Gå til innhold

Spørsmål til mine medkvinner over 40.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 41 og har ingen symptomer på overgangsalderen enda, men de fjortene dagene mellom EL og mens begynner å bli skikkelig slitsomme. Jeg har aldri vært så voldsomt plaget med PMS annet enn at jeg kan "spise hele kolonialen" dagen før mens, men de siste 6 månedene har jeg begynt å merke ganske stor forskjell på kroppen etter EL. Mye mer smerter i kroppen, rastløshet, underlivssmerter osv. Nå skal jeg ha mens en av de neste dagene og jeg har vært våken omtrent hele natta de siste 14 dagene. Det startet først i den perioden det var så himla varm så jeg tenkte naturlig nok at det sikkert var det, men jeg sover fortsatt ikke. Drikker ikke te/kaffe rett før sengetid, legger meg rundt 22.00, sover ikke på dagen. Jeg har med andre ord ikke gjort noen forandring som burde påvirke nattesøvnen min. Nå vet jeg heller ikke om dette har en sammenheng med mensen, men nå var jeg også helt sikker på at jeg var på vei ned med influensa forrige måned før jeg våknet første mensdag og alle symptomer var borte som dugg for solen.

Er det normalt at man kan begynne å slite med nattesøvnen i forbindelse med mens? 

Anonymkode: b2ce0...08a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I overgangsalder er det normalt å slite med nattesøvn generelt. Dårlig søvn, men etter et par år lærer man seg å leve med det og trenger heller ikke så mye som før. Nattesvette. Hetebølger og frysninger. Mental endring. Ustabil syklus. Tåler mindre fysisk. Tørre slimhinner. Lett for uvi. Mangel på sexlyst. 

Er 41. Blodprøver viser likevel ikke overgangsalder  men det tror jeg ikke kan stemme.  

Anonymkode: c410e...17b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 41 og lever veldig sunt. Drikker bare vann eller vann med sitron eller lime i. Spiser mye frukt, bær og grønt og kan godt lage meg juice av agurk eller stangselleri f.eks.

Jeg rører ikke gluten og melkeprodukter da jeg blir så dårlig i huden og også blir dårligere i forbindelse med mens. Menssmertene opphørte da jeg kuttet ut gluten og melkeprodukter for mange år siden. 

Om du er redd for kalsium-mangel så er det mye kalsium bla. i nøtter og grønne bladgrønsaker. Det er fantastisk for huden. Det samme er bladpersille. 

Ellers drikker jeg ikke kaffe eller te, og jeg røyker ikke eller snuser. 

Jeg drikker urtete fra brennesle og bringebærblad. Det er veldig bra for reproduktivorganene og overgangsalder. Har kjøpt av merket kloster på helsekost da det er helt rent. 

Anonymkode: 49df6...902

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir litt «frynsete» rett før mens, dvs. negative tanker. Det kan gå utover nattesøvnen. Er straks 45, men har ingen tegn på overgansalder foreløpig. 

Anonymkode: 11c36...0ce

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ble 40 endret mye seg i forhold til syklus. I gen tegn til overgangsalder på blodprøver. Fikk migrene 3-5 ganger i mnd- ikke hatt siden tenåra, veldig mye kraftigere mens og influensa symptomer siste uka før mens. Begynte på p- piller og hadde blødninger hver dag i 3 mnd og har nå ikke hatt mens siste halvår. Mye mildere symptomer og kun tatt migrenemedisin 2 ganger siste halvår 🙂 Så for meg var p- piller absolutt den beste løsningen.. 

Anonymkode: 6c955...198

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir 45 senere i år.

Merker ingen tegn til overgangsalder. For noen år siden ble jeg behandlet med cellegift og fikk beskjed om at den ville sende meg rett i overgangsalderen. Alt stoppet opp mes behandling pågikk, mensen, tørrhet og null sexlyst etc. En måned etter at jeg var ferdig, kom alt tilbake og mensen har vært regelmessig. Gynekologen sa ved sist undersøkelse at jeg fortsatt har godt egglager.

Anonymkode: f4a14...74f

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd Kamomille te? Drikk et glass hver dag, så vil du se det vil hjelpe på plager mtp mens og søvnen. Mitt tips iallefall.

Anonymkode: db717...b20

AnonymBruker
Skrevet

er 38 år. TIden mellom eggløsning og mens er et helvete. Jeg har ulvehunger, har lagt på meg 12 kg nå. sover ikke på natta, har ekstreme hetetokter både natt og dag. har også influensa følelse i disse 14 dagene og alt er et sabla ork. jobben som renholder er tortur. fett hår og fet hud . veldig deprimert blir og sint. Sexlysta er plagsomt stor og jeg har aldri opplevd en så stor sexlyst før. Men den er plagsom. Er singel.  Gikk på p piller , men måtte slutte pga blodpropp. etter jeg sluttet fikk jeg et ekstremt kviseutbrudd som varte i 6 mnd . har tatt alle slags blodprøver, alt er normalt !! nytter ikke å snakke med fastlege og gynekolog sier det er vanskelig å gjøre noe med ... har ikke noe liv. vurderer selvmord hver måned . 

Anonymkode: 22a75...4ef

• Hjerte 1
Gjest Crimson123
Skrevet

Kjenner ingen som har kommet i overgangsalderen i 40 årene, det er nok litt tidlig. De aller fleste kommer når de har passert 50.

AnonymBruker
Skrevet

hvorfor hetetokter når man er 38 ? kan noen svare på det 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo 2022, ikke 1922, ts. Dersom dette er overgangsalderen så har jo moderne medisin løsningen. Å leve med plager man ikke behøver leve med har ingen mening. 
Gå til legen, ta blodprøver. Snevre inn årsak. Behandle den.

Ja, overgangsalder er naturlig. Det samme er å dø av  meslinger. Begge deler har vi utmerket fungerende medikamenter mot.

Anonymkode: 91f35...3c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo 2022, ikke 1922, ts. Dersom dette er overgangsalderen så har jo moderne medisin løsningen. Å leve med plager man ikke behøver leve med har ingen mening. 
Gå til legen, ta blodprøver. Snevre inn årsak. Behandle den.

Ja, overgangsalder er naturlig. Det samme er å dø av  meslinger. Begge deler har vi utmerket fungerende medikamenter mot.

Anonymkode: 91f35...3c7

Kan du utdype hva slags medisiner ?

Skrevet

Jeg har alltid hatt pms, men jo eldre jeg har blitt, jo verre og lengre har det blitt. Også plager rundt eggløsning. Kvalme, magetrøbbel, hetetokter, sult, svimmelhet, hodepine, smerter her og der osv. etter jeg fylte 38, økte alt noe helt ekstremt! Nå er jeg 44, og tydelig på vei inn i overgangen. Symptomene er der hele tida, og mensen er redusert fra 6 dager massive blødninger til 2 dager med bittelitt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp blitt 40. Her har dagene rundt eggløsning og frem til mensen blitt, unnskyld, jævlige. Masse smerter, smerter jeg ikke tidligere har kjent. Både under sex og ellers. Jeg kjenner PMS har blitt verre, må virkelig ta meg sammen for å ikke klikke for småting. Blødningene har blitt noe sterkere og trekker mer ut med spotting på slutten. Dritt egentlig. 

Anonymkode: 26da0...246

AnonymBruker
Skrevet
Crimson123 skrev (2 timer siden):

Kjenner ingen som har kommet i overgangsalderen i 40 årene, det er nok litt tidlig. De aller fleste kommer når de har passert 50.

Overgangsalderen starter ca 10 år før mensen forsvinner, så stort sett alle i 40-årene har begynt sin overgangsalder.

Anonymkode: 50be2...a00

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Crimson123 skrev (2 timer siden):

Jeg var 29 da jeg kom i overgangsalder, og det er helt vanlig å komme i overgangsalder mellom 45 og 55. Det mange ikke tenker på, er at menopausesymptomer kan komme inntil 10 år før selve menopausen starter.

Anonymkode: 9048f...cfe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 40, og alt er som før. Har ikke gått på prevensjon på noen år. Har menssmerter og er relativt oppblåst 1-2 dager, som alltid. 

Mamma kom først i merkbar overgangsalder ved ca 55, og det varte ikke lenge, så satser likevel på at arv er det viktigste her :)

Anonymkode: ef357...d08

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er straks 49 og har så langt ingen tegn til overgangsalderen. Mulig hormonspiralen demper noen av symptomene. 

Anonymkode: d95fe...e32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er 40, og alt er som før. Har ikke gått på prevensjon på noen år. Har menssmerter og er relativt oppblåst 1-2 dager, som alltid. 

Mamma kom først i merkbar overgangsalder ved ca 55, og det varte ikke lenge, så satser likevel på at arv er det viktigste her :)

Anonymkode: ef357...d08

Arvelighet for når man starter overgangsalder er ca 85% fra mor til datter, sa min fastlege. 

Anonymkode: 9048f...cfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...