AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #1 Skrevet 25. juli 2022 Er 34 og og holder på å ta opp fag for å studere økonomi. Er spesialsykepleier fra før men har ikke jobbet som dette etter å ha blitt sykemeldt for noen år siden. Jeg og mannen min må ha assistert befruktig for å få barn men det er ingen selvfølge at dette kommer til å klaffe. Ønsker ikke å utsette nye studier, men ønsker heller ikke å utsette barn da dette tross alt er viktigst for oss. Er det noen som har erfaring med å «planlegge» en graviditet i studieløpet? I motsetning til da jeg gikk sykepleien har ikke økonomistudiet det samme opplegget med praksis, og er lettere å gjennomføre sånn sett. Har forstått det sånn at man kan få permisjon fra studie og diverse støtte fra Lånekassen. Noen som har gjort dette? Har aap i dag hvis det har noe å si 😊 Anonymkode: de968...cc1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #3 Skrevet 25. juli 2022 Dette lurer jeg også på Anonymkode: eaec1...bc4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #4 Skrevet 25. juli 2022 Du kan få foreldrestipend som foreldrepenger hvis fødsel skjedde innen 7 mnd etter du fullførte studiet. Jeg hadde permisjon fra studiene i ett år i 2019 og da fikk jeg rett over 10.000 utbetalt fra Lånekassen i måneden, i tillegg til det jeg fikk utbetalt fra deltidsjobben min i foreldrepenger. Levde rimelig godt Anonymkode: 53584...35d
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #5 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du kan få foreldrestipend som foreldrepenger hvis fødsel skjedde innen 7 mnd etter du fullførte studiet. Jeg hadde permisjon fra studiene i ett år i 2019 og da fikk jeg rett over 10.000 utbetalt fra Lånekassen i måneden, i tillegg til det jeg fikk utbetalt fra deltidsjobben min i foreldrepenger. Levde rimelig godt Anonymkode: 53584...35d Kan jeg spørre hva de 10 000kr var?:) har lest at man kan få foreldrestipend i et år likt studiestøtten (8600) men det er noe mer? Anonymkode: de968...cc1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #6 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan jeg spørre hva de 10 000kr var?:) har lest at man kan få foreldrestipend i et år likt studiestøtten (8600) men det er noe mer? Anonymkode: de968...cc1 Stipend! Jeg tror de tar hele stipendet (inkludert de høyere beløpene i januar og august) og så fordeler de på hver måned. Jeg fikk i hvert fall rett i overkant av 10.000 og alt var stipend. Anonymkode: 53584...35d
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #7 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er 34 og og holder på å ta opp fag for å studere økonomi. Er spesialsykepleier fra før men har ikke jobbet som dette etter å ha blitt sykemeldt for noen år siden. Jeg og mannen min må ha assistert befruktig for å få barn men det er ingen selvfølge at dette kommer til å klaffe. Ønsker ikke å utsette nye studier, men ønsker heller ikke å utsette barn da dette tross alt er viktigst for oss. Er det noen som har erfaring med å «planlegge» en graviditet i studieløpet? I motsetning til da jeg gikk sykepleien har ikke økonomistudiet det samme opplegget med praksis, og er lettere å gjennomføre sånn sett. Har forstått det sånn at man kan få permisjon fra studie og diverse støtte fra Lånekassen. Noen som har gjort dette? Har aap i dag hvis det har noe å si 😊 Anonymkode: de968...cc1 Vi var i rimelig samme situasjon. Jeg på aap og bachelorstudent, mannen i full jobb. Vi hadde ivf. Jeg mottok foreldrepenger (manhar rett til det på aap) og fødselsstipend fra Lånekassen. Husker ikke hvor mye det var, det kommer an på inntekt og formue til både deg og mannen. Jeg hadde ett års permisjon, mannen hadde sin pappaperm etter det (oppdelt, for ungen begynte i bhg). Det fungerte veldig bra for oss, og flott å kunne ha fleksible studentdager når man har bhg barn! Sjekk nav og Lånekassen sine sider, og snakk med studieveileder etter at du er blitt gravid for å se på mulighetene i forhold til permisjon. Du kan jo ta permisjon bare ett semester f eks. Jeg tok permisjon to semestre pga praksis. Ferdig studert nå og i full jobb☺️ Anonymkode: 3b923...5b2 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #8 Skrevet 25. juli 2022 Hm, ikke direkte det samme men jeg fikk ikke jobb da jeg var ferdigutdannet. Så jeg søkte et årsstudium og vi prøvde. Ble gravid og fikk tilfeldigvis jobb, men det halvåret babyen kom var jeg heltidsstudent fordi da fikk far hele permisjonen (jeg hadde ikke opparbeidet rett selv). Skal sies at far tjener greit så vi klarte oss uten min inntekt. Jeg fikk engangsstønad men ikke lån/stipend fordi jeg hadde brukt opp årene på Lånekassen 😅 Jeg jobbet minimalt med studiene men det gikk greit, mest fordi det var enkle fag. Babyen var middels krevende, pappaen gjorde mye mens jeg måtte lese litt Siden du er 34 hadde jeg ikke utsatt det nei. Anonymkode: 13699...25e
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #9 Skrevet 26. juli 2022 Var i samme situasjon. Ville ikke vente med nr 2 til jeg var ferdig med studie for da måtte jeg ha fått meg jobb og stått i den en stund før jeg evt ble gravid. jeg var kjempeheldig og hadde termin helt i slutten av desember, så jeg tok 1 års permisjon og deretter fullførte det siste semesteret. du får fødselsstupend tilsvarende det du får i stipend og lån når du får barn mens du studerer. Kriteriet er at du har takket ja til en studieplass som du må søke permisjon fra. Merk deg at far ikke har rett på permisjon når du ikke jobber, dette gjelder når du er student også. hadde ikke ventet hadde jeg vært dere. Masse lykke til😊 Anonymkode: 821a1...ddd
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #10 Skrevet 26. juli 2022 I tillegg til foreldrestipend får du også engangssum fra nav på 90 000 hvis du ikke har opparbeidet rett til foreldrepenger.. Anonymkode: 12184...d7a
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #11 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I tillegg til foreldrestipend får du også engangssum fra nav på 90 000 hvis du ikke har opparbeidet rett til foreldrepenger.. Anonymkode: 12184...d7a Jeg har aap så har lest at det gir foreldrepenge grunnlag? Er egentlig ferdig med aap i år, er det noen som vet hva som skjer da? Tusen takk for alle svar:) Anonymkode: de968...cc1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #12 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 26.7.2022 den 13.51): Jeg har aap så har lest at det gir foreldrepenge grunnlag? Er egentlig ferdig med aap i år, er det noen som vet hva som skjer da? Tusen takk for alle svar:) Anonymkode: de968...cc1 Du må ha inntekt (aap teller som inntekt) i 6 av de siste 10 mnd før fødsel for å ha krav på foreldrepenger. Har du ikke opparbeidet deg rett til foreldrepenger får du engangsstønad Anonymkode: a9e16...71a
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #13 Skrevet 28. juli 2022 Mange får barn mens de studerer. Økonomisk lønner det seg selvsagt å være i 100% jobb og få foreldrepenger, men jeg ville ikke utsatt siden du er 34 år allerede. Anonymkode: 1ed86...96d
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #14 Skrevet 28. juli 2022 Hva trenger du? Sæd? Anonymkode: 774d4...006
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2022 #15 Skrevet 28. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 26.7.2022 den 10.22): I tillegg til foreldrestipend får du også engangssum fra nav på 90 000 hvis du ikke har opparbeidet rett til foreldrepenger.. Anonymkode: 12184...d7a Aap gir rett til foreldrepenger. Hun bør da ikke velge engangsstønad, for hun bør ikke bruke opp aap-tiden sin. Anonymkode: 773f1...a29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå