AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #1 Skrevet 26. juli 2022 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/PoKgB5/hadde-21-seksere-kom-fortsatt-ikke-inn-noe-er-galt-med-systemet Det er faktisk prisverdig av denne kjemilæreren som faktisk turte å gi denne eleven en femmer i standpunkt. Jeg tror hovedregelen er at lærere ikke ønsker å ødelegge for elevene sine og gir de høyere karakter enn de strengt tatt fortjener. Anonymkode: e7a8b...393 12 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #2 Skrevet 26. juli 2022 «Kom ikke inn på medisin på akkurat det studiestedet han ønsket.» Anonymkode: 649f7...c62 20 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #3 Skrevet 26. juli 2022 Enig i den. En venninne av dattera mi skal studere medisin, hadde litt flere 5ere en denne personen vel ig merke(3 stk mener jeg), men fikk 6 i gym. Helt utrolig mtp ferdighetsnivå og fysikk, men det er nok ofte slik lærerne tenker når de har karaktermøte. Anonymkode: fcbdc...845 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #4 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): «Kom ikke inn på medisin på akkurat det studiestedet han ønsket.» Anonymkode: 649f7...c62 Det med studiested er jo viktig. Bor man i nærheten av f.eks Oslo så søker man der. Da slipper man unødig mye studielån, om man kan bo hjemme noe av tiden. Så det er ikke så veldig rart. Anonymkode: c6564...3d4 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #5 Skrevet 26. juli 2022 Har man først fått noen seksere, så tror jeg lærerne i andre fag fort blir litt vel rause med karakterene i sine fag. Anonymkode: 7a0e1...5ab 14 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #6 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det med studiested er jo viktig. Bor man i nærheten av f.eks Oslo så søker man der. Da slipper man unødig mye studielån, om man kan bo hjemme noe av tiden. Så det er ikke så veldig rart. Anonymkode: c6564...3d4 I artikkelen står det at han ikke ville studere i utlandet, så det virker som om han mener det eneste alternativet til UiO er å studere utenlands. Anonymkode: 649f7...c62 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #7 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Enig i den. En venninne av dattera mi skal studere medisin, hadde litt flere 5ere en denne personen vel ig merke(3 stk mener jeg), men fikk 6 i gym. Helt utrolig mtp ferdighetsnivå og fysikk, men det er nok ofte slik lærerne tenker når de har karaktermøte. Anonymkode: fcbdc...845 Ja det er nok del lærere som belønner innsats mer enn faktisk kunnskap. I gym så skal man kanskje det. Men ikke i fag som matte og kjemi. Likevel vet jeg av egen erfaring at lærere vektlegger innsats veldig forskjellig. Noe som gir veldig urettferdig utslag når det kommer hvem som får en karriere innen medisin og hvem som må finne andre karriereveier. Anonymkode: 1490d...b1f 1
Knekt1 Skrevet 26. juli 2022 #8 Skrevet 26. juli 2022 Hva vi kan være sikre på: Døden, skatt og at forståsegpåere på KG kan alt om undervisning og vurdering "basert på egen erfaring". 17 1 1
Entern Skrevet 26. juli 2022 #9 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har man først fått noen seksere, så tror jeg lærerne i andre fag fort blir litt vel rause med karakterene i sine fag. Anonymkode: 7a0e1...5ab Jepp, enig 👍 1
