AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #1 Skrevet 25. juli 2022 Er det normalt å føle at man har fått en slags fysisk hjerneskade etter mange år med traumer og depresjon og det letner littegrann? Noen som har opplevd det? Anonymkode: f5ec0...7d4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #2 Skrevet 25. juli 2022 Det er visst en hjerneskade for de som vokste opp med vold og svikt, at vi må på en måte re-wire hjernen vår, fordi den pga ødelagt oppvekst er satt sammen annerledes.. Anonymkode: aea0c...f82
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #3 Skrevet 25. juli 2022 PTSD er vel et symptom, ikke en årsak. Anonymkode: 53c96...d0e 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #5 Skrevet 25. juli 2022 Denne tidlige feilutviklingen av hjernesentrene medfører at kompleks PTSD er en nevrologisk hjerneskade, og er derfor ikke rent psykologisk forårsaket. P.g.a. denne påførte hjerneskaden er kompleks PTSD veldig vanskeig å behandle, og kan medføre livslang lidelse. https://www.ptsdnor.no/hjelp-til-selvhjelp/#:~:text=Årsaker til kompleks PTSD&text=Denne tidlige feilutviklingen av hjernesentrene,og kan medføre livslang lidelse. Anonymkode: 8c373...def
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #6 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er det normalt å føle at man har fått en slags fysisk hjerneskade etter mange år med traumer og depresjon og det letner littegrann? Noen som har opplevd det? Anonymkode: f5ec0...7d4 Barn som blir utsatt for gjentatte traumatiske hendelser vil som regel få en nevrologisk skjevutvikling. Dette fordi et barns hjerne er umodent og under utvikling. En voksen som opplever traumatiske hendelser vil ikke få en hjerneskade på samme måte som barn siden hjernen er ferdigutviklet, men kan oppleve både psykiske og somatiske plager i ettertid. Mvh bv.ped. Anonymkode: 8edee...fc9
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #7 Skrevet 25. juli 2022 Det føles som min hjerne er ødelagt og at jeg har en hjerneskade av kompleks ptsd etter alt i barndommen jeg opplevde Anonymkode: 3748f...c73 1
Topsi Skrevet 25. juli 2022 #8 Skrevet 25. juli 2022 Både ptsd og eupf gir ofte lignende hjerneutslag, som er utløst av traumer. Det positive er at effektiv behandling kan normaliserer hjernen igjen
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #9 Skrevet 25. juli 2022 Traumebehandling ❤️ Anonymkode: 081f3...138
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #10 Skrevet 26. juli 2022 Jeg tviler sterkt på at hjernen er fysisk skadet. Det handler mer om at man har erfart noe som er veldig vondt, og da husker man på det resten av livet - noe som vil legge en demper på all framtidig gleder - og dermed føles det som hjernen er fysisk ødelagt. Når man var barn hadde man ofte den intense lykkefølelsen. Så ble man voksen og den følelsen var vanskelig å finne. For noen er den ekstremt vanskelig å finne, fordi man har gjennomgått mye. Men det er bare erfaringer man har gjort seg, ikke fysisk. På en måte kan man jo si at man har blitt klokere. Man er ikke et bekymringsløst barn lenger. Man forstår at verden ikke er en dans på roser. Anonymkode: 8e8db...5f7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #11 Skrevet 26. juli 2022 Nå fikk jeg MS til slutt, men lenge før det også så føltes det ut som om noen hadde slått meg hardt på den ene siden av ansiktet. Jeg følte meg som en gong-gong eller noe..! Anonymkode: ebc07...145
Helene1982 Skrevet 26. juli 2022 #12 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): PTSD er vel et symptom, ikke en årsak. Anonymkode: 53c96...d0e Det er en diagnose
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #13 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tviler sterkt på at hjernen er fysisk skadet. Det handler mer om at man har erfart noe som er veldig vondt, og da husker man på det resten av livet - noe som vil legge en demper på all framtidig gleder - og dermed føles det som hjernen er fysisk ødelagt. Når man var barn hadde man ofte den intense lykkefølelsen. Så ble man voksen og den følelsen var vanskelig å finne. For noen er den ekstremt vanskelig å finne, fordi man har gjennomgått mye. Men det er bare erfaringer man har gjort seg, ikke fysisk. På en måte kan man jo si at man har blitt klokere. Man er ikke et bekymringsløst barn lenger. Man forstår at verden ikke er en dans på roser. Anonymkode: 8e8db...5f7 Kompleks ptsd er en nevrologisk hjerneskade som tidligere nevnt. Det handler ikke om at man har erfart noe som er vondt som man husker resten av livet, da har man bare en vond erfaring som er noe annet enn traume. Det handler om endret hjernebaner, en kropp i beredskap, endret tanke og handlingsmønster etc. Traumene tar opp såpass mye kapasitet at det står i veien for en del annen læring. Man lærer ikke at livet ikke er en dans på roser. Man lærer hvor jævlig folk kan være. At verden er utrygg. Mennesker er utrygge. At livet er smertefult. At man ikke kan stole på andre osv. Du må skille mellom vonde opplevelser og traumer, samt dine egne tanker og fakta. Anonymkode: 8c373...def
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå