Gå til innhold

Er det noen med asperger eller autisme her? Jobber eller studerer du?

AnonymBruker

Jobber eller studerer du?  

25 stemmer

1. 1. Jobber eller studerer du?

• Jobber fulltid
      8
    • Jobber deltid
      3
    • Studerer og jobber deltid
      3
    • Studerer, men jobber ikke
      2
    • Går på AAP
      3
    • Er uføretrygdet
      6
    • Går på sosialen
      0
    • Blir forsørget av familien
      0

Anbefalte innlegg

Gjest Magnus90
AnonymBruker skrev (På 25.7.2022 den 23.46):

Asperger her. Studerer og jobber deltid. Det sosiale er det verste men ellers klarer jeg meg fint.

Anonymkode: f548e...baa

Bare lurer; Dersom en person med asperger ikke har mulighet til å komme seg vekk fra en 'sosial situasjon' med masse folk når han/hun allerede er sliten, hvordan føles det? Får du fysisk vondt i hodet, blir du trist, hva skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
23 minutter siden, Magnus90 said:

Bare lurer; Dersom en person med asperger ikke har mulighet til å komme seg vekk fra en 'sosial situasjon' med masse folk når han/hun allerede er sliten, hvordan føles det? Får du fysisk vondt i hodet, blir du trist, hva skjer?

Blir ør i hodet, kvalm, frossen, sliten, helt på felgen. Virker som om hjernen lukker seg ned. Kan ta flere dager å hente seg inn.

Anonymkode: 5be0a...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Magnus90 skrev (11 timer siden):

Det er veldig ulikt fra person til person. Folk med autisme er ikke en homogen gruppe og sliter derfor med ulike utfordringer.

Anonymkode: 58343...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stril skrev (På 30.7.2022 den 14.26):

Til dere som har autisme. Hvordan var dere som barn?

Har en gutt på 6 år som har autisme, fikk diagnosen for 5 år siden. Men han har ikke noe språk, lager bare lyder, er høyt og lavt hele tiden, mentalt som en 1-2 åring. Leker med alt annet enn lekene. Går rundt og dunker i alt mulig og vanskelig når det kommer til middager. 

Vi er bekymret for fremtiden hans, om han blir mer roligere med årene og får språk er vi usikker på. Var noen av dere sånn når dere var liten?

Nei, jeg er høytfungerende og har høy IQ (de testa meg). Så det var ikke nødvendigvis så lett å se forskjell på meg og andre barn.

Jeg har jobbet med barn med den mer alvorlige typen autisme og noen utvikler språk seinere. En gutt jeg passet på hadde ikke språk nesten utover ja og nei da han begynte på skolen (og han svarte ja og nei der det ikke passet, som "hvilken farge vil du ha?"). Siden begynte han å svare på spørsmål med setninger lært utenat, der han alltid svarte det samme på et gitt spørsmål uansett om det var sant eller ikke. Nå i femte snakker han i komplette setninger. Men språket er vanskelig, for det virker som han ikke helt forstår hvordan vi andre fungerer språklig i det hele tatt. Det tok lang tid før han skjønte at han gjennom å fortelle meg noe kunne gjøre at jeg fikk vite om noe som hadde skjedd ham og etc. Det var som om at han ikke skjønte forskjellen på kommunikasjon (å fortelle den andre noe nytt) og det å svare "riktig" et spørsmål.

Barn med autisme vil helst unngå det som er vanskelig for dem. I arbeidet mitt med disse barna har jeg lært at man må være streng med å øve på det vanskelige. F.eks. må man forlange hele setninger til svar dersom det å prate ikke faller naturlig for barnet (nå gjelder jo det for de som allerede snakker litt).

Men jeg har også jobbet med barn som er mer som din sønn slik du beskriver, og jeg må være ærlig og si at hvis ikke det er ja/nei en gang nå, så er det ikke sikkert at det noen gang kommer. De barna varierte i alder fra 6-12, men var mentalt på omtrent samme nivå (1-2 år).

Denne typen autisme og den typen de som er i stand til å svare i denne tråden (inklusive meg) har er som natt og dag. Ingen, bortsett fra én venninne, vet om diagnosen min engang. Som kvinne og skoleflink klarer jeg å skjule det nesten helt (folk flest tenker bare jeg er eksentrisk, nerdete og bokflink). Folk med autisme er like ulike som alle andre, så det er vanskelig diagnose å forstå uten et langt kurs.

Anonymkode: 96124...b62

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har asperger. Har udannelse, er ufør idag, men har en liten bi-jobb heldigvis.

Anonymkode: 87038...e08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kvinne med asperger og ADHD. Har doktorgrad i informatikk, og har jobbet fulltid hele min karriere. 15 år i fulltidsjobb nå. 

Hadde nok ikke klart å jobbe fulltid i en jobb med mye menneskelig kontakt. Men med en jobb hvor jeg kan sitte med støykansellerende hodetelefoner på og unngå folk, går det som regel fint :)

Anonymkode: a581d...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nevø, Asberger. Høyt fungerende. Har tatt utdanning, fagbrev, førerkort, Gud hjelpe om du ikke følger kjørereglene 🤣 Opphengt i sine interesser. Hærlig person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.7.2022 den 7.28):

Hvordan opplever du det sosiale og det å forstå pasienter og deres følelser? Sykepleieryrket handler jo i stor grad om å forstå følelsesuttrykk. 

Anonymkode: 098e1...fff

En stor del av sykepleierstudiet går ut på å lære å forstå pasienten og deres følelser. Vise empati og kunne være pasientens ‘advokat’. Utføre helhetlig sykepleie både psykisk og fysisk. Dette kan læres på samme måte som å lære å vise omsorg og gi god pleie.

Sykepleieryrke er på den måten en svært god sosial trening for en person innen autismespekteret. Men klart, dette yrke er ikke for alle. Og det er ikke alle sykepleiere som burde vært det. Uavhengig av om de har en diagnose eller ei,

Anonymkode: 25be2...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...