AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #21 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Synes dette høres helt vilt ut. Hvis det hoper seg opp, så er det deres eget valg, tenker jeg. Det er hjemmene til folk. Jeg vet det var litt slik i kommunen jeg bor og jobber i før, men det ble en endring på det. Anonymkode: 4fc0c...99f Hva gjorde dere? Takknemlig for tips. Anonymkode: 89f80...e9e
Helene1982 Skrevet 17. november 2022 #22 Skrevet 17. november 2022 Jeg jobber ikke i helsetjenesten, men ser at dette ikke er en god løsning verken for brukerne eller helsepersonell. Noen evner selvsagt ikke å ta vare på seg selv, egen hygiene og eget hjem, men alle har nytte av å hjelpe til. Jeg vet ikke om det er timesbasert, men kan man for eksepel si: Nå rydder vi leiligheten sammen, så kan vi spille TV-spill, spille kort eller drikke te etterpå? Sette på en klokke og se hva dere rekker i løpet av 30 minutter? Få dem til å føle at dere jobber på team. Lære dem at jo mindre dere trenger å rydde, jo mer tid får dere til å gjøre hyggelige ting sammen? 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #23 Skrevet 18. november 2022 TS jobber jo med folk som er psykisk syke, ikke mentalt handikappede. Synes du viser utrolig lav forståelse for hvordan det er å leve med depresjon f.eks. En er jo ikke dum, eller mangler kunnskap om rengjøring. Går en inn i en slik jobb med grunnholdningen, så skjønner en jo virkelig ikke hvorfor en er der, og hva folk trenger hjelp til. Det handler heller ikke om manglende motivasjon. Så lenge grunnsykdommen er der, så vil det være vanskelig for den psykisk syke å få til bedring. Sånn er det bare. Snakker dere ikke med personene om hva de synes er vanskelig? Hvor det stopper opp for dem? Det er heller ikke rart at noen av dem har jobb/skole, kjører bil. Helt vanlig at en mobiliserer for å klare det som holder en fast i hverdagen, men så er det ikke mer igjen til å ta vare på seg selv og hus når en har brukt seg opp på å holde maska ute. Forferdelig mistenkeliggjøring og negativ holdning til de du skal hjelpe gjennomsyrer innleggene dine. Å organisere ting. Å sette i gang ting. De hovedgreier som gjerne stopper opp, og gjør å holde orden vanskelig. Der må dere hjelpe. Kanskje klarer en akkurat å skaffe seg mat, men så blir klær, tallerkener osv bare en visuell grøt som en hverken klarer å se start eller ende på. Høres ut som om dere trenger mer faglig opplæring i hvordan jobbe med psykisk syke. Anonymkode: 93fec...9c5 1
tøydokka Skrevet 18. november 2022 #24 Skrevet 18. november 2022 Dette hadde jeg aldri giddet. Det høres ut som det er en misforståelse når det gjelder arbeidsoppgavene. Her ville jeg sagt at det ikke fremstår som om brukerne nyttiggjør seg av hjelpen slik det er tenkt. Du/dere m slutte å vaske for de. Det må de gjøre selv. Viss de ikke vil, så hadde jeg reist.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #25 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): TS jobber jo med folk som er psykisk syke, ikke mentalt handikappede. Synes du viser utrolig lav forståelse for hvordan det er å leve med depresjon f.eks. En er jo ikke dum, eller mangler kunnskap om rengjøring. Går en inn i en slik jobb med grunnholdningen, så skjønner en jo virkelig ikke hvorfor en er der, og hva folk trenger hjelp til. Det handler heller ikke om manglende motivasjon. Så lenge grunnsykdommen er der, så vil det være vanskelig for den psykisk syke å få til bedring. Sånn er det bare. Snakker dere ikke med personene om hva de synes er vanskelig? Hvor det stopper opp for dem? Det er heller ikke rart at noen av dem har jobb/skole, kjører bil. Helt vanlig at en mobiliserer for å klare det som holder en fast i hverdagen, men så er det ikke mer igjen til å ta vare på seg selv og hus når en har brukt seg opp på å holde maska ute. Forferdelig mistenkeliggjøring og negativ holdning til de du skal hjelpe gjennomsyrer innleggene dine. Å organisere ting. Å sette i gang ting. De hovedgreier som gjerne stopper opp, og gjør å holde orden vanskelig. Der må dere hjelpe. Kanskje klarer en akkurat å skaffe seg mat, men så blir klær, tallerkener osv bare en visuell grøt som en hverken klarer å se start eller ende på. Høres ut som om dere trenger mer faglig opplæring i hvordan jobbe med psykisk syke. Anonymkode: 93fec...9c5 Takker for din oppfatning av problemet. Skal prøve å forklare bedre. Vi er godt utdannet, både med videreutdanning i psykiatri og de fleste har høyskoleutdanning. Vi er og mange helsefagarbeidere og andre med relevant erfaring. Bestillingen er motivasjon og opplæring i å holde huset sitt ok. Det blir dumt å tro at man ikke vil gjøre denne jobben, for det er ikke det dette handler om hvor syke og svake de er. Ja de har sine lidelser og hjelp skal de få. Er det rett mener du at sykepleiere med videreutdanning i psykiatri får 4 hus/leiligheter pr vakt de rett og slett skal vaske? Er bruker med et det noe annet selvsagt. Jeg skrev at her er ikke bruker med pga deres helse ikke er god, eller de sier det selv rett ut; Du skal vaske for meg, mens jeg legger meg på sofaen.... Det er bestillerkontoret i kommunen som gir vedtak på dette. Jeg mener de heller bør få rengjøring da og heller betale dette selv. Jeg stopper her. Trist å lese at man ikke blir forstått og at man skal få slengt etter seg at man ikke passer til jobben ect. Jeg gjør en veldig god jobb. Rister både matter og setter på klær for brukere. Vi gjør alltid mye mer enn det de har vedtak på. Min bekymring var bare at man blir sliten av å vaske 4 hus pr dag, og som sykepleier med videreutdanning blir man litt oppgitt over å ikke få bruke sin kompetanse på annet enn vask. Det er bra miljøarbeid i vasking selvsagt, men hvis man ønsker å kun vaske så søker en seg til rengjøringsbyråer? Jeg har hus og hjem selv, men etter endt arbeidsdag er man sliten selv. Mulig det ikke er mange kommuner i Norge som har slik ordning. Anonymkode: 89f80...e9e 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #26 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vi gjør alltid mye mer enn det de har vedtak på. Det er grunner til at tildelingskontor skriver vedtak; og dermed burde dere ikke gjøre mer enn det de har vedtak på. Da bidrar dere til problemet. Har du vært i kontakt med tildelingskontoret? Skriver du evaluering av tjenesten? Her høres det ut som det trengs å sendes inn en endringsmelding dersom tjenesten ikke virker etter til sin hensikt. Og slutt å gjør mer enn de har vedtak på! Og, i de fleste kommuner organiseres det slik at brukere betaler for de delene av praktisk bistand opplæring som går under hjelp i hjemmet. Anonymkode: 6c74c...e5f
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #27 Skrevet 19. november 2022 Jeg tror akkurat dette systemet er ganske nytt? I vår kommune har de det ikke, i en nabo-kommune kan man få 3 mnd eller noe slikt. Det virker jo som om tildelingskontoret tildeler noe annet enn det deres leder mener dere skal gjøre? Anonymkode: ec724...000
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #28 Skrevet 20. november 2022 Brukere ber oss om det og vi strekker oss veldig langt. Savner samarbeid med de på kontorene ja. Virker som hvem som helst kan søke, og alle får innvilget hjelp til praktisk bistand som igjen blir gratis rengjøring for dem. Takker for innspill. Skal ta det videre igjen, for dette går ikke i lengden. Vi er flere som prater sammen og mener god kommunikasjon og arbeide som team vil bedre situasjonen. Anonymkode: 89f80...e9e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #29 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (På 25.7.2022 den 11.53): Fordi? De har jo innvilget hjelp fra kommunen, men det står ikke eksakt hva det er. Personal skal motivere til å holde huset i orden, men de vil jo ikke....Da er det personal som vasker og rydder for dem. Jeg lurer bare på om flere jobber slik? Er det vanlig? Passer til jobben? Jeg er sykepleier og er nå mer rengjøringshjelp enn sykepleier med ca 4 hus/leiligheter å vaske pr vakt. Jobber 100 % så ja man blir litt sliten av all vaskingen. Anonymkode: 89f80...e9e Er du utdannet sykepleier? Anonymkode: 49c7a...b55
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #30 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er du utdannet sykepleier? Anonymkode: 49c7a...b55 Ja. 😊 Anonymkode: 89f80...e9e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #31 Skrevet 20. november 2022 Ikke noe jeg er veldig stolt av, men jeg har denne typen oppfølging fra kommunen, en gang i uken. Praktisk bistand i hjemmet heter det riktignok her, men antar det er det samme. Problematikken ligger i hovedsak ikke rundt vasking, men det er noe vi prater om, og legger klare planer for. Da vi begynte å snakke om det kom det raskt frem at de ikke vasker for meg, men de kan bistå ved å prate om det, planlegge, støtte osv. For min del hjelper gode, konkrete og overkommelige planer. I mitt hode blir alt veldig stort, og alt skal gjøres på en gang, så da blir det kaos. Men igjen, poenget er altså at her vasker de ikke. Da må man ha en annen type tjeneste, ikke praktisk bistand. Anonymkode: 11dd6...c3d
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #32 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (På 25.7.2022 den 12.24): Siden få svar her så er nok dette ikke vanlig i alle kommuner. Andre psykisk syke må nok vaske selv, eller få pårørende til å hjelpe seg? Anonymkode: 89f80...e9e Tanken er å hjelpe dem klare det selv. Men fram til de har mestret det, må du gjøre det. Jeg synes du må bytte jobb fordi innstillingen din er helt feil. Anonymkode: 43adc...837
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #33 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tanken er å hjelpe dem klare det selv. Men fram til de har mestret det, må du gjøre det. Jeg synes du må bytte jobb fordi innstillingen din er helt feil. Anonymkode: 43adc...837 Det er du som tar feil her. Anonymkode: 4fc0c...99f
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #34 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja. 😊 Anonymkode: 89f80...e9e Kan jeg spørre hva slags jobb du har? For det høres mer ut som en miljøarbeider-stilling. Du får jo ikke brukt utdannelsen din? Anonymkode: 49c7a...b55
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #35 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kan jeg spørre hva slags jobb du har? For det høres mer ut som en miljøarbeider-stilling. Du får jo ikke brukt utdannelsen din? Anonymkode: 49c7a...b55 Tenker jeg avrunder debatten. Har fått noen tips og råd så takker for det. Er man sykepleier ønsker man å pleie folk, stell, medisiner, oppfølging lege/sykehus/dps ect. At min dag kun blir brukt til vask av leiligheter/hus får jeg jobbe med og ikke klage videre. Med fare for å tråkke noen på tærne så stopper jeg her. Vil tro det er få kommuner som har slik ordning slik vi jobber så ikke rart folk reagerer både negativt og positivt. Anonymkode: 89f80...e9e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #36 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenker jeg avrunder debatten. Har fått noen tips og råd så takker for det. Er man sykepleier ønsker man å pleie folk, stell, medisiner, oppfølging lege/sykehus/dps ect. At min dag kun blir brukt til vask av leiligheter/hus får jeg jobbe med og ikke klage videre. Med fare for å tråkke noen på tærne så stopper jeg her. Vil tro det er få kommuner som har slik ordning slik vi jobber så ikke rart folk reagerer både negativt og positivt. Anonymkode: 89f80...e9e Jeg vil anbefale deg å bytte jobb. Det er bortkastet å bruke ressurser på den måten der, samt at det må være unødvendig dyrt for arb.giver. Selvsagt har du lyst til å bruke utdanningen din. Jeg hadde aldri gått med på å jobbe på den måten. Jeg utdannet meg til sykepleier for å jobbe som sykepleier, ikke for å vaske og rydde. Anonymkode: 49c7a...b55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå