Gå til innhold

Hvordan er det å bo i Karasjok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått tilbud om jobb - hvordan er det? 

Anonymkode: 34aa7...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Karasjok er en liten bygd med knappe 2600 (ca) innbyggere. Avstanden til Lakselv (og nærmeste flypass) er 72 km. Avstanden til Alta er ca. 230 km. Det er store avstander, lang og kald vinter. Sommeren er kort og myggen er hissig, heldigvis ingen flått - enda.

For meg personlig har det vært utfordrende, spesielt sosialt. Den eneste grunnen til at jeg fortsatt bor i Karasjok er på grunn av jobb og lønn. I lengden blir det ensomt og veldig ensidig. Jeg har møtt mange flotte mennesker både på jobb og utenfor, men ingen av de har blitt noe mer enn bekjente/kollegaer. Mange - om ikke de fleste - har egne nettverk å forholde seg til, og mange vet at tilreisende/rekrutterte vil på et eller annet tidspunkt også ta valget om å flytte tilbake. 

Tilbudet er bra; lavere strøm, Finnmarksfradraget, nedskriving av studielån, konkurransedyktig lønn, ergo man sparer mer hver måned, men tilbudet i distriktene er fraværende, og det er lite i Karasjok som øker bolysten, og de fleste jeg kjenner - som av en eller annen grunn bosatte seg i Karasjok - har flytta.

Naturen er flott, kulturen er verdt å bli kjent med for å danne seg en bedre forståelse for den samiske kulturen og forhistorien. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg langt unna.

Anonymkode: 7e01f...198

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gakkepus skrev (7 timer siden):

For meg personlig har det vært utfordrende, spesielt sosialt. Den eneste grunnen til at jeg fortsatt bor i Karasjok er på grunn av jobb og lønn. I lengden blir det ensomt og veldig ensidig. Jeg har møtt mange flotte mennesker både på jobb og utenfor, men ingen av de har blitt noe mer enn bekjente/kollegaer. Mange - om ikke de fleste - har egne nettverk å forholde seg til, og mange vet at tilreisende/rekrutterte vil på et eller annet tidspunkt også ta valget om å flytte tilbake. 

Håper du tar til vettet å flytter.

Uansett, det du beskriver her er vanlig når du flytter et sted i Norge, gjerne på mindre steder. Umulig å bli godt kjent med nye mennesker, da de holder seg til flokken sin. Nordmenn er ekstremt flokkrelaterte..

Anonymkode: 7e01f...198

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du ikke har venner fra før av, er innadvendt og ikke er så nøye på vær og vind - kjør på. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karasjok har ikke vinmonopol engang, for det må man til Lakselv. Det er et par kafeer og noen butikker. Men ellers fryktelig få tilbud og fasiliteter. Vært der en gang i 2019 .

Anonymkode: 4a489...b9d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Karasjok har ikke vinmonopol engang, for det må man til Lakselv. Det er et par kafeer og noen butikker. Men ellers fryktelig få tilbud og fasiliteter. Vært der en gang i 2019 .

Anonymkode: 4a489...b9d

Man flytter vel ikke til Karasjok for å gå på butikker 🤣

Anonymkode: 30d72...9b7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Kautokeino, så ikke det samme (selv om 95% av nordmenn sliter med å skille de to). Karasjok er kanskje hakket enklere å bli kjent med folk, men generelt observerer jeg jo at de innflyttere som trives og blir over tid er de som gir veldig mye av seg selv og blir personligheter i bygda. De som brenner for noe og greier å dra andre med seg, enten det er å stable opp et ungdomsteater, etablere et treningstilbud, starte en ny bedrift eller er en lege som engasjerer seg dypt i bygda. Er du litt A4, litt anonym, så kan det være krevende. 

En faktor som gjør det hakket mer vanskelig enn 8 i andre bygder er jo det samiske. Snakker du ikke samisk så har du en ulempe. Det samiske språket har blitt undertrykket i så lang tid, så du kan nesten ikke kreve at folk i alle sosiale sammenhenger skal slå over til norsk for din del - det samiske språket trenger å ikke ta sånne hensyn! 

Min mor er norsk og følte seg aldri hjemme i bygda. Mye på grunn av språket hun ikke klarte å lære seg. 

Så det kan være tøft. Men er du interessert i å forstå kulturen, og trives med natur og friluftliv kan det likevel være flott. Jeg bor ikke nordpå lengre, og kommer aldri til å flytte hjem fordi jeg vet min mann ikke ville funnet seg til rette. Men åh, jeg skulle så gjerne gjort det! ❤️

Anonymkode: 53f72...727

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du snakker samisk er det sosialt selvmord. Og barn bør du ikke ta med dit.

Anonymkode: 8eb58...391

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Håper du tar til vettet å flytter.

Uansett, det du beskriver her er vanlig når du flytter et sted i Norge, gjerne på mindre steder. Umulig å bli godt kjent med nye mennesker, da de holder seg til flokken sin. Nordmenn er ekstremt flokkrelaterte..

Anonymkode: 7e01f...198

Jeg står med en fot i Oslo. 

Mindre steder har behov for arbeidskraft, men samtidig er det ikke særlig mye som blir gjort for å øke bolysten. Nordmenn er flokkrelaterte, men desto mer her oppe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Man flytter vel ikke til Karasjok for å gå på butikker 🤣

Anonymkode: 30d72...9b7

Man flytter nok ikke til Karasjok for å gå på butikker, men det skal sies (siden TS spør hvordan er å bo her) at tilbudet er begrensa, og at man ofte må en «svipptur» over fjellet (73 km en vei) for noe mer som f.eks polet/bank/osv osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Med mindre du snakker samisk er det sosialt selvmord. Og barn bør du ikke ta med dit.

Anonymkode: 8eb58...391

Hvorfor er det sosialt selvmord?

Anonymkode: 34aa7...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i Karasjok to helger i året, begge gangene er om vinteren. Jeg vet at det har foregått mye mobbing der, har dere sett dokumentaren på NRK om Arnar? De voksne visste hva som foregikk, men alle bare skjøv alt under teppet. Hører at det er det samme nå som da, tragisk. Jeg vet også at det er vanskelig å få innpass der dersom du ikke er innfødt. Det er mye selvmord blant unge der. Er dette en "trend" eller er det noe som driver dem til dette? Jeg ville aldri flyttet til Karasjok, aldri.

Anonymkode: 410c2...f8a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.7.2022 den 18.52):

Med mindre du snakker samisk er det sosialt selvmord. Og barn bør du ikke ta med dit.

Anonymkode: 8eb58...391

Tull og tøys !   Med den negative innstillingen der, er det ikke mange steder du  vil trives.

Anonymkode: 9b990...89c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Tull og tøys !   Med den negative innstillingen der, er det ikke mange steder du  vil trives.

Anonymkode: 9b990...89c

Har du selv erfaring fra å bo i en samisktalende kommune uten å kunne språket? Det er ikke enkelt. Ikke nødvendigvis sosialt selvmord, men det er hardt. Akkurat som at expats i Norge i stor grad oppsøker andre expats fordi det er vanskelig å bli kjent med nordmenn uten å kunne språket. Det er ikke noe annerledes med samisk.. 

Anonymkode: 53f72...727

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/25/2022 at 8:13 AM, AnonymBruker said:

Man flytter vel ikke til Karasjok for å gå på butikker 🤣

Anonymkode: 30d72...9b7

Gud for en naiv kommentar! Man flytter ikke til Karasjok for å gå i butikker, MEN man trenger butikker innimellom SELV om man bor i Karasjok. Ser du forskjellen?

Anonymkode: 00c41...91a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du selv erfaring fra å bo i en samisktalende kommune uten å kunne språket? Det er ikke enkelt. Ikke nødvendigvis sosialt selvmord, men det er hardt. Akkurat som at expats i Norge i stor grad oppsøker andre expats fordi det er vanskelig å bli kjent med nordmenn uten å kunne språket. Det er ikke noe annerledes med samisk.. 

Anonymkode: 53f72...727

Jeg avtjente verneplikten i Kautokeino, da luftforsvaret fortsatt hadde stasjon der oppe.  Ingen problem, samer lærer norsk på skolen i dag. Det var ingen som utestengte oss fordi vi ikke kunne språket, de slo  om til Norsk.  Du må ha havnet i et spesielt miljø.

Anonymkode: 9b990...89c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres egentlig gøy ut om jeg var singel :)

Anonymkode: 3ccd1...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg avtjente verneplikten i Kautokeino, da luftforsvaret fortsatt hadde stasjon der oppe.  Ingen problem, samer lærer norsk på skolen i dag. Det var ingen som utestengte oss fordi vi ikke kunne språket, de slo  om til Norsk.  Du må ha havnet i et spesielt miljø.

Anonymkode: 9b990...89c

Det er jo lenge siden! Den gang var det jo mange samer i Kauto som ikke kunne samisk en gang. Det norsktalende miljøet var mye større da. 

Ja, alle kan norsk som voksne. Mange barn kan ikke norsk før etter noen år på skole. Og samisk er hjemmespråket til folk. Så selv om de slår over til norsk for å snakke med DEG, så snakker de samisk seg i mellom, og det vil gjøre at du alltid havner litt utenfor. 

Jeg havnet ikke i et spesielt miljø, men var den eneste av søsknene mine som lærte samisk. De slet mye mer sosialt enn meg. Det er ikke enklere i dag. 

Og det er ikke for å si noe negativt om bygdene. Det er FLOTT at det samiske språket står så sterkt i Kauto og Karasjok, men grunnen til at det står så sterkt er fordi det forventes av innflyttere lærer seg språket, og ikke at samer skal gjøre som de alltid har gjort - snakke norsk. 

Anonymkode: 53f72...727

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...