Gå til innhold

Hvordan finner journalistene folk som har kommet inn på drømmestudiet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvert år når Samordna opptak har sluppet inntakstallene så teppebomber mediene oss med hvilke studier som har høyest poengrenser og alle mulige andre tall om studieopptak.

Men samtidig som tallene slippes av samordna opptak har alle avsiene også funnet folk som har kommet inn på drømmestudiet. Folk med toppkarakterer som nå skal studere et eller annet og som nå gjerne stiller til intervju.

Hvordan finner journalistene disse folkene? Og så fort?

Er det intervjuobjektene selv som kontakter avisene for å fortelle at de har toppkarakter fra vgs og nå har kommet inn på medisin?

Anonymkode: 265a8...82b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja de kontaker selv mediene. Det er ingen andre måter journalistene kan finne ut av det på.

Anonymkode: 13943...a50

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen kjenner noen som kjenner noen så spres ryktet ganske kjapt

Anonymkode: 7b539...07f

• Liker 2
Skrevet

Kjenner noen som kjenner noen. Jeg har blitt kontaktet av media flere ganger for liknende saker. Da har journalisten hørt om meg via noen jeg kjenner eller noen som kjenner noen som kjenner meg eller søsken og bekjente av journalisten. 

• Nyttig 1
Skrevet

En del av de som er avisene har jo helt usedvanlig gode karakterer. Dette vil tiltekke seg oppmerksomhet, og omgivelsene begynner å snakke. Så blir de overtalt til å skryte i avisene.

• Nyttig 2
Skrevet

Mor, far, studenten selv (eller andre) legger det ut i sosiale medier. Så spres det, og avisene plukker det opp. 

<-- en av metodene til journalister i 2022.

• Nyttig 1
  • 1 måned senere...
Skrevet
On 7/26/2022 at 11:28 PM, Michaelhe said:

En del av de som er avisene har jo helt usedvanlig gode karakterer. Dette vil tiltekke seg oppmerksomhet, og omgivelsene begynner å snakke. Så blir de overtalt til å skryte i avisene.

Karakteren er jo private så for at de skal tiltrekke oppmerksomhet så må personen som har fått karakteren ha skrytt av dem. 

Anonymkode: 49745...fd7

• Liker 2
Skrevet

Redaksjonene består av mange journalister som igjen har stor kontaktflate, og som igjen stiller spørsmål til personer/målgrupper som er aktuelle. I tillegg er det nok en del som liker å fortelle om hvor flinke de har vært, og som gjerne møter opp til et intervju.

Anonymkode: 74f20...349

Skrevet

Jeg syns det er veldig flott at folk jobber hardt på skolen og oppnår gode resultatet, men syns det er småpinlig å skryte av det i aviser. 

Anonymkode: a4ba0...1b8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...