AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #21 Del Skrevet 25. juli 2022 29 minutter siden, AnonymBruker said: De andre fysikk og matteprogrammene er fremdeles nokså åpne. Honoursprogrammet har blitt kraftig kritisert fra studentorganisasjonene fordi det basically er det samme programmet, men med mye tettere oppfølging etc fra UiO sin side. Anonymkode: 4099b...ccd Meg du siterte. Jeg ble ferdig med studiene for 15 år siden så har ikke fulgt nøye med på hvordan honorprogrammet er. Men skjønner ikke hvorfor programmet er krisiert for være tilnæmet det samme programmet bare med mye tettere oppfølging. Er ikke mye tettere oppfølging positivt? Anonymkode: 0f613...2ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #22 Del Skrevet 25. juli 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: En toller tjener i snitt 519 000 ,- i året. Merkelig at det er blitt så populært. Alt det strevet for å komme inn, for og så jobbe i et lavlønnet yrke. Hørt at tollerne kjeder livet av seg på Svinesund.. Virker som en utrolig dødtids-givende jobb. Ser for meg at det er gøy og spennende å drive med i (noen) måneden.. Anonymkode: 56290...b35 Har en kompis som jobber som toller. Hvor spennende jobb man har avhenger av hvor man jobber. Det er jo litt som med politi. Noen gjør bare kontorarbeid, mens andre får en del action. Anonymkode: 0f613...2ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #23 Del Skrevet 25. juli 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Har en kompis som jobber som toller. Hvor spennende jobb man har avhenger av hvor man jobber. Det er jo litt som med politi. Noen gjør bare kontorarbeid, mens andre får en del action. Anonymkode: 0f613...2ee Joda ser den. Men fortsatt jævli rart at tollerstudiet er et av de mest populære. Anonymkode: 56290...b35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #24 Del Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): En toller tjener i snitt 519 000 ,- i året. Merkelig at det er blitt så populært. Alt det strevet for å komme inn, for og så jobbe i et lavlønnet yrke. Hørt at tollerne kjeder livet av seg på Svinesund.. Virker som en utrolig dødtids-givende jobb. Ser for meg at det er gøy og spennende å drive med i (noen) måneden.. Anonymkode: 56290...b35 519k er ikke lavtlønnet. Anonymkode: 82d23...563 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #25 Del Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er en brain-dead jobb som gir godt betalt innen en sektor det er umulig å få sparken fra. Ufattelig trygg arbeidsplass og gode muligheter til å stige i gradene Anonymkode: a2b85...a77 Helt motsatt. Absolutt ikke godt betalt i det hele tatt, og det er helt krise i tollerbransjen, da det er mange som slutter til fordel for roligere og bedre betalte jobber. Ganske ferske artikler fra de siste ukene og månedene. https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-alarm---ingen-er-skjermet/74422456 Kritisk lavt nivå ved norske grenser, tollere slutter i hopetall. https://www.dagbladet.no/nyheter/fri-flyt-av-smuglervarer/76441122 Det er også vanskelig å forstå seg på hva de starter med nøyaktig i lønn, men det er muligens vanskelig å måle allerede nå etter at utdanningen har blitt lagt helt om. Men for å si det sånn, det er lite grunn til å tro at man starter på mer enn 420.000 kr brutto (i dagens kroner) etter fullført bachelor, men det vet vi ikke før i 2024. Veien opp til gjennomsnittet som ligger på ca 520.000 kr er nok lang for de fleste. Som følge av veldig dårlige arbeidsforhold og påfølgende mange som slutter, så har de økt antallet studieplasser fra 35 til 60. Egentlig er det 43 studenter på studiet og ikke 35, hvis vi ser på 2021-kullet. Blant de 43 er det kun 8 menn og 35 kvinner i 2021-kullet, så dette er nok et studium der menn blir helt knust og den tas fullstendig over av kvinner, og dette kommer til å bli - og er allerede blitt - en jobb som det er veldig mye stress rundt. Forvent at den lave lønna vi fortsette, masse stress og folk som slutter. Det blir nok som lærer / vernepleier / sykepleier og helsefagarbeider. Tollere har også tidligere klaget over at de ikke får bære pepperspray, da det å være toller innebærer faktisk en risiko i jobben sin. Hvis "du" som toller avdekker en mafia-gjeng som smugler ting, og det gjør de i hopetall nå for tiden, så er det mye lavere terskel for de kriminelle å skremme og true tollere. Det blir som å skremme vektere, for man anser verken vektere eller tollere for å være like beskyttet som politiyrket. Først i 2019 fikk tollere lov å bære pepperspray. https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/tollere-brukte-pepperspray-for-forste-gang/s/12-95-3423890018 Blir sikkert gøy med en gjeng unge, Blondie Babes som blir tollere (35 ut av totalt 43) i 2021-kullet, så tror jeg ikke at smuglere blir redd akkurat. Terskelen for å komme med trusler vil mest sannsynlig bli mye lavere. Anonymkode: 3bddf...24d 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #26 Del Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt motsatt. Absolutt ikke godt betalt i det hele tatt, og det er helt krise i tollerbransjen, da det er mange som slutter til fordel for roligere og bedre betalte jobber. Ganske ferske artikler fra de siste ukene og månedene. https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-alarm---ingen-er-skjermet/74422456 Kritisk lavt nivå ved norske grenser, tollere slutter i hopetall. https://www.dagbladet.no/nyheter/fri-flyt-av-smuglervarer/76441122 Det er også vanskelig å forstå seg på hva de starter med nøyaktig i lønn, men det er muligens vanskelig å måle allerede nå etter at utdanningen har blitt lagt helt om. Men for å si det sånn, det er lite grunn til å tro at man starter på mer enn 420.000 kr brutto (i dagens kroner) etter fullført bachelor, men det vet vi ikke før i 2024. Veien opp til gjennomsnittet som ligger på ca 520.000 kr er nok lang for de fleste. Som følge av veldig dårlige arbeidsforhold og påfølgende mange som slutter, så har de økt antallet studieplasser fra 35 til 60. Egentlig er det 43 studenter på studiet og ikke 35, hvis vi ser på 2021-kullet. Blant de 43 er det kun 8 menn og 35 kvinner i 2021-kullet, så dette er nok et studium der menn blir helt knust og den tas fullstendig over av kvinner, og dette kommer til å bli - og er allerede blitt - en jobb som det er veldig mye stress rundt. Forvent at den lave lønna vi fortsette, masse stress og folk som slutter. Det blir nok som lærer / vernepleier / sykepleier og helsefagarbeider. Tollere har også tidligere klaget over at de ikke får bære pepperspray, da det å være toller innebærer faktisk en risiko i jobben sin. Hvis "du" som toller avdekker en mafia-gjeng som smugler ting, og det gjør de i hopetall nå for tiden, så er det mye lavere terskel for de kriminelle å skremme og true tollere. Det blir som å skremme vektere, for man anser verken vektere eller tollere for å være like beskyttet som politiyrket. Først i 2019 fikk tollere lov å bære pepperspray. https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/tollere-brukte-pepperspray-for-forste-gang/s/12-95-3423890018 Blir sikkert gøy med en gjeng unge, Blondie Babes som blir tollere (35 ut av totalt 43) i 2021-kullet, så tror jeg ikke at smuglere blir redd akkurat. Terskelen for å komme med trusler vil mest sannsynlig bli mye lavere. Anonymkode: 3bddf...24d Det var da utrolig mye du tilsynelatende visste om 2021-kullet da. Hvordan har du funnet ut av det eksakte antallet kvinner og menn på kullet? Og jeg kan tenke meg at det ikke bare er blondie babes som går på studiet, men garantert en del folk med vett i hue som har kommet inn på tollerstudiet mtp poenggrensene. Går nok ikke bare realitydeltakere på studiet, selv om det kan virke sånn ut ifra alle nyhetsartikler om tollerstudiet. Anonymkode: 61cb2...f80 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #27 Del Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det var da utrolig mye du tilsynelatende visste om 2021-kullet da. Hvordan har du funnet ut av det eksakte antallet kvinner og menn på kullet? Og jeg kan tenke meg at det ikke bare er blondie babes som går på studiet, men garantert en del folk med vett i hue som har kommet inn på tollerstudiet mtp poenggrensene. Går nok ikke bare realitydeltakere på studiet, selv om det kan virke sånn ut ifra alle nyhetsartikler om tollerstudiet. Anonymkode: 61cb2...f80 Ved å holde meg oppdatert rundt "saken", i motsetning til visse andre som ikke følger med. Studieleder Stene opplyser at det kun er åtte menn blant de 43 studentene. Det er med andre ord under 20 prosent menn. Dette er problematisk for tolletaten, når de trenger en jevn kjønnsbalanse i yrket. https://khrono.no/alle-kom-over-grensa-pa-superpopulaert-tollstudium/656380 Og denne her også: https://khrono.no/hun-gar-pa-landets-mest-populaere-studium/683466 Det er ingen tvil i at studiet er fullt av unge kvinner med både "soft, fluffy karriere" og "Instagram" faktor, men toll er alt annet enn "soft" når man som ung kvinne skal stå ovenfor smuglere og andre kriminelle. Nå teller kun karakterer fra VGS, ingenting annet. Og da er det helt klart at Blond Power Princesser har overtaket. Anonymkode: 3bddf...24d 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #28 Del Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): En toller tjener i snitt 519 000 ,- i året. Merkelig at det er blitt så populært. Alt det strevet for å komme inn, for og så jobbe i et lavlønnet yrke. Hørt at tollerne kjeder livet av seg på Svinesund.. Virker som en utrolig dødtids-givende jobb. Ser for meg at det er gøy og spennende å drive med i (noen) måneden.. Anonymkode: 56290...b35 Autoritet, makt og uniform. Noen vil ha det uansett hvordan lønna er, Anonymkode: 680b2...5e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #29 Del Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ved å holde meg oppdatert rundt "saken", i motsetning til visse andre som ikke følger med. Studieleder Stene opplyser at det kun er åtte menn blant de 43 studentene. Det er med andre ord under 20 prosent menn. Dette er problematisk for tolletaten, når de trenger en jevn kjønnsbalanse i yrket. https://khrono.no/alle-kom-over-grensa-pa-superpopulaert-tollstudium/656380 Og denne her også: https://khrono.no/hun-gar-pa-landets-mest-populaere-studium/683466 Det er ingen tvil i at studiet er fullt av unge kvinner med både "soft, fluffy karriere" og "Instagram" faktor, men toll er alt annet enn "soft" når man som ung kvinne skal stå ovenfor smuglere og andre kriminelle. Nå teller kun karakterer fra VGS, ingenting annet. Og da er det helt klart at Blond Power Princesser har overtaket. Anonymkode: 3bddf...24d Du jobber garantert i Tolletaten. Og du sikter til én spesifikk tollstudent, det er helt tydelig. I alle andre profesjonsstudier er det også karakterer som avgjør opptak - og det går helt fint. Yrker med like stor eller enda større krav til personlig egnethet. Ingen grunn til at det ikke skulle gå fint i Tolletaten også. Anonymkode: 1ed32...c96 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #30 Del Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du jobber garantert i Tolletaten. Og du sikter til én spesifikk tollstudent, det er helt tydelig. I alle andre profesjonsstudier er det også karakterer som avgjør opptak - og det går helt fint. Yrker med like stor eller enda større krav til personlig egnethet. Ingen grunn til at det ikke skulle gå fint i Tolletaten også. Anonymkode: 1ed32...c96 Helt enig! Blir også spennende å se kjønnsbalansen for årets kull, selv om jeg tror det blir ganske likt skjevfordelt som fjorårets. Anonymkode: 61cb2...f80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #31 Del Skrevet 26. juli 2022 Jeg søkte en gang jobb som tollaspirant (før det ble et eget studie). Fikk betalt utdannelse samt godt lønnet jobb som var utfordrende og spennende og samtidig med varierende arbeidshverdag. Hadde jeg kunnet vært i arbeid, så hadde jeg fremdeles hatt lyst til å bli toller. Anonymkode: 79b2b...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #32 Del Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg søkte en gang jobb som tollaspirant (før det ble et eget studie). Fikk betalt utdannelse samt godt lønnet jobb som var utfordrende og spennende og samtidig med varierende arbeidshverdag. Hadde jeg kunnet vært i arbeid, så hadde jeg fremdeles hatt lyst til å bli toller. Anonymkode: 79b2b...e30 Virker som en veldig spennende og variert jobb! Anonymkode: 61cb2...f80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #33 Del Skrevet 26. juli 2022 On 7/25/2022 at 12:54 PM, AnonymBruker said: Fordi ikke alle kan være fariseere Anonymkode: 2a148...417 Hvordan var inntakskravet på fariseer i år? Anonymkode: 5e7b7...e72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 26. juli 2022 #34 Del Skrevet 26. juli 2022 Er vel for å slippe og bli sett i kortene da ved svenske/danskebåt tur osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå