Gå til innhold

Barn med ADHD


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Har noen av dere barn i 7-10 års alderen med ADHD? Hvordan oppfører de seg, og hva er utfordringene? Fint å høre erfaringer, da jeg mistenker mitt barn på 7 år har dette, og vi vurderer utredning.

Anonymkode: 518dc...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge sliter med konsentrasjon og har mye maur i rumpa. Myyye energi! Begge blir sinna og utagerende hvis de blir overstimulert eller ting låser seg. Men en blir fysisk utagerende, den andre verbalt. Begge er ekstremt kreative, skravlete og populære. En introvert, en ekstrovert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ett barn på snart 9 som fikk diagnosen for 6 mnd siden. Konsentrasjon er største utfordringen, samt å holde oppmerksomheten på ting som ikke er ytterst spennende. Store utfordringer med f.eks påkledning, husker dårlig og mister ekstremt mye ting. Vanskelig for å holde orden, rydding krever mye logistikk og er veldig utfordrende. Tannpuss, dusjing, legging osv blir fort tidkrevende og konfliktfylte. Overganssituasjoner generelt er et problem. Merker mer og mer utfordringer ift det sosiale også, det å henge med i samtaler spesielt (glemmer det hen skal si hvis hen må vente på tur) Ganske umoden på enkelte områder og ikke spesielt god motorisk. 

Er veldig kreativ og har en herlig fantasi. Godt likt og god på å leke. Helt rå på gaming 😉

Anonymkode: 8a2df...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, niåring, men hun har ikke det mest typiske symptombildet.

Strever med uro, angst, fokus, emosjonsregulering, språk og sosialisering. Overveldes lett av inntrykk, fikser ikke støy - samtidig som hun støyer mye, havner lett i konflikter samtidig som hun er livredd konflikt. 

Anonymkode: 08465...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hei.

Har noen av dere barn i 7-10 års alderen med ADHD? Hvordan oppfører de seg, og hva er utfordringene? Fint å høre erfaringer, da jeg mistenker mitt barn på 7 år har dette, og vi vurderer utredning.

Anonymkode: 518dc...7a0

En på 12, men ja. 

Blir fort sint for småting. Kan rasere ting, kaste, rope, slå. 

Søvnproblemer og angst for å sove alene. Dysleksi påvist og problemer på skolen. 

Sliter sosialt av og til og havner i konflikt lett 

Anonymkode: 23778...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.

Har noen av dere barn i 7-10 års alderen med ADHD? Hvordan oppfører de seg, og hva er utfordringene? Fint å høre erfaringer, da jeg mistenker mitt barn på 7 år har dette, og vi vurderer utredning.

Anonymkode: 518dc...7a0

Snakke snakke snakke. Må skje noe hele tiden. Oppmerksomhet oppmerksomhet. På hele tiden. Men veldig induviduelt. Noen fikler med hår og blyanter og dagsdrømmer og er rolig. 

Anonymkode: 5928d...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har ett barn på snart 9 som fikk diagnosen for 6 mnd siden. Konsentrasjon er største utfordringen, samt å holde oppmerksomheten på ting som ikke er ytterst spennende. Store utfordringer med f.eks påkledning, husker dårlig og mister ekstremt mye ting. Vanskelig for å holde orden, rydding krever mye logistikk og er veldig utfordrende. Tannpuss, dusjing, legging osv blir fort tidkrevende og konfliktfylte. Overganssituasjoner generelt er et problem. Merker mer og mer utfordringer ift det sosiale også, det å henge med i samtaler spesielt (glemmer det hen skal si hvis hen må vente på tur) Ganske umoden på enkelte områder og ikke spesielt god motorisk. 

Er veldig kreativ og har en herlig fantasi. Godt likt og god på å leke. Helt rå på gaming 😉

Anonymkode: 8a2df...cde

Takk for svar. Kjente meg igjen i mye her, i min 7-åring. Alltid konflikter ved overgangssituasjoner, og de klassiske med stell, legging osv. Skal diskutere, protestere, tøye strikken til det ytterste, HVER gang. Hen er god motorisk da, og populær blant venner, da hen er en morsom og kreativ. Men ser at hen fort kan ta litt "over" i lek og bli altfor gira, og skal overstyre det de andre skal gjøre osv. Prater i tillegg i ett sett, aldri stille. Er hen stille kommer det lyder, ofte helt ut av det blå. Høye brå lyder. Mark i rompa, sitter aldri stille, turner konstant i sofaen, fikler med noe, ekstremt lett distraherbar. Får med seg ALT og må ta del i alt, oppleves ofte som intens. Hater å bli bedt om å ta pause, og være alene, leker aldri alene på rommet, skal alltid være med noen/søster eller oss voksne. Ekstremt sosial. Er tillegg eksremt treg med påkledning, vintersesong er et mareritt, det samme med måltider. Alltid spist ekstremt sakte, og gjør det fortsatt. Kan fort sitte i 45-60minutter med en brødskive. Vi har kutta ned til 30min for frokost og kvelds, og 45min til middag. Ellers blir vi sittende halve dagen rundt matbordet. Barnet glemmer å spise, fikler med hender, armer, trommer under bordet, går ifra osv. Vi er skikkelig slitne til tider asså🤯🤯 spesielt etter ferier🤯

Anonymkode: 518dc...7a0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Snakke snakke snakke. Må skje noe hele tiden. Oppmerksomhet oppmerksomhet. På hele tiden. Men veldig induviduelt. Noen fikler med hår og blyanter og dagsdrømmer og er rolig. 

Anonymkode: 5928d...553

Ja, slik er det her og. Snakker konstant, og se påå meg se på meg HELE tiden, avbryter, blander seg inn i samtaler osv. Oppleves til tider som svært intens. 

Ts

Anonymkode: 518dc...7a0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar. Kjente meg igjen i mye her, i min 7-åring. Alltid konflikter ved overgangssituasjoner, og de klassiske med stell, legging osv. Skal diskutere, protestere, tøye strikken til det ytterste, HVER gang. Hen er god motorisk da, og populær blant venner, da hen er en morsom og kreativ. Men ser at hen fort kan ta litt "over" i lek og bli altfor gira, og skal overstyre det de andre skal gjøre osv. Prater i tillegg i ett sett, aldri stille. Er hen stille kommer det lyder, ofte helt ut av det blå. Høye brå lyder. Mark i rompa, sitter aldri stille, turner konstant i sofaen, fikler med noe, ekstremt lett distraherbar. Får med seg ALT og må ta del i alt, oppleves ofte som intens. Hater å bli bedt om å ta pause, og være alene, leker aldri alene på rommet, skal alltid være med noen/søster eller oss voksne. Ekstremt sosial. Er tillegg eksremt treg med påkledning, vintersesong er et mareritt, det samme med måltider. Alltid spist ekstremt sakte, og gjør det fortsatt. Kan fort sitte i 45-60minutter med en brødskive. Vi har kutta ned til 30min for frokost og kvelds, og 45min til middag. Ellers blir vi sittende halve dagen rundt matbordet. Barnet glemmer å spise, fikler med hender, armer, trommer under bordet, går ifra osv. Vi er skikkelig slitne til tider asså🤯🤯 spesielt etter ferier🤯

Anonymkode: 518dc...7a0

Ts forresten.

Anonymkode: 518dc...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Konsentrasjon, fokus og oppmerksomhet er kort oppsummert det som er utfordringene hos min 13 åring. Nå er han under utredning, så han har jo strengt tatt ikke diagnosen. Men vi har hatt mistanken om ADHD noen år nå. Han er ikke unormalt aktiv eller impulsiv, så det er uoppmerksom type vi mistenker han har.

Når vi ser tilbake har der vært tegn helt fra han var noen uker gammel. Har alltid hatt søvnproblemer(sovet lite og dårlig), var tidlig veldig våken og nysgjerrig på omgivelsene, vanskelig å etablere rutiner på(verken sov eller ville spise mat), kresen på mat fra første skje med fast føde, utforskende og nysgjerrig, men aldri vært særlig interessert i leker. I småbarnsårene var han dårlig på å følge beskjeder, følte ofte han ignorerte når vi snakket til han. Problemer med overganger, måtte forberedes når nye ting skulle skje. Vanskelig å sette grenser for/testet grenser, veldig sta og utholdende, fikk han ikke lov, så tok han seg gjerne lov. Men var stort sett i godt humør, sjelden sur og grinete, trassalderen merket vi aldri noe til. Fungerte greit i barnehagen, lite negative tilbakemeldinger, trivdes fra første dag og lekte fint(bortsett fra rollelek, det håndterte han ikke) og hadde venner både blant jenter og gutter.

Skolestart gikk greit i starten, men lekser var et mareritt fra første dag. Etter noen mnd begynte det å komme tilbakemeldinger fra lærer om utfordringer med konsentrasjon og fokus, ikke sånn veldig alvorlig, men nok til at vi burde fokusere litt på det. Sterk faglig selv om han tilsynelatende var ukonsentrert og ufokusert i timene. Alltid god score på nasjonale prøver. Fungerte greit sosialt. Lærer koblet inn PPT i 3. klasse, men i og med han scoret bra faglig og fungerte bra sosialt var det ikke noe de kunne gjøre.

Hjemme strevde vi mye med å få han til å følge beskjeder, strittet i mot alt av daglige rutiner, noe som ble en ond sirkel med mye masing. I 8 års alder fikk vi tilbud om Pmto. Det fungerte greit en stund, men så gjennomskuet han opplegget og nektet å følge beskjed/utføre oppgave hvis han ikke fikk belønningen først. Så da følte vi oss litt tilbake til scratch.

I 10 års alder begynte vi å merke litt pre-pubertale tendenser, med mye trass og dårlig humør. Noe som egentlig bare har vedvart. Mye krangel og kverulering når det kommer til grensesetting, særlig rundt gaming og skjermtid, vi har vært nødt å kutte tilgang på faste tider i og med at han ikke følger beskjed når han blir bedt om å avslutte. Dette har han forholdt seg noen lunde greit til. Etter hvert som han har blitt eldre har han fått gradvis mer tid og tilgang. 

I skolesammenheng har han hele veien gjort det bra når han må, men den generelle innsatsen har vært heller dårlig, surrer og roter mye med bøker og utstyr, glemmer, mister og ødelegger.

I løpet av pandemien har han falt av sosialt, hvert fall fysisk, det meste foregår nå digitalt(og han er ikke alene om det, for alle vennene er jo også der). Gikk på fotball fram til 2020, men begynte ikke på igjen etter gjenåpningen. Mye fordi vi måtte mase han av gårde til hver trening og fordi vi så at han viste lite interesse og laber innsats.

Nå begynner han på ungdomsskolen og mor skal ikke legge skjul på at hun er veldig spent på hvordan det skal gå. Men vi er heldigvis i gang med utredning, så forhåpentligvis får vi svar og noen knagger å henge utfordringene på.

 

Anonymkode: 8e064...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Antakeligvis ser du symptomene hos deg eller far også. ADHD er ekstremt arvelig.

Anonymkode: 2d6a4...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Antakeligvis ser du symptomene hos deg eller far også. ADHD er ekstremt arvelig.

Anonymkode: 2d6a4...fd9

Ingen av oss foreldre har symptomer eller trekk. Så om det er Adhd stemmer det ikke at det er genetisk i vårt tilfelle ihvertfall.

Anonymkode: 518dc...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Konsentrasjon, fokus og oppmerksomhet er kort oppsummert det som er utfordringene hos min 13 åring. Nå er han under utredning, så han har jo strengt tatt ikke diagnosen. Men vi har hatt mistanken om ADHD noen år nå. Han er ikke unormalt aktiv eller impulsiv, så det er uoppmerksom type vi mistenker han har.

Når vi ser tilbake har der vært tegn helt fra han var noen uker gammel. Har alltid hatt søvnproblemer(sovet lite og dårlig), var tidlig veldig våken og nysgjerrig på omgivelsene, vanskelig å etablere rutiner på(verken sov eller ville spise mat), kresen på mat fra første skje med fast føde, utforskende og nysgjerrig, men aldri vært særlig interessert i leker. I småbarnsårene var han dårlig på å følge beskjeder, følte ofte han ignorerte når vi snakket til han. Problemer med overganger, måtte forberedes når nye ting skulle skje. Vanskelig å sette grenser for/testet grenser, veldig sta og utholdende, fikk han ikke lov, så tok han seg gjerne lov. Men var stort sett i godt humør, sjelden sur og grinete, trassalderen merket vi aldri noe til. Fungerte greit i barnehagen, lite negative tilbakemeldinger, trivdes fra første dag og lekte fint(bortsett fra rollelek, det håndterte han ikke) og hadde venner både blant jenter og gutter.

Skolestart gikk greit i starten, men lekser var et mareritt fra første dag. Etter noen mnd begynte det å komme tilbakemeldinger fra lærer om utfordringer med konsentrasjon og fokus, ikke sånn veldig alvorlig, men nok til at vi burde fokusere litt på det. Sterk faglig selv om han tilsynelatende var ukonsentrert og ufokusert i timene. Alltid god score på nasjonale prøver. Fungerte greit sosialt. Lærer koblet inn PPT i 3. klasse, men i og med han scoret bra faglig og fungerte bra sosialt var det ikke noe de kunne gjøre.

Hjemme strevde vi mye med å få han til å følge beskjeder, strittet i mot alt av daglige rutiner, noe som ble en ond sirkel med mye masing. I 8 års alder fikk vi tilbud om Pmto. Det fungerte greit en stund, men så gjennomskuet han opplegget og nektet å følge beskjed/utføre oppgave hvis han ikke fikk belønningen først. Så da følte vi oss litt tilbake til scratch.

I 10 års alder begynte vi å merke litt pre-pubertale tendenser, med mye trass og dårlig humør. Noe som egentlig bare har vedvart. Mye krangel og kverulering når det kommer til grensesetting, særlig rundt gaming og skjermtid, vi har vært nødt å kutte tilgang på faste tider i og med at han ikke følger beskjed når han blir bedt om å avslutte. Dette har han forholdt seg noen lunde greit til. Etter hvert som han har blitt eldre har han fått gradvis mer tid og tilgang. 

I skolesammenheng har han hele veien gjort det bra når han må, men den generelle innsatsen har vært heller dårlig, surrer og roter mye med bøker og utstyr, glemmer, mister og ødelegger.

I løpet av pandemien har han falt av sosialt, hvert fall fysisk, det meste foregår nå digitalt(og han er ikke alene om det, for alle vennene er jo også der). Gikk på fotball fram til 2020, men begynte ikke på igjen etter gjenåpningen. Mye fordi vi måtte mase han av gårde til hver trening og fordi vi så at han viste lite interesse og laber innsats.

Nå begynner han på ungdomsskolen og mor skal ikke legge skjul på at hun er veldig spent på hvordan det skal gå. Men vi er heldigvis i gang med utredning, så forhåpentligvis får vi svar og noen knagger å henge utfordringene på.

 

Anonymkode: 8e064...fdf

Takk for langt og utfyllende svar😊

Krysser fingrene for at gutten deres for en god start på ungdomsskolen!🤞

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver, har tenkt tanken siden barnet var bittelite, da vi hadde det nøyaktig slik du beskriver det. Hen har alltid vært, og er et intenst barn, men faglig sterk, knakk lesekoden i barnehagen, svært nysgjerrig og vil vite ALT, spørsmål om alt mellom himmel og jord dagen lang. 

Nettopp fullført første klasse, og fikk da beskjed om at hen blir lett distrahert av andre, og derfor jobber best når han flyttes vekk fra andre. Bruker lang tid på påkledning, alltid sist, samt spising. Lekser er det mye frustrasjon rundt, og hen sier skole er kjedelig og at hen kan alt🤦‍♀️ 

Sliter veldig med at alt skal kveruleres på, diskuteres på om og om igjen, alt fra småting til større ting, kan ALDRI ta imot en beskjed omtrent uten å kverulere på det. Ufattelig slitsomt🥴 blir lett engstelig og, spesielt på kveldstid ved leggetid. Kan ofte våkne, være redd, ha angst for å bli slukt av noe, dø osv. 

Anonymkode: 518dc...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...