AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #1 Skrevet 25. juli 2022 Har en tenåring (13 år) som er pottesur fordi hen må legge seg ved midnatt på sommeren nå som eg er startet på jobb igjen etter ferien, mens alle de andre vennene er våkne til langt på natt. (2-4 tiden på natta mens dei spiller på ipad sammen og snakker i tlf, noe som faktisk stemmer har jeg funnet ut av så hen finner ikke på det) Har prøvd flere gonger i fredstid å forklare at det nærmer seg skolestart og eg starter på jobb tidlig i ukedagene så eg kan ikke sitte oppe til langt utover kveld/natt for å gi beskjed om leggetid då, men tenåringen svarer bare at det er jo ikke rettferdig at den skal straffes med så tidlig leggetid når det er sommerferie bare fordi jeg må på jobb på morgen🤦♀️ Når må deres tenåringer legge seg ? Anonymkode: d6bf0...499
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #2 Skrevet 25. juli 2022 Hvorfor må du legge en 13-åring? Er sikker på at ikke alle foreldrene til vennene sitter opp til 02-04 heller. Anonymkode: 25dbf...e5d 8
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #3 Skrevet 25. juli 2022 Det er tre uker igjen av skoleferien, så jeg synes det er strengt å skjerpe inn leggetiden vare fordi du selv skal på jobb. Mener du at du sitter våken på kveldene for å gi beskjed til tenåringen når det er leggetid? Jeg hadde forventet at støynivået etter din leggetid var akseptabel, at hen ikke sover hele formiddagen og ellers må det vel være mulig å avtale et tidspunkt for legging uten at du må holde deg våken for å passe på? Anonymkode: de46a...39d 7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #4 Skrevet 25. juli 2022 11-åringen min styrer det som oftest selv. Jeg er vanligvis stuptrøtt mellom 9 og 11, syns derfor det er urimelig at hun skal legge seg samtidig med meg. For skjønner jo det er gøy å spille med vennene sine. Hun blir jo trøtt etterhvert, å om hun og vennene skulle være så gale at de døgner en natt eller to i løpet av ferien, så går det nok fint det også. Anonymkode: 8a201...f34 5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #5 Skrevet 25. juli 2022 Hvorfor i alle dager mener du, at du skal legge en 13-åring? En 13-åring klarer å legge seg selv. Anonymkode: 32d34...49d 6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #6 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har en tenåring (13 år) som er pottesur fordi hen må legge seg ved midnatt på sommeren nå som eg er startet på jobb igjen etter ferien, mens alle de andre vennene er våkne til langt på natt. (2-4 tiden på natta mens dei spiller på ipad sammen og snakker i tlf, noe som faktisk stemmer har jeg funnet ut av så hen finner ikke på det) Har prøvd flere gonger i fredstid å forklare at det nærmer seg skolestart og eg starter på jobb tidlig i ukedagene så eg kan ikke sitte oppe til langt utover kveld/natt for å gi beskjed om leggetid då, men tenåringen svarer bare at det er jo ikke rettferdig at den skal straffes med så tidlig leggetid når det er sommerferie bare fordi jeg må på jobb på morgen🤦♀️ Når må deres tenåringer legge seg ? Anonymkode: d6bf0...499 Mine er i seng innen midnatt. De er 12 og 16. Anonymkode: eca25...786
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #7 Skrevet 25. juli 2022 Enig med deg! Det er IKKE for tidlig. Anonymkode: b2c2c...a34 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #8 Skrevet 25. juli 2022 Dette skjønte jeg ikke helt, rett og slett fordi en 13-åring selvsagt ligger våken så lenge han/hun selv vil. Han/hun gidder selvsagt ikke å legge seg til for å sove til det tidspunktet foreldrene bestemmer. Å oppholde seg stille på rommet er jo en annen sak. Er det snakk om å ikke få sitte i stua å se på TV du i realiteten mener? I så fall syns jeg ikke det er strengt. Er det derimot inndragelse av mobil, PC etc og voldsom utspørring om når barnet la seg kvelden før, så syns jeg ikke det er innafor. Det er fortsatt ferie for skolebarna en stund til, så døgnrytmen trenger du ikke å tenke på enda. Anonymkode: 84495...6f1 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #9 Skrevet 25. juli 2022 Om ungdommene her i huset skulle snakket i telefonen til klokken 4 om natten, så hadde ikke vi voksne fått sove. Her er det nattero kl 23. Å spille eller se på film med øretelefoner uten å snakke, blir noe annet. Min må uansett avslutte spilling kl 22. 15-åringen til samboeren får spille (så lenge han er stille) så lenge han vil. Jeg aner ikke hvilke regler de andre 13-åringene i klassen har. Det er uansett jeg som bestemmer, for jeg skal på jobb i morgen og jeg skal sove. Ikke moren til klassekameratene hans. Anonymkode: d61b9...8f1 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #10 Skrevet 26. juli 2022 Jeg har en på 14 år, og som regel så får han sitte oppe til han legger seg selv,noen netter er det klokken 01 om natten og andre ganger klokken 04. Det hender at hvis jeg tenker han har hatt for mange dager på rad med veldig sen leggetid så sier jeg at han skal legge seg når jeg legger meg som er rundt midnatt den kvelden, men som regel så styrer han selv. Jeg har kun en regel, og det er å være helt stille så resten av huset får sove. Anonymkode: a5528...670 2
Maestro Skrevet 26. juli 2022 #11 Skrevet 26. juli 2022 Jeg styrte selv som 13 åring i ferier. Satt oppe og spilte Sims 2. Haha, det var tider 😂 Ble ikke bedre når jeg begynte med msn og spill på nettet. Men det gikk fint så lenge jeg hadde lyd veldig lavt på og var rolig. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #12 Skrevet 26. juli 2022 Min 14-åring legger seg når det passer. Men er stille etter vi legger oss (24). Noen netter blir den over 04, men hva betyr det. Det er stress og lite frihet ellers i året. 12-åring litt mer regler, går til ro ca når vi (legger oss og skal på jobb), men kan se film/spille så lenge det er stilt på rommet. Tror han sitter oppe en god stund for å si det slik. Unner dem det 🤩. Ingen som styrte oss i feriene da vi var på samme alder, så lenge vi tok hensyn. Anonymkode: 38ede...c74 3
Ulrikke Skrevet 26. juli 2022 #13 Skrevet 26. juli 2022 Her er jeg faktisk enig med 13-åringen. Jeg sjekket aldri når min la seg i ferier da hun var 13. Ikke nå som hun er 16 heller altså, men nå har hun sommerjobb og legger seg til fornuftig tid. Så lenge hun ikke bråker og holder hele huset våkent, så ser jeg faktisk ikke problemet.... 3
Gjest Some guy Skrevet 26. juli 2022 #14 Skrevet 26. juli 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Har en tenåring (13 år) som er pottesur fordi hen må legge seg ved midnatt på sommeren nå som eg er startet på jobb igjen etter ferien, mens alle de andre vennene er våkne til langt på natt. (2-4 tiden på natta mens dei spiller på ipad sammen og snakker i tlf, noe som faktisk stemmer har jeg funnet ut av så hen finner ikke på det) Har prøvd flere gonger i fredstid å forklare at det nærmer seg skolestart og eg starter på jobb tidlig i ukedagene så eg kan ikke sitte oppe til langt utover kveld/natt for å gi beskjed om leggetid då, men tenåringen svarer bare at det er jo ikke rettferdig at den skal straffes med så tidlig leggetid når det er sommerferie bare fordi jeg må på jobb på morgen🤦♀️ Når må deres tenåringer legge seg ? Anonymkode: d6bf0...499 Hva skal en tretten åring sitte oppe til 2-3 om natta for? Ikke nok med det, hvorfor skal 13 åring være oppe til 12 på natta? Send han i seng 11 om sommeren og 10 ellers. Oppe og gå skal han være før 7 neste dag. Det er 0 grunner for trettenåringer å være oppe så seint. Du bygger opp dårlige rutiner for ungen din som han skal ta med seg i voksenlivet.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #15 Skrevet 26. juli 2022 Da inngår du et kompromiss. Din ferske tenåring, skal fra nå og frem til 18 år lære seg å ta ansvar for seg selv. Så spør hvor lenge ungen mener trenger å være oppe. Også blir dere enige om et tidspunkt. Og gir ungen ansvar, iht å avbryte og komme seg i seng til tidspunktet dere er enige i. Funker det ikke så snakk sammen , hvorfor gikk det ikke. Glemte tiden er et vanlig svar, så da kan ungen sette på klokke 30 min før, slik ar det blir lettere å ikke glemme tiden. Vær tydelig på at , hvis ungen ikke mestrer dette selv, må ungen legge sec når du skal, fordi du ikke kan passe på iht natten. Og at siste uka før skolestart er liggetiden noe annet. Hold ditt ord. Men la ungen få flere sjanser til ungen lærer. Anonymkode: a8f44...48e 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #16 Skrevet 26. juli 2022 Ettersom det er tre uker til skolestart, er jeg enig med tenåringen i at argumentet "snart skolestart", ikke holder mål. At du må opp tidlig for å gå på jobb, er heller ikke et argument, så lenge du kan legge deg og sove uten å bli forstyrret at tenåringens prat med venner. Jeg tenker at så lenge du vet at det som foregår på skjermen er trygt, at det er faktiske venner han prater med, så synes jeg du skal la en tenåring være en tenåring. Men ha en avtale om at en uke før skolestart er det slutt. Da er det av innen kl 24, og de 2 - 3 siste kveldene er det av innen f eks kl 22. Anonymkode: 31f1b...c36 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #17 Skrevet 26. juli 2022 Må også legge til, som mor til nå voksne barn, at du skal bli sittende oppe til langt på natt i mange år fremover hvis du mener at du skal vite når sønnen din går og legger seg. Om 3 - 4 år sitter han ikke på rommet sitt lengre, da er han ute med venner. Det viktige nå er å bygge opp tilliten, slik at du legger grunnlag for å ha den fortroligheten som trengs når han blir 18 år, og du trenger å vite hvor og med hvem han er med, når han ikke lengre sitter på rommet sitt, og klokken blir langt forbi 24 før han kommer hjem. Den tilliten bygger du bl a nå, med å vise at du stoler på at han kommer seg til sengs selv når trettheten melder seg, og at han holder avtalen dere inngår om uken før skolestart. Anonymkode: 31f1b...c36 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #18 Skrevet 26. juli 2022 En 13-åring trenger ikke være oppe lenger enn midnatt. Har selv 13-åring som er i seng langt tidligere også i ferien. Anonymkode: 732c6...7f2 1
Kaisada Skrevet 26. juli 2022 #19 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har en tenåring (13 år) som er pottesur fordi hen må legge seg ved midnatt på sommeren nå som eg er startet på jobb igjen etter ferien, mens alle de andre vennene er våkne til langt på natt. (2-4 tiden på natta mens dei spiller på ipad sammen og snakker i tlf, noe som faktisk stemmer har jeg funnet ut av så hen finner ikke på det) Har prøvd flere gonger i fredstid å forklare at det nærmer seg skolestart og eg starter på jobb tidlig i ukedagene så eg kan ikke sitte oppe til langt utover kveld/natt for å gi beskjed om leggetid då, men tenåringen svarer bare at det er jo ikke rettferdig at den skal straffes med så tidlig leggetid når det er sommerferie bare fordi jeg må på jobb på morgen🤦♀️ Når må deres tenåringer legge seg ? Anonymkode: d6bf0...499 allier deg med de andre foreldrene. kl 0.00 er mer enn bra nok som tenåring. også kan de kanskje døgne en gang i uken resten av sommerferien. Da synes jeg du strekker strikken greit langt.👍 Forklar sammenheng mellom søvn og mentale lidelser og putt inn litt om jetlag når skolen starter
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #20 Skrevet 26. juli 2022 Midnatt er for sent for en 13 åring. Mine på 16 og 18 må være inne senest 22 og i seng 23.30 Anonymkode: 6e1ef...876 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå