Gå til innhold

Spiller det noe rolle for dere hvilken mnd babyen blir født ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen vil jo prøve å unnfange slik de får en vår/sommer baby, mens andre kanskje foretrekker høst/vinter….

Har dere noen ønske mnd? og tar dere pause med prøving da?

Anonymkode: 63cb0...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi vil ikke ha barn i desember, januar eller februar pga logistikk med barnehage. Har ikke råd til å gå mange måneder ulønnet hvis vi ikke får barnehageplass før barnet er 18-20 mnd (august 2 år etter fødselsår - hovedopptak). Det samme gjelder forsåvidt november, fordi man kan risikere å gå over tiden å få desemberbarn. 

Hovedopptaket i august er eneste grunn til at vi må planlegge. Hadde man vært garantert plass når barnet feks er 1 år, hadde jeg ikke brydd meg om når barnet kom til verden. Og ja, vi hopper over prøving de mnd hvor vi risikerer de nevnte månedene. 

Anonymkode: 2de0a...448

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri tenkt på det 🙈 Når er de «beste» månedene? Får barn i september. 

Anonymkode: 0dc0f...c0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aldri tenkt på det 🙈 Når er de «beste» månedene? Får barn i september. 

Anonymkode: 0dc0f...c0e

Har barn som er født sept. Var ikke noe problem med barnehageplass☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det helårsopptak i barnehagen, så det er ikke en bekymring. 

Men, jeg er dritredd for å føde under sommerferieavvikling på fødeavdelingen, så ville unngått sommermånedene.

I tillegg er det ugunstig å være født sent på året mtp. skolegang.

Så da gjenstår januar-mai😂 Men jeg har litt fertilitetsutfordringer så i praksis kan jeg ikke velge og vrake, må bare bli glad OM jeg blir gravid. 

Anonymkode: f6a1a...8f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har mye å si! Størst sjanse for å gjøre det bra i lagidrett om man blir født tidlig pga modning og topping. Bedre karakterer da og. Individuelle idretter sprer seg mer utover året. Mest psykiske problemer veldig seint på året. Bursdager om sommeren gjør at de feires der man er eller tidligere/senere++ 

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vil ikke ha barn i januar igjen, barnehage logistikken var vanskelig og dyr, tøft for parforholdet var det også.

Vi ønsker barn i mars-mai.

Anonymkode: 0accb...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har et februar barn og skal ha en til feb 2023. Syns det er kjipt å måtte spare så mye penger for å gå ulønnet i 5 mnd fordi vi ikke får bhg plass før august 2024. 
Men, jeg er veldig glad for barnas skyld da de vil være blant de eldste i klassen til enhver tid. Spesielt glad for at de ikke er altfor små ved bhg start. Er selv januar barn og det hadde noen fordeler opp gjennom årene.

Anonymkode: d641e...3eb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi vil ikke ha barn i desember, januar eller februar pga logistikk med barnehage. Har ikke råd til å gå mange måneder ulønnet hvis vi ikke får barnehageplass før barnet er 18-20 mnd (august 2 år etter fødselsår - hovedopptak). Det samme gjelder forsåvidt november, fordi man kan risikere å gå over tiden å få desemberbarn. 

Hovedopptaket i august er eneste grunn til at vi må planlegge. Hadde man vært garantert plass når barnet feks er 1 år, hadde jeg ikke brydd meg om når barnet kom til verden. Og ja, vi hopper over prøving de mnd hvor vi risikerer de nevnte månedene. 

Herregud, så trist. Bruk heller tid og energi på å spare opp penger. 

Anonymkode: 6d58e...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uplanlagt gravid med termin på nyttårsaften. Ønsker inderlig at det blir januarbaby istedenfor desemberbaby mtp utvikling osv når barnet skal starte på skolen. Barnehageplass er ingen bekymring siden jeg er student og far kan ta gradert permisjon.

Anonymkode: 3d4b8...068

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har et novemberbarn.

Fikk barnehageplass fra januar og begynte der ca 14 mnd gammel. Hadde da 1 års permisjon, ferie og kun ulønnet perm i julen. 

Barnet ligger heller ikke etter fordi det er "ungt". Har begynt å skole, og tilbakemeldingen er at barnet mitt er både klokt og modent. 

Anonymkode: 568a0...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uplanlagt gravid med termin på nyttårsaften. Ønsker inderlig at det blir januarbaby istedenfor desemberbaby mtp utvikling osv når barnet skal starte på skolen. Barnehageplass er ingen bekymring siden jeg er student og far kan ta gradert permisjon.

Anonymkode: 3d4b8...068

:rolleyes: jeg er desemberbarn og det ble da folk av meg og

Anonymkode: e6463...cfe

• Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syns det er tragisk å måtte planlegge fødsel etter barnehageplass! Vær heller glad dere kan få barn og ønsk dem velkommen når de kommer.  Når barn blir logistikk og penger, da syns jeg ikke det er kult. 

Anonymkode: ab1ac...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Herregud, så trist. Bruk heller tid og energi på å spare opp penger. 

Anonymkode: 6d58e...76a

Det er trist at barnehageopptaket er lagt opp slik ja. Ikke interessert i å spare opp masse penger for å gå ulønnet. Det er ikke aktuelt. I tillegg er det en stor risiko dersom man blir alvorlig syk, man har ikke rett på sykepenger fordi man er i ulønnet permisjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg syns det er tragisk å måtte planlegge fødsel etter barnehageplass! Vær heller glad dere kan få barn og ønsk dem velkommen når de kommer.  Når barn blir logistikk og penger, da syns jeg ikke det er kult. 

Fint for deg. Men realiteten for mange er slik at man må planlegge mtp barnehage. At man er heldig som i det hele tatt kan få barn, betyr ikke at man ikke har rett til å klage over hvordan barnehageopptaket er lagt opp. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fint for deg. Men realiteten for mange er slik at man må planlegge mtp barnehage. At man er heldig som i det hele tatt kan få barn, betyr ikke at man ikke har rett til å klage over hvordan barnehageopptaket er lagt opp. 

Hva er fint for meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi ville gjerne ha et januarbarn, men barnet hadde andre planer og ble et romjulsbarn. 

Vi fikk barnehageplass fra 11 måneder, og hun har hatt enorm glede av at de andre barna er litt eldre og utviklet seg veldig kjapt på de fleste områder. Er svært velutviklet mtp. språk, konsentrasjon, hukommelse, og generell evne til å forstå og problemløse. 

Hun kommer nok alltid til å være yngst i klassen, men hun vil neppe ha problemer verken faglig eller sosialt, sånn som tilbakemeldingene vi får er nå.

Mulig hun ikke ender opp som toppidrettsutøver, men det er da vitterlig ingen av foreldrene heller, så det går fint.

Av alle ting som ikke har blitt som vi ønsket og planla for, så er hvilken måned hun er født det minst viktige. 

Anonymkode: c574b...632

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi ville gjerne ha et januarbarn, men barnet hadde andre planer og ble et romjulsbarn. 

Vi fikk barnehageplass fra 11 måneder, og hun har hatt enorm glede av at de andre barna er litt eldre og utviklet seg veldig kjapt på de fleste områder. Er svært velutviklet mtp. språk, konsentrasjon, hukommelse, og generell evne til å forstå og problemløse. 

Hun kommer nok alltid til å være yngst i klassen, men hun vil neppe ha problemer verken faglig eller sosialt, sånn som tilbakemeldingene vi får er nå.

Mulig hun ikke ender opp som toppidrettsutøver, men det er da vitterlig ingen av foreldrene heller, så det går fint.

Av alle ting som ikke har blitt som vi ønsket og planla for, så er hvilken måned hun er født det minst viktige. 

Anonymkode: c574b...632

Har ei venninne som har bursdag i desember, hu er noe av det mest klokeste og fornuftige jenta jeg har møtt🥺 Hun er bare så herlig på alle mulig områder. Så skjønner ikke hvorfor noen mener seine barn er «dumme» jeg er født i februar og er da mindre intelligent enn hu😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi har aldri prøvd å time det. Førstemann var ikke planlagt og han kom i november. Nummer to endte vi å prøve veldig lenge på og da var det ingenting vi ønsket mer enn å faktisk bli gravid, uavhengig av hvilken mnd det skulle klaffe. Har nå termin i desember og tenker at så lenge vi får et friskt barn er det det viktigste, alt annet er bagateller i forhold. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...