Gå til innhold

Ny Baneheia-bok: «Politiet i brev til Oslo tingrett: Jan Helge Andersen har drept Lena Sløgedal Paulsen»

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Disse opplysningene kommer frem i den nye boken om Baneheia-saken «I skyggen av Viggo - Den umulige kampen for frifinnelse», skrevet av Eivind Pedersen, tidligere journalist i Dagbladet.

Pedersen kommer med en rekke avsløringer i boken. Blant annet gjengir han noe av innholdet for drapssiktelsen mot Andersen, noe verken politiet eller påtalemyndigheten har villet si noe konkret om. Pedersen gjengir også dette fra politiet som de skrev i påtegningen til Oslo tingrett:

«Her ble det bekjentgjort at Jan Helge Andersen var siktet for overtredelse av straffelovens (1902) paragraf 233, 2. ledd for å ha forvoldt en annens død, eller å ha medvirket til dette.»

I klartekst skriver altså politiet til retten at de mener det var Jan Helge Andersen som drepte Lena Sløgedal Paulsen. Disse opplysningene er oppsiktsvekkende fordi det var Viggo Kristiansen ble dømt for drapet av henne.

https://www.nettavisen.no/baneheia-drapene/viggo-kristiansen/jan-helge-andersen/ny-baneheia-bok-politiet-i-brev-til-oslo-tingrett-jan-helge-andersen-har-drept-lena-slogedal-paulsen

Endret av nebbete fugl
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Denne saken er på vei til å bli tidenes justismord.

Skrevet

Anbefaler Bjørn Olav Jahr - Drapene i Baneheia - to historier, en sannhet. 

Hele etterforskningen og rettssaken er en skandale fra ende til annen.

• Liker 17
Gjest Ramona1970
Skrevet (endret)

Tror Oslo-politiet skjønte tidlig hva som hadde skjedd. Jeg husker noe av det første Schei sa da de hadde fått saken, at det var to ting å ta hensyn til her, det ene var for en ufattelig tragedie dette var, og det andre var at en mann kan ha sittet uskyldig i fengsel i mange år. Jeg husker ikke ordlyden, men jeg husker jeg tenkte at disse kommer faktisk til å drive etterforskning, i motsetning til hva Agder-politiet drev med etter de hadde arrestert VK. Schei sa også at selvsagt ønsket de en fasit, det var målet deres med etterforskningen, men om de fikk dette gjenstod å se. Så de har gravd dypt etter sannheten hele veien, og den er jo åpenbar bare på overflaten spør du meg.

Endret av Ramona1970
Skrevet

Ja det er tydelig hvor  dette bærer. Frikjennelse for VK, og ny tiltale(r)  mot JHA.

Jeg er veldig spent på hva som kommer frem av det Oslo politiet har funnet ut, og hva (mer) de har på JHA, og hva som vil skje  videre med han.

Hvilke  evt  andre følger denne saken vil få

Tenker det er veldig viktig at det blir en gjennomgang av G.K sitt arbeid. Dette er et organ som skal jobbe for folk sitt rettsikkerhet, og de har feilet stort  x flere, også i siste omgang med  Siv Halgren, som jobbet  hardt imot en gjenåpning. Man må også ha en gjennomgang om det finnes noen tette bånd her , som har påvirket saken.

Videre må en få klarhet i hvorfor og hvordan voldtektanklagene mot JHA,  kunne bli  holdt skjult for G.K  og Oslo politiet. Lovteksten sier helt klart at man har en informasjonsplikt. Arne Pedersen og hans samboer (kone ) var kjent med dette, og hvorfor ble saken lagt som skjermet? Hvem andre har evnt kjent til dette? Det er mye som ikke er bra i Agder politidistrikt, i forbindelse med Baneheia saken. 

Tenker også en må få klarhet i Bente Mevåg sitt arbeid , bla hvorfor det ble hevdet at DNA prøvene var destruert. Var dette bevist , eller en glipp? Dette er noe hun lett burde ha kunne sjekket. Det er svært alvorlig å hevdet  at bevis materiale er ødelagt

Pressens rolle er også viktig her, ikke minst  NRK og Sommerseth med sine tette bånd , og ensidig fokus

Det er veldig bra at vi har journalister nå og forfattere som har gravd  dypere, og ting  kommer til overflaten 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Og Mevågs sikkert DNA fra 2 menn,ingen forurensing i retten.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Kardemommete skrev (38 minutter siden):

Og Mevågs sikkert DNA fra 2 menn,ingen forurensing i retten.

Ja det er svært alvorlig , hennes (falske) vitnemål  har helt klart hatt stor innvirkning på dommen. Det var aldri noe "sikkert spor" av to gjerningsmenn, noe  hun åpenbart viste,   med tanke på hennes fagkunnskap

Hun fastholdt dette også i 2011

Mevåg fastholdt at alt som har skjedd i Baneheia-saken, også de senere analyser som er gjennomført, ikke rokker ved hennes oppfatning av analysene.

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/qEmzz/saar-tvil-om-dna-bevisene-i-baneheia-saken

• Liker 6
  • Nyttig 2
Gjest Ramona1970
Skrevet
Lana01 skrev (39 minutter siden):

Ja det er svært alvorlig , hennes (falske) vitnemål  har helt klart hatt stor innvirkning på dommen. Det var aldri noe "sikkert spor" av to gjerningsmenn, noe  hun åpenbart viste,   med tanke på hennes fagkunnskap

Hun fastholdt dette også i 2011

Mevåg fastholdt at alt som har skjedd i Baneheia-saken, også de senere analyser som er gjennomført, ikke rokker ved hennes oppfatning av analysene.

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/qEmzz/saar-tvil-om-dna-bevisene-i-baneheia-saken

Dette har gått meg hus forbi. Hva skjedde i 2011?

Skrevet (endret)
Ramona1970 skrev (14 minutter siden):

Dette har gått meg hus forbi. Hva skjedde i 2011?

Viggo Kristiansen gikk til retten for å få  saken gjenopptatt, etter avslag fra gjenopptakelsekomiteen Det var her Bente Mevåg fasthold sitt vitnemål. Utenlandske eksperter (  en av verdens fremste DNA  eksperter i forhold rettsaker, Susan Pope ) slaktet DNA  beviset til tross for dette, ble ikke VK hørt

https://www.tv2.no/a/13183232/

https://www.dagbladet.no/nyheter/dna-eksperter-ler-av-norsk-politi-i-baneheia-saken/65072968

Sue provides independent review & expertise for prosecution & defence in the Criminal Justice System, in the UK & abroad. She delivers training for forensic scientists & students on DNA analysis & interpretation, Expert Witness in Court & applying Case Assessment & Interpretation methods. She works on international projects for developing & accrediting of laboratories & on guidance documents for organisations including the UK Forensic Science Regulator.

https://www.principalforensicservices.com/sue-pope/

Endret av Lana01
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Gjest Ramona1970
Skrevet (endret)
Lana01 skrev (7 minutter siden):

Viggo Kristiansen gikk til retten for å få  saken gjenopptatt, etter avslag fra gjenopptakelsekomiteen Det var her Bente Mevåg fasthold sitt vitnemål. Utenlandske eksperter (  en av verdens fremste DNA  eksperter i forhold rettsaker, Susan Pope ) slaktet DNA  beviset til tross for dette, ble ikke VK hørt

https://www.tv2.no/a/13183232/

https://www.dagbladet.no/nyheter/dna-eksperter-ler-av-norsk-politi-i-baneheia-saken/65072968

Sue provides independent review & expertise for prosecution & defence in the Criminal Justice System, in the UK & abroad. She delivers training for forensic scientists & students on DNA analysis & interpretation, Expert Witness in Court & applying Case Assessment & Interpretation methods. She works on international projects for developing & accrediting of laboratories & on guidance documents for organisations including the UK Forensic Science Regulator.

https://www.principalforensicservices.com/sue-pope/

Bah :ohmy:

Og så satt Bente Mevåg og løy i to og en halv time i retten! Fytti grisen...

Endret av Ramona1970
Skrevet (endret)
Kardemommete skrev (4 timer siden):

Noen ny rettsak mot VK blir det neppe. Om JHA får en ny runde vil Holden kalle inn Mevåg for å få henne til å gjenta det hun sa i 01/11 ? for å så tvil om JHA som eneste gjerningsperson? 

Det må bli bli et  ubehagelig skue. Står hun fast på tidligere påstander vil hun bli avkledd. Snur hun,  innrømmer hun løgn, noe hun også oppretthold i i 2011. Hun vil heller ikke være eneste eksperten. Aktoratet vil sikkert kalle inn Torp Pedersen, som vil sette hennes kompetanse og troverdighet i et svært dårlig lys.

Endret av Bendie
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Ramona1970 skrev (10 timer siden):

Tror Oslo-politiet skjønte tidlig hva som hadde skjedd. Jeg husker noe av det første Schei sa da de hadde fått saken, at det var to ting å ta hensyn til her, det ene var for en ufattelig tragedie dette var, og det andre var at en mann kan ha sittet uskyldig i fengsel i mange år. Jeg husker ikke ordlyden, men jeg husker jeg tenkte at disse kommer faktisk til å drive etterforskning, i motsetning til hva Agder-politiet drev med etter de hadde arrestert VK. Schei sa også at selvsagt ønsket de en fasit, det var målet deres med etterforskningen, men om de fikk dette gjenstod å se. Så de har gravd dypt etter sannheten hele veien, og den er jo åpenbar bare på overflaten spør du meg.

Jeg tror vi kan vente nye avsløringer. Oslo politiet har nok grundig  gått inn i anmeldelsene av at JHA skal ha sittet på en benk å beskuet badene jenter over 3 dager. Han benektet vel også først dette, for så å komme med andre forklaringer på hvorfor han var der . Dette kom fram i siste boken til Jahr. Ser en dette i lys av funn på pc, er det sterke indisier på at stor gjentagelsesfare  og øker sannsynligheten for fare en forvaringsdom. 

• Liker 9
Skrevet

Regner med at den boka er veldig interessant. Fantastisk at folk tar tak rundt Viggo på en positiv måte, men fy for et justismord! Selvsagt står JHA for drapene alene. Det er mange alarmklokker som burde ringt i 2000, og ved rettssaken hvor telenor kom med sin knusende rapport om at det ikke kunne være dekning fra Viggos mobil på åstedet i det kritiske tidspunktet. Det er noe som heter kontaminering (forurensing om du vil), og det er klart at det skjedde opptil flere ganger fra jentene ble funnet og til de lå under hvert sitt kistelokk.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
On 7/26/2022 at 11:14 AM, Lana01 said:

Tenker også en må få klarhet i Bente Mevåg sitt arbeid , bla hvorfor det ble hevdet at DNA prøvene var destruert. Var dette bevist , eller en glipp? Dette er noe hun lett burde ha kunne sjekket. Det er svært alvorlig å hevdet  at bevis materiale er ødelagt

SKal jeg gjette så sa hun det fordi alt av biologis materiale ble krevd destruert. Sjansen er at da hun ble spurt var dette noe hun trodde hadde blitt gjort.

Det samme med annet bevismateriale. Heldigvis ble ordren ikke gjennomført. Det eneste jeg vet om at ble destruert var deler av underlaget for mobilbeviset. Der var det visst noen floppydisker som ble destruert.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Spoiler

Har akkurat hørt 11t og 45. min lydbok med Bjørn Olav Jahr sin "Prosessen mot Viggo Kristiansen" 🎧. En skikkelig god oppsummering, grundig forklart, om hèlt rystende feilskjær. Anbefales på det sterkeste :klappe:

Lest av Jahr selv, som er en drivende god forteller! 

Om du skal lese èn bok i høst, velg denne!! :hjerte:

For ikke å kuppe tråden, legger jeg nok en bok som anbefales her ☝️🙂

Endret av Tradegy
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...