Svært godt poeng.

Anonymkode: cfe8e...06f

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (9 timer siden):

Hvis du er så vant til at ting går din vei at du løper til media og sutrer når noe går deg i mot - særlig når dette noe er regler som gjelder for alle, ikke en grov urettferdighet som rammer akkurat deg - har du kanskje godt av den erfaring det er å oppleve litt motstand. Ikke minst når du vil inn i et yrke hvor forståelse for andre mennesker er så viktig og du vil måtte forholde deg til folk som har opplevd veldig mye verre ting enn dette.

Var innlegget ment som sutring eller fakta, tror du!?!? Det må være lov å bli intervjuet i avisen uten å bli beklaget for sutring!?! Hjelpe meg, så mange dumme og ubetenksomme folk det finnes….. Skam deg! 

Anonymkode: bba3d...c60

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Litt komisk å se all sjalusien og misunnelsen i tråden her. Typisk KG. Ingen kan gjøre det bedre enn andre, spesielt ikke i sammenheng med skole. Da handler det om flaks og trynefaktor, tydeligvis.

Anonymkode: a4115...bbf

Hvilke innlegg sikter du til?

Denne fyren saken handler om gjorde det for øvrig ikke SÅ bra på vgs, ellers ville han jo kommet inn i førstegangsvitnemålskvoten. 

Anonymkode: cfe8e...06f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men at mange lærere tenker: Jeg ønsker ikke være den som ødelegger legedrømmen hans/hennes ved å gi han/henne 5er i stedet for 6er. Det tror jeg på.

Anonymkode: e11e7...d6a

Det er eit nedlatande syn på læraren. Ein lærar har eit lovverk og ein profesjonsetisk plattform å følge. Å tenke at nokon ikkje er i stand til å gjere det, er å tenkje at dei ikkje er i stand til å gjere jobben sin.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Gud said:

Det er eit nedlatande syn på læraren. Ein lærar har eit lovverk og ein profesjonsetisk plattform å følge. Å tenke at nokon ikkje er i stand til å gjere det, er å tenkje at dei ikkje er i stand til å gjere jobben sin.

Det er ikke slik at man enten gjør jobben perfakt eller så klarer man ikke jobben i det hele tatt. Det er fakta at at karakterene delvis er et resultat av trynefaktor og at lærerne gir bedre karakterer til de de liker. Det er også derfor vi har ordningen med eksamen, fordi man ikke kan forvente en objektiv vurdering fra en lærer som kjenner elevene. 

Men for å ta et annet eksempel.  La oss si du havner i retten og finner ut at dommeren er moren til personen du er i konflikt med. Vil du da si det er "nedlatende syn mot på dommere å ikke tro at en dommer kan forholde seg til lovverket og dømme rettferdig selv om den ene parten er dommerens datter"? 

Anonymkode: 48f40...7f7

Skrevet

Jeg er ikke sjalu. Jeg syns utdanningssystemet feiler på mange områder😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ja. Men alternativet til å f.eks bruke tid på å ta opp fag er å bruke tid på å jobbe. Det er åpenbart at det hadde vært mer samfunnsøkonomisk om denne gutten hadde jobbet fulltid  i to år for så å få plass på legestudiet enn at han brukte årene på  på å ta opp fag.  

Anonymkode: 48f40...7f7

Men han må bli eldre OG ta opp fag. Én av delene er ikke nok. Og hvis man ikke har makset ut alderspoengene ennå må man ta opp enda flere fag for å kunne konkurrere. Å kutte ut alderspoengene vil føre til at flere kommer inn i yngre alder. Det er mer samfunnsøkonomisk lønnsomt at Per jobber i to år ekstra som lege, enn at han jobber i to år ekstra på bensinstasjon mens han tar opp fag fordi han ikke har makset ut alderspoengene. 

Anonymkode: 1a32e...aaa

AnonymBruker
Skrevet

Eller helt konkret: Han i intervjuet ville kommet inn i høst hvis det ikke hadde vært for alderspoengene. Nå må han vente i et år til kun pga dem. Det er lite å hente på å ta opp det ene faget han ikke har sekser i. Han kan eventuelt ta flere realfag for å få flere realfagspoeng, det er det eneste. 
DET er lite samfunnsøkonomisk lønnsomt. Men det er slik pga alderspoengene. 

Anonymkode: 1a32e...aaa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Eller helt konkret: Han i intervjuet ville kommet inn i høst hvis det ikke hadde vært for alderspoengene. Nå må han vente i et år til kun pga dem. Det er lite å hente på å ta opp det ene faget han ikke har sekser i. Han kan eventuelt ta flere realfag for å få flere realfagspoeng, det er det eneste. 
DET er lite samfunnsøkonomisk lønnsomt. Men det er slik pga alderspoengene. 

Anonymkode: 1a32e...aaa

Det er jo lønnsomt så lenge han jobber og bidrar til fellesskapet det året han må vente. 

Anonymkode: 871a2...cdf

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/PoKgB5/hadde-21-seksere-kom-fortsatt-ikke-inn-noe-er-galt-med-systemet

Det er faktisk prisverdig av denne kjemilæreren som faktisk turte å gi denne eleven en femmer i standpunkt. Jeg tror hovedregelen er at lærere ikke ønsker å ødelegge for elevene sine og gir de høyere karakter enn de strengt tatt fortjener.

Anonymkode: e7a8b...393

Han vil ha vekk alderspoeng.

Jeg mener alderspoeng er bra. Det er ikke ønskelig at man er for ung når man starter på slike studier der man faktisk bør ha utviklet noe mer modenhet og refleksjon først.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Men han må bli eldre OG ta opp fag. Én av delene er ikke nok. Og hvis man ikke har makset ut alderspoengene ennå må man ta opp enda flere fag for å kunne konkurrere. Å kutte ut alderspoengene vil føre til at flere kommer inn i yngre alder. Det er mer samfunnsøkonomisk lønnsomt at Per jobber i to år ekstra som lege, enn at han jobber i to år ekstra på bensinstasjon mens han tar opp fag fordi han ikke har makset ut alderspoengene. 

Anonymkode: 1a32e...aaa

 

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller helt konkret: Han i intervjuet ville kommet inn i høst hvis det ikke hadde vært for alderspoengene. Nå må han vente i et år til kun pga dem. Det er lite å hente på å ta opp det ene faget han ikke har sekser i. Han kan eventuelt ta flere realfag for å få flere realfagspoeng, det er det eneste. 
DET er lite samfunnsøkonomisk lønnsomt. Men det er slik pga alderspoengene. 

Anonymkode: 1a32e...aaa

Man kan jo ikke lage en ordning som er skreddersydd for at denne gutten  i VG skal få oppfylt legedrømmen. Det aller mest samfunnsøkonomiske er selvsagt at han ikke får bli lege. At man kun slipper inn de som har gode nok karakterer rett fra videregående. Da kaster folk bort NULL år på å prøve å komme inn på medisin. 

Det vil mange synes er en brutal regel. Derfor har man blant både mulighet til å ta opp fag og man får alderspoeng.  Da man lagde ordningen med alderspoeng så hadde man selvsagt andre enn kun denne gutten  i tankene. Ta f.eks Jonas på 35 som har funnet ut at han ikke lenger klarer et fysisk tungt yrke og derfor ønsker å studere. Han har ikke gode nok karakterer fra vidergående til å komme inn på bacheloren han ønsker, men ved hjelp av alderspoeng så slipper han å bruke ett år på å ta opp fag. Han sparer ett år på noe som er helt uproduktivt og han kommer raskere inn i en ny jobb.  Det å ikke jobbe eller det å jobbe deltid kan også gå hardt ut over økonomien. En 35 åring har kanskje flere barn og har typisk langt større økonomiske forpliktelser enn en 19 åring som kanskje også får støtte fra foreldrene. 

Når det kommer til medsin så er det et studium som er så populært at uansett hvilken ordning man lager så vil det ende med at mange blir misfornøyde. 

Anonymkode: 48f40...7f7

  • Liker 4
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt komisk å se all sjalusien og misunnelsen i tråden her. Typisk KG. Ingen kan gjøre det bedre enn andre, spesielt ikke i sammenheng med skole. Da handler det om flaks og trynefaktor, tydeligvis.

Anonymkode: a4115...bbf

Nettopp. Klart noe kan være trynefaktor, men det er også elever som er veldig gode. Må ikke folk tro at karakterene faller i fanget på deg. Det er hard jobb å få så høyt snitt. Blytung jobb.

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo lønnsomt så lenge han jobber og bidrar til fellesskapet det året han må vente. 

Anonymkode: 871a2...cdf

Sant. Og om han hadde jobbet som ufaglært på sykehjem/sykehus så hadde han også fått litt følelsen for hvordan det er å jobbe med pasienter.  Denne ordningen med at man skal ta opp fag fra videreågende er den minst samfunnsøkonomiske og minst privatøkonomiske ordningen(det er skamdyrt å ikke jobbe). 

Anonymkode: 48f40...7f7

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eller helt konkret: Han i intervjuet ville kommet inn i høst hvis det ikke hadde vært for alderspoengene. Nå må han vente i et år til kun pga dem. Det er lite å hente på å ta opp det ene faget han ikke har sekser i. Han kan eventuelt ta flere realfag for å få flere realfagspoeng, det er det eneste. 
DET er lite samfunnsøkonomisk lønnsomt. Men det er slik pga alderspoengene. 

Anonymkode: 1a32e...aaa

Han trenger bare vente 6 mnd, han kom inn på vårsemesteret som starter i januar😊 

Anonymkode: d1a0d...a1f

AnonymBruker
Skrevet

Å ha haugevis av seksere gjør ikke en nødvendigvis så intelligent eller egnet for medisin. Er bare tall som viser at man teknisk sett har mestret en rekke eksamensoppgaver og skolearbeid.

Anonymkode: 5d5f8...d2e

  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...