AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #1 Skrevet 25. juli 2022 Jeg forstår meg ikke på regelverk der studenter som får særdeles mange 6ere og ikke kommer inn på studie som de søkte. Er det ukultur vi bygger i Norge og karakterer. Perfekte mennesker? Fortell din mening og tanker rundt karakterer Anonymkode: 099f2...6b9
Drizzt Skrevet 26. juli 2022 #2 Skrevet 26. juli 2022 Det er alle tilleggspoengene som drar grensen opp. De som får alderspoeng for eksempel vil alltid ha en fordel framfor de som ikke får dem.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #3 Skrevet 26. juli 2022 Drizzt skrev (1 minutt siden): Det er alle tilleggspoengene som drar grensen opp. De som får alderspoeng for eksempel vil alltid ha en fordel framfor de som ikke får dem. Egentlig ikke. For de som har alderspoeng og de som har førstegangsvitnemål konkurrerer ikke mot hverandre. Anonymkode: 3b816...1ce 6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #4 Skrevet 26. juli 2022 Drizzt skrev (1 minutt siden): Det er alle tilleggspoengene som drar grensen opp. De som får alderspoeng for eksempel vil alltid ha en fordel framfor de som ikke får dem. De blir jo tatt inn i to puljer, i første pulje blir ikke tilleggspoengene vurdert, dvs de med alderspoeng kan ikke komme inn i første pulje. Anonymkode: d26d2...0d0 2
Drizzt Skrevet 26. juli 2022 #5 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Egentlig ikke. For de som har alderspoeng og de som har førstegangsvitnemål konkurrerer ikke mot hverandre. Anonymkode: 3b816...1ce Ingen har pratet om førstegangsvitnemål her.
Drizzt Skrevet 26. juli 2022 #6 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De blir jo tatt inn i to puljer, i første pulje blir ikke tilleggspoengene vurdert, dvs de med alderspoeng kan ikke komme inn i første pulje. Anonymkode: d26d2...0d0 Fortsatt ingen som har pratet om førstegangsvitnemål her. Hvis du leser hovedinnlegget.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #7 Skrevet 26. juli 2022 Drizzt skrev (Akkurat nå): Ingen har pratet om førstegangsvitnemål her. Jo, du gjorde det. "De som ikke har alderspoeng" er nøyaktig det samme som "de med førstegangsvitnemål". Anonymkode: d26d2...0d0 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #8 Skrevet 26. juli 2022 Drizzt skrev (Akkurat nå): Ingen har pratet om førstegangsvitnemål her. Du gjorde det. Har man ingen alderspoeng er man så ung at man søker med førstegangsvitnemål og de med førstegangsvitnemål konkurrerer ikke om de samme plassene som de med alderspoeng Anonymkode: 3b816...1ce 2
Drizzt Skrevet 26. juli 2022 #9 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, du gjorde det. "De som ikke har alderspoeng" er nøyaktig det samme som "de med førstegangsvitnemål". Anonymkode: d26d2...0d0 Man får alderspoeng fra året man fyller 20. Så det er en periode mellom man har fått vitnemål og man fyller 20 du ikke får alderspoeng og du ikke har førstegangsvitnemål.
Drizzt Skrevet 26. juli 2022 #10 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du gjorde det. Har man ingen alderspoeng er man så ung at man søker med førstegangsvitnemål og de med førstegangsvitnemål konkurrerer ikke om de samme plassene som de med alderspoeng Anonymkode: 3b816...1ce Nei, jeg gjorde det ikke. Forklarte det nettopp i forrige innlegg.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #11 Skrevet 26. juli 2022 Drizzt skrev (3 minutter siden): Man får alderspoeng fra året man fyller 20. Så det er en periode mellom man har fått vitnemål og man fyller 20 du ikke får alderspoeng og du ikke har førstegangsvitnemål. Man er 19 det året man er ferdig med vgs. Neste år får man alderspoeng. Ingen periode imellom. Anonymkode: d26d2...0d0 4
Drizzt Skrevet 26. juli 2022 #12 Skrevet 26. juli 2022 Men tilbake til TS sitt spørsmål. Jeg synes det er mye press for karakterer hvis man vil studere medisin, juss, o.l. Jeg har erfaring med jussen da en i min familie gikk på Rettsvitenskap i Oslo for noen år siden. Han fortalte at mange av studentene forsvant etter det første semesteret og kullet ble mye mindre. Han kjente flere av dem og de fortalte at nei, det var ikke akkurat det de hadde lyst å studere likevel. Jeg tenker derimot på alle andre som ikke fikk plass, men faktisk var motivert å studere nettopp dette. Her tar man opp plass som ikke fylles igjen når man bestemmer seg etter 1.semester at neida, jeg skal gå for noe annet. Med dette karakterpresset blir det for dumt.
Gjest ti10 Skrevet 26. juli 2022 #13 Skrevet 26. juli 2022 Hvis man leser artikkelen, får man vel et godt innblikk i hva som har skjedd. Han det gjelder, har brukt to år på å ta opp fag, han er født i 2001. Hadde han gått ut av videregående med samme karakterer, hadde han vært i full gang med medisinstudiet. Og så kan man jo spørre seg om hvor viktig det egentlig er for ham når han sier at han ikke vil studere medisin i utlandet ...
Drizzt Skrevet 26. juli 2022 #14 Skrevet 26. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Man er 19 det året man er ferdig med vgs. Neste år får man alderspoeng. Ingen periode imellom. Anonymkode: d26d2...0d0 Så rart. Kjenner en som var russ i år og hun blir 18 i høst. Jeg tenkte på henne og at hun får en ulempe neste år hadde hun ikke kommet inn på det hun ville i år. Heldigvis for henne kom hun inn. Uansett en avsporing. Endret 26. juli 2022 av Drizzt
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #15 Skrevet 26. juli 2022 Drizzt skrev (7 minutter siden): Så rart. Kjenner en som var russ i år og hun blir 18 i høst. Jeg tenkte på henne og at hun får en ulempe neste år hadde hun ikke kommet inn på det hun ville i år. Heldigvis for henne kom hun inn. Uansett en avsporing. Da kan hun ikke ha tatt 3-årig vgs (med mindre hun har fått unntak av noe slag). Jeg tok et realfag som hører til 2-klasse på vgs nå i våres, de ble 18 det året. De er ferdige neste år. Ungdommer som tar to år på skole og to år i lære derimot, de er ferdige det året de er/blir 18. Anonymkode: 7e8cc...a3e 2
herzeleid Skrevet 26. juli 2022 #16 Skrevet 26. juli 2022 For meg virker det som et ganske skrudd system når folk bruker flere år på å ta opp mer eller mindre irelevante fag for å komme inn på et studie. Jeg synes også det virker litt tvilsomt å ha så høye krav til tallkarakterer og samtidig tilsynelatende så lite vurdering av egnethet på andre måter ved inntak. Har hørt at det i en del andre land er vanligere med mer spesifikke opptaksprøver kombinert med intervju, motivasjonsbrev og vurdering av egnethet basert på motivasjon og bakgrunn. Det fremstår for meg som uendelig mye mer hensiktsmessig. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #17 Skrevet 26. juli 2022 Hvilke fag må de ha for kunne gå opp til medisin? Og er fagene relevante med medisinstudiene? Anonymkode: 099f2...6b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå