Gå til innhold

Hva er vanlig for en student å tjene under studiene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange har ikke noe valg - de må jobbe under studiene for å i det hele tatt ha en sjanse. Regjeringen og utdanningsminister Ola B. Moe, bare ler av det hele, og tenker mest på å skyte mest mulig ulv i stedet for å øke studiestøtten.

Hvor mye er vanlig for en student å jobbe ved siden av studiene? De som er heldige å få seg en jobb altså.

Synes virkelig synd på de som ikke klarer å finne seg en jobb ved siden av studiene. De vil virkelig slite.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/v5aLEB/lenge-leve-deltids-studenten

Anonymkode: 81312...f3f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man ikke klarer å finne seg en jobb i dag, er det nok like greit at man lar være å studere. Det er ingen arbeidsledighet og alle steder skriker etter arbeidstagere. Hvis man ikke får jobb nå hjelper det neppe med utdanning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de vil virkelig ikke slite om de prioriterer. Jeg studerte fra 2017-2020, og klarte helt fint å leve på studiestøtten. Men selvsagt må man kutte ut ting. Å være student er ikke luksus. 

I hovedsak er husleie og strøm, dagligvarer, telefon og evt medisin det viktigste. Mange ungdommer har mobilabonnement til 500-600 kr i mnd. Trenger man virkelig det?

Anonymkode: cc0a6...1b4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet kun i feriene, og tjente vel cirka 60k etter skatt i året. Det ble nesten 5500kr ekstra i måneden i tillegg til lånekassen. Sånn sett hadde jeg både god råd og fullt fokus på studiene.

Anonymkode: 6b918...594

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte fulltid og jobbet mye ved siden av. Hadde 40% fast stilling, men jobbet noen måneder opp mot 80. Om sommeren hadde jeg full jobb. Har aldri vært et skolelys, men det gikk fint å kombinere det. Gikk på alle forelesningene og gjorde skippertak før eksamen😆

Anonymkode: 1267d...25e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber selv som studentassistent. Kan velge å tjene mellom 5 og 15 i måneden avhengig av hvilke fag jeg søker/velger, så jeg varierer arbeidsmengden fra semester til semester avhengig av forventet arbeidsmengde på fagene mine. Får også en fast sum hjemmefra. Ville ikke klart meg uten dette.

Anonymkode: 855e9...e65

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei, de vil virkelig ikke slite om de prioriterer. Jeg studerte fra 2017-2020, og klarte helt fint å leve på studiestøtten. Men selvsagt må man kutte ut ting. Å være student er ikke luksus. 

I hovedsak er husleie og strøm, dagligvarer, telefon og evt medisin det viktigste. Mange ungdommer har mobilabonnement til 500-600 kr i mnd. Trenger man virkelig det?

Nei, å være student er ikke luksus, det har ingen sagt. Likevel- her jeg studerer tar husleia nesten alt studiestøtten fra lånekassa. Jeg kjenner ingen, absolutt ingen som jeg studerer med som ikke bor hjemme og bare lever på lånekassa. I tillegg er det faktisk viktig å få i seg næring og ikke bare spise pasta med ketchup eller havregryn. Det kan også oppstå ting som at PCen går i stykker, en må trekke en tann osv. Da er det faktisk greit å ha penger til det- ikke alle har familie som kan hjelpe til.

Jeg jobber ca 50 prosent, og da går ting fint rundt og jeg kan stort sett betale for uforutsette kostnader. De fleste jeg studerer med jobber mellom 30 og 50 prosent. De få som ikke gjør det bor hos foreldrene sine.

Anonymkode: ed313...1b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvis de skal søke jobb eller levere oppgaver på skolen, så er det kanskje greit med et mobilabonnement med internett i det minste🥸

Anonymkode: 96a96...255

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...