AnonymBruker Skrevet 24. juli 2022 #1 Skrevet 24. juli 2022 Jeg er såååååå sukkeravhengig at søtsaker er "normal" matvare for meg, men jeg må klare dette. Legen krever at jeg holder meg unna alt av kaker, kjeks, snop, is, brødvarer, boller osv. I mitt hode føles det ut som det er ingenting igjen jeg kan spise og snacke på. Noe jeg vet er fullstendig feil. I tillegg til det nevnte får jeg heller ikke lov til å spise frukt. Banan, eple, melon, druer,mango og mye mer pluss alt av tørkede frukter. Saft og drikke med kunstige søtningsmidler er også på nei lista, sammen med alle typer alkohol, kaffe og te som er koffeinholdige. Listen som er tilbake består av følgende: egg, kjøtt, fugl, fisk, asparges, grønne bladsalater, agurk naturell yoghurt, potet, valnøtter, cashewnøtter, bær, Jeg får lov å beholde honning, da dette ikke er en matvare jeg bruker særlig ofte. Jeg står ikke helt uten matvarer å snacke på, men hodet mitt nekter altså å se på noe annet enn sukkerholdige og hveteprodukter som mat. Samtidig har jeg lenge hatt glede av å holde på med 18:6 faste. Kroppen trives med et begrenset tidsrom for matinntak. Men det er dette sukkeret og kornproduktene som ødelegger hele gleden og også ødelegger virkningene jeg kan oppnå ved fasten. Hvordan snudde du på det og klarte å gjennomføre de første 14 dagene uten sukker og kornprodukter? Anonymkode: d7513...bb1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #2 Skrevet 25. juli 2022 Du har jo SÅ mange valg å spise, går fint. Fokuser heller på hva du kan lage av dette, ikke på hva du ikke kan spise. Er den mentale innstillingen din du må jobbe med, hjernen din vil også skrike etter søtsuget. Derfor må du stå imot. Dette klarer du fint. Anonymkode: d8650...06d 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #3 Skrevet 25. juli 2022 Du kan legge ukesplan basert på maten du kan spise. Google retter med de ulike ingrediensene du kan ha, mye godt du kan lage! Se på det som so to uker matreise hvor du får prøve masse nye smaker og retter du ikke har fokusert på før. Ang. snacks så kan du kutte agurk i strimler og bruke yoghurt som dip. Yoghurt med bær og nøtter i er god og mettende snacks, samme er nøtter/bær alene. Du kan lage yoghurtkake veldig enkelt. Bland yoghurt og gelantin i en bolle og ha i de bærene du vil ha som ekstra smak. Sett bollen i kjøleskapet til kaken har stivnet og snu den opp-ned på et fat. Skikkelig frisk og god kake! Anonymkode: 573f5...bc5
Embla Othea Skrevet 25. juli 2022 #4 Skrevet 25. juli 2022 Du har så mange ting du KAN spise; fokuser på det du kan spise. Korn kan byttes ut med egg i alle former, ris/ pasta med grønnsaker, frukt med nøtter osv…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #5 Skrevet 25. juli 2022 Spis rett og slett mer av det du kan spise, til suget går over? Regner med at siden legen er såpass streng så er det alvorlige grunner og at du risikerer mye om du ikke gjør det. Så... kanskje skrem deg selv litt med konsekvensene? Anonymkode: 8d798...e9d 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #6 Skrevet 25. juli 2022 Ha kokte, kalde egg i kjøleskapet. Veldig godt å spise som de er når suget etter snacks melder seg. (Evt med litt salt om du får lov) og de metter, så suget gir seg Ha kaldt vann i flaske/mugge i kjøleskapet. Det frister mer med duggfriskt vann, og sug etter noe kan være tørste. Varier med sitron, agurk, bær i vannet for smak. Haugevis med grønnsaker til alle måltider. Det vil holde deg mett. Anonymkode: ee288...5e2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #7 Skrevet 25. juli 2022 Dag 1 i dag, så nå er jeg spent på hvordan dette vil gå. Tusen takk for alle råd og oppmuntringer. Enda godt jeg har ferie og kan utnytte tiden til å gå turer, og rydde i huset. Kjøleskapet er fylt med de riktige matvarene og butikken er en times kjøring unna. Heldigvis. Krysser fingrene for at jeg klarer dette. Anonymkode: d7513...bb1 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #8 Skrevet 25. juli 2022 Jeg spiser sjeldent noe av dette uansett. Så er kanskje umulig for å meg å se hvor vanskelig det egentlig er? Planlegger ukesmeny, og ukeshandler. Spiser tre måltider om dagen. Synes det var veldig mye "snacking" i HI, og generelt her inne. Det er en vane som ofte gjør at man bare får mer sug, og lyst på ting. Og egentlig ødelegger det meste når det kommer til kosthold. Jeg ser i sist innlegg at du fortsatt viser til at du har de riktige matvarene, og også har den fordelen at det er langt til butikk. Neste steg er egentlig å bestemme hva du skal spise når. Denne uka spiser jeg for eksempel yoghurt, nøtter og bær til frokost 5 dager, så stekte egg og grønnsaker med kalkunbacon lørdag og søndag. Noe mer variert lunsj. Og ulik middag hver dag. Jeg finner veldig mye inspirasjon i internasjonale matblogger. Synes selv de beste, Norske bloggene fokuserer mye på feil ting. Og glemmer en rekke ingredienser som er mettende og sunne. Ser dette høres veldig rigid ut. Men det er faktisk en utrolig frihetsfølelse å aldri føle sug etter noe, og å ikke føle sult mellom måltider. I mitt kosthold er det også rom for både pizza og taco, vin og annen god drikke - til mat. Anonymkode: 89cc1...d34 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #9 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg spiser sjeldent noe av dette uansett. Så er kanskje umulig for å meg å se hvor vanskelig det egentlig er? Planlegger ukesmeny, og ukeshandler. Spiser tre måltider om dagen. Synes det var veldig mye "snacking" i HI, og generelt her inne. Det er en vane som ofte gjør at man bare får mer sug, og lyst på ting. Og egentlig ødelegger det meste når det kommer til kosthold. Jeg ser i sist innlegg at du fortsatt viser til at du har de riktige matvarene, og også har den fordelen at det er langt til butikk. Neste steg er egentlig å bestemme hva du skal spise når. Denne uka spiser jeg for eksempel yoghurt, nøtter og bær til frokost 5 dager, så stekte egg og grønnsaker med kalkunbacon lørdag og søndag. Noe mer variert lunsj. Og ulik middag hver dag. Jeg finner veldig mye inspirasjon i internasjonale matblogger. Synes selv de beste, Norske bloggene fokuserer mye på feil ting. Og glemmer en rekke ingredienser som er mettende og sunne. Ser dette høres veldig rigid ut. Men det er faktisk en utrolig frihetsfølelse å aldri føle sug etter noe, og å ikke føle sult mellom måltider. I mitt kosthold er det også rom for både pizza og taco, vin og annen god drikke - til mat. Anonymkode: 89cc1...d34 Jeg satt nettopp og grublet på dette med hva skal jeg spise og når. Dette trengte jeg! Takk! I dag vil det gå i kokt egg og enkel middag for jeg føler at magen trenger å tømme seg, om det gir mening? Føler alt snopet og alt av hveteprodukter jeg spiste forrige uke ligger og tynger magen. På sikt håper jeg at jeg skal tåle å ha rom for de andre tingene du nevner nederst, men først må jeg avvennes fra sukker og kornproduktene. Jeg har vært avhengig av sukker og kornprodukter siden barndommen, men først nå er det blitt oppdaget hvor lite jeg faktisk tåler dette. Særlig i den mengden det har vært hittil. Jeg var tidligere veldig avhengig av sjokolade, men det har jeg klart å bli kvitt. Bare så dumt at det ble erstatta med like usunne matvarer. Anonymkode: d7513...bb1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #10 Skrevet 25. juli 2022 Vet ikke hva som gjør at du må unngå de matvarene. Jeg er diabetiker og må unngå alt med sukker og spise minst mulig karbohydrater. Her er det jeg skeier ut med: Liten skål popcorn 70% sjokolade, to ruter Nøtter Bær Baconcrisp Yoplait 0% yoghurt med friske blåbær Du kan sjekke ut Tights.no. de selger lavkarbo/sukkerfri kakebunnmix, lavkarbo saltsnop, sukkerfritt godteri osv Anonymkode: 1d747...f7e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #11 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet ikke hva som gjør at du må unngå de matvarene. Jeg er diabetiker og må unngå alt med sukker og spise minst mulig karbohydrater. Her er det jeg skeier ut med: Liten skål popcorn 70% sjokolade, to ruter Nøtter Bær Baconcrisp Yoplait 0% yoghurt med friske blåbær Du kan sjekke ut Tights.no. de selger lavkarbo/sukkerfri kakebunnmix, lavkarbo saltsnop, sukkerfritt godteri Anonymkode: 1d747...f7e Hvorfor må du skeie ut? Dette handler kun om dårlige vaner og elendig disiplin. Avhengighet som du ikke klarer å styre. Anonymkode: d8650...06d 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #12 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor må du skeie ut? Dette handler kun om dårlige vaner og elendig disiplin. Avhengighet som du ikke klarer å styre. Anonymkode: d8650...06d Ha ha 😀. Jeg har ikke dårlig samvittighet for en skål popcorn og to ruter sjokolade i uka. Er normalvektig, og har full kontroll 🙂 Anonymkode: 1d747...f7e 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #13 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vet ikke hva som gjør at du må unngå de matvarene. Jeg er diabetiker og må unngå alt med sukker og spise minst mulig karbohydrater. Her er det jeg skeier ut med: Liten skål popcorn 70% sjokolade, to ruter Nøtter Bær Baconcrisp Yoplait 0% yoghurt med friske blåbær Du kan sjekke ut Tights.no. de selger lavkarbo/sukkerfri kakebunnmix, lavkarbo saltsnop, sukkerfritt godteri osv Anonymkode: 1d747...f7e Jeg skulle ønske jeg kunne fortsette å ha mulighet til å skeie ut, men erfaringene jeg har som 38 åring tilsier at jeg bare ikke kan gjøre det. Det er som med alkoholisme. For meg går det bare ikke an å fortsette med å holde på slik. Anonymkode: d7513...bb1 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #14 Skrevet 25. juli 2022 På Tights.no har de masse sjokolade og diverse annet med stevia, maltitol og inulin fra Monster. Jeg tåler bare stevia, så for meg er det ikke aktuelt , men om du gjør det så er det en måte å få litt snop i en overgang, slik at du ikke har en totalsprekk i Smågodt disken og sinnsyke blodsukkerverdier. Anonymkode: 7bda4...425
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #15 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg satt nettopp og grublet på dette med hva skal jeg spise og når. Dette trengte jeg! Takk! I dag vil det gå i kokt egg og enkel middag for jeg føler at magen trenger å tømme seg, om det gir mening? Føler alt snopet og alt av hveteprodukter jeg spiste forrige uke ligger og tynger magen. På sikt håper jeg at jeg skal tåle å ha rom for de andre tingene du nevner nederst, men først må jeg avvennes fra sukker og kornproduktene. Jeg har vært avhengig av sukker og kornprodukter siden barndommen, men først nå er det blitt oppdaget hvor lite jeg faktisk tåler dette. Særlig i den mengden det har vært hittil. Jeg var tidligere veldig avhengig av sjokolade, men det har jeg klart å bli kvitt. Bare så dumt at det ble erstatta med like usunne matvarer. Anonymkode: d7513...bb1 Jeg tror også det er viktig at du finner mat du virkelig liker til de faste måltidene dine, innenfor begrensningene som nå er satt. Ditt fokus skal nå kun være på å kutte det du skal kutte. Og dette behovet for snoping. Om du kutter alt usunt, alt fett, all mat du ser på som "kos". Om du vet at fredagsmiddagen er en moussaka (alternativ til lasagne), eller taco med korn-tortillas, så vil det være den "kosen" du trenger som gjør at det føles som om du ikke ofrer alt. Vurder også, som jeg gjør, å lage frokost og lunsj til skikkelige måltider. Det er noe nitrist med den norske brødskivekulturen.... Og jeg mistenker også at den er mye av årsaken til dette enorme behovet for snacks gjennom dagen. Kan gjerne dele noen oppskrifter jeg ser på som supergode og "kos" her, men var på farten akkurat i dag Anonymkode: 89cc1...d34 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2022 #16 Skrevet 25. juli 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ha ha 😀. Jeg har ikke dårlig samvittighet for en skål popcorn og to ruter sjokolade i uka. Er normalvektig, og har full kontroll 🙂 Anonymkode: 1d747...f7e Du har jo ikke kontroll, ettersom du må skeie ut. Er jo det dette handler om, hvorfor klarer du ikke la være? Anonymkode: d8650...06d 1
aazy Skrevet 25. juli 2022 #17 Skrevet 25. juli 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Du har jo ikke kontroll, ettersom du må skeie ut. Er jo det dette handler om, hvorfor klarer du ikke la være? Anonymkode: d8650...06d Spørsmålet er vel heller kvifor du ikkje kan la være å leike troll på eit internettforum. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå