Gå til innhold

Spiller det noe rolle for dere hvilken mnd babyen blir født ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi tenkte ikke så mye på det da vi ble enig om å droppe prevensjon, så her kommer det en desemberbaby. Er født i romjulen selv, og det var jo kjipt til tider, men har aldri hatt noen problemer relatert til det. Gjorde det alltid bra på skole og i idrett, og var ferdig med master rett etter fylte 23. Håper barnet også klarer seg fint på skolen. Når det gjelder barnehage er jeg egentlig ganske fornøyd med en god unnskyldning for å være hjemme med ham lenger. 

Anonymkode: b0372...bf1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi ønsket barn født senest i august med tanke på barnehageplass, modenhet/utvikling i forhold til skolestart, samt at mor skulle få en fin årstid med permisjon. Drømmescenario var barn født mellom mars-mai pga jeg var redd underbemanning på føden juni-juli og fødselsboom.

Vi har nå en liten krabat født i mai, så vi er heldige som fikk ønsket oppfylt :) Ved barn nummer to vil vi forsøke på nytt på de samme månedene. Skulle det bli en hvilken som helst annen måned så er barnet selvfølgelig velkomment, men vi hadde nok avstått fra prøving for å unngå november og desember.

Anonymkode: 3c7fc...0a7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri planlagt , men om jeg skulle planlegge.. Hadde unngått sommer pga sommerferie. Unngått Desember-Februar pga snø og vanskelig å komme seg til sykehus, og jeg har bursdag i januar, og det var alltid kjedelig å ha selskap om vinteren 😅 Unngått mai, i tilfelle 17. mai.. Pluss tenkt på barnehageplass..

Haha, nei stress med alt man må tenke på om man skal planlegge. Tenker April er den beste måneden! Men har to barn født i Mars og September, gikk bra det også gitt!

Anonymkode: 3611c...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.7.2022 den 22.59):

Ingen mener vel at desemberbarn er dumme, men et desemberbarn begynner på skolen et halvt år seinere enn barn født på sommeren, og de er nesten et helt år yngre enn barn født tidlig på året. Det kan utgjøre nesten 20% forskjell ved skolestart, og kan være en (stor) ulempe for barnet.

Legger man til praksisen med å knapt tillate utsatt skolestart, er det svært uheldig dersom barnet er sent utviklet. Da jeg begynte på skolen i 1993, hadde vi to stykker i klassen som var et år eldre. En av dem var født i desember. I dag hadde de blitt plassert sammen med "sitt" årskull, noe som klart hadde vært en ulemepe for dem. 

Anonymkode: 54ec3...326

Jeg er født i desember tidlig 90-tallet, hadde ingen problemer på skolen, gjorde det spesielt bra i matte, lesing og sport. :) så kommer nok mye ann på folk også. 

Anonymkode: ba349...616

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.7.2022 den 19.27):

Vi vil ikke ha barn i desember, januar eller februar pga logistikk med barnehage. Har ikke råd til å gå mange måneder ulønnet hvis vi ikke får barnehageplass før barnet er 18-20 mnd (august 2 år etter fødselsår - hovedopptak). Det samme gjelder forsåvidt november, fordi man kan risikere å gå over tiden å få desemberbarn. 

Hovedopptaket i august er eneste grunn til at vi må planlegge. Hadde man vært garantert plass når barnet feks er 1 år, hadde jeg ikke brydd meg om når barnet kom til verden. Og ja, vi hopper over prøving de mnd hvor vi risikerer de nevnte månedene. 

Anonymkode: 2de0a...448

Har dere vurdert å flytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde absolutt ingen tanker om dette. Jeg ønsket meg bare et barn. Men det skal sies, at hadde jeg kunne bestemme, hadde jeg ikke valgt å få barn rett før jul i hvert fall. Synes det var stress. Og det blir så mye penger som går ut på en gang rundt juletider siden det er bursdag også. 

Anonymkode: 49b74...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.7.2022 den 21.35):

:rolleyes: jeg er desemberbarn og det ble da folk av meg og

Anonymkode: e6463...cfe

Man snakker selvsagt ikke om enkeltindivider, men om statistikk. Selvsagt går det helt fint å være født i Desember for mange barn. For min eldstes del er jeg veldig glad han ikke var født sent på året, han var umoden nok som det var ved skolestart. 

Anonymkode: cc9ab...b04

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.7.2022 den 21.38):

Jeg syns det er tragisk å måtte planlegge fødsel etter barnehageplass! Vær heller glad dere kan få barn og ønsk dem velkommen når de kommer.  Når barn blir logistikk og penger, da syns jeg ikke det er kult. 

Anonymkode: ab1ac...8e1

Det er jo mange som kanskje ikke har mulighet for å få ta ut ulønnet permisjon.

Med et barn født i januar, må man finne ut av hvordan man skal gjøre det frem til barnehagestart i august. Det er gjerne 7 måneder ekstra. Ikke alle som kanskje har råd til å gå uten lønn så lenge. Barn er ikke akkurat gratis å ha. Er ikke alltid like enkelt å finne en dagmamma ol. heller uten videre. 

Det er kanskje ikke «kult» å tenke på hvordan man skal få kabalen til å gå opp, men er det ikke bra at det finnes foreldrene som faktisk planlegger og sørger for at de har råd til et barn? 

Anonymkode: fe931...e1a

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine

Vi hadde ikke en favorittmåned, de kommer gjerne når de kommer 😅 

Endret av fransine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.7.2022 den 22.10):

Har ei venninne som har bursdag i desember, hu er noe av det mest klokeste og fornuftige jenta jeg har møtt🥺 Hun er bare så herlig på alle mulig områder. Så skjønner ikke hvorfor noen mener seine barn er «dumme» jeg er født i februar og er da mindre intelligent enn hu😀

Anonymkode: 63cb0...920

Du har misforstått. Det er ingen som mener at barn født sent på året er dumme/mindre intelligente. De er bare litt uheldige med tanke på modenhet ved skolestart. Det er stor forskjell på modenhet for en som er 6,5 år når han begynner på skolen og en som er 5,5 år ved skolestart. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pillarguri skrev (13 minutter siden):

Du har misforstått. Det er ingen som mener at barn født sent på året er dumme/mindre intelligente. De er bare litt uheldige med tanke på modenhet ved skolestart. Det er stor forskjell på modenhet for en som er 6,5 år når han begynner på skolen og en som er 5,5 år ved skolestart. 

Men hva så? Finner ikke noe sted det står at det er et problem at de er mindre modne akkurat da

Hilsen, desemberbarn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er selv født tidlig på året og hata det, har derfor prøvd å få unger på vår/sommer/høst. Rent statistisk er det en kjempefordel å være født tidlig på året om man vil bli idrettsutøver på fulltid, men da må man gjerne ha noe i genene også, så det var liksom aldri en aktuell problemstilling for oss 😆 Har heller ikke vært bekymra for modenhet ved skolestart, de har alle vært overmodne ved skolestart akkurat som jeg og pappaen var. Om man vet at man selv slet med sånne ting ville jeg ikke satsa på desemberunge.

Anonymkode: 6b50c...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hva så? Finner ikke noe sted det står at det er et problem at de er mindre modne akkurat da

Hilsen, desemberbarn

Det trenger ikke å være noe problem, men det kan være det. Det er lett å forstå at en 5 åring kan synes det er litt vanskeligere å forholde seg til en ny tilværelse som skole elev enn en 6 åring synes. Det er forskjell på barn,

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Pillarguri skrev (3 minutter siden):

Det trenger ikke å være noe problem, men det kan være det. Det er lett å forstå at en 5 åring kan synes det er litt vanskeligere å forholde seg til en ny tilværelse som skole elev enn en 6 åring synes. Det er forskjell på barn,

Ja, selvsagt kan det være det. Det er også enkelte 6 åringer født i mars som også er umodne.  Det er veldig individuelt.  Har ikke nødvendigvis noe med når på året man er født 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde tenkt litt på at jeg ikke har lyst til å være høygravid på sommeren 😄 Hadde nok prøvd å vente to tre mnd for å unngå det.

Anonymkode: a7558...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kankankan skrev (5 timer siden):

Har dere vurdert å flytte?

Flytte bort fra familie og venner og til et helt ukjent sted uten noen relasjoner? Nei, det er ikke aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.7.2022 den 19.27):

Vi vil ikke ha barn i desember, januar eller februar pga logistikk med barnehage. Har ikke råd til å gå mange måneder ulønnet hvis vi ikke får barnehageplass før barnet er 18-20 mnd (august 2 år etter fødselsår - hovedopptak). Det samme gjelder forsåvidt november, fordi man kan risikere å gå over tiden å få desemberbarn. 

Hovedopptaket i august er eneste grunn til at vi må planlegge. Hadde man vært garantert plass når barnet feks er 1 år, hadde jeg ikke brydd meg om når barnet kom til verden. Og ja, vi hopper over prøving de mnd hvor vi risikerer de nevnte månedene. 

Akkurat det samme her, vi har ikke råd til å gå ulønnet fordi vi ikke får bhg plass.

føler det blir lite måneder å velge i, vi kommer til å prøve på juni-oktober barn i 2023 og hopper over resten av månedene.

Anonymkode: d49ce...be2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Januar barn koster noen hundre tusen mer enn august barn. Ikke alle som har råd til å få barn tidlig på året.

Anonymkode: 3ed6b...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk i oktober sist og fikk ikke barnehageplass der vi ønsket, så begynte ikke før hen var nesten 2. 

Det var hardt, men det gikk. 

Vi prøver igjen nå, og hadde vel håpet på alt fra januar- september, men har innsett at det ikke betyr noe. Jeg kommer bare til å være glad om jeg blir gravid igjen. Vi fikser det med bhg uansett

Anonymkode: bf2f2...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...