AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #1 Skrevet 25. juli 2022 Hei! Må gjøre noe nytt med livet mitt, og har lenge vurdert å peile meg inn på UX-design. Har en bachelor i illustrasjon fra før av, og vurderer nå den ettårige utdannelse innen UX design fra Noroff. Dette koster jo endel, så jeg lurer på om det finnes noen her som har tatt utdannelsen og føler det er verdt prisen? Fikk dere jobb? Mulig den ettårige utdannelsen er ganske nyoppstartet (2021?), men må høre allikevel. Jeg har også vurdert Coursera, sist jeg sjekket hadde de et fire-måneders kurs innen UX design (hvor man deretter må jobbe seg opp en god portfolio på egenhånd som ifølge noen tar sånn ca ett år) Er så klar for å komme meg videre i livet og jobbe med noe nytt og nyttig, gjerne i et team, med fast, normal lønn og bedre framtidsutsikter. Anonymkode: 358eb...43f
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #2 Skrevet 25. juli 2022 Jeg har en venninne som har tatt ux-design på Noroff, hun har fortsatt ikke fått seg jobb. Anonymkode: 3d77b...55b 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #3 Skrevet 25. juli 2022 Det er umulig å få jobb som UX-designer med kun 1 års utdanning. Med mindre du er helt eksepsjonell. Anonymkode: abd70...aaf 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #4 Skrevet 25. juli 2022 Har flere års erfaring som UX designer og har også drevet en del med ansettelser. Greia med UX er at det er stor etterspørsel etter UX designere, men hovedsakelig for de med erfaring. Terskelen kan være litt større for de som er nyutdannede uten internships, og spesielt stor for de uten grad og erfaring. Typisk så vil kun 1 år på Noroff ikke være nok til å enkelt få en jobb, men gitt at du har en bachelor innenfor illustrasjon som er litt relevant, så er du ikke heeelt uten relevant utdannelse. Er du god på grafisk design og lignende? I så fall har du en fordel med tanke på den visuelle kompetansen. Klarer du på bygge en god portefølje med den visuelle kompetansen du allerede har sammen med UX prinsipper og metodikk, så tror jeg det kan være mulig for deg å kun ta 1 år på Noroff. Coursera / Google UX Design Certificate hadde jeg droppet. Få bryr seg om sertifikater i Norge. Kan like godt bare lære seg UX ved å se på youtube og bygge portefølje selv. Du kan ta det hvis du føler at det vil hjelpe deg med å lære UX og bygge portefølje, men selve kurset er ikke verdt mye på CV-en. Anonymkode: 5c7d4...787 2 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #5 Skrevet 26. juli 2022 Tusen takk for svar dere! Jeg har grublet endel og funnet ut at det er bedre og mer givende for meg å studere frontend. Det føler jeg at jeg kan begynne med allerede nå, på fritiden, og da kan jeg forhåpentligvis fungere litt bedre som designer også, kanskje? Jeg har et ønske om å bli en del av et kreativt team, og forstå mer enn bare designet. Jeg har jobbet endel digitalt som illustratør, men har kun kjennskap til illustrator og photoshop. Hjernen min skriker etter noe nytt. Synes det er trist å betale så innmari mye for ett år uten utbytte (UX), har allerede studielån jeg må ta hensyn til. Frontend koster jo like mye, men personlig føles det mer riktig for meg, så jeg håper jeg ikke er helt på ville veier nå. Anonymkode: 358eb...43f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #6 Skrevet 26. juli 2022 Hvis målet er å bli en UX designer så fort som mulig, så vet jeg ikke om det å studere frontend er den beste veien å gå. Da ender du bare opp med to utdannelser som er relevante, men ikke helt riktig. Du vil da fremdeles stille dårligere enn de med faktisk UX utdannelse. Å ha forståelse for koding og teknologi er et pluss, men i alle mine 7 år som UX designer har jeg aldri måtte skrive en eneste linje med kode i jobbsammenheng, og jeg vet at kollegaene mine heller ikke gjør det. Men det sagt, hvis du ønsker å bli en frontend utvikler, så er det et helt sykt bra arbeidsmarked, og mye lettere å få seg jobb, enn som UX designer. Også kan man jo prøve å bevege seg mot design mer og mer etterhvert. Anonymkode: 5c7d4...787 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #7 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis målet er å bli en UX designer så fort som mulig, så vet jeg ikke om det å studere frontend er den beste veien å gå. Da ender du bare opp med to utdannelser som er relevante, men ikke helt riktig. Du vil da fremdeles stille dårligere enn de med faktisk UX utdannelse. Å ha forståelse for koding og teknologi er et pluss, men i alle mine 7 år som UX designer har jeg aldri måtte skrive en eneste linje med kode i jobbsammenheng, og jeg vet at kollegaene mine heller ikke gjør det. Men det sagt, hvis du ønsker å bli en frontend utvikler, så er det et helt sykt bra arbeidsmarked, og mye lettere å få seg jobb, enn som UX designer. Også kan man jo prøve å bevege seg mot design mer og mer etterhvert. Anonymkode: 5c7d4...787 Jeg vil ikke bli ux-designer, jeg vil jobbe med frontend. Anonymkode: 358eb...43f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #8 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vil ikke bli ux-designer, jeg vil jobbe med frontend. Anonymkode: 358eb...43f Ser jeg var litt dårlig til å spesifisere i det forrige innlegget mitt. Jeg har blitt anbefalt ux fordi jeg driver med illustrasjon, men personlig tror jeg koding vil være mer givende for meg. Jeg prøver å komme meg litt bort fra design og kunst, har vært stuck i mange år, men håper jeg også kan jobbe litt med det innimellom om sjansene skulle by seg. Ellers tror jeg at jeg kan leve fint med å jobbe med frontend om noen vil tilby meg jobb. Anonymkode: 358eb...43f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #9 Skrevet 26. juli 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil ikke bli ux-designer, jeg vil jobbe med frontend. Anonymkode: 358eb...43f Aha, ja men da er nok frontend riktig retning. Du nevnte bare at du ønsket å fungere bedre som designer, og også sitte i et kreativt team. Som frontend utvikler vil du jobbe med design i form av at du skal lage det designeren har designet, men du vil nok sannsynligvis være mer del av et tech-team enn et kreativt team. Anonymkode: 5c7d4...787
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #10 Skrevet 26. juli 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ser jeg var litt dårlig til å spesifisere i det forrige innlegget mitt. Jeg har blitt anbefalt ux fordi jeg driver med illustrasjon, men personlig tror jeg koding vil være mer givende for meg. Jeg prøver å komme meg litt bort fra design og kunst, har vært stuck i mange år, men håper jeg også kan jobbe litt med det innimellom om sjansene skulle by seg. Ellers tror jeg at jeg kan leve fint med å jobbe med frontend om noen vil tilby meg jobb. Anonymkode: 358eb...43f Ja, frontend utviklere er skikkelig etterspurt, så tror ikke du får noe problem med å finne jobb. I Oslo er startslønn for 500k+. Anonymkode: 5c7d4...787
proghodet Skrevet 26. juli 2022 #11 Skrevet 26. juli 2022 21 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil ikke bli ux-designer, jeg vil jobbe med frontend. Anonymkode: 358eb...43f Join the dark side, we have cookies! 🙌
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #12 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, frontend utviklere er skikkelig etterspurt, så tror ikke du får noe problem med å finne jobb. I Oslo er startslønn for 500k+. Anonymkode: 5c7d4...787 Det høres ut som en drøm jeg håper går i oppfyllelse! proghodet skrev (1 minutt siden): Join the dark side, we have cookies! 🙌 Jeg gleder meg! Takk for svar dere 🙂 Anonymkode: 358eb...43f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #13 Skrevet 26. juli 2022 Hvor kan man studere front-end? Tar gjerne i mot anbefalinger 🙂 Anonymkode: 26e6d...ba4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2022 #14 Skrevet 26. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, frontend utviklere er skikkelig etterspurt, så tror ikke du får noe problem med å finne jobb. I Oslo er startslønn for 500k+. Anonymkode: 5c7d4...787 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men det sagt, hvis du ønsker å bli en frontend utvikler, så er det et helt sykt bra arbeidsmarked, og mye lettere å få seg jobb, enn som UX designer. Også kan man jo prøve å bevege seg mot design mer og mer etterhvert. Anonymkode: 5c7d4...787 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, frontend utviklere er skikkelig etterspurt, så tror ikke du får noe problem med å finne jobb. I Oslo er startslønn for 500k+. Anonymkode: 5c7d4...787 Må bare blande meg litt inn og spørre. Jeg er ikke TS, men har tenkt et år nå på Frontend på Noroff (2.-årig) eller Fagskolen Kristiania (1.-årig). Har du noe erfaring med disse to, om de gir jobb og hvilken av de som stiller stetkest? Jeg har ikke noe annen utdannelse, men er lettlært så skal klare å lære det de underviser i godt iallfall. Men er redd for å sitte igjen med skole som ikke gir jobb selv om markedet er hett på det området nå. Anonymkode: 5c956...0d3
Eplekake1 Skrevet 30. januar 2024 #15 Skrevet 30. januar 2024 Noen som har fått jobb enda etter å ha studert?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #16 Skrevet 30. januar 2024 Jeg har ikke fått jobb. Studerte frontend. Anonymkode: 358eb...43f 1
Majer Skrevet 30. januar 2024 #17 Skrevet 30. januar 2024 Dette er ikke en bransje som er i vinden for tiden. Skal du forvente å få jobb må du velge databaser, sikkerhet, automatisering eller noe i den duren. Selv ikke de kan forvente å få jobb med en gang. Jeg vet det er folk med master i sikkerhet som ikke får jobb i Norges nest største by. Frontend og UX er noe mange ikke får jobb med før ett til to år etter fullført master. Dette er dagens marked: Miriam har søkt 200 jobber – frykter «mental helsekrise» blant nyutdanna - Kode24 Viktig å være realistisk. Skal du få jobb nå bør du ta master, bygge opp et kontaktnettverk, få b i snitt og ha prosjekter å vise til ved siden av utdannelsen- ikke liksomprosjekter, men prosjekter i bedrift
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #18 Skrevet 30. januar 2024 Ja, veldig dårlig marked nå. Jeg tenker å ta videre studier ved siden av butikkjobb eller noe liknende. Anonymkode: 358eb...43f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå