Gå til innhold

Dine beste brødbaketips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Brødprisene her har gått i været og barna i huset spiser mye brød. Så jeg skal begynne å bake egen brød. Forsøkte i går, og det smakte ok men jeg synes det smulte mye mer enn butikkbrød og virket litt tørrere. Med andre ord, jeg trenger tips til gode saftige brød. 

Anonymkode: 67052...4b2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke bundet seg nok. Om du har brukt frø og kjerner må du bløtlegge de 2-3 timer først. 

Eventuelt stekt for lenge, her må du prøve deg frem. 

Jeg liker eltefritt godt. Men det blir raskere tørt og dårlig. Imidlertid perfekt til helgelunsj. Surdeig er også supert, men ikke der du begynner. 

Mitt beste tips er egentlig å gå til trines matblogg, og finne noe du er komfortabel med å bake. Oppskriftene er supre, og hun gjør det enkelt og forklarer godt. Det var her jeg begynte. 

Anonymkode: 63b92...27b

• Liker 1
Skrevet

Prøv med kulturmelk og havre i deigen :jepp:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmebakt brød er jo det beste 🥰 Jeg baker mest eltefritt, søk bl.a opp Maria Skappels eltefrie speltbrød. 

Ellers er det trening og erfaring som gjør deg bedre og bedre på brød. Så ikke gi opp om det ikke blir helt topp de første gangene. Det er verdt litt innsats å få det til!

Anonymkode: 11349...312

AnonymBruker
Skrevet

Å kutte ut brødet.

Spis heller havregrøt på store gryn, funker mye bedre OG billigere/sunnere.

Anonymkode: 0a958...150

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

* Ikke bruk for mye mel. Det er det som gjør brødet smulete og tørt. Står det 500 g mel, så ikke bruk 700 fordi deigen er klissete. Det er ikke farlig med klissete deig ;) 

* Ikke bruk for mye gjær. For mye gjær gir gjær-smak, og man risikerer også at det blåser seg for mye opp under steking, for så å falle sammen på midten. Bruk lite gjær, og la det heller heve lenge.

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (24 minutter siden):

* Ikke bruk for mye mel. Det er det som gjør brødet smulete og tørt. Står det 500 g mel, så ikke bruk 700 fordi deigen er klissete. Det er ikke farlig med klissete deig ;) 

* Ikke bruk for mye gjær. For mye gjær gir gjær-smak, og man risikerer også at det blåser seg for mye opp under steking, for så å falle sammen på midten. Bruk lite gjær, og la det heller heve lenge.

Det glemte jeg i mitt innlegg!

Deigen skal være klissete. Jeg bruker bare deigspade, og velter fra elteform til brødform. Holder ikke på å sture med å bake ut, med enda mer mel. 

Anonymkode: 63b92...27b

Skrevet

Dansk Rugbrød og solsikkebrød 

Skrevet
On 7/25/2022 at 3:25 PM, AnonymBruker said:

Brødprisene her har gått i været og barna i huset spiser mye brød. Så jeg skal begynne å bake egen brød. Forsøkte i går, og det smakte ok men jeg synes det smulte mye mer enn butikkbrød og virket litt tørrere. Med andre ord, jeg trenger tips til gode saftige brød. 

Anonymkode: 67052...4b2

Søk etter eltefrie brød. Har ikke laget annet i 12-13 år. 

AnonymBruker
Skrevet

Kaldheving. Jeg lar deigen stå i 48 timer :) 

Anonymkode: 23b04...f14

• Nyttig 1
Skrevet

Eltefritt i jerngryte er best.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte helkorn hvete mrd en feil. Hvordan fungerer det i brødbaking? Eller noe annet jeg kan bruke det til?

Anonymkode: 5d52f...b2f

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke heve deigen av surdeig alene, man kan smaks tilsette med den også. Og da bruker du vanlig gjær og setter den i kjøleskapet over natta :) 

Anonymkode: dd177...3ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kjøpte helkorn hvete mrd en feil. Hvordan fungerer det i brødbaking? Eller noe annet jeg kan bruke det til?

Det går fint an å tilsette litt til deigen. Gir en veldig fin tyggemotstand. Men de bør bløtlegges over natta for bedre næringsopptak, pluss kokes til de er nesten møre.

Ellers kan de (bløtlagt, deretter kokt), brukes som base for en salat, som for eksempel her: https://bramat.no/oppskrifter/middag/1992-lun-kyllingsalat-med-spinat-og-hel-hvete

• Liker 2
Skrevet
On 7/28/2022 at 11:52 AM, Lafamiglia said:

Det går fint an å tilsette litt til deigen. Gir en veldig fin tyggemotstand. Men de bør bløtlegges over natta for bedre næringsopptak, pluss kokes til de er nesten møre.

Ellers kan de (bløtlagt, deretter kokt), brukes som base for en salat, som for eksempel her: https://bramat.no/oppskrifter/middag/1992-lun-kyllingsalat-med-spinat-og-hel-hvete

Jeg pleier enten å bløtlegge over natten eller gi dem en oppkok. Altså begge deler er ikke nødv for min del iallfall. Fint å bruke i brød er det uansett. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.7.2022 den 10.36):

Jeg rister kornene i en tørr panne på lav til middels varme til de lukter godt (5-10 minutter), og så bløtlegger jeg de i kjøleskapet over natten. 

Jeg rister også solsikke- og gresskarkjerner på samme måte, men de bløtlegger jeg ikke, jeg har de bare rett i deigen. Men da passer jeg på at deigen er litt ekstra våt, siden de suger til seg litt væske. 

Du kan riste havregryn først og, eller steke de i litt smør 😋 

Det er ikke sikkert du syns det ekstra steget gjør noen forskjell, men jeg syns det smaker mer av kornene når de har blitt ristet først. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Før bakte jeg eltefrie grovbrød, som jeg rørte sammen på tre minutter om kvelden, og hevet over natten til dagen etter. 

Nå bruker jeg sånne ferdigblandede poser fra butikken, møllerens havrebrød er en favoritt. 

Hjemmebakt smuler ofte mer enn butikkbrød, antageligvis fordi butikkbrødene er tilsatt ekstra gluten som binder dem mer sammen. 

Vi skjærer brødene i to, og fryser straks de er kalde. Så tar vi bare opp et halvt brød om gangen. Så slipper vi at det får tid til å bli tørt. 

Anonymkode: 90cb0...297

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...