Gå til innhold

Skjerm i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på 1,5 år som skal begynne i barnehage. Hjemme har vi foreldrene sagt null skjerm så lenge vi kan begrense det. For dette blir vi regelmessig skjelt ut av svigersøster som jobber i barnehage (en annen en). Hun sier vi må gi ungen skjerm, det er helt vanlig i barnehagene uansett alder og at anbefalingene om skjermtid er svada. Er dette virkelig normen for barnehagene i dag? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke vanlig med skjerm i de barnehagene jeg vet om. Stor avdeling kan se en episode knytta til tema ei sjelden gang. 

Er jo ikke anbefalt med skjerm til barn under 2 år, så barnehagen som offentlig institusjon burde hvertfall ikke fremme dette for de minste. 

Skrevet

De kan bruke skjerm til P se på pudding tv etc... dette er bæ bæ lille lam, Lille Petter edderkopp etc. Som brukes da til lyd og videoer. Etter vært finnes det app som Fantorangen.. denne er kjempe morsomt for barna å bruke 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det brukes skjerm i barnehager. Noe det ikke prates høyt om. Noe jeg har funnet ut som vikar i forskjellige barnehager.

Først tenkte jeg at dette var veldig negativt, men nå har jeg skjønt hvorfor etter 3 år i barnehage. Har jobbet i 15 forskjellige på de årene og alle brukte skjerm.

Skjerm brukes når det er for mye støy på en avdeling. Det brukes når noen ansatte må på møter, pauser osv, og det brukes når barn skal ut.

Dette er for å avlaste. For 5 voksne å ha kontroll på 26 unger som ikke har lært å høre etter hjemme tar med dette i barnehagen. Av de 26 er det kanskje 8 barn som gjør som de får beskjed om, mens de andre må man faktisk løpe etter fordi de nekter.

Snakk heller med barnehagen om dette på en ikke dømmende måte. Skjerm får ungene uansett. Fra førsteklasse er det ipad fra dag 1. 

Sånn er det desverre blitt.

Anonymkode: 2083a...116

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På vår storbarnsavdeling har vi en stor touch skjerm på veggen i barnas høyde. Den brukes ikke hver dag, men flere ganger i uka. Det er i forbindelse med samlimgsstunder. Vi kan feks vise en liten film om et tema vi jobber med, feks insekter, 17. mai,  barna rettigheter osv. Eller vi bruker programmet Salaby der barna får prøve pedagogiske oppgaver på skjermen. 
Brukes aldri til ren underholdning eller for å avlaste personalet. Dette er 3-5 års avdeling da. 

Anonymkode: a465a...182

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...