Gå til innhold

Advokatsekretær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har denne utdannelsen? Hva er jobbmulighetene og hva ligger lønnen sånn ca på?

Anonymkode: b9ed1...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Noen som har denne utdannelsen? Hva er jobbmulighetene og hva ligger lønnen sånn ca på?

Anonymkode: b9ed1...9b2

Jeg tok den for 5 år siden og stortrivdes med det, men ikke sjanse i havet om å få jobb her sørpå i hvertfall. Endte med at jeg tok en bachelor i stedet. 

Du trenger ikke en slik utdannelse for å jobbe som advokatassistent, men det kan være en fin måte å bli "lært opp" i jobben på. Men som sagt, sjekk grundig der du bor hvordan jobbmulighetene er for de kan variere rundt om i landet

Anonymkode: f45ad...db1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er utdannet advokatsekretær, men jobber som sekretær i et annet yrke.
Jeg har ikke opplevd at det er enkelt å få seg jobb som advokatsekretær, da mange av sekretærene ofte jobber i yrket til pensjonistalder og at det generelt er få utskiftninger. Tror også mange advokater bruker de nyutdannede juristene til mye sekretærarbeid. Kjenner nyutdanne jurister som klager over dette, i hvert fall.

Jeg personlig ønsker ikke å jobbe på advokatkontor, da flere advokater driver rovdrift på sekretærene sine.

Skulle jeg valgt på nytt ville jeg nok heller valgt en mer administrasjonsrettet utdanning.

Lønnen som nyutdannet advokatsekretær er heller ikke så god har jeg hørt. Jeg var på et intervju en gang hos et anerkjent advokatfirma som ikke ville betale mer enn 400 000 kr i årslønn, og dette var for noen få år siden.

Anonymkode: f71a1...cf9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er utdannet advokatsekretær, men jobber som sekretær i et annet yrke.
Jeg har ikke opplevd at det er enkelt å få seg jobb som advokatsekretær, da mange av sekretærene ofte jobber i yrket til pensjonistalder og at det generelt er få utskiftninger. Tror også mange advokater bruker de nyutdannede juristene til mye sekretærarbeid. Kjenner nyutdanne jurister som klager over dette, i hvert fall.

Jeg personlig ønsker ikke å jobbe på advokatkontor, da flere advokater driver rovdrift på sekretærene sine.

Skulle jeg valgt på nytt ville jeg nok heller valgt en mer administrasjonsrettet utdanning.

Lønnen som nyutdannet advokatsekretær er heller ikke så god har jeg hørt. Jeg var på et intervju en gang hos et anerkjent advokatfirma som ikke ville betale mer enn 400 000 kr i årslønn, og dette var for noen få år siden.

Anonymkode: f71a1...cf9

Signerer denne. Jeg er også utdannet advokatsekretær. Få jobber til mange søkere. Advokatkontor driver rovdrift og ansetter heller advokatfullmektiger i sekretærerstllinger.  Velg heller annen utdanning i administrasjon. Jeg var på et intervju hvor startlønnen var 430000, dette var i år. 

Anonymkode: 1804f...562

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 26.7.2022 den 22.32):

Signerer denne. Jeg er også utdannet advokatsekretær. Få jobber til mange søkere. Advokatkontor driver rovdrift og ansetter heller advokatfullmektiger i sekretærerstllinger.  Velg heller annen utdanning i administrasjon. Jeg var på et intervju hvor startlønnen var 430000, dette var i år. 

Anonymkode: 1804f...562

Min venninne har en bachelorgrad i økonomi, og hadde denne startlønnen nå i fjor. Advokatsekretær er vell bare et kurs på treider? Syns absolutt ikke det er en dårlig lønn i forhold til utdanning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

esmer skrev (24 minutter siden):

Min venninne har en bachelorgrad i økonomi, og hadde denne startlønnen nå i fjor. Advokatsekretær er vell bare et kurs på treider? Syns absolutt ikke det er en dårlig lønn i forhold til utdanning

Advokatsekretær er en ettårig utdannelse som man blant annet kan ta på Treider Fagskole. Så nei, ikke «bare et kurs» 

TS: Jeg tok dette for noen år siden. Utdannelsen hjalp meg å få jobb som sekretær innen jus i en statlig virksomhet, men har veldig lite med hva jeg lærte å gjøre egentlig. Kjempemange om beinet i Oslo-området, men jeg hadde gode karakterer og var på flere intervjuer før jeg fikk jobben jeg har nå. Begynte på under 400.000 for 10 år siden, har nå ca 600.000, det er nok mer enn du kan forvente hos et advokatfirma. 

Anonymkode: a656d...b4b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Advokatsekretær er en ettårig utdannelse som man blant annet kan ta på Treider Fagskole. Så nei, ikke «bare et kurs» 

TS: Jeg tok dette for noen år siden. Utdannelsen hjalp meg å få jobb som sekretær innen jus i en statlig virksomhet, men har veldig lite med hva jeg lærte å gjøre egentlig. Kjempemange om beinet i Oslo-området, men jeg hadde gode karakterer og var på flere intervjuer før jeg fikk jobben jeg har nå. Begynte på under 400.000 for 10 år siden, har nå ca 600.000, det er nok mer enn du kan forvente hos et advokatfirma. 

Anonymkode: a656d...b4b

En kort fagskoleutdanning, med andre ord. De fleste fagskoleutdanninger er på minst to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...