Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i uke 20. fødte for et år siden en gutt på 4525g. Er redd denne babyen blir større. Kan jeg kreve vekstkontroller samt å bli satt igang pga dette?

Anonymkode: 11f95...c4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan selvfølgelig ikke kreve noe som helst, helsepersonell tar avgjørelser på bakgrunn av din og babys helse. Men du kan selvfølgelig ta det opp på en konstruktiv måte.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er gravid i uke 20. fødte for et år siden en gutt på 4525g. Er redd denne babyen blir større. Kan jeg kreve vekstkontroller samt å bli satt igang pga dette?

Ble førstemann født til termin?

Du kan ta det opp med jordmor - ikke usannsynlig at du får en ekstra ultralyd mot slutten. 

Anonymkode: c6356...3d8

AnonymBruker
Skrevet

Vekstkonteoller kan du kreve, og på begrunn av funn på disse vurderes til for eventuell igangsetting. De vil nok være lydhøre, ja. Du er over den magiske 4500 kg grensa.

Anonymkode: b8489...712

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

*bakgrunn 

Anonymkode: b8489...712

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du leser forskningen så er det mye tryggere fødsel og mindre inngripen og skader dersom helsepersonell ikke mistenker eller vet at barnet er stort, enn når de er forberedt på at barnet er det. Så jeg anbefaler deg absolutt ikke å gjøre dette. 

Anonymkode: 86f32...57d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om ekstra vekstkontroll, og ta gjerne en privat også om du har mulighet. Blir barnet estimert til å være stort, så er det nå absolutt innafor å spør om KS.

Anonymkode: 410cc...c47

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også født stort barn tidligere og fikk en alvorlig rift. Jeg delte bekymringen jeg hadde under en av kontrollene og fikk henvisning til vekstkontroll. Ingen problem. Hadde to vekstkontroller som viste at babyen var normalt stor. De var veldig på tilbudssiden og gav meg den kontrollen jeg trenge (så mye man kan ha når det gjelder en fødsel). De gav meg mange ulike valg, enten la fødselen starte når det startet, sette meg i gang, planlagt keisersnitt. Det at de hørte på meg og at jeg følte jeg fikk litt kontroll gav meg styrken til å droppe planlagt keisersnitt, noe jeg i utgangspunktet ikke ønsket, samtidig som at jeg var veldig redd for å bli enda mer skadet under den andre fødselen. Jeg valgte å bli strippet og fikk dato for igangsetting, men strippingen gjorde nok at fødselen startet av seg selv før det. 

Skjønner veldig godt din bekymring- jeg har vært der. Andre fødselen var en drøm. Barnet var stort, altså større enn det de målte, men jeg fikk ikke én eneste rift.

Anonymkode: 8dfea...9de

AnonymBruker
Skrevet

Meg over. De fortalte meg også at risikoen for alvorlig rift økte med igangsetting. Ikke mye, men litt. Samtidig sa de at sjansen for alvorlig rift økte med størrelsen på baby. Dermed mente de at det gikk litt opp-i-opp og at det ikke var en reell fare med igangsetting og lot meg få valget.

Anonymkode: 8dfea...9de

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg ble automatisk satt opp på vekstkontroll ved sykehuset da de vet jeg har førdt stort barn tidligere. Så de har vel sine rutiner og prosedyrer på det tenker jeg 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Fikk en baby på litt over 4,5 kg. Alvorlig rift med påfølgende operasjon. Fikk beskjed om at jeg ville få vekstkontroll ved nytt barn. Dette var på st olavs.

Anonymkode: a8bd1...8ba

AnonymBruker
Skrevet

Fikk mitt første barn i mars på 4835 gr.. 

Spurte, og fikk beskjed om at jeg nok kom til å få vekstkontroll en eventuell neste gang. Nå fikk jeg bare grad 2 rift heldigvis. 

Anonymkode: 7a8ac...7c8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble satt opp til vekstkontroll da oul indikerte stor baby og jeg hadde født en baby på 4,5 før. Første fødsel var forøvrig problemfri.

Hva utfallet av vekstkontrollen ville blitt vet jeg ikke, for yngste ble prematur. Sannsynligvis ville hun blitt stor, kanskje større enn broren, for hun var veldig stor for alderen. 

Jeg vet ikke om igangsettelse er riktig, men du kan sikkert kreve vekstkontroll. Om ikke annet så fordi det kan betrygge deg.

Anonymkode: fc650...816

AnonymBruker
Skrevet

Var på tre ekstra ultralydkontroller med yngste ettersom jeg fødte eldste i seteleie og hun var helt på grensen vektmessig hva de tillater i sete. (grensen er maks 4 kg, hun veide 4050). Jeg tok opp dette med jordmor da jeg ble gravid igjen ettersom vi har flyttet til ny helseregion og de dermed ikke har noen kontroll på meg, sånn at hun skulle være obs på det.

Yngste festet seg aldri og når symfysemålet klatret opp på 90% ble hun litt stresset for en ny setefødsel med et mye større barn. Så da ble jeg sendt på kontroll, og fikk oppfølgingstimer direkte fra sykehuset frem til de så seg sikre på at det skulle bli hodefødsel (alternativet var KS, for selv om annengangsfødende får føde større barn i seteleie ble det tidlig klart at den grensa ble for lav for oss)  Han hadde heldigvis bedre retningssans enn søsteren sin. Flaks tenker jeg, når han veide nesten 5 kg og var 60 cm lang. (Ja, jeg lurer også på om jeg gikk en måned over tida)

Anonymkode: 1a55a...ccd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...