Gå til innhold

Gynekolog som bruker hendene unødvendig.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på innvendig ultralydundersøkelse på sykehuset og der tok ikke legen glidemiddel på ultralydapparatproben, men brukte fingrene sine for å dra kjønnsleppene mine til siden før han dyttet apparatet opp i skjeden. Apparatet var kledt i en kondom, men kondomene de bruker er jo uten glidemiddel og dermed tørre...

Burde jeg si noe om dette til sykehuset eller er dette vanlig praksis?

Jeg mener det er uheldig at legen bruker fingrene slik, da jeg opplever at det er unødvendig invaderende og i tillegg undrer jeg meg over metoden.

For ikke bare er det merkelig å være mer intim enn han trengte, det var også veldig ubehagelig for meg fysisk. Dette er første lege på sykehuset som ikke har brukt glidemiddel og første lege som åpner opp underlivet på denne måten med fingrene før han fører inn proben. Alle de andre legene som har undersøkt meg har ikke vært i nærheten av underlivet mitt med fingrene sine, gjelder begge kjønn.

Jeg har opplevd overgrep og er nok ekstra sensitiv, men jeg har gått til ulike gynekologer i 20år og har aldri opplevd å føle at noe har vært galt etterpå. Jeg vil ikke kalle det overgrep, misforstå meg rett, men det var ekstremt ubehagelig både fysisk og psykisk.

Anonymkode: efc11...793

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men legen hadde hansker? Kan hende de ikke tenker over det når de har hansker, at det er mindre personlig, liksom? Men det høres ubehagelig ut, det skjønner jeg :) 

Anonymkode: b931f...698

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg opplevd flere ganger. Men med glidemiddel da. At de skiller kjønnslepper er vel ganske normalt

Anonymkode: f8d8d...466

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men legen hadde hansker? Kan hende de ikke tenker over det når de har hansker, at det er mindre personlig, liksom? Men det høres ubehagelig ut, det skjønner jeg :) 

Ja, han hadde hansker, men likevel følte jeg at det var totalt unødvendig å ta på meg.

Jeg har aldri opplevd lignende, det jeg har av erfaring er at det brukes rikelig med glidemiddel og legen klarer å manøvrere proben uten å måtte åpne opp underlivet slik. Det er jo ikke så vanskelig å skjønne hvor skjedeåpningen er liksom og legen merker hvor proben "gir etter" og hvor man burde dytte den. Ingen andre har hatt problemer hvertfall så underlivet mitt er ikke spesielt trøblete. Men han gjorde det trøblete, ved å ikke bruke glidemiddel...

Kanskje det var en sommervikar uten erfaring?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, han hadde hansker, men likevel følte jeg at det var totalt unødvendig å ta på meg.

Jeg har aldri opplevd lignende, det jeg har av erfaring er at det brukes rikelig med glidemiddel og legen klarer å manøvrere proben uten å måtte åpne opp underlivet slik. Det er jo ikke så vanskelig å skjønne hvor skjedeåpningen er liksom og legen merker hvor proben "gir etter" og hvor man burde dytte den. Ingen andre har hatt problemer hvertfall så underlivet mitt er ikke spesielt trøblete. Men han gjorde det trøblete, ved å ikke bruke glidemiddel...

Kanskje det var en sommervikar uten erfaring?

Høres klønete ut, men ikke uvanlig :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette har jeg opplevd flere ganger. Men med glidemiddel da. At de skiller kjønnslepper er vel ganske normalt

Anonymkode: f8d8d...466

Ok, det var første gang for meg. Hvorfor gjøre det så vanskelig? Og mer intimt enn nødevndig?

De andre legene har da klart å få inn proben uten så mye styr. Å dytte en tørr sak oppi skjeden er ikke spesielt konstruktivt.

AnonymBruker
Skrevet

Som sykepleier synes jeg ikke det høres unormalt ut å bruke fingrene slik under en undersøkelse, men å ikke bruke glidemiddel er jo helt bak mål 😳

Anonymkode: a0c17...bbf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres klønete ut, men ikke uvanlig :) 

Hm.., merker jeg er skikkelig skeptisk. 😅 Ettersom alle de andre legene har klart det uten å berøre meg så forventet jeg det ikke og ble nok tatt på sengen. Synes det var ekkelt jeg...

AnonymBruker
Skrevet

Du må si fra på forhånd hva du liker. Menn er ikke tankelesere. Men første gangen er som regel uansett ikke bra for de fleste. Etter hvert blir det bedre når dere blir kjent og kjemien er til stedet. 

Anonymkode: c45d6...1b0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De må jo skyve kjønnsleppene til sides for å få ført den inn riktig. Hadde vært mer ubehagelig for deg om han presset den inn uten. 
når en skal sette inn en tampong tar vi også kjønnsleppene litt til seden for å komme til. 
Det med at han ikke hadde glidemiddel er jo uheldig. Men her burde du sagt fra. At set gjør vondt uten 

Anonymkode: 4dfbd...c41

• Liker 2
Skrevet

Du må si fra på forhånd hva du liker. Menn er ikke tankelesere. Men første gangen er som regel uansett ikke bra for de fleste. Etter hvert blir det bedre når dere blir kjent og kjemien er til stedet. 

Jeg døøøøør 🤣🤣

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Menn? Dette er jo en lege da.. hva en liker? Dette er en medisins undersøkelse som ikke handler om hva en liker, men hva som er nødvendig for å unngå ubehag og smerte 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg var på innvendig ultralydundersøkelse på sykehuset og der tok ikke legen glidemiddel på ultralydapparatproben, men brukte fingrene sine for å dra kjønnsleppene mine til siden før han dyttet apparatet opp i skjeden. Apparatet var kledt i en kondom, men kondomene de bruker er jo uten glidemiddel og dermed tørre...

Jeg mener det er uheldig at legen bruker fingrene slik, da jeg opplever at det er unødvendig invaderende og i tillegg undrer jeg meg over metoden.

For ikke bare er det merkelig å være mer intim enn han trengte, det var også veldig ubehagelig for meg fysisk. Dette er første lege på sykehuset som ikke har brukt glidemiddel og første lege som åpner opp underlivet på denne måten med fingrene før han fører inn proben. Alle de andre legene som har undersøkt meg har ikke vært i nærheten av underlivet mitt med fingrene sine, gjelder begge kjønn.

Jeg har opplevd overgrep og er nok ekstra sensitiv, men jeg har gått til ulike gynekologer i 20år og har aldri opplevd å føle at noe har vært galt etterpå. Jeg vil ikke kalle det overgrep, misforstå meg rett, men det var ekstremt ubehagelig både fysisk og psykisk.

Jeg reagerer mer på at han ikke brukte glidemiddel enn at han skilte kjønnsleppene med fingrene. Det er vel en uskrevet regel at man ikke sparer på glidemiddel under en GU, nettopp fordi pasientene ofte er nervøse og både kniper og er tørre.
Jeg har forståelse for at du følte det som invaderende, da du har opplevd overgrep, men jeg ser ikke annet her enn at legen gjorde en liten glipp da han ikke brukte glidemiddel. Ellers høres det ut som en helt normal GU.

Anonymkode: 756d9...7cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette handler ikke om sex...

Når erfaringen min med leger og gynekologer er helt lik frem til nå så er det vanskelig å tenke at man må si hvordan man vil ha det. Å presisere at jeg ønsker glidemiddel tror jeg ikke jeg kommer til å gjøre, det burde være en selvfølge og hvis jeg sier noe om det tenker jeg at legen vil mene at jeg behandler hen som en idiot.

Samtidig, jeg fikk jo erfare at jeg kanskje burde si ifra? 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Mange gynekologer pleier også å klemme på livmor og eggstokker i tillegg til å sjekke vha ultralyd, og da bruker de fingrene mye mer. Da stikkes det inn fingre i skjeden for å kjenne mens de klemmer nederst på magen. Også helt normalt.

Anonymkode: 756d9...7cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Bruk av fingrer for å spre leppene, har alltid skjedd når jeg har vært til slike undersøkelser, og det er snakk om … 🤔 5+ ulike leger. Simpelt forde det skal være mer behagelig, enn å måtte dra proben forbi indre kjønnslepper og risikere å dra de inn sammen med proben. Altså ting må spres for å få fri adgang til hullet 😂

MEN det brukes alltid ekstremt godt med glidemiddel. Type at jeg blir gitt papir for å tørke etterpå for at det ikke skal være med i trusa gjennom dagen.

Anonymkode: 5920b...bc6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hahahaaa. Det er bare mannfolk som tror at det er noe som helst pirrende ved en gynekologisk undersøkelse 🤣

Anonymkode: bdd81...b64

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De må jo skyve kjønnsleppene til sides for å få ført den inn riktig. Hadde vært mer ubehagelig for deg om han presset den inn uten. 
når en skal sette inn en tampong tar vi også kjønnsleppene litt til seden for å komme til. 
Det med at han ikke hadde glidemiddel er jo uheldig. Men her burde du sagt fra. At set gjør vondt uten 

De ikke det, ingen har gjort det tidligere.

Men jeg skjønner jo nå at jeg ikke har noe å føle på, det som skjedde er normalt og jeg kan slappe av angående berøringen.

Så får jeg passe på at det er glidemiddel på proben neste gang, selv om det er vanskelig å huske på alt før en slik undersøkelse når alt man bruker hjernekapasiteten på er å holde hodet kaldt slik at det i det hele tatt er gjennomførbart (pga tidligere overgrep). For meg så føles gynekologiske undersøkelser ut som et slags overgrep hver gang, men jeg klarer å være rasjonell nok til å tenke at det faktisk ikke er det. Denne gangen klarte jeg ikke det helt...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ok, det var første gang for meg. Hvorfor gjøre det så vanskelig? Og mer intimt enn nødevndig?

De andre legene har da klart å få inn proben uten så mye styr. Å dytte en tørr sak oppi skjeden er ikke spesielt konstruktivt.

Han måtte jo skille kjønnsleppene dine for å få proben. Det gjør min lege også og det er ikke noe seksuelt i det.

Det får nå være måte på til overtolking.

Anonymkode: a5804...14d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...