AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #1 Skrevet 25. juli 2022 Har ei slektning som sliter hardt psykisk. Har gått på dps noen år og fordi behandleren hennes pensjonerte seg står hun uten hjelp? WTF?? Så hun er liksom ferdigbehandlet fordi psykologen gikk av med pensjon? Det er jo helt sykt! Hun trenger jo fortsatt hjelp? hadde psykologen jobbet i 2 år til hadde hun fortsatt hatt tilbudet. Og nei, hun har ikke mulighet til privat psykolog på uføretrygd. Anonymkode: 05deb...7ce 1 1 6
Silva Pluvialis Skrevet 25. juli 2022 #2 Skrevet 25. juli 2022 Utrolig spesielt at det ikke ble laget noe avtale om videre oppfølging? Hvorfor ble hun ikke henvist til avtalespesialist? Har hun kommunal oppfølging? 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #3 Skrevet 25. juli 2022 Tvillingsjel skrev (1 minutt siden): Utrolig spesielt at det ikke ble laget noe avtale om videre oppfølging? Hvorfor ble hun ikke henvist til avtalespesialist? Har hun kommunal oppfølging? Hun ble det, men de hadde inntaksstopp. Har kommunal oppfølging ja, men er ikke nok. dps burde jo overføre henne til en annen behandler på dps.. nekter å tro at alle pasientene til denne psykologen var ferdig behandlet da hun gikk av Anonymkode: 05deb...7ce 3
Silva Pluvialis Skrevet 25. juli 2022 #4 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun ble det, men de hadde inntaksstopp. Har kommunal oppfølging ja, men er ikke nok. dps burde jo overføre henne til en annen behandler på dps.. nekter å tro at alle pasientene til denne psykologen var ferdig behandlet da hun gikk av Anonymkode: 05deb...7ce Hun burde selvsagt blitt overført ved behov. Det gir jo ingen mening at de avslutter et behandlingsforløp så brått. Hadde alle de privatpraktiserende behandlerne med refusjon inntaksstopp? 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #5 Skrevet 25. juli 2022 Psykiatrien i Norge har sett sitt bunnpunkt. Mange triste skjebner som opplever det samme, og i verste fall tar sitt liv. Hun må bestille hastetime med lege, og få en ny psykolog. Mange private psykologer har også avtalerefusjon, så hun betaler det samme som det offentlige skrapet. Anonymkode: 8a7ab...1d6 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #6 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har ei slektning som sliter hardt psykisk. Har gått på dps noen år og fordi behandleren hennes pensjonerte seg står hun uten hjelp? WTF?? Så hun er liksom ferdigbehandlet fordi psykologen gikk av med pensjon? Det er jo helt sykt! Hun trenger jo fortsatt hjelp? hadde psykologen jobbet i 2 år til hadde hun fortsatt hatt tilbudet. Og nei, hun har ikke mulighet til privat psykolog på uføretrygd. Anonymkode: 05deb...7ce Hvor mange år har slektningen din gått på dps? Det er mulig å gå i flere år, men de fleste som gjør det har fått en personlighetsforstyrrelse eller en traumediagnose. Å behandle symptomer forenlig med disse tilstandene tar ofte mange år. Hvis slektningen din ikke har en slik diagnose har det kanskje ikke fungert så godt å gå i terapi eller? Anonymkode: bdbb0...fb1 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #7 Skrevet 25. juli 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hun ble det, men de hadde inntaksstopp. Har kommunal oppfølging ja, men er ikke nok. dps burde jo overføre henne til en annen behandler på dps.. nekter å tro at alle pasientene til denne psykologen var ferdig behandlet da hun gikk av Anonymkode: 05deb...7ce Ja, og de burde ha ansatt en ny behandler til å ta over beahnlderen som pensjonerte seg. Anonymkode: a6dc3...62b
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #8 Skrevet 25. juli 2022 Hun er overbehandlet eller behandlingsresistent. Den pensjonerte behandleren burde avslutte behandlingen for lenge siden. Anonymkode: 90888...3ce 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #9 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hun er overbehandlet eller behandlingsresistent. Den pensjonerte behandleren burde avslutte behandlingen for lenge siden. Anonymkode: 90888...3ce Hun har alvorlig kompleks ptsd, og uten Behandling blir hun svært syk. Anonymkode: 05deb...7ce 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #10 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvor mange år har slektningen din gått på dps? Det er mulig å gå i flere år, men de fleste som gjør det har fått en personlighetsforstyrrelse eller en traumediagnose. Å behandle symptomer forenlig med disse tilstandene tar ofte mange år. Hvis slektningen din ikke har en slik diagnose har det kanskje ikke fungert så godt å gå i terapi eller? Anonymkode: bdbb0...fb1 Ehh, det var ikke det ts spurte om..? Anonymkode: 4f76e...2fc 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #11 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ehh, det var ikke det ts spurte om..? Anonymkode: 4f76e...2fc Jeg stiller ganske relevante spørsmål med tanke på hva ts spør om, eller hevder. Ja psykiatrien i Norge har store mangler, men de aller færreste kan gå flere år i terapi. Kompleks PTSD er en alvorlig diagnose, også kan det være at hen ikke har fått riktig behandling. Målet skal jo være at man skal klare seg uten hyppig terapi.. Anonymkode: bdbb0...fb1 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #12 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hun har alvorlig kompleks ptsd, og uten Behandling blir hun svært syk. Anonymkode: 05deb...7ce Hvordan syk blir hun? Vet du hva slags behandling hun har fått? Hvor mange år? Har hun andre vansker, som feks. lærevansker? Anonymkode: bdbb0...fb1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #13 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hun har alvorlig kompleks ptsd, og uten Behandling blir hun svært syk. Anonymkode: 05deb...7ce Det kan hende at DPS ikke har mer tilbud å gi til henne. Mange med kompleks PTSD vil aldri bli frisk. Altså de vil ikke nyttiggjøre seg av behandling. Og de kan ikke gå der i evigheter. Om ikke hun blir bedre av behandling, så er det rett ut - fordi DPS ikke har kapasitet. De må prioritere andre pasienter utifra deres kapasitet. Det vil ikke være nyttig å behandle en person som muligens ikke kan bli frisk. Hun blir ikke sett på som en ressurs for samfunnet. Fokuset for henne vil da være økt livskvalitet. De aller sykeste får kommunalt tilbud, for behandling ikke vil være effektivt. Men det er mange som går til kommunen i en periode, før de søkes inn hos DPS igjen - men da må pasienten være rustet og ha nytte av traumebehandling. Så har vi selvsagt de som får gå lenge på DPS, men da står det mer på kapasiteten til den enkelte DPS. Anonymkode: 993ff...03d 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #14 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvordan syk blir hun? Vet du hva slags behandling hun har fått? Hvor mange år? Har hun andre vansker, som feks. lærevansker? Anonymkode: bdbb0...fb1 Sterk angst, veldig deprimert og suicidal. Gått i behandling hele voksenlivet. Det vet jeg ikke, hvorfor spør du om det? Anonymkode: 05deb...7ce
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #15 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan hende at DPS ikke har mer tilbud å gi til henne. Mange med kompleks PTSD vil aldri bli frisk. Altså de vil ikke nyttiggjøre seg av behandling. Og de kan ikke gå der i evigheter. Om ikke hun blir bedre av behandling, så er det rett ut - fordi DPS ikke har kapasitet. De må prioritere andre pasienter utifra deres kapasitet. Det vil ikke være nyttig å behandle en person som muligens ikke kan bli frisk. Hun blir ikke sett på som en ressurs for samfunnet. Fokuset for henne vil da være økt livskvalitet. De aller sykeste får kommunalt tilbud, for behandling ikke vil være effektivt. Men det er mange som går til kommunen i en periode, før de søkes inn hos DPS igjen - men da må pasienten være rustet og ha nytte av traumebehandling. Så har vi selvsagt de som får gå lenge på DPS, men da står det mer på kapasiteten til den enkelte DPS. Anonymkode: 993ff...03d Det hun har opplevd er så alvorlig og komplekst at hun ikke klarer seg uten behandling. I perioder har hun vært innlagt for traumebehandling. Om hun skal inn i dyp behandling på dps tåler hun det ikke, da må hun være innlagt. kommer helt an på hvordan periode hun er i. Uten dps hadde hun ikke levd i dag. Anonymkode: 05deb...7ce
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #16 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det hun har opplevd er så alvorlig og komplekst at hun ikke klarer seg uten behandling. I perioder har hun vært innlagt for traumebehandling. Om hun skal inn i dyp behandling på dps tåler hun det ikke, da må hun være innlagt. kommer helt an på hvordan periode hun er i. Uten dps hadde hun ikke levd i dag. Anonymkode: 05deb...7ce Føler med henne. Jeg er i samme situasjon. Behandler avsluttet med meg fordi hun skulle slutte. Hun lurte på om jeg skulle gå til en annen behandler, men så mente hun det var bedre med kommunen. Jeg ble overført til kommunen og går til en psykiatrisk sykepleier. Anonymkode: fea8c...e68
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #17 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det hun har opplevd er så alvorlig og komplekst at hun ikke klarer seg uten behandling. I perioder har hun vært innlagt for traumebehandling. Om hun skal inn i dyp behandling på dps tåler hun det ikke, da må hun være innlagt. kommer helt an på hvordan periode hun er i. Uten dps hadde hun ikke levd i dag. Anonymkode: 05deb...7ce Men da er hun mest sannsynligvis behandlingsresistent som en person ovenfor skrev. Uansett hvor syk hun er, så er det ikke nyttig å behandle henne videre. Hun er for syk. Da hjelper det ikke å argumentere for at hun ikke klarer seg uten behandling. Dermed får hun ikke ny behandler, fordi de ikke har kapasitet til å fortsette behandling. Fokuset hennes i kommunen må da være å jobbe med symptomene hennes, og gjøre hun rustet til traumebehandling. Du kan nesten sammenligne det med somatikken. En kreftpasient, der legene sier at det ikke er noe mer å gjøre. De vil da ikke fortsette videre behandling, for det har ingen nytte. Jeg vet hva jeg prater om, fordi jeg har vært i systemet i 8 år. Anonymkode: 993ff...03d 5 2
Maestro Skrevet 26. juli 2022 #18 Skrevet 26. juli 2022 Psykiateren min slutta, å jeg ble overført til en psykiatrisk sykepleier. Som var udugelig i forhold 😩 Sammenlagt gikk jeg hos DPS i 4.5 år. Helt bra var jeg ikke når jeg ble skrevet ut, men jeg klarer meg. Og ei voksen dame jeg har blitt kjent med gjennom kommunalt sosialt tilbud for psykisk syke, gikk faktisk til samme psykiateren som meg. Og hun er bipolar som jeg vet om. Har kraftige manier og psykoser, blir aldri frisk men holder seg noe stabil med medisiner og rolig liv. Hun fikk ikke ny behandler hos dps, fikk beskjed og bruke fastlegen sin for samtale og ev regulering av medisiner. Nei, psykeratien blir jeg ikke klok på 🤔
Maestro Skrevet 26. juli 2022 #19 Skrevet 26. juli 2022 Men går i kommunen, til ei sosionom. Veldig flink dame ☺️ Får mer utav henne enn hun tuppa som tok over behandlingen min på dps. Som faktisk har jobba på psykose post. Vi jobber med at jeg ikke skal få tilbakefall med psykose, og generelt håndtere en hverdag etter lang tid med sykdom, bearbeide dette og at jeg har attpå ADHD med mye tanker om alt mulig rart og har tusen baller i luften, ønsker og hjelpe alt og alle men hun setter grenser for meg før jeg blir dårlig selv. ☺️ Som faktisk skjedde pga ei venninne som tok mye av meg og jeg er jo snill og omsorgsfull at jeg klarte ikke og si stopp. Og sosionom var på ferie, så endte med at jeg kjørte meg ned i grøfta. Er heldigvis oppå igjen nå. Så litt rart at jeg ble skrevet ut, men hun hjalp jo ikke meg med dette på DPS. Så like greit at hun ga meg opp og jeg heller begynte med kommunalt tilbud. Tenker på denne du kjenner, som ikke får hjelp av DPS nå. Er mange dyktige som jobber kommunalt! Ville sjekket dette opp der du bor ☺️
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #20 Skrevet 26. juli 2022 Maestro skrev (51 minutter siden): Men går i kommunen, til ei sosionom. Veldig flink dame ☺️ Får mer utav henne enn hun tuppa som tok over behandlingen min på dps. Som faktisk har jobba på psykose post. Vi jobber med at jeg ikke skal få tilbakefall med psykose, og generelt håndtere en hverdag etter lang tid med sykdom, bearbeide dette og at jeg har attpå ADHD med mye tanker om alt mulig rart og har tusen baller i luften, ønsker og hjelpe alt og alle men hun setter grenser for meg før jeg blir dårlig selv. ☺️ Som faktisk skjedde pga ei venninne som tok mye av meg og jeg er jo snill og omsorgsfull at jeg klarte ikke og si stopp. Og sosionom var på ferie, så endte med at jeg kjørte meg ned i grøfta. Er heldigvis oppå igjen nå. Så litt rart at jeg ble skrevet ut, men hun hjalp jo ikke meg med dette på DPS. Så like greit at hun ga meg opp og jeg heller begynte med kommunalt tilbud. Tenker på denne du kjenner, som ikke får hjelp av DPS nå. Er mange dyktige som jobber kommunalt! Ville sjekket dette opp der du bor ☺️ De kommunale mener hun skal ha behandling på dps, da de ikke kan tilby henne det hun trenger. En bør avslutte dps når hun er frisk nok, ikke i forbindelse med at behandler slutter i jobben. De mener jo tydeligvis at hun trenger behandling siden de har søkt henne til ulike private med avtale, så da er det ikke snakk om at hun ikke skal ha behandling mere. Anonymkode: 05deb...7ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå