Gå til innhold

Hvordan gir du beskjed om sykt barn eller egen sykdom? Ordrett, takk!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig konfliktsky i utgangspunktet, og har frem til nå hatt en jobb hvor sjefen har vært et ra**høl når det gjelder telefon fra barnehagen med sykt barn, eller ved egen sykdom. Nå er jeg jo helt nervevrak, før jeg har begynt i den nye jobben, for hvordan jeg skal løse dette når det en gang eventuelt oppstår.

Så! Nå trenger jeg ordrett hva dere sier i disse situasjonene på deres arbeidsplass.

Du er på jobb, telefonen ringer, og det er barnehagen som forteller at poden er syk og må hentes. Du går til sjefen og sier: 

Du er på jobb og er så syk selv at du må dra hjem. Du går til sjefen og sier:

Du er hjemme på morgenen, og poden kaster opp. Du ringer til sjefen og sier: 

Du er hjemme på morgenen og er så dårlig at du ikke orker å dra på jobb. Du ringer til sjefen og sier:

Vil legge til at egen eller barns sykdom ikke er noe som skjer noe mer enn hos andre familier, altså. Men jeg har helt hetta for disse situasjonene! Trenger seriøst gode forslag på hva man sier.

Anonymkode: 055eb...78a

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er syk i dag og kan ikke komme på jobb.

Ehm du? De ringte fra barnehagen og Jakob er syk, jeg må dra med en gang.

Anonymkode: f1eb5...fb1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg/ barnet er syk idag og har derfor ikke mulighet til å komme på jobb idag.

Barnehagen ringte, Einar er blitt syk så jeg må dessverre hente han og dra hjem.

Anonymkode: dd7a9...1f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei. Jeg er syk i dag og kan ikke komme på jobb.

Ehm du? De ringte fra barnehagen og Jakob er syk, jeg må dra med en gang.

Og det bare godtas, sånn helt uten videre?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Hva skal de si liksom? Er du/barnet sykt så er du/barnet sykt. Sånn er det bare.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sånn er loven.. Hva skal de begynne å krangle på da liksom? Kommer ikke langt med det her.

Er bare å legge det fram som om det er en faktaopplysning (for det er det det er), ikke legg det fram som om du unnskylder deg, spør om lov eller sniker deg til noe.

Dette har skjedd, og nå skjer dette. Gir mer informasjon så fort jeg kan. Hadeeet :)

Anonymkode: 23fea...818

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Det er "NN". Du, jeg beklager så mye, men jeg/barnet mitt har blitt syk, så da må jeg dessverre melde avbud i dag/morgen.

Anonymkode: 46d5e...7dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du er på jobb, telefonen ringer, og det er barnehagen som forteller at poden er syk og må hentes. Du går til sjefen og sier: 

Jeg fikk akkurat beskjed fra barnehagen, Bodil er syk, så jeg må hente henne. Ring meg eller send e-post hvis det er noe dere trenger fra meg hjemmefra.

(dette går som oftest som sms mens jeg er på vei til bhg)

Jeg har fått xxx, så jeg må gå hjem. Ring meg eller send e-post hvis det er noe dere trenger fra meg hjemmefra.
(Dette har faktisk ikke skjedd enda mens jeg har vært i arbeid, men det ville nok vært omtrent sånn)

Arild har fått omgangssyke, så vi må være hjemme i dag. Ring meg eller send e-post hvis det er noe dere trenger fra meg hjemmefra.

Du er hjemme på morgenen og er så dårlig at du ikke orker å dra på jobb. Du ringer til sjefen og sier:

Jeg har blitt syk, så jeg holder meg hjemme i senga i dag. Ring meg eller send e-post hvis det er noe dere trenger fra meg hjemmefra.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På en seriøs arbeidsplass med proff sjef gjør det det. Visse sjefer prøver seg med de frekkeste manøvre på telefon når noen ringer og gir beskjed om sykdom, men da er det best å bare se seg om etter ny jobb.  

Anonymkode: c4f86...146

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar! Klar over at man har loven på sin side osv, men de tilfellene jeg har hatt behov for de samtalene her, så har det vært enten kjeft eller mistenkeliggjøring, eller andre ubehageligheter.

Én av grunnene til at jeg bytter jobb 😁

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg så godt TS. Hadde det likt selv. 

Selv etter to år hos ny arbeidsgiver får jeg totalt angst hver gang jeg/barna er syk og jeg må sende sms. Og han har virkelig aldri vært noe annet enn hyggelig i tilbakemeldingen. Men det sitter i kroppen etter forrige arbeidsgiver. 

Anonymkode: d344e...07a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner deg så godt TS. Hadde det likt selv. 

Selv etter to år hos ny arbeidsgiver får jeg totalt angst hver gang jeg/barna er syk og jeg må sende sms. Og han har virkelig aldri vært noe annet enn hyggelig i tilbakemeldingen. Men det sitter i kroppen etter forrige arbeidsgiver. 

Anonymkode: d344e...07a

Trist at enkelte mennesker skal sette sånne spor i en! Helt klart mange som aldri burde vært sjef....

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man har rettigheter til egenmelding/sykemelding så har ikke sjefen så mye de skulle sagt. Krangler de på det så kan du bare si at da kan vi ta en samtale i lag med tillitsvalgt eller fagforening(for guds skyld organiser deg). 

Anonymkode: 4c7ea...4c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei, du, nå ringte de fra barnehagen, og Per har blitt syk. Så jeg må hente ham og drar hjem. Jeg ringer deg i morgen hvis jeg må bli hjemme i morgen også. 

Du, jeg føler meg ikke bra, jeg har nok dratt på meg omgangssyke, tror jeg. Så jeg drar hjem nå. Jobber sikkert hjemmefra i morgen, får se an formen (Her pleier alltid min sjef å insistere på at jeg IKKE skal jobbe noe, jeg skal fokusere på å bli frisk)

Hei, du, småen her spyr, stakkar, så jeg må bli hjemme med ham i dag. Jeg ser om jeg får til å jobbe litt hjemmefra , men det vet jeg jo ikke. 

Hei, jeg har blitt dårlig, så jeg får ikke kommet på jobb i dag. Ville bare si fra. Jeg legger meg under dyna igjen nå, men bare send meg en melding hvis det er noe. (det gjør hun aldri)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er veldig konfliktsky i utgangspunktet, og har frem til nå hatt en jobb hvor sjefen har vært et ra**høl når det gjelder telefon fra barnehagen med sykt barn, eller ved egen sykdom. Nå er jeg jo helt nervevrak, før jeg har begynt i den nye jobben, for hvordan jeg skal løse dette når det en gang eventuelt oppstår.

Så! Nå trenger jeg ordrett hva dere sier i disse situasjonene på deres arbeidsplass.

På vei ut døra: «*Navn på sjefen* må hente syk unge. Får se om jeg kommer i morgen». Ofte er ikke sjefen på kontoret. Da legger jeg det inn i kalenderen og ringer når jeg er i bilen eller hjemme. Null stress.

»Er ikke i form. Er kvalm/har innmari hodepine/hva nå enn som er galt. Går hjem. Kommer i morgen om jeg er i slag» 

Så svarer sjefen «god bedring,»

(er vedkommende ikke på kontoret så sier jeg fra til noen andre i avdelingen, og så går jeg)

«hei. Har en som spyr her. Går ut fra at du ikke vil ha meg på jobb» (og så ler vi, og sjefen sier «nei, det vil jeg ikke. Bli hjemme! God bedring til *navn på unge*»)

«Hei. Er syk. Jobber fra hjemmekontor/jobber ikke fra hjemmekontor. Ser om jeg kommer *anslag på når jeg er frisk og smittefri*» (vi avtaler ofte her også hvem som tar møter etc om jeg har slike)

Så svarer sjefen: «god bedring!»

Vil legge til at egen eller barns sykdom ikke er noe som skjer noe mer enn hos andre familier, altså. Men jeg har helt hetta for disse situasjonene! Trenger seriøst gode forslag på hva man sier.

Det viktige her, ts, er dette: du må aldri, noensinne, formulere det at du må hjem eller må være hjemme som et spørsmål. Spør du om lov? Da gir du folk muligheten til å si nei. Og det er jo ikke et alternativ. Si si «nå går jeg hjem» ikke «kan jeg gå hjem?»

Lær barna dine dette også - må de på do, må de hjem, er de syke? Da går de til barnehageansatt/lærer og sier «jeg må» eller «jeg er - og jeg skal». Ikke lær dem å spørre om lov for ting ingen har rett til å nekte dem. Og ikke gjør det selv. Nekter noen? Da gjør man det likevel, og påpeker at dette er ikke noe man diskuterer.

Anonymkode: dc3dc...177

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at man ikke skal _spørre_ om å få være hjemme /gå hjem hvis en selv er syk eller barnet er sykt.

Beklage gjerne for evt problemer det skaper, men si at du må være hjemme.

»Hei, yngstemann har kastet opp i hele natt, så jeg må være hjemme med ham i dag. Beklager at jeg ikke får vært med i møtet klokken elleve, men Arne har presentasjonen og kan holde den, og jeg kan ta et oppfølgingsmøte med ham og Eva når jeg er tilbake». 

Hvis du ikke er alene med omsorgen for barna, kan det være greit å løfte frem at den andre forelderen tar sin del av syke barn:

«.. Thomas/mannen min er hjemme i morgen og eventuelt også i overimorgen ved behov, så jeg er tilbake på jobb da».

»De ringte fra barnehagen og datteren min har feber. Jeg drar og henter henne nå. Kona mi kan komme hjem klokken 13, så hvis det er ønskelig at jeg er med på møtet klokken 14, så kan jeg komme tilbake da? Hvis ikke blir jeg hjemme ut dagen og så blir kona mi hjemme i morgen». 

Hvis du /barnet ikke er så syke at det er umulig å gjøre noe, så kan du tilby at de kan sende sms hvis det er noe, eller at fu kan sende over noe viktig på e-post osv. 

«Hei, jeg er blitt syk og må være hjemme i dag. Har fått en legetime i morgen tidlig, så jeg sier fra etter det om jeg må være borte flere dager. Send sms hvis det er noe og så logger jeg meg på nå og avlyser møtene jeg har i dag.»

Eller at du ikke kan det:

»Hei, jeg har blitt syk og er helt slått ut, så jeg må holde sengen.»

Anonymkode: a71cf...c07

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at jeg har en jobb å gjøre med formulering! Har nok kanskje lagt det frem på en litt dum måte også, men jeg er superdårlig på å stå på krava mine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...