Tuppeluri Skrevet 26. juli 2022 #10 Skrevet 26. juli 2022 Men så er også snittet høyere for de som søker med alderspoeng enn de som søker rett etter VGS. Husker jeg skulle prøve å søke på sykepleiern, da var snittet for ordinært løp på 42poeng mens på uordinert løp 48. Jeg hadde 47poeng og kunne bare drite i å komme inn med 300 foran meg på venteliste. Å jeg syns ikke at han skal klage på den femmern i kjemi heller. Kjemi er vanskelig, har tatt det selv og i medisinfaget er det viktig å kunne kjemi godt. 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #11 Skrevet 26. juli 2022 Tuppeluri skrev (4 minutter siden): Men så er også snittet høyere for de som søker med alderspoeng enn de som søker rett etter VGS. Husker jeg skulle prøve å søke på sykepleiern, da var snittet for ordinært løp på 42poeng mens på uordinert løp 48. Jeg hadde 47poeng og kunne bare drite i å komme inn med 300 foran meg på venteliste. Å jeg syns ikke at han skal klage på den femmern i kjemi heller. Kjemi er vanskelig, har tatt det selv og i medisinfaget er det viktig å kunne kjemi godt. Han klager jo ikke på femmeren. Han setter spørsmålstegn ved opptakssystemet. Noe som er helt legitimt. Tema i denne tråden derimot handler om lærere som gir bedre standpunktkarakterer enn eleven fortjener. Noe jeg også tror det er mye av landet rundt. Denne kjemilæreren fortjener honnør for å stå i mot presset og gi rett karakter. Anonymkode: 1490d...b1f 12 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #12 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): «Kom ikke inn på medisin på akkurat det studiestedet han ønsket.» Anonymkode: 649f7...c62 Ja, han ville nok kommet inn på et annet studiested i Norge hvis han var SÅ nær å komme inn på UiO høst at én femmer av over 20 karakterer var nok til at han ikke kom inn… Men selv om saken kom litt uheldig ut med Mr «må gå UiO høst ellers vil jeg ikke studere medisin», så har han et poeng: Det er helt latterlig at man kan få hele åtte poeng bare for å holde seg i live. Alderspoengene burde enten droppes helt eller reduseres to 2. Helst droppes helt. Per nå domineres opptaket i ordinær kvote helt av alderspoeng, og det er feil. Folk blir gående å vente på å bli eldre. Anonymkode: 1a32e...aaa 11
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #13 Skrevet 26. juli 2022 Tuppeluri skrev (8 minutter siden): Men så er også snittet høyere for de som søker med alderspoeng enn de som søker rett etter VGS. Husker jeg skulle prøve å søke på sykepleiern, da var snittet for ordinært løp på 42poeng mens på uordinert løp 48. Jeg hadde 47poeng og kunne bare drite i å komme inn med 300 foran meg på venteliste. Å jeg syns ikke at han skal klage på den femmern i kjemi heller. Kjemi er vanskelig, har tatt det selv og i medisinfaget er det viktig å kunne kjemi godt. Selvsagt er det høyere i ordinær kvote! Men poenget her er jo at hvis man er 20-21 kan man ikke konkurrere med dem som er 23-24+, selv om man har betydelig bedre karakterer enn dem. Kun fordi de er eldre. Det er feil. Anonymkode: 1a32e...aaa 3
Gjest Villfisker Skrevet 26. juli 2022 #14 Skrevet 26. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/PoKgB5/hadde-21-seksere-kom-fortsatt-ikke-inn-noe-er-galt-med-systemet Det er faktisk prisverdig av denne kjemilæreren som faktisk turte å gi denne eleven en femmer i standpunkt. Jeg tror hovedregelen er at lærere ikke ønsker å ødelegge for elevene sine og gir de høyere karakter enn de strengt tatt fortjener. Anonymkode: e7a8b...393 Helt enig. Alderspoeng bør dessuten ikke skrotes, da det gir mange en ny sjanse senere i livet. At han kommer med en slik uttalelse, viser hvor egoistisk han er. Han nådde ikke opp denne gangen, og han er ikke den eneste. Neste år blir det kanskje hans tur. Mange tar også andre utdannelser, fordi de ikke hadde evner til å bli det de egentlig ville. Endret 26. juli 2022 av Villfisker
