AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #1 Skrevet 24. juli 2022 Hvis en 14 åring blir tvunget til å spise mat som han ikke liker, må jobbe ute i hagen i 5-6 timer flere ganger i uken (han blir tvunget til å bli med) og får ikke lov til å spille på verken pc'en, mobil eller spillkonsoll. og foreldrene påpeker "feil" hos barnet til andre voksne forran barnet. Ville dere vært bekymret for det barnet? Han sier også at de beste dagene er når ingen av foreldrene er hjemme og han ikke har noen venner han er med og blir mobbet på skolen. Anonymkode: d4402...51b 1
Gjest Athena Catalina Skrevet 24. juli 2022 #4 Skrevet 24. juli 2022 Ja, jeg ville blitt bekymret, her er det noe som ikke stemmer.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #5 Skrevet 24. juli 2022 Jeg blir minst like bekymret for deg dom ikke klarer å tenke deg til om dette er greit eller ikke på egenhånd.. Anonymkode: 6cdff...bb0 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #6 Skrevet 24. juli 2022 Jeg har hatt en mistanke om at ting ikke er som det skal der en stund. Jeg har visst om mobbingen og selv sett at "feil" blir påpekt til andre voksne forran han. Resten fortalte fortalt han i dag, men ikke alt til meg. Noe fortalte han til min mann. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg blir minst like bekymret for deg dom ikke klarer å tenke deg til om dette er greit eller ikke på egenhånd.. Anonymkode: 6cdff...bb0 Jeg ville bare høre noen andre sine synspunkt før jeg går videre med det. For det han bor i fosterhjem, så det er fosterforeldrene som gjør dette mot han. Ts Anonymkode: d4402...51b 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #7 Skrevet 24. juli 2022 22 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis en 14 åring blir tvunget til å spise mat som han ikke liker, må jobbe ute i hagen i 5-6 timer flere ganger i uken (han blir tvunget til å bli med) og får ikke lov til å spille på verken pc'en, mobil eller spillkonsoll. og foreldrene påpeker "feil" hos barnet til andre voksne forran barnet. Ville dere vært bekymret for det barnet? Han sier også at de beste dagene er når ingen av foreldrene er hjemme og han ikke har noen venner han er med og blir mobbet på skolen. Anonymkode: d4402...51b Dette er helt grusomt. Så ydmykende for barnet. 14 år, en sårbar alder. Slikt setter spor. Jeg får vondt i hjertet av å lese dette. Om du kan hjelpe barnet på noen måte, prøv. Anonymkode: 8f2c6...290
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #8 Skrevet 24. juli 2022 «Jobbe ute i hagen i 5-6 timer flere ganger i uken»? Hva slags hage er det som krever så mye arbeid? 🤔 Dersom det er er gårdsbruk så er det ikke rart at 14-åringen må bidra. 🤷♀️ Det er helt vanlig at hele familien må hjelpe til på gårder, da man får så lite for produktene at man går (enda mer) i minus dersom man må leie inn folk til alt. Dersom det er snakk om en helt vanlig hage så må jo foreldrene være litt…»spesielle» dersom de mener at hagen krever 10+ timer arbeid i uka. 🙈 Å «bli tvunget til å spise mat han ikke liker», hva innebærer det? At han må spise det som er på tallerkenen eller gå sulten (evt. smøre seg ei brødskive), eller at (foster)foreldrene fysisk tvinger han til å spise ting han blir uvel av? For sistnevnte er jo ikke greit i det hele tatt, men dersom ungen er kresen og foreldrene ikke gidder å lage to middager så blir jo det noe helt annet. Å kritisere barnet er jo feil uansett hvordan man vrir og vender på det, og dersom barnet blir mobbet bør skolen og evt. Fylkesmannen på banen, da mobbing må tas tak i. Å begrense skjermbruk kan jo bety at familien har litt andre verdier enn folk flest, og er redd for å oppdra et skjermavhengig barn. Siden det er vanskelig å synse rundt dette på bakgrunn av så begrenset info så tenker jeg at TS bør følge magefølelsen. Anonymkode: 20e63...28e 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #9 Skrevet 24. juli 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: «Jobbe ute i hagen i 5-6 timer flere ganger i uken»? Hva slags hage er det som krever så mye arbeid? 🤔 Dersom det er er gårdsbruk så er det ikke rart at 14-åringen må bidra. 🤷♀️ Det er helt vanlig at hele familien må hjelpe til på gårder, da man får så lite for produktene at man går (enda mer) i minus dersom man må leie inn folk til alt. 14 åringen går nok på skolen. Det er jo nærmest en fulltidsjobb. 5-6 timers arbeide flere ganger i uken, blir for mye. Anonymkode: 8f2c6...290
Istinde Skrevet 24. juli 2022 #10 Skrevet 24. juli 2022 Barnet bor der i fosterhjem? Da ville jeg ha kontakta Fosterhjemstjenesten og tatt opp min bekymring der. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #11 Skrevet 24. juli 2022 Synes du skal levere inn en bekymring jeg, spesielt med tanke på at han er det i fosterhjem. Mye rart der og, tragisk når traumatiserte barn blir enda mer traumatiserte på stedet som skal være til hjelp for de. Anonymkode: ff764...135 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #12 Skrevet 24. juli 2022 Herregud! Dette er jo fysisk og psykisk tortur! Anonymkode: bd1a9...a19
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #13 Skrevet 24. juli 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): «Jobbe ute i hagen i 5-6 timer flere ganger i uken»? Hva slags hage er det som krever så mye arbeid? 🤔 Dersom det er er gårdsbruk så er det ikke rart at 14-åringen må bidra. 🤷♀️ Det er helt vanlig at hele familien må hjelpe til på gårder, da man får så lite for produktene at man går (enda mer) i minus dersom man må leie inn folk til alt. Dersom det er snakk om en helt vanlig hage så må jo foreldrene være litt…»spesielle» dersom de mener at hagen krever 10+ timer arbeid i uka. 🙈 Å «bli tvunget til å spise mat han ikke liker», hva innebærer det? At han må spise det som er på tallerkenen eller gå sulten (evt. smøre seg ei brødskive), eller at (foster)foreldrene fysisk tvinger han til å spise ting han blir uvel av? For sistnevnte er jo ikke greit i det hele tatt, men dersom ungen er kresen og foreldrene ikke gidder å lage to middager så blir jo det noe helt annet. Å kritisere barnet er jo feil uansett hvordan man vrir og vender på det, og dersom barnet blir mobbet bør skolen og evt. Fylkesmannen på banen, da mobbing må tas tak i. Å begrense skjermbruk kan jo bety at familien har litt andre verdier enn folk flest, og er redd for å oppdra et skjermavhengig barn. Siden det er vanskelig å synse rundt dette på bakgrunn av så begrenset info så tenker jeg at TS bør følge magefølelsen. Anonymkode: 20e63...28e Det er en helt vanlig hage, så det er luking av ugress, klipping av busker, klyve ved osv. Han er ikke noe mer kresen enn andre tenåringer og han sier han ikke får ta noe annet som f.eks en skive hvis de har noe han ikke liker. Da må han gå sulten. Mobbingen er skolen klar over og vistnok jobber med, men gutten selv sier at det ikke er blitt bedre. De siste ukene har han fått bruke pc'en en gang. Dette er en gutt som har ingen nære venner, de eneste er noen han spiller sammen med som bor et godt stykke unna. Så nå som det er skoleferie har han ikke noe sosial kontakt med noen når han ikke får bruke pc'en. Anonymkode: d4402...51b
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #14 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det er en helt vanlig hage, så det er luking av ugress, klipping av busker, klyve ved osv. Han er ikke noe mer kresen enn andre tenåringer og han sier han ikke får ta noe annet som f.eks en skive hvis de har noe han ikke liker. Da må han gå sulten. Mobbingen er skolen klar over og vistnok jobber med, men gutten selv sier at det ikke er blitt bedre. De siste ukene har han fått bruke pc'en en gang. Dette er en gutt som har ingen nære venner, de eneste er noen han spiller sammen med som bor et godt stykke unna. Så nå som det er skoleferie har han ikke noe sosial kontakt med noen når han ikke får bruke pc'en. Anonymkode: d4402...51b Stakkars gutt! Får helt vondt av han! Ta kontakt med barneverntjenesten, så blir han forhåpentligvis flyttet til et annet hjem. Anonymkode: 9a84a...b0d 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #16 Skrevet 25. juli 2022 Er du forelder til dette barnet? Vet du st dette stemmer eller har du det kun fra barnet selv? Anonymkode: 84051...6e3 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #17 Skrevet 25. juli 2022 Noe av det høres spesielt ut ja. Men er du sikker på at alt dette er sant? Anonymkode: c1b10...d1e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #18 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Er du forelder til dette barnet? Vet du st dette stemmer eller har du det kun fra barnet selv? Anonymkode: 84051...6e3 Ja, jeg er foreldre til barnet. Det er det jeg har tenkt at jeg vil gå videre med. Det er derfor jeg ville høre andre sin mening før jeg går til barnevernet. I utgangspunktet er planen at han skal bo der til neste sommer, det sier gutten selv at han vil. Grunnen er at han skulle fullføre ungdomskolen der han går nå (hans ønske). Jeg tror at han er redd for å bytte pga at han er redd for å bli mobbet på den nye skolen også. Men jeg tror det også er det at han er redd for reaksjonen til fosterforeldrene hvis han sier at han vil flytte hjem. Derfor ville jeg få noen andre sine tanker om denne situasjonen før jeg går mot det gutten sier at han vil. For jeg vil ikke at han skal bo det i 10-11 mnd til. AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Noe av det høres spesielt ut ja. Men er du sikker på at alt dette er sant? Anonymkode: c1b10...d1e Jeg har ingen grunn til å tro at han lyger, siden han skulle egentlig flyttet tilbake til meg for 1 år siden. Han bor fremdeles der fordi han vil ikke begynne på en ny ungdomskole. vi har en planlagt tilbakeføring i juni neste år. Noe har jeg også sett selv og med tanke på hvor streng fosterforeldrene er så har jeg ingen problemer med å se for meg at det er sant det han forteller. Han har også hatt unormal reaksjon på situasjoner når han er hos oss som er forståelig iforhold til det han sier at han opplever i fosterhjemmet. AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du forelder til dette barnet? Vet du st dette stemmer eller har du det kun fra barnet selv? Anonymkode: 84051...6e3 Mye har jeg sett selv og noe har han fortalt. Anonymkode: d4402...51b
Gjest ti10 Skrevet 25. juli 2022 #19 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Noe av det høres spesielt ut ja. Men er du sikker på at alt dette er sant? Anonymkode: c1b10...d1e Det tenkte jeg også. Hvilken hage trenger så mange timers arbeid i uka? (5-6 timer flere dager vil vel bli opp mot 20 timer i uka) Og det med mat, kan ikke det like gjerne bety at han ikke får favorittmaten til enhver tid? At han må spise fisk og grønnsaker, f.eks. Og spillnekt, kan det være at de har lagt begrensninger, ikke at han ikke får spille i det hele tatt? At han ikke får lov til å spille døgnet rundt? Jeg sier ikke at dere ikke skal tro på noe av det han sier, men å utvise en sunn skepsis er nok lurt. Kanskje snakke med fosterforeldrene. Det er jo ikke uvanlig at fosterforeldre blir testet ganske kraftig.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #20 Skrevet 25. juli 2022 Kunne du ikke snakka med en advokat eventuelt i stedet for barneværnet om dette handler om hvem av dere han skal bo hos? Anonymkode: c1b10...d1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå