Gå til innhold

Ulønnet perm etter foreldreperm. Må tas ut rett etter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vet ikke om vi får barnehageplass i tide mtp på permisjon da vi får barn høsten. 

Hvordan er reglene når det kommer til ulønnet permisjon? Er det slik at jeg må ta ulønnet etter min perm? Eller kan far ha foreldreperm, for så at jeg tar ut ulønnet etter hans perm?

Anonymkode: ae829...753

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan utsette din permisjon med ulønnet en uke her, tre uker der, 5 uker her, om du ønsker og arbeidsgiver tillater. Ellers kan du ta det rett etter din, eller eett etter mannens, om det er det dere ønsker. Det trenger ikke arbeidsgiver tillate, da det er lovfestet. 

Anonymkode: e2b43...29d

AnonymBruker
Skrevet

Bare pass på trygderettighetene om du tar permen rett etter

Anonymkode: 9ac37...108

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2022 den 13.15):

Du kan utsette din permisjon med ulønnet en uke her, tre uker der, 5 uker her, om du ønsker og arbeidsgiver tillater. Ellers kan du ta det rett etter din, eller eett etter mannens, om det er det dere ønsker. Det trenger ikke arbeidsgiver tillate, da det er lovfestet. 

Bare pass på at det ikke avbrytes av ferie imellom siste perm og ulønnet.

Anonymkode: cf41b...be6

AnonymBruker
Skrevet

Det skal gå fint at du tar ulønnet rett etter fars perm slik loven er formulert. Bare ikke ha noe ferie eller at han har noe ulønnet på slutten.

Anonymkode: 14c3b...b4b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bare pass på at det ikke avbrytes av ferie imellom siste perm og ulønnet.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det skal gå fint at du tar ulønnet rett etter fars perm slik loven er formulert. Bare ikke ha noe ferie eller at han har noe ulønnet på slutten.

Anonymkode: 14c3b...b4b

Hvorfor kan/bør man ikke ha ferie mellom foreldrepermisjon og ulønnet permisjon?

Anonymkode: e1b47...43c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor kan/bør man ikke ha ferie mellom foreldrepermisjon og ulønnet permisjon?

Fordi da tas ikke den ulønnede permisjonen i umiddelbar sammenheng med den betalte, som er kriteriet for lovfestet rett på ulønnet som forlenging av den betalte foreldrepermisjonen. Ferie er å regne som tilbake i jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Fordi da tas ikke den ulønnede permisjonen i umiddelbar sammenheng med den betalte, som er kriteriet for lovfestet rett på ulønnet som forlenging av den betalte foreldrepermisjonen. Ferie er å regne som tilbake i jobb. 

Okei, så det har kun betydning for rettigheten til å få ulønnet perm? Det har ellers ikke noe å si med tanke på trygderettigheter ol.?

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Okei, så det har kun betydning for rettigheten til å få ulønnet perm? Det har ellers ikke noe å si med tanke på trygderettigheter ol.?

Heller omvendt - ulønnet perm i direkte forlengelse av foreldrepermisjon har andre trygderettigheter enn "vanlig" ulønnet perm. Men reglene endret seg nylig, jeg er ikke helt oppdatert. 

Anonymkode: 847b4...8ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Heller omvendt - ulønnet perm i direkte forlengelse av foreldrepermisjon har andre trygderettigheter enn "vanlig" ulønnet perm. Men reglene endret seg nylig, jeg er ikke helt oppdatert. 

Er du helt sikker på dette? Med en gang man ikke er i arbeid i 14 dager, som ulønnet permisjon, mister man rett på sykepenger, forsikringer fra jobb osv. Når man er i ferie, regnes man som i et aktivt arbeidsforhold. 

Anonymkode: a1f93...dac

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er du helt sikker på dette? Med en gang man ikke er i arbeid i 14 dager, som ulønnet permisjon, mister man rett på sykepenger, forsikringer fra jobb osv. Når man er i ferie, regnes man som i et aktivt arbeidsforhold. 

Anonymkode: a1f93...dac

Ja, ulønnet permisjon etter foreldrepermisjon er et unntak der man beholder visse trygderettigheter. Men da må den tas direkte etter foreldrepermisjon. Om man tar ferie i mellomtiden har man selvfølgelig trygderettigheter i ferien, men om man så tar ulønnet perm etter ferien har man ikke de særrettighetene som gjelder ulønnet perm etter foreldrepermisjon lengre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har tenkt å ta min perm først for så å ta ut ferie mens mannen begynner i perm. Han har ikke opptjent samme rettigheter mtp ferie. Så han kan ikke selv ta ferie mens jeg har perm. 

Jeg får vel utbetalt feriepenger som vanlig? 

Kan jeg evt spare en uke perm og ta etter ferie for å slippe problemer? Eller går det fint så lenge arbeidsgiver godtar ferie etter perm? Er vel det samme om jeg tar ferie, utsetter perm noen uker eller motsatt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jo, du taper også trygderettighetene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har tenkt å ta min perm først for så å ta ut ferie mens mannen begynner i perm. Han har ikke opptjent samme rettigheter mtp ferie. Så han kan ikke selv ta ferie mens jeg har perm. 

Jeg får vel utbetalt feriepenger som vanlig? 

Kan jeg evt spare en uke perm og ta etter ferie for å slippe problemer? Eller går det fint så lenge arbeidsgiver godtar ferie etter perm? Er vel det samme om jeg tar ferie, utsetter perm noen uker eller motsatt. 

Så lenge du går rett fra lønnet perm til ulønnet perm så spiller det ingen rolle når du har hatt ferie tidligere. Dette gjelder også fars perm, så du kan ta ferie etter din perm mens far har perm og så gå rett i ulønnet fra fars perm da permisjonsrettigheten regnes som en helhet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, og jo. Trygderettigheter begrenses i ulønnet permisjon ut over 14 dager og 4 uker. Men det gjør det uansett hvordan du tar den ulønnede. Derfor er det lurt å ta permisjon, ulønnet permisjon, en dag jobb, og deretter ferie. Ved å ta en dag i jobb før ferie så regnes ferie som jobb ift opparbeiding av trygderettigheter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...