Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en katt nå i 15 år. Jeg har vært redd for han siden jeg fikk han som kattunge. Turde ikke å ha han inne på soverommet før han ble kastrert. Venner og familie er også redde for han. Han beit alle som var på besøk. Han har prøvd å sette tenner og klør i ansiktet på meg en gang jeg prøvde å kose mens jeg holdt han i armene mine. Jeg har våkna av at han har bitt og klort armen min til blods hvis han har lagt seg ved siden av meg i senga og jeg strekker ut armen og kommer borti han i søvne. På toppen av det hele har han alltid vært urenslig. Folk kan ikke sette sko eller sekker eller bager på gulvet i gangen hos meg. Da pisser han i skoa og oppå sekker og bager. Han pisser på alt som står i boden min og hvis jeg glemmer å lukke døra. Jeg trur det er fordi kattedon pleier å stå de stedene. Jeg bruker kun kattedo om høsten og vinteren. Om sommeren er de mest ute. Jeg har to katter men han eldste som det gjelder her har vært sånn lenge før vi fikk han andre i huset. Bæsja på dørmatta rett utenfor døra og gravde det ned i snøen så jeg tråkka i det og fikk det under skoa. 

Hadde han enda bare vært søt og snill så hadde jeg nok ikke blitt så forbanna på han. Den andre katten har og sine uhell til tider men jeg elsker han og blir ikke sint på han. Men føler at han eldste er en jævel og rett og slett er full av faen. Jeg har aldri klart å bli ordentlig glad i han. Jeg føler at han bare er en dritt som jeg har ansvaret for og som bor her å snylter på meg. Er jo jeg som har tatt han til meg. Men hvis jeg får barn kan jeg neppe ha han. 

Jeg har lenge prøvd å forandre han. Han ble kastrert når han var ett halvt år gammel. Jeg lurer på om han er hjerneskada. Jeg har hørt om flere som har hatt sånne katter som ikke er helt gode i hue. 

Jeg føler at han gjør mye mot meg på trass og nå virker han furten og sur etter vi fikk en ny katt i hus som gir meg det jeg har savna i en katt. Han kan ligge i armkroken min å trykke potene i panna mi og maler og jeg kan kose han på magen og brystet. Han er bare skjønn. 

Han andre har selv lagt opp til at jeg avviser han og ikke vil gi han noe oppmerksomhet. Når han angriper meg mens jeg sover og ikke har kontroll på bevegelsene mine. Det har skjedd mange ganger. Og til tider kan han komme å være søt og ville ha kos og plutselig biter. 

Jeg har vært hos dyrlegen med han to ganger for å undersøke om han er syk. Både blodprøver og urinprøver for å sjekke om han biter fordi noe plager han om han har vondt når vi tar på han eller om han har blærekatarr eller uvinfeksjon osv for å utelukke det. Men dyrlehen finner ikke noe så da er det hans atferd rett og slett. 

Jeg kjenner at jeg begynner å bli drit lei den katta og tviler på at noen andre heller vil ha en sånn katt. Men jeg får vel bare ha han. Vil ikke være en kald kynisk jævel som bare avliver katten heller. 

Vet noen om det går an å forandre på hans oppførsel. 

Anonymkode: c2458...754

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dauer vel snart uansett 

Anonymkode: e7844...7e4

AnonymBruker
Skrevet

det er det vel dyrlegen som bør svare på, og ikke randoms på ett forum.

Anonymkode: 3761b...980

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du burde skjekke ut programmet «My cat from hell». Han tar for seg mange sånne saker, å kattene blir helt anderledes etterpå. Ingen katter angriper å gjør ifra seg inne for å være slemme. 

Anonymkode: 867c4...401

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde avlivd.

Anonymkode: 3c8d6...356

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og denne katten har du levd med i 15 år? Hadde aldri i livet orket det der. Synes den burde vært avlivet for lenge siden.

Anonymkode: 10748...ef2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har hatt en katt nå i 15 år. Jeg har vært redd for han siden jeg fikk han som kattunge. Turde ikke å ha han inne på soverommet før han ble kastrert. Venner og familie er også redde for han. Han beit alle som var på besøk. Han har prøvd å sette tenner og klør i ansiktet på meg en gang jeg prøvde å kose mens jeg holdt han i armene mine. Jeg har våkna av at han har bitt og klort armen min til blods hvis han har lagt seg ved siden av meg i senga og jeg strekker ut armen og kommer borti han i søvne. På toppen av det hele har han alltid vært urenslig. Folk kan ikke sette sko eller sekker eller bager på gulvet i gangen hos meg. Da pisser han i skoa og oppå sekker og bager. Han pisser på alt som står i boden min og hvis jeg glemmer å lukke døra. Jeg trur det er fordi kattedon pleier å stå de stedene. Jeg bruker kun kattedo om høsten og vinteren. Om sommeren er de mest ute. Jeg har to katter men han eldste som det gjelder her har vært sånn lenge før vi fikk han andre i huset. Bæsja på dørmatta rett utenfor døra og gravde det ned i snøen så jeg tråkka i det og fikk det under skoa. 

Hadde han enda bare vært søt og snill så hadde jeg nok ikke blitt så forbanna på han. Den andre katten har og sine uhell til tider men jeg elsker han og blir ikke sint på han. Men føler at han eldste er en jævel og rett og slett er full av faen. Jeg har aldri klart å bli ordentlig glad i han. Jeg føler at han bare er en dritt som jeg har ansvaret for og som bor her å snylter på meg. Er jo jeg som har tatt han til meg. Men hvis jeg får barn kan jeg neppe ha han. 

Jeg har lenge prøvd å forandre han. Han ble kastrert når han var ett halvt år gammel. Jeg lurer på om han er hjerneskada. Jeg har hørt om flere som har hatt sånne katter som ikke er helt gode i hue. 

Jeg føler at han gjør mye mot meg på trass og nå virker han furten og sur etter vi fikk en ny katt i hus som gir meg det jeg har savna i en katt. Han kan ligge i armkroken min å trykke potene i panna mi og maler og jeg kan kose han på magen og brystet. Han er bare skjønn. 

Han andre har selv lagt opp til at jeg avviser han og ikke vil gi han noe oppmerksomhet. Når han angriper meg mens jeg sover og ikke har kontroll på bevegelsene mine. Det har skjedd mange ganger. Og til tider kan han komme å være søt og ville ha kos og plutselig biter. 

Jeg har vært hos dyrlegen med han to ganger for å undersøke om han er syk. Både blodprøver og urinprøver for å sjekke om han biter fordi noe plager han om han har vondt når vi tar på han eller om han har blærekatarr eller uvinfeksjon osv for å utelukke det. Men dyrlehen finner ikke noe så da er det hans atferd rett og slett. 

Jeg kjenner at jeg begynner å bli drit lei den katta og tviler på at noen andre heller vil ha en sånn katt. Men jeg får vel bare ha han. Vil ikke være en kald kynisk jævel som bare avliver katten heller. 

Vet noen om det går an å forandre på hans oppførsel. 

Anonymkode: c2458...754

Stakkars pus, tror du ikke han merker at du bare er sint på han og glad i den andre??

Anonymkode: 832ea...e37

AnonymBruker
Skrevet

Hva er bakgrunnen til denne katten? Er det noe der som kan forklare oppførselen? Sjekk programmet en annen bruker nevnte. Kanskje du får noen tips der.

Sånn bortsett fra det må jeg si at selv om katta oppfører seg som den gjør, er det rørende å se at du har holdt ut med pissing, kloring og bitt i 15 år. Du vil ikke føle deg som en kald, kynisk jævel. Det står det respekt av. 
Katten dør når den dør tenker jeg, og den siste tiden ville jeg bare holdt ut om jeg var deg. Man er jo tross alt glad i det klorende lille beistet.

Mine foreldre har en like gammel katt som heller ikke har vært noen typisk kosepus. Den sin personlighet, og man bør kjenne den godt før man klapper den. Det er sånn den er, vi ler av den og kommer til å savne den når den en dag er borte. 

Anonymkode: b40a0...8a2

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som gamlepus er sjalu på den nye du har fått gi han litt mere kos 🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som pus er en gammel sur drittsekk 😆😅 nken er skikkelig uheldig med dyrene sin personlighet. 

Anonymkode: 51f80...91a

Gjest Crimson123
Skrevet

Stakkars liten, la den få slippe ♥️

AnonymBruker
Skrevet

Om man kan endre atferden til en 15 år gammel katt er jeg usikker på. Men helt sikkert mulig om man er dedikert nok?
Jeg vil også anbefale "my cat from hell". Tror jeg binget alt som fantes av det programmet da jeg fikk en katt med atferdsproblemer.
Ofte er rota til slik oppførsel at katten ikke har det bra. Den kan være nervøs, understimulert, syk, føle seg underlegen, utrygg.

Føler jeg har sett en episoden på "cat from hell" som var nesten identisk med din situasjon. Et skikkelig rasshøl av en katt, som klorte og bet, var misunnelig på den andre katten, tissa over alt. Men det ble mye bedre!
Når eierene klarte å se verden fra kattens perspektiv, og forstå at de selv også kunne oppfattes truende, da ble det bedre. Var noe med blikkontakt, måten man møtte katten på, tok på den. Katten kunne merke at eieren var utilpass/nervøs og responderte på det. De er veldig flinke til å fange opp subtile energier.
Men også at katten hadde et ganske stort behov for lek.

Synes du er flott som har holdt ut så lenge! Man blir jo glad i disse dyrene, selv om de er håpløse.

Anonymkode: 8d2dd...5f9

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg også er overrasket over at du har holdt ut med det der i 15 år. Hvis ikke noen tiltak hjelper så ville jeg ha diskutert hva man kan gjøre videre med veterinæren. Helt enig i at du ikke kan ha barn med en sånn katt i hus. 

Han er nok fornærmet over en ny katt, men det vil som regel gå over. Nå aner jeg jo ikke hvordan det vil være med din katt. 

Anonymkode: 46077...095

Skrevet

Ville avlivd denne 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å lære deg katters kroppsspråk og behov. Ikke løft, hold og kos og ikke ta på magen. La for Guds skyld kattedoen stå om sommeren og selvfølgelig reagerer pus på en ny katt!! Han har heller ikke lagt opp til at han ikke får kos og oppmerksomhet, du kan ikke legge menneskelige følelser over på et dyr 😰 alvorlig talt, stakkars pus

Anonymkode: 4ab57...bce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...