Gå til innhold

hvordan få barn / ungdommer mer interessert i tur og fysiske aktiviteter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

når jeg bar barn, så ble jeg tvunget med på tur, og at vi skulle gå for eksempel på fisketur. Dermed ble det å traske gjennom skog og over stein, og gå og gå og gå. Men når vi endelig kom frem ble det bare å sitte der og glo utover fjorden. Ikke fikk vi lov til å fiske heller. Det var det bare foreldrene våre som hadde "lov til" og vi var selvfølgelig alt  for små hele tiden. Vanvittig sjeldent at noen faktisk fisk noen fisk heller. Deretter ble det bare å traske tilbake igjen, og bli alt for våt og kald på beina underveis. 

veldig flott måte å få barn mindre interessert i å være fysisk aktive i alle fall. Så jeg vil gjerne hvordan andre ville ha fått barn til å faktisk ØNSKE å være med på fysiske aktiviteter?        

Anonymkode: c7d6c...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det starter med at foreldrene liker å være på tur. Vi liker å være på tur, og har hatt med barna i skogen/fjellet siden de var babyer. De synes det er gøy å sove i telt, spennende å fiske og å utforske steder vi ikke har vært før. Mye av det fordi vi liker det så godt. Og så legger vi alltid turene på barnas premisser. Aldri for langt, mest utforskning og de får selvfølgelig prøve å fiske/ padle eller hva vi nå gjør på den aktuelle turen. Vi har tre barn på 4-6 og 9år. Det blir spennende å se om gleden for friluftsliv holder seg.

Anonymkode: 5fdfc...bab

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tvunget med ut på tur. Skitur, gåtur., fisketur. Grunnen var alltid, jeg skulle slankes. Gikk opp fjell i 4 timer, ned, 30 min. Jeg gjorde det motsatte med ungen min. Vil du gå, så får du lov. Hun ble speider. Elsket å sove i lavvo. Gikk masse på tur. Bokset, skikkelig aktiv. Jeg tvang ingenting på henne. Hun er et teltmenneske i dag. Og går på turer. Bare fordi det er gøy. Ingen tvinger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funker her er korte turer, med interessant mål. Samt lokkemat i sekken. Alt fra snacks til å steke pannekaker ute på primus.

Det med interessante mål kan være gamle bunkerser, kanonplasser, huler.. Geocaching er også noe ungene synes var gøy. Samt å spille Pokemon Go. Turorientering synes de også er spennende. Da handler det jo om å finne noe underveis :) 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi pakker med oss gode matpakker og litt snacks. Velger turer som ikke blir for lange og krevende (husker dette som det største problemet som barn). Prøver etter beste evne å ha riktig bekledning. Har gjerne et type mål for turen, vi går på stolpejakt, titopper (premie for barn), fisking. Gå flere sammen, gjerne ha med venner av barna (i alle fall vesentlig for vår som er enebarn i småskolealder).

Anonymkode: 938d2...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Turorientering 😊 det syns sønnen på 6 er gøy. Jeg likte det også godt som barn. Ellers er det at de voksne viser glede over turen selv motiverende for barna, og ha tid til utforskning og lek underveis.

Anonymkode: 7a779...cad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

foreldrene mien synes kanskje det var "kjempegøy" å gå på for eksempel fisketur. 

men så gir dem blanke pokker i om barna egentlig liker det, eller ikke. :tristbla: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

foreldrene mien synes kanskje det var "kjempegøy" å gå på for eksempel fisketur. 

men så gir dem blanke pokker i om barna egentlig liker det, eller ikke. :tristbla: 

Ja, men de var jo totalt urimelige. Ingen voksne med vett i behold tror at barn synes det er kanongøy å sitte og se på at noen fisker men de får ikke borti. Altså de kunne jo hatt med fiskestang for barn? Eller bøtter og hov, så dere kunne fange småfisk og krabber. Eller i alle fall et eller annet dere kunne pusle med. De høres ut som sånne folk som plent skal leve akkurat samme liv som før de fikk barn og som er dårlige på å tilrettelegge.

Anonymkode: 8321f...5b5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når barna er små, er de jo med fordi mamma og pappa sier det, og de kan ikke være alene hjemme. Da våre var små, la vi turene til områder hvor det var lekemuligheter, eller ihvertfall noe spennende å utforske på veien. Kan ikke fordra hverken fiske eller telttur selv, så det nærmeste vi kom "kjedelig" var de gangene målet var å plukke bær. Men da plukket gjerne jeg,mens ungene spiste noe godt, og selve plukkingen varte ikke så lenge.

Nå er hjemmeboende tenåring, og jeg får han av og til med på tur. Han synes det er kjekt når vi først er i gang,og vi gjør det ofte i kombinasjon med f eks Stolpejakt. Men om jeg får han med to ganger i måneden er jeg heldig :) 

Jeg tror at det å være med på hyggelige turer som barn, og så få lov å bestemme selv som tenåring, gjør at de "kommer tilbake" til det som voksen. Særlig når de selv får barn. Da er det viktig at opplevelsen som de minnes som barn, gir inspirasjon til å gjøre det de selv trivdes med.

Anonymkode: ad044...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La de ha med venner, alltid mye gøyere da. 

Anonymkode: c93f4...5e1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min snart 16 åring synes stolpejakt er gøy! 

Anonymkode: a4419...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Mye av det fordi vi liker det så godt. Og så legger vi alltid turene på barnas premisser. Aldri for langt, mest utforskning og de får selvfølgelig prøve å fiske/ padle eller hva vi nå gjør på den aktuelle turen. 

Det uthevede tror jeg er minst like viktig som at foreldrene selv liker aktiviteten. Klart et barn blir lei når alt skal være på de voksnes premisser.

Anonymkode: 30a59...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ungene mobil, kan du be dem laste ned pokémon GO. Skal de ha noe fremgang i spillet, må de nesten ut og bevege seg. Det kan jo kanskje bli en liten konkurranse av det også - hvem klarer gå flest km, klekke flest egg, vinne flest raid o.l.
I korte trekk er det ikke et spill som egner seg for sofaslitere. Mobiltelefonen registrerer om du beveger deg, og du blir belønnet deretter.

Anonymkode: b1236...994

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har deltatt i Fem turer med Turbo, anbefaler å sjekke ut om det finnes i nærområdet. :) Veldig fint med forslag til varierte turer, og medalje og diplom når man har gått 5/10 turer i løpet av sesongen hjelper på motivasjonen. 

Anonymkode: 3a514...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer helt an på alder. Det er alltid lurt å begynne tidlig, det å lære seg å bli sliten uten at det blir skummelt er bra. Det da må det både være litt gøy og litt utholdende.   Det er to år mellom våre barn og da har aldersforskjellen gjort at de tidlig kunne finne på noe sammen og det ikke var så mye ekstra tilpasninger, de har orket ganske mye det samme, det er når turer ikke er tilpasset noen som de kan kjede seg. Våre barn har løpt, lekt sisten, plukket pinner, badet i kulper/vann/sjø, plukket bær, fisket. De har vært på isbre, gått lange bratte skiturer (de ville bevise noe for seg selv)  Vi gikk masse pokemonturer før også. Ungene er tenåringer og går ikke ut på egenhånd, men er vi på en hytte blir det noe timer i fjellet, og har vært med på overnattingsturer med gåing.  De liker å få litt rolig tid til å prate som man ofte ikke får lov til, sjokoladen smaker ekstra godt på toppen.  Det vi er nøye på er at de er riktig kledd og skodd (støvler er hat), slik at ting ikke glir, gnagesår osv.  Ja, det kan bli litt dyrt, men ungenes manglende klaging kan reduseres. Ja, noen ganger er det gråting, sutring og tenners gnissel på vei opp noen steder, men den mestringsfølelsen de får på toppen av fjellet gjør at man kan glemme sutringen etterpå.

Utfordringer med turer er om man plutselig skal dras med som tenåring, da har man ikke blitt lært opp til å se det som er gøy med natur, da er det lurt å ta med seg venner av barna som er litt turvant. 

Når ungene var veldig små var det ikke mange hundre meterne vi trengte å dra- bort til et vann, bort til sted man kunne plukke bær, steder å klatre over noe, steder å gjemme seg, sted å henge opp fuglekasse. Da var det gøy å dra tilbake å se om det var noen der, så øker man avstand, vanskelighetsgrad og fokus. Våre unger var i skogen fra de satt i bæremeis.  Vi er likevel ikke superfriluftsfolk, og gjør mye mindre når ungene nærmer seg tenåringer, da er det ikke like gøy med noen timers tur opp til lokale friluftshytta for å spise vafler (vi har 3-4 stk i 1 times gangavstand) hver helg som vi gjorde når de var yngre. Vi har heller ikke egen hytte, men de er 4 uker i året (en uke hver ferie) på hytta til svigers og er på turer.

Anonymkode: 4781f...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...