Gå til innhold

Når baby hater vogn. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille på 3 mnd hater vogn. Han sover kun i bæresele eller slyngevugge. Har prøvd mye, blant annet å bygge opp vognen litt så baby ikke ligger flatt, og har prøvd å bytte til sittedel (helt flat med nyfødtinnlegg) så baby får se litt ut - men ingenting hjelper. Baby hyler i det jeg putter han ned i vogna. Om han mot formodning skulle sovne, våkner han gjerne 10 min senere i hylgråt. Om natten sover han flatt i egen seng, og sover gjerne 6 timer om gangen. Da legger jeg han bare med smokk i sengen, så sovner han. Jeg har til slutt endt opp med å tenke at det kanskje er selve vognen han ikke liker? Jeg lurer derfor på om noen har erfaring med dette og har prøvd å bytte vogn. Vi har nå Britax smile 3, og vurderer å bytte til vogn med ergonomisk sittedel, for eksempel bugaboo fox. Han liker jo å sitte i vippestol, og sittedelen på bugaboo kan minne litt om den i formen. 

Vil også legge til at jeg ikke ønsker å tvinge lille til å like vogn, men det hadde vært deilig å ha mulighet til å komme seg ut på tur eller gå på butikken uten bæresele da jeg sliter med rygg. Alle tips og triks mottas med takk! 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du burde lese om stille refluks. Altså sure oppstøt. Mange barn som sliter med det og dette er som å lese om mitt eget barn når han var så liten. Hvis han hdde fått medisiner allerede da han var 3 mnd, da hadde det spart meg for mye frustrasjon. 

Anonymkode: 23ee4...035

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du burde lese om stille refluks. Altså sure oppstøt. Mange barn som sliter med det og dette er som å lese om mitt eget barn når han var så liten. Hvis han hdde fått medisiner allerede da han var 3 mnd, da hadde det spart meg for mye frustrasjon. 

Takk for svar! Jeg har vært innom tanken, da baby har mange av symptomene. Jeg snakket med helsestasjonen om det som sa at utredningen og testene som baby måtte ta for å få medisiner var eklere enn å faktisk ha det, så det ble ikke tatt videre. Men kanskje jeg skal nevne det igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Eller så liker ikke baby vognen 🤷‍♀️

Min var ganske lik. Det løste seg da hn ble ca 5 mnd og fikk bruke sittedelen (vi har emmaljunga). Etter det elsket hn vogna :)

Anonymkode: 25ae9...2d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hør om du kan byttelåne vogn med en i barselgruppa en dag å se om det hjelper med en annen vogn. 

Høres ikke ut som refluks når han sover godt om natten? 

Anonymkode: fd2a3...a1b

AnonymBruker
Skrevet

Min var også sånn, gikk ikke over før han kunne sitte. Han hatet bare å ikke få følge med. Nå sov ikke min på natta heller, men ble utredet litt for refluks uten at de fant noe.

Anonymkode: b57ad...bc9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hør om du kan byttelåne vogn med en i barselgruppa en dag å se om det hjelper med en annen vogn. 

Høres ikke ut som refluks når han sover godt om natten? 

Anonymkode: fd2a3...a1b

Jeg har ikke barselgruppe, men jeg kan nok låne av noen jeg kjenner! Takk for tips:) Jeg også synest det er rart når baby sover såpass godt om natten (er veldig glad for det da!)

AnonymBruker
Skrevet

Bare å prøve innimellom, med min løsnet det når hun var 3-4 måneder og vi begynte å gå på babysang. Da var hun så trøtt etterpå at etter litt pupp så sovnet hun tvert i vogna, selv om hun ikke likte ligge der ellers. Noen måneder senere kunne jeg trille henne i søvn, parkere vogna, og hun sov videre i 1-2 timer. 

Anonymkode: e73e2...caa

Skrevet

Er vel neppe reflux om ungen sover godt om natta. 

Min likte heller ikke vogn, den ble ikke akseptert før han kunne sitte ordentlig. Strengt tatt tok vi sittedelen i bruk litt før han kunne sitte ordentlig, og så lenge han fikk se var den ok. Men det første halve året var det bare bæretøy som funket, alt annet kunne jeg bare glemme. Min hadde riktignok stille reflux, så vi sleit om natta og. 

Det kan hende en annen vogn fungerer, ellers er det nok bare å finne bæretøy du liker og bære i vei :)

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Da satser jeg på at det løsner etterhvert:) Så får jeg bære i mellomtiden! 

Skrevet

Min eldste hatet vogn! Begynte å bedre seg da han ble 6 måneder. Da kjøpte vi vogn med egonomisk sportsdel som han  synes var topp. Han hadde ikke refluks, han bare hatet det. Vi gikk tur i bæresele

AnonymBruker
Skrevet

Tror dette er litt typisk for guttebabyer. De er veldig aktive og nysgjerrige og får litt noia av å ligge sånn nedi ei vogn de første månedene. Absolutt alle jeg har kjent med samme problem har hatt guttebabyer og det har løsnet ved 5-6 måneder og/eller når man bytter til sportsdel. Og spesielt når man kan snu delen andre veien, så barnet sitter med ryggen til deg. Da kan de se mye mer. Jeg var på ca 4-5 trilleturer de første 5 månedene. Var kjempeskuffa og ble gal egentlig av å ikke komme meg ut på trilleturer. Så brukte jeg bæresele en stund, i påvente av å kunne bruke sitte delen på vogna.  Men også å vende baby til bæresele tok lang tid.

Det var en skikkelig nedtur husker jeg. Hadde gledet meg så til å trille turer første tiden. Følte meg som i et fengsel hjemme. Barnet ble rett og slett forbanna når jeg la han i vognen. Helt nytteløst. Tok bare noen sekunder før han hylskrek.  Løftet jeg han opp var alt greit, men vanskelig å gå med den lille karen i armene og trille vogn.

Men gleden ble desto større da vi bytta til sportsdel. Da kunne han plutselig ikke få nok av trilleturer. Nå er han 1 år og 3 måneder og vil ikke sitte i vogn mer. Bare løpe og gå. Så jeg bruker ikke vogn mer på korte turer. Han vil bare sitte i den når han har brukt opp alt kruttet og det skjer sjeldent. 

Du har sikkert bare et veldig nysgjerrig,  aktivt og energisk barn.  Vær glad for det!

Anonymkode: 9f699...37f

AnonymBruker
Skrevet

Min yngste likte ikke vogna heller som liten. Hun måtte sitte i sjal, satt stort sett der til hun var 4-5 mnd og vi kunne gå over til sportsdel. Hun gulpet mye som liten og har fra hun var et år spydd av selv de korteste bilturer. Blir dårlig på t-bane, buss, sykkelvogn - ALT. Hun har også spydd noen ganger i vogna faktisk om vi har "vugget" den. Så det kan hende det er en litt underutviklet lukkemuskel som har vært årsaken til at hun ikke ville ligge der som liten tror jeg. Hun har sovet veldig godt flatt på natt, så tror ikke det er er refluks hos oss.

Bruk sjal, det er helt supert! Og bugaboo er ok å bruke litt tidlig også, den er jo ergonomisk og har flere "hakk" på vinkelen slik at man kan se uten å sitte helt opp. Litt som vippestol. Verdt et forsøk kanskje?

Anonymkode: ad5cc...aa1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...