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #15 Skrevet 26. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: «Kom ikke inn på medisin på akkurat det studiestedet han ønsket.» Anonymkode: 649f7...c62 Han kom inn på medisin, men han kom inn på våren i stedet for høsten. Synes det er spesielt at han går til mediene når han kom inn på studiet han ønsket og på universitetet han ønsket, han må bare vente et halvt år ekstra. Man kan sikkert være misfornøyd med alderspoeng-modellen. Men uansett hvilken modell man velger så vil det være folk som vil få det tungt når det kommer til de aller mest populære studiene. Jeg er ikke noe glad i alderspoeng-modellen. Men hadde det ikke vært alderpoeng så hadde man fortsatt trengt nærmest perfekt snitt for å komme inn på medisin oslo høst på kvoten man får lov til å ta opp fag. Man kommer ikke rundt det problemet så lenge man kan ta opp fag evig antall ganger. Anonymkode: 48f40...7f7 9 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #16 Skrevet 26. juli 2022 Så fryktelig mange misunnelig her. Anonymkode: 483d3...b73 2
Tuppeluri Skrevet 26. juli 2022 #17 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Han klager jo ikke på femmeren. Han setter spørsmålstegn ved opptakssystemet. Noe som er helt legitimt. Tema i denne tråden derimot handler om lærere som gir bedre standpunktkarakterer enn eleven fortjener. Noe jeg også tror det er mye av landet rundt. Denne kjemilæreren fortjener honnør for å stå i mot presset og gi rett karakter. Anonymkode: 1490d...b1f Det skal jeg være enig med. Er mange lærere som føler de "må" gi eleven den 6'eren fordi alle de andre lærerne har gjort det samme. Syns det er på trynet.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #18 Skrevet 26. juli 2022 4 minutter siden, Villfisker said: Helt enig. Alderspoeng bør dessuten ikke skrotes, da det gir mange en ny sjanse senere i livet. At han kommer med en slik uttalelse, viser hvor egoistisk han er. Han nådde ikke opp denne gangen, og han er ikke den eneste. Neste år blir det kanskje hans tur. Mange tar også andre utdannelser, fordi de ikke hadde evner til å bli det de egentlig ville. Noen gis en ny sjanse i livet på bekostning av unge, engasjerte mennesker som vet hva de vil og har jobbet mot det? Ikke riktig, spør du meg. Bedre at disse kommer seg inn i arbeidslivet raskest mulig, så kan de som surrer rundt til langt oppi 20-åra heller innse at de ikke kan velge på øverste hylle på bekostning av andre. Anonymkode: 59786...df8 2
Tuppeluri Skrevet 26. juli 2022 #19 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen gis en ny sjanse i livet på bekostning av unge, engasjerte mennesker som vet hva de vil og har jobbet mot det? Ikke riktig, spør du meg. Bedre at disse kommer seg inn i arbeidslivet raskest mulig, så kan de som surrer rundt til langt oppi 20-åra heller innse at de ikke kan velge på øverste hylle på bekostning av andre. Anonymkode: 59786...df8 Unnskyld meg, men trur du vi alle har surra oss langt opp i 20åra? Mange har faktisk prøvd å komme inn på ønsket linje i flere år, tatt opp fag, tatt år om igjen osv. Men etterhvert så har man ikke ungdomsrett lengre, og er nødt til å ta ting opp som privatist, som igjen koster penger, som gjør at man må jobbe på kiwi noen år for å få råd til å ta opp fag. Jeg er enig med at det er uheldig at yngre motiverte ikke kommer inn på studiet de ønsker, men det fins eldre som har vært i samme situasjon som har vært heldig å kommet inn seinere. 7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #20 Skrevet 26. juli 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Noen gis en ny sjanse i livet på bekostning av unge, engasjerte mennesker som vet hva de vil og har jobbet mot det? Ikke riktig, spør du meg. Bedre at disse kommer seg inn i arbeidslivet raskest mulig, så kan de som surrer rundt til langt oppi 20-åra heller innse at de ikke kan velge på øverste hylle på bekostning av andre. Anonymkode: 59786...df8 Om man ønsker at folk skal inn i arbeidslivet raskest mulig og gi medisinplassene til unge engasjerte mennesker så bør man fjerne muligheten til å ta opp fag. Men da hadde ikke gutten i artikkelen fått studere medisin. Anonymkode: 48f40...7f7 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå